Laptop inför universitetsstudier

Permalänk
Medlem

Laptop inför universitetsstudier

Hej!

Nu till hösten bär det av för plugg och med det så behöver jag uppgradera min skruttiga laptop. Jag har tyvärr inga kunskaper vad som är bra i dagsläget eller vad som är prisvärt, men jag vet att många här på SweClockers har bra koll. Så jag uppskattar verkligen all hjälp jag kan få!

Det är datavetenskap jag ska läsa i tre år, så om någon har någon empirisk erfarenhet av det så läser jag gärna er upplevelse av programmet.

Jag tänker mig en budget på 10.000 kr, men jag kan också vara flexibel om det visar sig vara lönt att spendera lite extra.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vilket operativsystem föredrar du?

Permalänk
Medlem

Jag föredrar windows!

Permalänk
Medlem

Dave Lee kan mer än de flesta och HP Aero 13 verkar vara ett bra alternativ i så fall. Med mycket bra skärm för den prislappen, och den stirrar man ju mycket på... Se mer här. HP säljer den själva här. Den datorn är lite bättre specad än den i Dave Lees video, dessutom, ändå under 10k.

Permalänk

Med Mecenat finns lite rabatter att hämta också. Ovanstående HP är en tusing billigare via rabattkod. Så har du inte fått kortet än kan det vara värt att vänta lite.

Permalänk
Medlem

Okej! Tack så mycket för tipsen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Det lutar sig mot denna i nuläget, gillar att den inte har någon numpad då jag är van att skriva på tangentbord utan.

Permalänk
Medlem

Sen beroende på vilken studentrabatt du kan erhålla så kan den nyare versionen av Yoga Slim 7 Pro X (14") även vara ett stabilt val. Den kostar i sitt basutförande mer, men Lenovo skriver på sin hemsida att de erbjuder upp till 25% rabatt för studenter, vilket teoretiskt kan driva ner priset till under 10'000:- (du kan även kontakta deras support och de brukar vara villiga att erbjuda en rabattkod). Värt att kolla enligt mig då Ryzen 6000-serien är mer effektiv (hjälper för längre batteritid) och har en starkare GPU, vilket kan vara användbart i GPU accelererade lösningar.

Länk till Lenovo's Webbshop: https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/yoga/yoga-slim-series/Yo...