Uppgraderingspaket eller knåpa ihop något själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du bör installera om Windows oavsett vad då du har nytt moderkort, CPU och styrkrets.

Det kan bli alla möjliga problem annars

Mvh

Fungerar det bra att köra med samma Windows 10 licens som är installerad på nuvarande hårddisk och sen uppgradera till Windows 11, eller lika bra att köpa ny licens också?

Ytterligare en dum fråga: Kan jag använda två skärmar med detta moderkort? Jag vill väldigt gärna använda två skärmar, så om detta inte går med nuvarande komponentlista får jag nog tänka om.

Permalänk
Medlem

Du kan pröva.

I regel är licensen knuten till moderkortet och eventuellt annan hårdvara, Microsoft brukar kunna hjälpa till med att flytta över den om du har byggt en ny dator.

Jag hade testat först, fungerar det inte med den nyckeln kontaktar du Microsoft eller köper en ny licens

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du kan pröva.

I regel är licensen knuten till moderkortet och eventuellt annan hårdvara, Microsoft brukar kunna hjälpa till med att flytta över den om du har byggt en ny dator.

Jag hade testat först, fungerar det inte med den nyckeln kontaktar du Microsoft eller köper en ny licens

Mvh

Ytterligare en dum fråga: Kan jag använda två skärmar med detta moderkort? Jag vill väldigt gärna använda två skärmar, så om detta inte går med nuvarande komponentlista får jag nog tänka om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av er4p:

Nu har vi snart kokat soppa på en spik

Du behöver ett grafikkort.

Dvs när du är färdigt så har du köpt en ny dator när du började titta på ett uppgraderings paket.

Vad jag tolkar du skriver så kommer du inte att pyssla med mycket att spela spel. Utan det är framförallt ditt program som ska fungera så bra som möjligt.

Då skulle du kunna köpa ett så billigt grafikkort som möjligt.
Det kommer vara uruselt till spel men kommer att kunna visa bild på två bildskärmar.

Då är det kanske mer idé att gå ner från en 5900 till en 5700X (för 8 kärnor) eller 5600x/5600 (6 kärnor) för att frigöra pengar till ett grafikkort.

Vanligtvis behöver du inte tänka på kablar eller annat när du köper delarna nya - allt som behövs följer med.
Vid skärmköp så finns det dock anledning att kolla att just den kabeln som du vill använda följer med då det säkert förekommer att du får en men inte den andra beroende på om du köper en prispressad skärm.

Så det är möjligt att vi borde börja om.
Sätta ihop en hel dator inklusive chassi och allt.
Och så kränger du din befintliga dator på SWEC eller Blocket, du lär ju få minst vad ett vettigt chassi kostar för en fungerande dator.

Windows licenser kan vanligtvis inte flyttas mellan datorer om du inte köpt en Retail licens av Windows.
OEM licenser är menade att bara användas för den dator som de köpts till - enligt licensreglerna (därav svaret att du kan prova att flytta med licensen).
Men om du ska sälja av datorn så gör du ju det med Windows installerat.

Jag har läst i andra trådar att det finns sidor där du kan köpa Windows licenser väldigt billigt. Har inte använt detta själv då jag köpte en Windows 8 Retail licens på ett erbjudande som Microsoft hade och har kunnat uppgradera denna gratis mellan datorerna och Windows versionerna (helt enligt licensreglerna).

Så vad tror du ... har vi kokat soppa på en spik ?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Nu har vi snart kokat soppa på en spik

Du behöver ett grafikkort.

Dvs när du är färdigt så har du köpt en ny dator när du började titta på ett uppgraderings paket.

Vad jag tolkar du skriver så kommer du inte att pyssla med mycket att spela spel. Utan det är framförallt ditt program som ska fungera så bra som möjligt.

Då skulle du kunna köpa ett så billigt grafikkort som möjligt.
Det kommer vara uruselt till spel men kommer att kunna visa bild på två bildskärmar.

Då är det kanske mer idé att gå ner från en 5900 till en 5700X (för 8 kärnor) eller 5600x/5600 (6 kärnor) för att frigöra pengar till ett grafikkort.

Vanligtvis behöver du inte tänka på kablar eller annat när du köper delarna nya - allt som behövs följer med.
Vid skärmköp så finns det dock anledning att kolla att just den kabeln som du vill använda följer med då det säkert förekommer att du får en men inte den andra beroende på om du köper en prispressad skärm.

Så det är möjligt att vi borde börja om.
Sätta ihop en hel dator inklusive chassi och allt.
Och så kränger du din befintliga dator på SWEC eller Blocket, du lär ju få minst vad ett vettigt chassi kostar för en fungerande dator.

Windows licenser kan vanligtvis inte flyttas mellan datorer om du inte köpt en Retail licens av Windows.
OEM licenser är menade att bara användas för den dator som de köpts till - enligt licensreglerna (därav svaret att du kan prova att flytta med licensen).
Men om du ska sälja av datorn så gör du ju det med Windows installerat.

Jag har läst i andra trådar att det finns sidor där du kan köpa Windows licenser väldigt billigt. Har inte använt detta själv då jag köpte en Windows 8 Retail licens på ett erbjudande som Microsoft hade och har kunnat uppgradera denna gratis mellan datorerna och Windows versionerna (helt enligt licensreglerna).

Så vad tror du ... har vi kokat soppa på en spik ?

Det verkar fan så. Riktigt segt att ha slösat allas tid :/.
Skärmarna jag har använder kör via DVI (tror jag) kan vara VGA med adapter. Måste jag kassera dessa också till förmån för HDMI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av er4p:

Skärmarna jag har använder kör via DVI (tror jag) kan vara VGA med adapter. Måste jag kassera dessa också till förmån för HDMI?

Kolla om du har DisplayPort anslutning på din skärm.
Annars - Det finns kablar som är DP i ena änden och DVI i andra änden så att du kan fortsätta att använda din skärm även med ett modernt grafikkort.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Kolla om du har DisplayPort anslutning på din skärm.
Annars - Det finns kablar som är DP i ena änden och DVI i andra änden så att du kan fortsätta att använda din skärm även med ett modernt grafikkort.

Den ena har DP och den andra HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av er4p:

Den ena har DP och den andra HDMI.

Då är det mumma.
De flesta grafikort har mer än en anslutning det är bara att dubbelkolla så att det är minst en av varje (HDMI och DP).

Du behöver mao inte tänka på att skärmarna inte ska funka (utan snarare fundera på vart du la kablarna som följde med annars blir det en tur till närmsta elektronikbod för att handla - eller beställa på nätet).

Kanske någon som gjort varukorgarna kan sno ihop en full dator till dig inom din budget...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av er4p:

Hur kopplar du in dem idag? Har du ett grafikkort så kan du återanvända det, annars kan jag sätta ihop ett paket med lämplig GPU också.

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Hur kopplar du in dem idag? Har du ett grafikkort så kan du återanvända det, annars kan jag sätta ihop ett paket med lämplig GPU också.

Mvh

Har två stycken Nvidia GeForce GTX 560 Ti

Vore väldigt snällt av dig om du vill göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av er4p:

Har två stycken Nvidia GeForce GTX 560 Ti

Vore väldigt snällt av dig om du vill göra det

Jag antar att du har samma budget, och isåfall hade jag köpt detta om du vill ha mest prestanda per krona:

Vill du istället att det skall hålla 1-3 år längre beroende på mjukvarans behov och utveckling:

Jag har valt samma grafikkort i båda, detta kort har 2 HDMI portar och 2 displayport, 2 fläktar så det håller sig svalt och tyst. Finns ett billigare kort men då är det 1 HDMI och 3 st DP. Valde också RTX 3050 framför ex. RX 6500XT på grund av att det endast har 1 HDMI och 1 DP samt en del strul med mjukvaran (har prövat).

Båda datorerna ovan kommer fungera bra, en fungerar sannolikt på en bra nivå några år längre men det är inga enorma skillnader, allt handlar om vad du vill spendera.

OBS! Moderkortet har inget wifi, om du någonsin vill ansluta trådlöst kommer du behöva köpa ett nätverkskort.

Sista alternativet är Creme De La Creme, Deluxe med extra allt Inga huvudvärk kommande år, oavsett om det är minne, temperaturer, wifi som kanske behövs, osv:

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag antar att du har samma budget, och isåfall hade jag köpt detta om du vill ha mest prestanda per krona:

https://komponentkoll.se/bild/bleqw.png

Vill du istället att det skall hålla 1-3 år längre beroende på mjukvarans behov och utveckling:

https://komponentkoll.se/bild/XQMaI.png

Jag har valt samma grafikkort i båda, detta kort har 2 HDMI portar och 2 displayport, 2 fläktar så det håller sig svalt och tyst. Finns ett billigare kort men då är det 1 HDMI och 3 st DP. Valde också RTX 3050 framför ex. RX 6500XT på grund av att det endast har 1 HDMI och 1 DP samt en del strul med mjukvaran (har prövat).

Båda datorerna ovan kommer fungera bra, en fungerar sannolikt på en bra nivå några år längre men det är inga enorma skillnader, allt handlar om vad du vill spendera.

OBS! Moderkortet har inget wifi, om du någonsin vill ansluta trådlöst kommer du behöva köpa ett nätverkskort.

Sista alternativet är Creme De La Creme, Deluxe med extra allt Inga huvudvärk kommande år, oavsett om det är minne, temperaturer, wifi som kanske behövs, osv:

https://komponentkoll.se/bild/KCuxc.png

Mvh

Tusen tack för din hjälp.

Sista frågan tror jag: Om jag nu vill göra det mindre stressigt med bygget och köpa ett nytt chassi för ca. 1000-1500, vad rekommenderas då? Fractal Define C? Något annat bättre?

Eller så kör jag bara vidare på mitt R5. Men kan man uppgradera USB-platserna uppe i fronten (de som sitter bredvid startknappen)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av er4p:

Sista frågan tror jag: Om jag nu vill göra det mindre stressigt med bygget och köpa ett nytt chassi för ca. 1000-1500, vad rekommenderas då? Fractal Define C? Något annat bättre?

Chassi är kanske det som är mest personligt med en dator. Det är ju det yttre så att säga.

Det går att testa chassin där jag tycker att GamersNexus (https://www.youtube.com/c/GamersNexus/videos) gör detta på ett bra sätt.

Om det är så att du vill ha ett svalt chassit titta på någon av de senaste chassitesterna och pausa videon på tabellerna där de går igenom temperatur och ljudvolym.

Ta och notera de med bäst värden och googla sedan fram hur de ser ut och välj ett som du tycker ser snyggt ut.

Fractal ha en del chassin med bra värden, men vissa av deras modeller är sämre än andra.

Så till slut så kan jag säga att Corsair 4000D Airflow https://youtu.be/IYsOmJ9X7Ow är ett chassit som jag har och är nöjd med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av er4p:

Tusen tack för din hjälp.

Eller så kör jag bara vidare på mitt R5. Men kan man uppgradera USB-platserna uppe i fronten (de som sitter bredvid startknappen)?

Jag hade nog valt att köpa ett nytt chassi isåfall. Om du lyckas hitta en modul för modernare USB för R5 så kostar den antagligen några hundralappar.

Define C är inget bra chassi i jämförelse med andra.

Jag hade tittat på ex. Lian Li Lancool II eller III, BeQuiet DX500, Fractal Design POP serien, Meshify 2, finns gott om fina lådor för 900-1500 kr.

Köper du nytt chassi behöver du inte heller lägga pengar på fläktar, så där sparar du en del av kostnaden

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Chassi är kanske det som är mest personligt med en dator. Det är ju det yttre så att säga.

Det går att testa chassin där jag tycker att GamersNexus (https://www.youtube.com/c/GamersNexus/videos) gör detta på ett bra sätt.

Om det är så att du vill ha ett svalt chassit titta på någon av de senaste chassitesterna och pausa videon på tabellerna där de går igenom temperatur och ljudvolym.

Ta och notera de med bäst värden och googla sedan fram hur de ser ut och välj ett som du tycker ser snyggt ut.

Fractal ha en del chassin med bra värden, men vissa av deras modeller är sämre än andra.

Så till slut så kan jag säga att Corsair 4000D Airflow https://youtu.be/IYsOmJ9X7Ow är ett chassit som jag har och är nöjd med.

Skrivet av Aeig:

Jag hade nog valt att köpa ett nytt chassi isåfall. Om du lyckas hitta en modul för modernare USB för R5 så kostar den antagligen några hundralappar.

Define C är inget bra chassi i jämförelse med andra.

Jag hade tittat på ex. Lian Li Lancool II eller III, BeQuiet DX500, Fractal Design POP serien, Meshify 2, finns gott om fina lådor för 900-1500 kr.

Köper du nytt chassi behöver du inte heller lägga pengar på fläktar, så där sparar du en del av kostnaden

Mvh

Stort tack till er båda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av er4p:

Stort tack till er båda!

Ingen fara, bara kul att kunna hjälpa någon som verkar genuint nyfiken

När du har valt ut några chassin kan du länka dem här så kan du få lite omdömen.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ingen fara, bara kul att kunna hjälpa någon som verkar genuint nyfiken

När du har valt ut några chassin kan du länka dem här så kan du få lite omdömen.

Mvh

Schysst!

Måste säg att jag gillar Fractals chassin bäst--mest för att de kommer utan RGB. POP och Meshify 2 är alltså mina favoriter än så länge.

Hur ska man tänka med USB-C? Något som är värt att bry sig om? Det kommer ju såklart mer och mer, så det skadar väl inte att ha sådana portar lite varstans. Meshify 2 har ju USB-C, men inte POP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av er4p:

Schysst!

Måste säg att jag gillar Fractals chassin bäst--mest för att de kommer utan RGB. POP och Meshify 2 är alltså mina favoriter än så länge.

Hur ska man tänka med USB-C? Något som är värt att bry sig om? Det kommer ju såklart mer och mer, så det skadar väl inte att ha sådana portar lite varstans. Meshify 2 har ju USB-C, men inte POP.

Jag har själv Define 7, bästa chassit (överlag) som jag har använt Fractal har en grymt bra balans mellan kvalité, pris, funktioner och bra service, lätt att få tag på delar om det behövs osv.

USB-C är trevligt, många apparater laddas ju med det idag.

Chassit måste dock inte ha det, ditt moderkort har en port på baksidan som du kan använda. USB-C är i sig inget bra skäl att enkom ta ett specifikt chassi, kolla istället på antal fläktar som medföljer och kvalité på dessa.

Hittade för övrigt ett annat moderkort som är billigare än det som är valt sedan tidigare samt snäppet högre kvalité:

https://www.amazon.se/MSI-X570-GAMING-Gaming-moderkort/dp/B07...

Både Meshify 2 Lite och POP Air ser ju väldigt prisvärda ut, du får med tre fläktar i båda lådorna och du kan köpa till USB-C om du vill ha det i framtiden.

Lägger du 400-600 kr till så får du ett fullfjädrat Meshify 2 eller Define 7, skillnaderna är egentligen att USB-C ingår samt att fläktarna håller lite högre kvalité, dock är en fläkt fortfarande en fläkt och allihopa kommer fungera bra under datorns livslängd

https://www.inet.se/produkt/6905305/fractal-design-pop-air-sv...

https://www.inet.se/produkt/6905220/fractal-design-meshify-2-...

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av er4p:

Det beror på hur du kommer använda datorn.
Jag har datorn på andra sidan väggen, kopplat USB till skärmen och kopplar in det som ska kopplas in till skärmen (Jabra USB, WEBkamera, trådlös dongel till T-bord&Mus).

Vet du med dit att du använder mycket USB tillbehör idag som du ansluter och kopplar ifrån (dvs det som man kanske gör på framsida av datorn) så kommer du säkert göra det i framtiden också.
Och på 3-5 år så kommer USB-C att bli vanligare.

Men om du i princip aldrig ansluter nya USB saker till din dator så kan det ju spela kvitta.
Den gång du ska ansluta något som bara har USB-C så får du dra in det i kontakten på baksidan av datorn, dvs måste moderkortet ha minst en USB-C anslutning på bakplåten.

Tycker du att ett chassi är snyggt och ha bra värden i övrigt så köp det så får du lösa problemet med USB-C sedan. Eller så är USB-C ett /skall/ krav för dig och då sorterar du bort alla chassin som inte har en sådan kontakt.

Jag själv resonerade så att jag ville ha ett svalt chassi utan LED tjafs och därför blev det just ett 4000D (Lancool II fanns inte att leverera just då).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Samlar de här airflow-modellerna mer damm inuti chassit rent generellt? Finns det någon nackdel med dem? Kanske högre ljudvolym från datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av er4p:

Samlar de här airflow-modellerna mer damm inuti chassit rent generellt? Finns det någon nackdel med dem? Kanske högre ljudvolym från datorn?

Generellt så presterar airflow modellerna bra både på låg ljud nivå och kylda komponenter.
Hänvisar till GamerNexus tester.

Just 4000D har ett fläktfilter bakom front panelen.
Det är väldigt enkelt att ta ut och damsuga av, jag gör det kanske varannan månad då datorn står i ett rum som inte genererar något damm.

Det handlar alltså om, för mig, att ha en låda som gör det så enkelt att ta bort dammet att det blir gjort. Inte att man behöver trixa och göra sig omak.

Det går också att tänka åt andra hållet. Om du har ett chassi som har mindre insugs ytor så kommer de filtren att sätta igen snabbare och du behöver rengöra dem oftare. Det gör också att luftflödet blir sämre och komponenterna varmare och fläktarna snurrar snabbare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Körde på Aeigs "Maxadbudget" men bytte moderkortet till det som rekommenderades i efterhand och skippade nya fläktar. Köpte Corsair 4000D som chassi.

Undrar vad jag har glömt för något haha.

Enda jag är lite nervös för nu är när man ska installera Windows. Jag har bekräftat att jag har en "retail"-version; tydligen ska man avaktivera sin licens på nuvarande dator innan man aktiverar den på ny. För att installera Windows 10 tankar jag hem installationsfilerna från Microsofts hemsida och lägger in på ett USB och installerar via USB-stickan... Det kommer säkert att krångla xD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av er4p:

Körde på Aeigs "Maxadbudget" men bytte moderkortet till det som rekommenderades i efterhand och skippade nya fläktar. Köpte Corsair 4000D som chassi.

Enda jag är lite nervös för nu är när man ska installera Windows. Jag har bekräftat att jag har en "retail"-version; tydligen ska man avaktivera sin licens på nuvarande dator innan man aktiverar den på ny. För att installera Windows 10 tankar jag hem installationsfilerna från Microsofts hemsida och lägger in på ett USB och installerar via USB-stickan... Det kommer säkert att krångla xD.

När du byggt systemet om det är med MSI X570 Gaming Plus så gå in i BIOS och
kolla så alla fläktar kör med DC mode om du har 3-pin fläktar, PWM om du har 4-pin. Eller Auto Detect om det finns.
Dubbelkolla sen att alla snurrar.

"You can switch between PWM mode and DC mode and adjust fan speed in BIOS >
HARDWARE MONITOR."

"CPU_FAN1 is the auto-detection mode fan connector, the system will auto detect the
fan mode."

Kanske man måste ställa in manuellt på dom andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av er4p:

Kul att du har något att se fram emot

Vill du se hur man bygger ihop en dator sök på YouTube "how to build a pc" eller liknande.
Får du träff på en video från The Verge så skippa den helt. Du kanske får träffar på "react" videos till den och de kan vara underhållande om du har tiden att titta på dem där de sågar tillvägagångssättet (helt rätt).
Hittar du en video från Linus Tech Tips, Jays2cent, GamersNexus, Pauls Hardware eller Haredware unboxed så kommer deras råd att vara bra. Finns säkert andra kreatörer som gjort samma sak... nu när jag tänker på det så har Jonas här på SWEC gjort en serie hur man bygger en dator...

För att installera Windows så gör du i princip som du skrivit.
Jag avaktiverade aldrig min Retail nyckel och det funkade för mig men jag garanterar inte att det är "rätt sätt att göra det" på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Kul att du har något att se fram emot

Vill du se hur man bygger ihop en dator sök på YouTube "how to build a pc" eller liknande.
Får du träff på en video från The Verge så skippa den helt. Du kanske får träffar på "react" videos till den och de kan vara underhållande om du har tiden att titta på dem där de sågar tillvägagångssättet (helt rätt).
Hittar du en video från Linus Tech Tips, Jays2cent, GamersNexus, Pauls Hardware eller Haredware unboxed så kommer deras råd att vara bra. Finns säkert andra kreatörer som gjort samma sak... nu när jag tänker på det så har Jonas här på SWEC gjort en serie hur man bygger en dator...

För att installera Windows så gör du i princip som du skrivit.
Jag avaktiverade aldrig min Retail nyckel och det funkade för mig men jag garanterar inte att det är "rätt sätt att göra det" på.

Verkligen, ska bli skönt med en bra dator igen.

Låter som en bra idé att prova installera Windows utan att avaktivera licensen till att börja med. Vill de att man gör det så får man helt enkelt samarbeta.

Tack för tipsen! Tror Inet har någon video uppe också som verkar helt ok. Har stött på Linus Tech Tips tidigare och de verkar lägga ut bra content

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

När du byggt systemet om det är med MSI X570 Gaming Plus så gå in i BIOS och
kolla så alla fläktar kör med DC mode om du har 3-pin fläktar, PWM om du har 4-pin. Eller Auto Detect om det finns.
Dubbelkolla sen att alla snurrar.

"You can switch between PWM mode and DC mode and adjust fan speed in BIOS >
HARDWARE MONITOR."

"CPU_FAN1 is the auto-detection mode fan connector, the system will auto detect the
fan mode."

Kanske man måste ställa in manuellt på dom andra.

All right, kommer gå tillbaka och titta på vad du skrivit när jag kommit så långt. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:
Skrivet av Gustav-P:

Hallå igen, nu har jag fått grejorna och satt ihop bygget. Tyvärr visar moderkortet rött ljus; först rött ljus på CPU, sen rött ljus VGA, sen stannar det röda ljuset på BOOT.

Någon som har någon aning om vad som kan vara problemet?

M2-hårddisken behöver väl ingen sata eller liknande utan får det den behöver från moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av er4p:

Hallå igen, nu har jag fått grejorna och satt ihop bygget. Tyvärr visar moderkortet rött ljus; först rött ljus på CPU, sen rött ljus VGA, sen stannar det röda ljuset på BOOT.

M2-hårddisken behöver väl ingen sata eller liknande utan får det den behöver från moderkortet?

Kul att du fått ihop den, tråkigt att den ej startar direkt.

Pröva att:
- Bryt strömmen på nätdelen.

Demontera allt förutom:
- CPU och kylare.
- Låt endast 1 st RAM modul vara installerad i RAM platsen som är NÄST närmast CPU socketen, dvs ej den längst in mot socketen men den som är närmast den.
- Grafikkort.

M.2 disken hade jag också tagit ur för att ta bort den som faktor.

Pröva ovanstående och återkom till oss i tråden.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av er4p:

Får du upp någon bild ÖHT? BIOS logga etc? Eller är skärmen bara svart utan signal?

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Får du upp någon bild ÖHT? BIOS logga etc? Eller är skärmen bara svart utan signal?

Mvh

Svart utan signal.

Ska slänga i mig lite käk; följer dina instruktioner senare ikväll