Permalänk
Medlem

VR med tangentbord och mus

Varför görs det inte spel där man använder bara mus och tangentbord tillsammans med VR? Tänk ett vanligt spel förutom att allt är i VR.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Varför görs det inte spel där man använder bara mus och tangentbord tillsammans med VR? Tänk ett vanligt spel förutom att allt är i VR.

Utvecklare fokuserar mer på att det ska vara en mer verklig upplevelse och att man inte sitter fast i en stol med mus och tangentbord (många spel fungerar förstås sittandes). För många blir det dessutom mycket svårt att hitta rätt tangenter, eller att hitta musen om man släpper den. Om man ska behöva lyfta upp headsetet eller "titta ner" så försvinner inlevelsen helt och är nog inget många föredrar.

Om man verkligen vill så kan man ge sig på att spela "vanliga" spel med VR-moddar eller program som t.ex. VorpX. Det finns säkert andra program också.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt hur det ska fungera, vad ska man ha musen till? Man tittar ju runt genom att röra sig så musen har inget syfte där om det inte handlar om att klicka på knappar eller liknande, men det löser vr-kontrollers lika bra.

Vissa tidiga headsets levererades med en vanlig handkontroll men det fanns väl en anledning till att man slutade med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Varför görs det inte spel där man använder bara mus och tangentbord tillsammans med VR? Tänk ett vanligt spel förutom att allt är i VR.

Det har jag länge frågat mig. Det enda de behöver fixa då är korrekt 3D de behöver inte utveckla specifikt för VR. Är en dundermiss spelutgivarna gör då de tror att de måste anpassa spelen specifikt för VR. Finns många särskilt fps jag hellre hade kört i VR än på pannkakeskärm.

Mus och tangentbord blir ju lätt lite hukande att hitta wasd är lika enkelt som med pannkakeskärm. Jag känner ingen som tittar på wasd när de lirar? Man dör ju ganska fort då utan man använder muskelminne och känselsinnet istället.

Kör man gamepad är man i stort sett lika fri som med rörelsekontroller så det är verkligen helknepigt att en del tror att allt måste va roomscale eller det finns ingen vits med ett korrekt 3d perspektiv.

vorpx ger tyvärr inte korrekt 3D så det gör en bara frustrerad då man ser potentialen och hur bra det fungerar och varför i h-vete spelutgivarna inte tror det finns folk som klarar av vr utan att bli åksjuka. Men jag är väl kanske i minoriteten som inte har några problem med full motion i VR

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det har jag länge frågat mig. Det enda de behöver fixa då är korrekt 3D de behöver inte utveckla specifikt för VR. Är en dundermiss spelutgivarna gör då de tror att de måste anpassa spelen specifikt för VR. Finns många särskilt fps jag hellre hade kört i VR än på pannkakeskärm.

Mus och tangentbord blir ju lätt lite hukande att hitta wasd är lika enkelt som med pannkakeskärm. Jag känner ingen som tittar på wasd när de lirar? Man dör ju ganska fort då utan man använder muskelminne och känselsinnet istället.

Kör man gamepad är man i stort sett lika fri som med rörelsekontroller så det är verkligen helknepigt att en del tror att allt måste va roomscale eller det finns ingen vits med ett korrekt 3d perspektiv.

vorpx ger tyvärr inte korrekt 3D så det gör en bara frustrerad då man ser potentialen och hur bra det fungerar och varför i h-vete spelutgivarna inte tror det finns folk som klarar av vr utan att bli åksjuka. Men jag är väl kanske i minoriteten som inte har några problem med full motion i VR

Det finns spel som är rena konversationer från "pankaksspel" till VR, t.ex. Skyrim VR och Fallout VR. Båda är spelbara och gjorda för att spela med handkontroll utan rörelsekontroller, men är rätt kassa i VR utan moddar osv.

Att göra VR-spel innebär vissa krav då kunder förväntar sig något annat, t.ex. rörelsekontroller, olika sätt att transportera sig m.m. Släpper man det officiellt så innebär det utökat supportstöd för spelet och förväntningar från användare att dom ska fixa allt som blir "janky" när utvecklarna enbart inför VR som kamera.

Dessutom har nog utvecklarna och utgivarna rätt mycket statistik för sådant och har kommit fram till att det inte är värt besväret. Till och med Assetto Corsa som är ett bilspel stänger aktivt av mus och tangentbord när man kör i VR (om det inte har ändrat sig). Jag vet inte varför, för det kan man ju tycka vore ett bra exempel på att det kan fungera bra, men dom har nog statistik och anledningar till varför det är som det är.

Det hade varit "enkelt" att bara lägga in co-op stöd i Skyrim också och bara låta två Dragonborns springa runt och göra vad dom vill, men som officiellt släpp skulle det krävas mer än så för att det skulle vara bra. Som co-op mod (Skyrim Together) finns inte samma krav som om det skulle vara en officiell DLC.

Men absolut, mer valmöjlighet till folket!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Skyrim är ju helt fantastiskt utan moddar. Fallout vr fungerar inte för det kraschar stup i kvarten och har inget stöd för gamepad. Rörelsekontrollschemat är oanvändbart klumpigt.

Men de har alltså ändå spenderat en deltid på att implementera rörelsekontroller men skyrim vr visar ju utmärkt med sitt gamepad stöd att det inte behövs för att erbjuda en långt bättre version än stock.

Kanske bättre behålla kontrollerna liret är optimerat för då det kanske är förståeligt då de flesta inte kör vr att man inte offrar kontrollerna för pannkakegaming för att det ska fungera bättre i vr. Sen har de en idé att bättre i vr är handikappade rörelsescheman för att bli mindre illamående. Man känner sig handikappad i de flesta rena vr spel på så sätt även om rörelsekontrollerna kan ju ge mer immersion men de är verkligen ingen gratis lunch.

Arbetet med att göra om är ju en anledning att trippelA liren inte får vr stöd. Undrar hur många arbetstimmar det var att få skyrim vr att fungera om man räknar bort tiden de pillade med rörelseschemat.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Elite dangerous är väl ett exempel på spel som fungerar i princip som du säger. Du styr väl med joystick/gasreglage, alt. mus-tangenbord eller handkontroll, men tittar i vr. Är på väg att börja lira det i vr själv. Egentligen är det enbart det spelet som gör att jag skaffar vr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Keys:

Elite dangerous är väl ett exempel på spel som fungerar i princip som du säger. Du styr väl med joystick/gasreglage, alt. mus-tangenbord eller handkontroll, men tittar i vr. Är på väg att börja lira det i vr själv. Egentligen är det enbart det spelet som gör att jag skaffar vr.

Cockpit simulationer har ju nästan hundraprocentigt vr stöd redan bland racing och flygsimulatorerna. De var snabba på pucken

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Håller med minns Quake2 VR modden som jag tyvärr inte fick igång med mina senaste headsets. Kan du få igång det så spela det och njut av absolut underbar fps/VR med endast tangentbord och mus.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

I stort sett alla fps fungerar ju ypperligt för sittande VR egentligen. Svårt komma på något där det inte skulle fungera ypperligt utan nerfning av rörelseschemat.

Kan inte minnas mig att något trippelA fps har släppts med officiellt vr stöd från utvecklarna själva?

De som finns är konverteringar som säljs som separata lir. Tidigare fanns det ju lir med 3D stöd. Hade väl lite otur med timingen med vr att det kom efter industrin gav upp stereoskopisk 3D. Inte för att det fanns så otroligt många spel med officiellt 3D stöd heller som ex crysis 3. Även då var det främst simulatorer som gavs stöd.

Lite nyfiken på exakt hur mycket jobb det vore att ex få call of duty eller battlefield att fungera i 3D utan att mucka med rörelseschemat eller anpassa grafiken efter vr sjuka. Man tror ju att 3D motorerna bara blir mer och mer 3D så det borde bli lättare och lättare att få till stereoskopisk 3D?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det skulle vara kul o utvecklare byggde in VR stöd i vanliga spel så man kunde anväbda vr glasögon ist för skärm. Men jag gissar på varför man inte gör det i den usträckning ni tänker på är motion sickness.

PSVR fick en del kritik på att för många spel spelades med dualschock enbart och inte erbjöd "friheten" med move kontroller ist. Som tex Resident evil 7. Det berodde på att kontroller inte följde med headsetet.
Och move kontrollerna är verkligen clunky i jämförelse mef Oculus kontroller tex.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc