Hjälp att välja nytt moderkort och processor samt funderingar kring 4K-stöd på dagens datorer

Permalänk
Medlem

Hjälp att välja nytt moderkort och processor samt funderingar kring 4K-stöd på dagens datorer

Hej!

Jag sitter med ett föråldrat moderkort i min dator och har sedan misslyckade försök med att på olika sätt ansluta 3 instickskort samtidigt i moderkortets PCI Express-portar tröttnat på att mot bättre vetande låta ett 10 till 12 år gammalt moderkort fortsätta sätta villkoren.

Mina önskemål är främst att uppnå kraven för att kunna installera Windows 11 och någon form av 4K-stöd.

Hur ser det ut med stöd för 4K på datorer de senaste åren?
Hur mycket förväntas man hosta upp för att uppnå "riktig" 4K på en dator?
Jag varken vill eller behöver ha en värsting dator men är ändå nyfiken nu när man ändå tänker uppgradera sig.

Går det att komma under 3000kr på moderkort och processor och ändå ha stöd för Windows 11 och 4K?
Kom gärna med konkreta rekommendationer!

Kan mitt gamla grafikkort EVGA GeForce GTX 750Ti köra 4K?
Oavsett svar kommer jag tills vidare köra på mitt gamla grafikkort pga. ekonomiska begränsningar, men jag är nyfiken.
Eller blir det problem om jag ansluter ett grafikkort med PCI-E x16 gen3 i ett nytt moderkort med gen4?

Länk till information om mitt grafikkort
https://www.evga.com/products/specs/gpu.aspx?pn=6a8f5e91-8aa1...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du måste berätta för oss VAD du ska ha 4K till.
Det är stor skillnad på att se film och spela. Var specifik.

"Eller blir det problem om jag ansluter ett grafikkort med PCI-E x16 gen3 i ett nytt moderkort med gen4?"
Det ska inte bli det. Men det händer då och då.
Här är det bra att ha en processor med inbyggd grafik, just för att alltid komma åt bios.
I dom fallen detta blir ett problem så är det en inställning i bios som ska sättas till gen3 så funkar det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Otakingu:

Hej!

Jag sitter med ett föråldrat moderkort i min dator och har sedan misslyckade försök med att på olika sätt ansluta 3 instickskort samtidigt i moderkortets PCI Express-portar tröttnat på att mot bättre vetande låta ett 10 till 12 år gammalt moderkort fortsätta sätta villkoren.

Mina önskemål är främst att uppnå kraven för att kunna installera Windows 11 och någon form av 4K-stöd.

Hur ser det ut med stöd för 4K på datorer de senaste åren?
Hur mycket förväntas man hosta upp för att uppnå "riktig" 4K på en dator?
Jag varken vill eller behöver ha en värsting dator men är ändå nyfiken nu när man ändå tänker uppgradera sig.

Går det att komma under 3000kr på moderkort och processor och ändå ha stöd för Windows 11 och 4K?
Kom gärna med konkreta rekommendationer!

Kan mitt gamla grafikkort EVGA GeForce GTX 750Ti köra 4K?
Oavsett svar kommer jag tills vidare köra på mitt gamla grafikkort pga. ekonomiska begränsningar, men jag är nyfiken.
Eller blir det problem om jag ansluter ett grafikkort med PCI-E x16 gen3 i ett nytt moderkort med gen4?

Länk till information om mitt grafikkort
https://www.evga.com/products/specs/gpu.aspx?pn=6a8f5e91-8aa1...

Tack på förhand!

Inga gamla grafikkort kan ansluta en modern bildvisare och klara hdr för de har för långsamma interface, du måste i praktiken ha hdmi 2.1 stöd och det finns bara på den senate generationens kort eller via integrerad grafik. 4k i sig är lättare men då saknas det ofta stöd för videodekomprimering så det är svårt att använda några gamla grafikkort fullt ut för 4k.

Jag tycker du ska utgå från en 5600G typ nått sånt här, vet inte vad du har för delar idag så du kanske redan har ddr4 minnen du kan återanvända.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/iMsFAdvD_B5E-WVKofJJj8SwwLc/3k-datorforslag

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

4K till film och serier samt spel som Yu-Gi-Oh! Master Duel på Steam.

Kan du förklara vad du menar med en processor med inbyggd grafik?, jag är inte så insatt.

Tack!

Permalänk
Medlem

Vad är HDR i sammanhanget? Jag är dåligt insatt.

Tack för rekommendationen, i dagsläget sitter jag på följande komponenter:
Moderkort Fujitsu D2990
Intel Core i5 2400 gen2
2st DDR3 minnen Hynix 4GB HMT351U6CFR8C-H9 - Jag antar att dessa inte går att använda istället för DDR4?
EVGA 500W (100-W1-0500-KR)
och som sagt grafikkortet EVGA GeForce GTX 750Ti

Tack!

Felstavning på DDR4
Permalänk
Medlem
Skrivet av Otakingu:

4K till film och serier samt spel som Yu-Gi-Oh! Master Duel på Steam.

Kan du förklara vad du menar med en processor med inbyggd grafik?, jag är inte så insatt.

Tack!

@mrqaffe skrev ett bra svar. Med det systemet kan du se 4K och spela ditt spel.

Inbyggd grafik betyder att din cpu har ett grafikkort och att du ansluter din skärm till moderkortet.
Köper du det som länkades så behöver du inte använda ditt nuvarande grafikkort eller köpa ett nytt.
det är rekommenderat att du INTE använder det grafikkortet du har nu.
Jättebra

Det innebär med följande.

1. Du kan använda det inbyggda grafikkortet och ett vanligt samtidigt för tex två skärmar.
En skärm kopplas i moderkortet då och en annan skärm i grafikkortet.

2. Du kan använda det inbyggda grafikkortet ifall det vanliga går sönder, så datorn alltid funkar och för felsökning.

Edit: Du skrev om HDR medan jag skrev mitt inlägg.
Du kan börja med att se följande video. Sök dig gärna vidare om du vill ha mer information.
Hur som behöver du en skärm eller TV som har HDR för att kunna använda det.

Edit 2.
Datorn du har idag kan du ställa i garderoben och ta fram som nödlösning om den du köper nu går sönder.
Det är inget i den du vill använda idag.
Mitt råd till dig är att sätta in en annons i marknaden här på sweclockers och hänvisa till denna tråden.
Så får säljare en uppfattning om vad du behöver, vill ha och hur mycket pengar du vill lägga.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inga gamla grafikkort kan ansluta en modern bildvisare och klara hdr för de har för långsamma interface, du måste i praktiken ha hdmi 2.1 stöd och det finns bara på den senate generationens kort eller via integrerad grafik. 4k i sig är lättare men då saknas det ofta stöd för videodekomprimering så det är svårt att använda några gamla grafikkort fullt ut för 4k.

Jag tycker du ska utgå från en 5600G typ nått sånt här, vet inte vad du har för delar idag så du kanske redan har ddr4 minnen du kan återanvända.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/iMsFAdvD_B5E-WVKofJJj8SwwLc/3k-datorforslaghttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/iMsFAdvD_B5E-WVKofJJj8SwwLc/3k-datorforslag

4k 60hz funkar ju dock utmärkt med DP och relativt gammal mjukvara

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ernesto:

4k 60hz funkar ju dock utmärkt med DP och relativt gammal mjukvara

Ja jag kopplar själv via DP men skulle jag köpa en ny bildvisare idag skulle det nog bli en tv då de sprungit förbi monitorerna rejält numera och de brukar bara ha hdmi så det är verkligen dumt att inte kunna nå över 19 Gbit/s via hdmi.
Vad har mjukvaran för betydelse i sammanhanget ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vart skulle man hamna i pris om man valde en processor från Intel istället och ett matchande moderkort? (Som motsvarar AMD Ryzen 5 5600G 3.9 GHz 19MB och ASRock B550M-HDV)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Otakingu:

Vart skulle man hamna i pris om man valde en processor från Intel istället och ett matchande moderkort? (Som motsvarar AMD Ryzen 5 5600G 3.9 GHz 19MB och ASRock B550M-HDV)

Intel har inget motsvarande en APU, AMDs integrerade grafik är nått helt annat än Intels så det är därför 5600g kallas APU och inte CPU, Intels integrerade grafik duger inte till nått spelande medans AMDs funkar för enklare spel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja jag kopplar själv via DP men skulle jag köpa en ny bildvisare idag skulle det nog bli en tv då de sprungit förbi monitorerna rejält numera och de brukar bara ha hdmi så det är verkligen dumt att inte kunna nå över 19 Gbit/s via hdmi.
Vad har mjukvaran för betydelse i sammanhanget ?

Menade hårdvara, mwn jag hade nedrans otur när jag tänkte.

Permalänk
Medlem

Även om jag väljer att använda de tillsammans med mitt befintliga grafikkort och uppgraderar mig till ett nytt grafikkort längre fram?
Jag förstår att det troligtvis kostar mig stödet till 4K men det var tanken från början att bara köpa en framtidssäkrad processor och ett moderkort som sedan kan kompletteras. Varken min datorskärm och projektor har stöd för HDR eller 4K.
Det vore intressant för jämförelse.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Otakingu:

Även om jag väljer att använda de tillsammans med mitt befintliga grafikkort och uppgraderar mig till ett nytt grafikkort längre fram?
Jag förstår att det troligtvis kostar mig stödet till 4K men det var tanken från början att bara köpa en framtidssäkrad processor och ett moderkort som sedan kan kompletteras. Varken min datorskärm och projektor har stöd för HDR eller 4K.
Det vore intressant för jämförelse.

Om du inte ska ha en APU är det nog ganska dumt att köpa en CPU just nu för AMD släpper en ny generation nästa månad och även om du inte köper dem så kommer nog priserna på andra modeller att gå ner lite till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.