Uppgraderingspaket eller knåpa ihop något själv?

Permalänk
Medlem

Uppgraderingspaket eller knåpa ihop något själv?

Hallå,

Jag har väldigt dålig koll på det nuvarande datorkomponentslandskapet men vill uppgradera min stationära dator. Det är en dator jag haft väldigt länge (merparten av delarna är från 2013; CPU och SSD uppgraderat senare) och den börjar tacka för sig--den fryser när det börjar bli jobbigt. Om det är processorn eller RAM som spökar är svårt att säga för mig. Lösningen är i alla fall en uppgradering av komponenterna.

Vidare, det är ju enkelt med uppgraderingspaket. Jag har tittat på Inet, Komplett, Webhallen o.s.v. och det verkar som att Komplett har de bästa paketen där verkligen allt ingår--t.o.m. CPU-kylare. Ju enklare för mig desto bättre. Det enda jag är lite skeptisk till är om de tar hänsyn till att komponenterna ska fungera bra tillsammans; om man kan få bättre och/eller senare generationer av CPU till samma pris o.s.v.. Är deras uppgraderingspaket bra, sådär eller kass?

Har kikat på det här t.ex.: https://www.komplett.se/product/1202493/datorutrustning/dator...

Jag är ingen gamer; däremot sysslar jag med trading, så vill gardera mig inför framtiden genom att köpa en dator som kan klara hyfsat krävande tradingprogram som Bookmap. Jag använder egentligen bara Sierra Chart vilket inte alls är så krävande, men som sagt, jag vill ta höjd för framtiden samtidigt som det börjar bli viktigt att byta upp mig omgående.

Nedan är systemrekommendationer från Bookmaps sida, så något som faller inom deras ram för "recommended for light use" till "recommended for heavy use" (se nedan) är vad jag är intresserad av. Gissar att CPU och RAM är de två viktigaste komponenterna för mig.

Så, köpare jag grisen i säcken med Kompletts uppgraderingspaket, eller är de helt ok?

Tack!

https://bookmap.com/knowledgebase/docs/KB-IntroductionToBookm...

Recommended for light use (no MBO, low resolution or limited depth data, no heavy software running in parallel):

Windows 10
Minimum of 1920x1080 display resolution ¹
Video card with a minimum of 1 GB memory supporting OpenGL 3.3. Ideally, a relatively modern one (released within the last 4 years).
16 GB RAM or more
SSD for Bookmap data folder with 100 GB of free disk space
Intel Core i7/AMD Ryzen 7 (or equivalent) or better. 4+ cores. ² Able to stay above 2.6GHz consistently. ⁵
Stable internet connection with speed of at least 50Mbit/s.
A mouse with a middle button is required for the one-click trading add-on feature.
.NET 3.5

Recommended for heavy use (MBO, high resolution full depth data, e.g. Rithmic or some cryptocurrency providers):

Windows 10
Minimum of 1920x1080 display resolution ¹
Modern video card with a minimum of 1 GB memory supporting OpenGL 3.3. Requirements go up as you connect more/bigger monitors.
32 GB RAM. More if you run other software in background. ³
SSD for Bookmap data folder with 100 GB of free disk space. More if you want to keep more data loaded (e.g. leave bookmap running for a week retaining data. Around 50GiB/day is usually enough, but depending on number of instruments you might want more)
Modern Intel Core i9/AMD Ryzen 9 (or equivalent) or better. 8+ cores. ² ⁴ Able to stay above 3GHz consistently. ⁵
Stable internet connection with speed of at least 100Mbit/s and low package loss. Be careful with using WiFi or DOCSIS.
A mouse with a middle button is required for the one-click trading add-on feature.
.NET 3.5

Permalänk
Medlem

Ska du sätta ihop delarna själv?
Vad har du för total budget?
Ska du behålla några delar från befintlig dator?

Just nu så är det väldigt prisvärt att köpa delar från olika återförsäljare, ett uppgraderingspaket är relativt dyrt (tyvärr).

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/2F0FAcjOTWJcn1RCpxxY33tfYig/namnlos

Nått sånt kanske?

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Är inte den CPU kylaren för liten för den processorn?

Sedan tror jag inte heller att just en så pass kraftfull processor behövs baserat på beskrivningen.
En 5600X (eller 5600 beroende på pris) hade fungerat, och då funkar den kylaren bra till den.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ska du sätta ihop delarna själv?
Vad har du för total budget?
Ska du behålla några delar från befintlig dator?

Just nu så är det väldigt prisvärt att köpa delar från olika återförsäljare, ett uppgraderingspaket är relativt dyrt (tyvärr).

Mvh

Jag har tänkt att sätta ihop den själv.
Budget är lite flytande.. mellan 8-14 tusen typ. Inte det viktigaste, men vill inte betala för grejer som inte behövs.
Behåller hårddiskar, chassi, fläkt, nätagg (tror jag; 850W.. från 2013. Bör väl hålla fortfarande?)

Permalänk
Medlem

Jag menar, det ser bra ut. Bra processor och mycket ram. Har inte kunskap att argumentera emot. Tack för kommentar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Sedan tror jag inte heller att just en så pass kraftfull processor behövs baserat på beskrivningen.
En 5600X (eller 5600 beroende på pris) hade fungerat, och då funkar den kylaren bra till den.

Så du förslår att byta ut processorn som SwedenVirre förslog till en Ryzen 5600(X) istället? Vad blir konsekvensen av det bytet?
Tack för kommentar!

Permalänk
Skrivet av er4p:

Budget är lite flytande.. mellan 8-14 tusen typ. Inte det viktigaste, men vill inte betala för grejer som inte behövs.
Behåller hårddiskar, chassi, fläkt, nätagg (tror jag; 850W.. från 2013. Bör väl hålla fortfarande?)

Jag hade passat mig från att "återanvända" ett nätagg som närmar sig 10 år gammalt. När jag byggde min dator senast hade jag samma tankar. Läst då många artiklar och foruminlägg på många svenska och utländska forum om att när nätagg väl ger upp och går sönder kan de slå ut andra delar också. Så personligen hade jag inte valt att spara in den tusenlappen det kostar för ett sprillans nytt nätagg om du ändå ska koppla delar för 8-14 000 kr till det. I bästa fall sparar du 1000 kr men i värsta fall kostar det dig 5-10 000 kr. I din sits hade jag köpt ett nytt nätagg med 10 års garanti!

För min del köpte jag ett från Corsair 80 Plus Gold med 10 års garanti.

Visa signatur

| MB: Asus ROG Strix B550-F | CPU: AMD Ryzen 9 5900x | CPU-Kylare: Corsair H100i
| GPU: GeForce RTX 3080 | RAM: Crucial Ballistix 32GB 3600 MHz
|SSD:
WB Black SN850X 1TB
| Chassi: Corsair Obsidian 450D | PSU: Corsair RM850 | OS: Windows 11 Pro 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av er4p:

Okej, då vet vi vad vi har att jobba med

Vad har du för chassi?

Vad har du för nätdel? Avgörande för om vi ska behålla eller köpa ny, det är fel komponent att chansa på då den kan ta med sig hela datorn om den går sönder.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Två frågor till.

Vad har du för grafikkort? (Kan vara det som orsakar "frysningar")
Behöver du wifi på moderkortet?

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av er4p:

Så du förslår att byta ut processorn som SwedenVirre förslog till en Ryzen 5600(X) istället? Vad blir konsekvensen av det bytet?
Tack för kommentar!

Du har skrivit klippt in två olika prestanda krav från leverantören.
Den ena för lätt användande säger att 4 kärnor är tillräckligt medan den för högt användande rekommenderar 8+ kärnor.

Ryzen 9 har fler kärnor än Ryzen 5 så det handlar om ifall du är har lätt eller högt användande av programmet.

Om du bestämmer dig för att på på en Ryzen 9 processor för att du behöver kraften så hade jag i din situation tittat på en kylfläns i den dyrare klassen (Noctua D15 mfl) (jag personligen försöker hålla mig ifrån vattenkylning men det kanske är OK för dig).

Som de andra skriver och frågar, vad kommer du att ta med dig från den befintliga datorn? När vi vet det så finns det säkert saker att säga och rekommendera baserat på det också.

(och håll dig ifrån Gigabyte power supplies )

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steinmarkh:

Jag hade passat mig från att "återanvända" ett nätagg som närmar sig 10 år gammalt. När jag byggde min dator senast hade jag samma tankar. Läst då många artiklar och foruminlägg på många svenska och utländska forum om att när nätagg väl ger upp och går sönder kan de slå ut andra delar också. Så personligen hade jag inte valt att spara in den tusenlappen det kostar för ett sprillans nytt nätagg om du ändå ska koppla delar för 8-14 000 kr till det. I bästa fall sparar du 1000 kr men i värsta fall kostar det dig 5-10 000 kr. I din sits hade jag köpt ett nytt nätagg med 10 års garanti!

För min del köpte jag ett från Corsair 80 Plus Gold med 10 års garanti.

Uppskattar din åsikt och det låter klokt. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Okej, då vet vi vad vi har att jobba med

Vad har du för chassi?

Vad har du för nätdel? Avgörande för om vi ska behålla eller köpa ny, det är fel komponent att chansa på då den kan ta med sig hela datorn om den går sönder.

Mvh

Chassit är ett gammalt Fractal Define R5

Nätdelen är en gammal Corsair TX850M, men en annan kommentar sa att det var nog bäst att byta ut nätagget också då det är typ tio år gammalt. Vid närmare eftertanke lät det klokt.

Permalänk
Medlem

Här är mitt prisvärda förslag där du får 8 kärnor med 16 trådar med 5700X, extremt prisvärd processor i nuläget.

Kylaren är fullgod för att ta hand om en 5700X.

Lade till en billig Samsung m.2 disk för Windows, blir en uppgradering mot vad du har idag så kan den befintliga användas för lagring.

Du får också 64GB RAM, det kommer sannolikt aldrig behövas mer under datorns livstid. 32GB var rekommenderat, men min erfarenhet är att rekommenderade krav kan förändras med tiden och om 32GB är nuläget så är nog inte mer en nackdel om ett par år.

Prisvärt moderkort, saknar dock wifi.

Bra nätdel på 650W för 699 kr. Om du ska upp till 750-850W så kostar dem omkring 949-1000+ kr och jag anser inte att det är värt 40-60% högre kostnad för en relativt liten ökning i effekt.

Jag har också ett dyrare förslag med lite mer "Bells and whistles", kraftfullare nätdel, fler kärnor, wifi på moderkortet ifall du någonsin vill gå trådlöst. Observera att kylaren (AK620) finns för 679 kr på Amazon, vet ej varför komponentkoll ej kan hitta den hos dem. https://www.amazon.se/DEEP-COOL-AK620-CPU-luftkylare-PWM-fl%C...

Sista förslaget är absolut mest prestanda per krona

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Du har skrivit klippt in två olika prestanda krav från leverantören.
Den ena för lätt användande säger att 4 kärnor är tillräckligt medan den för högt användande rekommenderar 8+ kärnor.

Ryzen 9 har fler kärnor än Ryzen 5 så det handlar om ifall du är har lätt eller högt användande av programmet.

Om du bestämmer dig för att på på en Ryzen 9 processor för att du behöver kraften så hade jag i din situation tittat på en kylfläns i den dyrare klassen (Noctua D15 mfl) (jag personligen försöker hålla mig ifrån vattenkylning men det kanske är OK för dig).

Som de andra skriver och frågar, vad kommer du att ta med dig från den befintliga datorn? När vi vet det så finns det säkert saker att säga och rekommendera baserat på det också.

(och håll dig ifrån Gigabyte power supplies )

Det verkar mer och mer som det klokaste är att byta typ allt förutom chassit, fläktar och hårddiskar. Chassit är gammalt Fractal Design R5, och sen behålla fläktarna också (om det nu inte strular med att det är för gamla kontakter eller likannde--som sagt jag har dålig koll). Också behålla hårddiskarna.

Tack för svar och förklaring ang. processorerna.

Undrar också om man ska tänka i banorna att olika komponenter passar bättre och sämre ihop med varandra; t.ex att en CPU och moderkort passar bra ihop eller sämre ihop. Sådant snack har man ju hört förr i tiden men vet inte hur mycket tanke man ska lägga på sådant tänk egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Här är mitt prisvärda förslag där du får 8 kärnor med 16 trådar med 5700X, extremt prisvärd processor i nuläget.

Kylaren är fullgod för att ta hand om en 5700X.

Lade till en billig Samsung m.2 disk för Windows, blir en uppgradering mot vad du har idag så kan den befintliga användas för lagring.

Du får också 64GB RAM, det kommer sannolikt aldrig behövas mer under datorns livstid. 32GB var rekommenderat, men min erfarenhet är att rekommenderade krav kan förändras med tiden och om 32GB är nuläget så är nog inte mer en nackdel om ett par år.

Prisvärt moderkort, saknar dock wifi.

Bra nätdel på 650W för 699 kr. Om du ska upp till 750-850W så kostar dem omkring 949-1000+ kr och jag anser inte att det är värt 40-60% högre kostnad för en relativt liten ökning i effekt.

https://komponentkoll.se/bild/pgHcz.png

Jag har också ett dyrare förslag med lite mer "Bells and whistles", kraftfullare nätdel, fler kärnor, wifi på moderkortet ifall du någonsin vill gå trådlöst. Observera att kylaren (AK620) finns för 679 kr på Amazon, vet ej varför komponentkoll ej kan hitta den hos dem. https://www.amazon.se/DEEP-COOL-AK620-CPU-luftkylare-PWM-fl%C...

https://komponentkoll.se/bild/Pidfl.png

Sista förslaget är absolut mest prestanda per krona

https://komponentkoll.se/bild/AUUtj.png

Mvh

Strålande fint. Tack för tiden du lagt ner. Du är till stor hjälp!

(Det sjuka är att ditt värstingpaket fortfarande är billigare än de flesta uppgraderingspaketen från komplett lol).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Kylaren är fullgod, en 5900x drar inte mycket ström så länge du inte lyfter spärrarna

En 212 evo kan kyla cpuer med en tdp på "150w", vilket 5900x faller under.

Cpun är också extremt prisvärd i mitt tycke sett till prestandan för pengarna. Programmet i sig kanske funkar utmärkt 6-8 kärnor(kanske 4 också beroende på användning men det var snålt enl specarna)

Jag gick på R9 rekommendationen då TS kanske vill ha andra grejer igång utan att bry sig ifall datorn orkar eller ej.

Mycket ram av samma orsak, med möjlighet till 64gb

2tb ssd pci e 4.0 också av samma anledning, mitt förslag var ett: "det funkar ypperligt och man behöver inte fundera mer på det!"

Ett 650w seasonic agg för en tusenlapp så är man uppe i 9 papp, då har han 5000kr till gpu och hitta något vettigt typ 6600xt eller motsvarande nvidia beroende på vad man vill ha

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av er4p:

Det verkar mer och mer som det klokaste är att byta typ allt förutom chassit, fläktar och hårddiskar. Chassit är gammalt Fractal Design R5, och sen behålla fläktarna också (om det nu inte strular med att det är för gamla kontakter eller likannde--som sagt jag har dålig koll). Också behålla hårddiskarna.

Tack för svar och förklaring ang. processorerna.

Undrar också om man ska tänka i banorna att olika komponenter passar bättre och sämre ihop med varandra; t.ex att en CPU och moderkort passar bra ihop eller sämre ihop. Sådant snack har man ju hört förr i tiden men vet inte hur mycket tanke man ska lägga på sådant tänk egentligen.

Ja, jag hade dock köpt nya fläktar också. De du har är sannolikt 3 pin, och de flesta moderkort idag kommer med 4 pin, det i sig är inte ett problem men då kan du styra hastigheten på dem, samt att fläktar med tiden kan börja få missljud när lagren blir sämre.

När det gäller hur processorer och moderkort fungerar ihop så är det endast socket som är viktigt samt att moderkortet ifråga har en tillräckligt bra strömförsörjning (VRM) för att inte bli överhettad när den matar CPUn för fullt. Ex. en 5950X med det billigaste B550 moderkortet kan nog sluta illa, men i alla förslag jag tagit fram så är det inga konstigheter.

Du har valt en så bred budget så att det blir knepigt att säga köp detta

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Kylaren är fullgod, en 5900x drar inte mycket ström så länge du inte lyfter spärrarna

En 212 evo kan kyla cpuer med en tdp på "150w", vilket 5900x faller under.

Cpun är också extremt prisvärd i mitt tycke sett till prestandan för pengarna. Programmet i sig kanske funkar utmärkt 6-8 kärnor(kanske 4 också beroende på användning men det var snålt enl specarna)

Jag gick på R9 rekommendationen då TS kanske vill ha andra grejer igång utan att bry sig ifall datorn orkar eller ej.

Mycket ram av samma orsak, med möjlighet till 64gb

2tb ssd pci e 4.0 också av samma anledning, mitt förslag var ett: "det funkar ypperligt och man behöver inte fundera mer på det!"

Ett 650w seasonic agg för en tusenlapp så är man uppe i 9 papp, då har han 5000kr till gpu och hitta något vettigt typ 6600xt eller motsvarande nvidia beroende på vad man vill ha

Gällande 212 Evo så är den enligt specifikation gjord för en TDP på 150W, men i verkligheten kommer en 5900X behöva klocka ner sig för att den kommer slå i 90c samt att kylaren kommer gå på högsta möjliga RPM, blir högljutt

Om du har custom loop ex eller en större kylare så kan en 5900X boosta maximalt oftare och längre.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ja, jag hade dock köpt nya fläktar också. De du har är sannolikt 3 pin, och de flesta moderkort idag kommer med 4 pin, det i sig är inte ett problem men då kan du styra hastigheten på dem, samt att fläktar med tiden kan börja få missljud när lagren blir sämre.

När det gäller hur processorer och moderkort fungerar ihop så är det endast socket som är viktigt samt att moderkortet ifråga har en tillräckligt bra strömförsörjning (VRM) för att inte bli överhettad när den matar CPUn för fullt. Ex. en 5950X med det billigaste B550 moderkortet kan nog sluta illa, men i alla förslag jag tagit fram så är det inga konstigheter.

Du har valt en så bred budget så att det blir knepigt att säga köp detta

Mvh

Det lutar verkligen åt att jag går på ditt värstingpaket https://komponentkoll.se/bygg/Pidfl

Sen tycker du att jag borde köpa nya fläktar, och du har säkert rätt, så det gör jag. Kan du rekommendera några bra?

Sist men inte minst, när jag ska montera ihop bygget, ingår alla typer av sladdar och dylikt som behövs för att få datorn att fungera, eller är det klokt att köpa på sig extra av något så man inte står där som ett fån och saknar något när halva datorn är monterad?

Också, i monterings/installationsfasen ska man endast ansluta den primära hårddisken (om man installerar Windows) för att undvika att operativsystemet typ installeras över alla hårddiskarna va? Har för mig att det var så förr i alla fall (kommer säkert upp i någon guide jag kommer använda mig av när det väl är dags att montera i alla fall) men skadar inte att fråga.

Permalänk
Medlem

Man brukar dock kunna styra 3-pin också via moderkortet, den spänningsreglerar då istället. På mitt kan man välja att styra både 3 och 4-pin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av er4p:

Det lutar verkligen åt att jag går på ditt värstingpaket https://komponentkoll.se/bygg/Pidfl

Sen tycker du att jag borde köpa nya fläktar, och du har säkert rätt, så det gör jag. Kan du rekommendera några bra?

Sist men inte minst, när jag ska montera ihop bygget, ingår alla typer av sladdar och dylikt som behövs för att få datorn att fungera, eller är det klokt att köpa på sig extra av något så man inte står där som ett fån och saknar något när halva datorn är monterad?

Också, i monterings/installationsfasen ska man endast ansluta den primära hårddisken (om man installerar Windows) för att undvika att operativsystemet typ installeras över alla hårddiskarna va? Har för mig att det var så förr i alla fall (kommer säkert upp i någon guide jag kommer använda mig av när det väl är dags att montera i alla fall) men skadar inte att fråga.

Om det hade varit mina pengar och jag hade köpt och satt ihop hade jag valt dessa delar:

Jag hade köpt nya fläktar, de kostar bara 64 kr st på Amazon och de är utmärkta.

Ja, allt ingår

Ja, det hade jag gjort (och gör), endast m.2 disken monterad på moderkortet när du gör installationen av Windows. Sen bör du också formatera din gamla OS disk för att det inte ska bli något knas med boot-ordningen om BIOS identifierar den som primär.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Man brukar dock kunna styra 3-pin också via moderkortet, den spänningsreglerar då istället. På mitt kan man välja att styra både 3 och 4-pin.

Ja, absolut, i de flesta fall går det, dock blir det inte lika fin styrning

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Gällande 212 Evo så är den enligt specifikation gjord för en TDP på 150W, men i verkligheten kommer en 5900X behöva klocka ner sig för att den kommer slå i 90c samt att kylaren kommer gå på högsta möjliga RPM, blir högljutt

Om du har custom loop ex eller en större kylare så kan en 5900X boosta maximalt oftare och längre.

Mvh

Min 5900x var knäpp tyst och var aldrig över 80c men vad vet jag som faktiskt haft grejerna

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Min 5900x var knäpp tyst och var aldrig över 80c men vad vet jag som faktiskt haft grejerna

Under full last på alla kärnor?

Min 5950X slår i taket under Prime95/OCCT med en NH-D15.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Om det hade varit mina pengar och jag hade köpt och satt ihop hade jag valt dessa delar:

https://komponentkoll.se/bild/eqRPO.png

Jag hade köpt nya fläktar, de kostar bara 64 kr st på Amazon och de är utmärkta.

Ja, allt ingår

Ja, det hade jag gjort (och gör), endast m.2 disken monterad på moderkortet när du gör installationen av Windows. Sen bör du också formatera din gamla OS disk för att det inte ska bli något knas med boot-ordningen om BIOS identifierar den som primär.

Mvh

Underbart!

En sista fråga bara, om jag väljer att köra med min nuvarande primära hårddisk (Samsung 850 EVO), vad är egentligen risken med det? Blir ju enklare att bara montera och starta upp den gamla än att börja om från scratch med ny hårddisk. Jag har säkert fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Under full last på alla kärnor?

Min 5950X slår i taket under Prime95/OCCT med en NH-D15.

Mvh

Under cinebench r20 så hörde man att den varvade extremt lite. Det räckte med att någon skulle gå i trapphuset för att drukna ljudet från kylaren, det eller blåsten utanför.

Långt ifrån störande och det var knappt min studio mikrofon ens kunde plocka upp det som var 30cm från datorn.

Min 5900x kördes helt stock på ett b450 tomahawk och det var inte alls svettiga för någon av dom. Min cinebech poäng vid upprepade körningar var strax under sweclockers resultat körde man det bara en gång så låg det rätt så i linje.

Så throttla gjorde den nog inte, speciellt inte vid spel eller musikproduktion eller rendering av video!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av er4p:

Underbart!

En sista fråga bara, om jag väljer att köra med min nuvarande primära hårddisk (Samsung 850 EVO), vad är egentligen risken med det? Blir ju enklare att bara montera och starta upp den gamla än att börja om från scratch med ny hårddisk. Jag har säkert fel.

Du bör installera om Windows oavsett vad då du har nytt moderkort, CPU och styrkrets.

Det kan bli alla möjliga problem annars

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Under cinebench r20 så hörde man att den varvade extremt lite. Det räckte med att någon skulle gå i trapphuset för att drukna ljudet från kylaren, det eller blåsten utanför.

Långt ifrån störande och det var knappt min studio mikrofon ens kunde plocka upp det som var 30cm från datorn.

Min 5900x kördes helt stock på ett b450 tomahawk och det var inte alls svettiga för någon av dom. Min cinebech poäng vid upprepade körningar var strax under sweclockers resultat körde man det bara en gång så låg det rätt så i linje.

Så throttla gjorde den nog inte, speciellt inte vid spel eller musikproduktion eller rendering av video!

Ja, det är kul att höra att du har goda erfarenheter av den kombinationen men i regel så rekommenderas inte en 212, AK400 eller liknande för en 5900X

Bara att gratulera om du har kommit billigt undan.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ja, det är kul att höra att du har goda erfarenheter av den kombinationen men i regel så rekommenderas inte en 212, AK400 eller liknande för en 5900X

Bara att gratulera om du har kommit billigt undan.

Mvh

Tur och tur, den gick strikt efter amds tdp, annars hade moderkortet inte varit så glad hade jag gissat

Visa signatur