Uppgraderingspaket eller knåpa ihop något själv?
Hallå,
Jag har väldigt dålig koll på det nuvarande datorkomponentslandskapet men vill uppgradera min stationära dator. Det är en dator jag haft väldigt länge (merparten av delarna är från 2013; CPU och SSD uppgraderat senare) och den börjar tacka för sig--den fryser när det börjar bli jobbigt. Om det är processorn eller RAM som spökar är svårt att säga för mig. Lösningen är i alla fall en uppgradering av komponenterna.
Vidare, det är ju enkelt med uppgraderingspaket. Jag har tittat på Inet, Komplett, Webhallen o.s.v. och det verkar som att Komplett har de bästa paketen där verkligen allt ingår--t.o.m. CPU-kylare. Ju enklare för mig desto bättre. Det enda jag är lite skeptisk till är om de tar hänsyn till att komponenterna ska fungera bra tillsammans; om man kan få bättre och/eller senare generationer av CPU till samma pris o.s.v.. Är deras uppgraderingspaket bra, sådär eller kass?
Har kikat på det här t.ex.: https://www.komplett.se/product/1202493/datorutrustning/dator...
Jag är ingen gamer; däremot sysslar jag med trading, så vill gardera mig inför framtiden genom att köpa en dator som kan klara hyfsat krävande tradingprogram som Bookmap. Jag använder egentligen bara Sierra Chart vilket inte alls är så krävande, men som sagt, jag vill ta höjd för framtiden samtidigt som det börjar bli viktigt att byta upp mig omgående.
Nedan är systemrekommendationer från Bookmaps sida, så något som faller inom deras ram för "recommended for light use" till "recommended for heavy use" (se nedan) är vad jag är intresserad av. Gissar att CPU och RAM är de två viktigaste komponenterna för mig.
Så, köpare jag grisen i säcken med Kompletts uppgraderingspaket, eller är de helt ok?
Tack!
https://bookmap.com/knowledgebase/docs/KB-IntroductionToBookm...
Recommended for light use (no MBO, low resolution or limited depth data, no heavy software running in parallel):
Windows 10
Minimum of 1920x1080 display resolution ¹
Video card with a minimum of 1 GB memory supporting OpenGL 3.3. Ideally, a relatively modern one (released within the last 4 years).
16 GB RAM or more
SSD for Bookmap data folder with 100 GB of free disk space
Intel Core i7/AMD Ryzen 7 (or equivalent) or better. 4+ cores. ² Able to stay above 2.6GHz consistently. ⁵
Stable internet connection with speed of at least 50Mbit/s.
A mouse with a middle button is required for the one-click trading add-on feature.
.NET 3.5
Recommended for heavy use (MBO, high resolution full depth data, e.g. Rithmic or some cryptocurrency providers):
Windows 10
Minimum of 1920x1080 display resolution ¹
Modern video card with a minimum of 1 GB memory supporting OpenGL 3.3. Requirements go up as you connect more/bigger monitors.
32 GB RAM. More if you run other software in background. ³
SSD for Bookmap data folder with 100 GB of free disk space. More if you want to keep more data loaded (e.g. leave bookmap running for a week retaining data. Around 50GiB/day is usually enough, but depending on number of instruments you might want more)
Modern Intel Core i9/AMD Ryzen 9 (or equivalent) or better. 8+ cores. ² ⁴ Able to stay above 3GHz consistently. ⁵
Stable internet connection with speed of at least 100Mbit/s and low package loss. Be careful with using WiFi or DOCSIS.
A mouse with a middle button is required for the one-click trading add-on feature.
.NET 3.5