Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Högsta man ska betala för en begagnad MacBook Air M1?

Permalänk
Medlem

Högsta man ska betala för en begagnad MacBook Air M1?

Vad tycker ni är det högsta man ska betala for en begagnad MBA M1? Jag har kollat på blocket och de flesta annonserna är scams. Det bästa jag kunde hitta var för 10k vilket känns lite för mycket för mig. Jag kan köpa en ny från Apple för 11725kr med student rabatt och då får jag också presentkort på över 1000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RTRD357:

Vad tycker ni är det högsta man ska betala for en begagnad MBA M1? Jag har kollat på blocket och de flesta annonserna är scams. Det bästa jag kunde hitta var för 10k vilket känns lite för mycket för mig. Jag kan köpa en ny från Apple för 11725kr med student rabatt och då får jag också presentkort på över 1000kr.

Varför skall du köpa en Macbook som student? Du får ju en mer kompetent PC som är begagnad för typ 4000:-.
Dvs, vad har du för behov av just en macbook, och varför just M1?

Eftersom priset verkar vara en avgörande faktor så skulle jag säga att du kan gå på någon generation äldre och få en billigare dator, speciellt om det bara är till att skriva/glo på youtube.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av RTRD357:

Vad tycker ni är det högsta man ska betala for en begagnad MBA M1? Jag har kollat på blocket och de flesta annonserna är scams. Det bästa jag kunde hitta var för 10k vilket känns lite för mycket för mig. Jag kan köpa en ny från Apple för 11725kr med student rabatt och då får jag också presentkort på över 1000kr.

Kan du få både studentrabatt och presentkort hade jag köpt en ny om det är en M1 du vill ha.
Andrahandsmarknaden på Apple produkter är hemsk att ta sig igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RTRD357:

Vad tycker ni är det högsta man ska betala for en begagnad MBA M1? Jag har kollat på blocket och de flesta annonserna är scams. Det bästa jag kunde hitta var för 10k vilket känns lite för mycket för mig. Jag kan köpa en ny från Apple för 11725kr med student rabatt och då får jag också presentkort på över 1000kr.

DU är ju student ja. Men alla andra får den ju för ett ok pris.
Och om 10k är för högt så köp en ny?

Apple är inte billigt. Har aldrig varit och lär aldrig bli. Varken ny eller begagnad.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varför skall du köpa en Macbook som student? Du får ju en mer kompetent PC som är begagnad för typ 4000:-.
Dvs, vad har du för behov av just en macbook, och varför just M1?

Eftersom priset verkar vara en avgörande faktor så skulle jag säga att du kan gå på någon generation äldre och få en billigare dator, speciellt om det bara är till att skriva/glo på youtube.

Jag har väntat på någonting som MBA M1. Jag köper nästan aldrig elektronik och har alltid mina elektronik länge. Sist jag köpte någonting var en mobil 5 år sen och jag har inte varit intresserad på någonting tills dessa nya MacBooks. Pengarna är inte riktigt ett problem det är bara att jag inte vill betala 12k för en dator så jag undrar vad det högsta man ska betala för en begagnad MacBook så att jag inte betalar för mycket.

Permalänk
Skrivet av RTRD357:

Vad tycker ni är det högsta man ska betala for en begagnad MBA M1? Jag har kollat på blocket och de flesta annonserna är scams. Det bästa jag kunde hitta var för 10k vilket känns lite för mycket för mig. Jag kan köpa en ny från Apple för 11725kr med student rabatt och då får jag också presentkort på över 1000kr.

Ironiskt nog: Om du ska ha en maskin du ska vara beroende av, behöver du ha råd att klara av att något händer med den. Spara alltså dina pengar tills du kan köpa en ny Mac. Risken att bli lurad på begagnatmarknaden är som du skriver rätt stor, och du kommer inte ha samma garantier som om du köper nytt direkt från ett företag.

Jag håller definitivt inte med om tanken att köpa något äldre än M1 om du vill ha en Mac: de nya processorerna förvandlade Apples laptops totalt jämfört med konkurrenterna. Vi börjar också se tecken på att Intel-baserade Macs sannolikt kommer ha förkortad livstid jämfört med vad vi brukar se från Apple helt enkelt för att de inte kommer vilja underhålla två arkitekturer parallellt hur länge som helst.

Alternativet, om du inte sparat tillräckligt med pengar hittills men måste ha en dator nu, är som sagt att köpa en billigare dator med vetskapen att den inte kommer vara riktigt lika trevlig och lyxig. Köper du vanlig PC skulle jag säga att du kan ha nytta av att köpa en begagnad företagsdator helt enkelt för att det är en total dussinvara och för att det inte hänt särskilt mycket prestandamässigt där, så du förlorar inte så mycket på att köpa en äldre och folk har mindre motiv att luras. En tre-fyra år gammal ThinkPad eller EliteBook eller liknande kommer vara "OK", bara den har SSD, och kommer inte kosta tiotusen spänn i acceptabel konfiguration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RTRD357:

Jag har väntat på någonting som MBA M1. Jag köper nästan aldrig elektronik och har alltid mina elektronik länge. Sist jag köpte någonting var en mobil 5 år sen och jag har inte varit intresserad på någonting tills dessa nya MacBooks. Pengarna är inte riktigt ett problem det är bara att jag inte vill betala 12k för en dator så jag undrar vad det högsta man ska betala för en begagnad MacBook så att jag inte betalar för mycket.

Ny kostar 12500. Begagnad 10000. Det är 20% billigare. Ingen vill ge bort prylar så räkna med 10k.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ironiskt nog: Om du ska ha en maskin du ska vara beroende av, behöver du ha råd att klara av att något händer med den. Spara alltså dina pengar tills du kan köpa en ny Mac. Risken att bli lurad på begagnatmarknaden är som du skriver rätt stor, och du kommer inte ha samma garantier som om du köper nytt direkt från ett företag.

Jag håller definitivt inte med om tanken att köpa något äldre än M1 om du vill ha en Mac: de nya processorerna förvandlade Apples laptops totalt jämfört med konkurrenterna. Vi börjar också se tecken på att Intel-baserade Macs sannolikt kommer ha förkortad livstid jämfört med vad vi brukar se från Apple helt enkelt för att de inte kommer vilja underhålla två arkitekturer parallellt hur länge som helst.

Alternativet, om du inte sparat tillräckligt med pengar hittills men måste ha en dator nu, är som sagt att köpa en billigare dator med vetskapen att den inte kommer vara riktigt lika trevlig och lyxig. Köper du vanlig PC skulle jag säga att du kan ha nytta av att köpa en begagnad företagsdator helt enkelt för att det är en total dussinvara och för att det inte hänt särskilt mycket prestandamässigt där, så du förlorar inte så mycket på att köpa en äldre och folk har mindre motiv att luras. En tre-fyra år gammal ThinkPad eller EliteBook eller liknande kommer vara "OK", bara den har SSD, och kommer inte kosta tiotusen spänn i acceptabel konfiguration.

Bra saker att tänka på med det du säger. Jag kan kanske låna en dator av någon tills jag bestämmer mig om vad jag ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ny kostar 12500. Begagnad 10000. Det är 20% billigare. Ingen vill ge bort prylar så räkna med 10k.

Ok så 10k verkar inte vara för mycket att betala. Precis vad jag undrade. Säkert bättre att köpa den ny från Apple istället och sen kanske sälja presentkortet vilket jag inte tänkte på att göra från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RTRD357:

Ok så 10k verkar inte vara för mycket att betala. Precis vad jag undrade. Säkert bättre att köpa den ny från Apple istället och sen kanske sälja presentkortet vilket jag inte tänkte på att göra från början.

Japp, är vad jag hade gjort

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RTRD357:

Vad tycker ni är det högsta man ska betala for en begagnad MBA M1? Jag har kollat på blocket och de flesta annonserna är scams. Det bästa jag kunde hitta var för 10k vilket känns lite för mycket för mig. Jag kan köpa en ny från Apple för 11725kr med student rabatt och då får jag också presentkort på över 1000kr.

Beror lite på när den är köpt. Är den i princip sprillans ny så är väl 10K ett helt okej pris. Om den är köpt vid release dvs med två års slitage på batteriet är det alldeles för dyrt.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Avstängd

Köp en ny bara om skillnaden är så liten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varför skall du köpa en Macbook som student? Du får ju en mer kompetent PC som är begagnad för typ 4000:-.
Dvs, vad har du för behov av just en macbook, och varför just M1?

Eftersom priset verkar vara en avgörande faktor så skulle jag säga att du kan gå på någon generation äldre och få en billigare dator, speciellt om det bara är till att skriva/glo på youtube.

Visa mig en begagnad laptop med samma prestanda som M1 för 4k. Jag köper direkt.

Permalänk
Medlem

Hade inte ens tvekat att köpa en ny med den prisskillnaden.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

beroende på vad du pluggar kan du ju behöva använda Windows only applikationer och isf är väl inte en MAC M1 att rekomendera dels pga mac operativsystem och arm processor.

vet inte hur bra deras mjukvara emulerar x86/x64 kod på arm eller om den är kompatibel om något program du behöver är Windows exklusivt.

ä ju ganska surt att gå apple för att sen visar sig att endast hälften av programmen är mac kompatibla.
Windows kompabiliteten brukar vara betydligt bättre vanligare med Windows only applikationer än mac only oftast.

men som sagt beror ju på vad du ska plugga och vad för mjukvaror du kommer behöva skulle kolla upp det först iaf innan val av platform.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av RTRD357:

Ok så 10k verkar inte vara för mycket att betala. Precis vad jag undrade. Säkert bättre att köpa den ny från Apple istället och sen kanske sälja presentkortet vilket jag inte tänkte på att göra från början.

Skickat PM, kolla det

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Varför skall du köpa en Macbook som student? Du får ju en mer kompetent PC som är begagnad för typ 4000:-.

Bara för att ge dig lite perspektiv: En M1 Air är i nästan alla mätvärden utom grafik lika snabb eller snabbare än min Ryzen 5 5600X-baserade speldator samtidigt som den kan gå en och en halv arbetsdag på batteri.
Om du inte explicit behöver program som inte finns på macOS behöver du upp rejält i prisklass för att få något som är lika kompetent på PC-sidan fortfarande nu, mer än ett och ett halvt år efter att datorn lanserades.
För fyra papp får du något som säkert räcker för vardagligt bruk i skolmiljö, men det blir varken en trevlig eller särskilt kompetent maskin. Det enda som sannolikt är jämförbart är mängd internminne och storlek på masslagring - men båda dessa kommer vara rejält mycket långsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Visa mig en begagnad laptop med samma prestanda som M1 för 4k. Jag köper direkt.

Jag frågade just efter användningsområden. Spelar ju noll roll vilken prestanda den har om man bara skall skriva saker i word.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag frågade just efter användningsområden. Spelar ju noll roll vilken prestanda den har om man bara skall skriva saker i word.

Nä du skrev att man skulle få en mer kompetent PC för 4000. Sen i nästa stycke frågade du om prestandan krävs och det är en helt legitim fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Bara för att ge dig lite perspektiv: En M1 Air är i nästan alla mätvärden utom grafik lika snabb eller snabbare än min Ryzen 5 5600X-baserade speldator samtidigt som den kan gå en och en halv arbetsdag på batteri.
Om du inte explicit behöver program som inte finns på macOS behöver du upp rejält i prisklass för att få något som är lika kompetent på PC-sidan fortfarande nu, mer än ett och ett halvt år efter att datorn lanserades.
För fyra papp får du något som säkert räcker för vardagligt bruk i skolmiljö, men det blir varken en trevlig eller särskilt kompetent maskin. Det enda som sannolikt är jämförbart är mängd internminne och storlek på masslagring - men båda dessa kommer vara rejält mycket långsammare.

Värt att tänka på är att beroende på vad man ska studera så kan en Macbook vara jävligt krångligt om man inte vet vad man sysslar med, då flera instutioner / program har krav att du kan köra program.exe vilket inte fungerar alls på M1 tills de tillåter Bootcamp igen (Tror jag?).

En M1a för skolbruk har enbart en fördel - Den har jävligt bra batteritid, och om man vill investera i den miljön så kör på. Samtidigt så känns det konstigt att köra prestanda argumented då 99% av den prestandan sällan / Aldrig används inom skolmiljön, så varför betala extra för det.

Allt detta beror självklart vad man pluggar

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Värt att tänka på är att beroende på vad man ska studera så kan en Macbook vara jävligt krångligt om man inte vet vad man sysslar med, då flera instutioner / program har krav att du kan köra program.exe vilket inte fungerar alls på M1 tills de tillåter Bootcamp igen (Tror jag?).

Boot Camp finns inte och kommer ej komma till Apple Silicon (enligt min uppfattning). VM som gäller, lär bli massa problem och slött.
Köp inte Mac om Windows-applikationer ska användas.

I övrigt är det riktigt bra datorer Apple har släppt senaste tiden. Folk som kommenterar "huhu windows för x tusen är mycket billigare och bättre" ska nog försöka komma in i 2022.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Köpte min Air M1 för 6999 med 14 laddcykler för ett halvår sen på Tradera. Kolla så den är fräsch och fortfarande under garanti bara. Brukar dyka upp en del som nästan är som nya på Tradera. Betala det du är bekväm med så har du sparat några tusenlappar.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Värt att tänka på är att beroende på vad man ska studera så kan en Macbook vara jävligt krångligt om man inte vet vad man sysslar med, då flera instutioner / program har krav att du kan köra program.exe vilket inte fungerar alls på M1 tills de tillåter Bootcamp igen (Tror jag?).

En M1a för skolbruk har enbart en fördel - Den har jävligt bra batteritid, och om man vill investera i den miljön så kör på. Samtidigt så känns det konstigt att köra prestanda argumented då 99% av den prestandan sällan / Aldrig används inom skolmiljön, så varför betala extra för det.

Allt detta beror självklart vad man pluggar

Du har helt rätt i sak: En Apple Silicon-Mac är enbart bra om all programvara du behöver går att köra på den.

Prestandaargumentet kan jag försöka förklara för dig med en liknelse: Hur många privatpersoner känner du som aktivt väljer en bil som inte går snabbare än 110 km/h och som tar lång tid på sig att komma dit? Och omvänt: hur många känner du som väljer en bekväm och stark bil trots att de hade kunnat klara sig med en motoriserad plåtlåda?
Fördelen med datorn över en onödigt dyr bil är att den svider till i plånboken en gång och sen har du en trevlig dator i många år snarare än att dra med sig löpande kostnader, så jag säger fortfarande: Gör datorn allt det den ska och du har råd, köp det du vill.

Permalänk
Medlem

Gav typ 8500 för min. Tror den hade 21 battericykler då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nä du skrev att man skulle få en mer kompetent PC för 4000. Sen i nästa stycke frågade du om prestandan krävs och det är en helt legitim fråga.

Ja, och det stämmer ju beroende på användningsområde. En burk med ett 1660TI eller liknande kommer ju vara bättre om han tänkt köra CAD, video/bildrendering etc eller för spelande.

Största fördelen med M1 är ju bra prestanda med låg effekt, men samtidigt så finns det en uppsjö med program som inte har stöd för arkitekturen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Datavetare

Till TS: håller med de andra i denna tråd, det pris du nu listade borde vara helt ointressant givet att du är student och därmed har 10 % rabatt på nya Mac:ar.

Är själv förvånad över hur mycket betalat man kan få för en begagnad, men kan i.o.f.s. har lite att göra med att just dator och mobil är saker jag själv nog aldrig skulle få för mig att köpa annat än nytt.

Skrivet av Lodisen:

Ja, och det stämmer ju beroende på användningsområde. En burk med ett 1660TI eller liknande kommer ju vara bättre om han tänkt köra CAD, video/bildrendering etc eller för spelande.

Största fördelen med M1 är ju bra prestanda med låg effekt, men samtidigt så finns det en uppsjö med program som inte har stöd för arkitekturen.

För spel kommer Windows vara bättre, om man nu inte gillar lite enklare spel då det börjar finnas rätt gott om helt OK spel om man har Apple Arcade (spelen där fungerar på M1/M2-Mac, Ipad och Iphone).

Däremot kommer M1 demolera en PC med 1660Ti i video och bildredigering. Är ingen expert på det, men sett jämförelser med Davinci Resolve där instegsmodellen av M1Pro är runt 3x gånger snabbare än mobil versionen av 3080. Exakt hur bra/dålig prestanda blir beror mycket på codec, är de som M1-kretsen har dedicerade kretsar för som den krossar Windows PC.

"Bildrendering" beror extremt mycket vad man gör, väldigt mycket här utnyttjar bara någon enstaka CPU-kärna och då är åter igen M1 snabbare än någon Windows laptop man kan hitta utom möjligt de senaste Alder Lake baserade släpbara (som inte kommer kosta några 4000, 40000 är nog närmare där). Har själv bara erfarenhet från gratisprogram samt Pixelmator Pro (kostar ca 300-400 kr), Pixelmator Pro (som är MacOS only) är långt bättre + den använder både GPU och NPU för acceleration av de dyrare transformerna. Det som är NPU accelererat kommer igen totalt demolera en 1660Ti i prestanda.

För den som är intresserad är detta en jämförelse mellan Pixelmator Pro och Photoshop. Pixelmator Pro är ett enklare program, men det är betydligt närmare Photoshop än det är MS Paint!

Det finns absolut Windows-program som inte finns på MacOS. Men det omvända gäller också, min erfarenhet är att program som Pixelmator Pro är mer regel än undantag: ja, de kostar pengar men de kostar långt mindre än något som är jämförbart på PC.

Tycker MS Visio och OmniGraffle är ett annat exempel (båda kostar några tusenlappar, men OmniGraffle är ändå den billigare). Här har jag använt båda och föredrar OmniGraffle även om de skulle kosta lika mycket.

Uppenbarligen finns det även CAD-program på MacOS. Har ingen aning om kvalitén på dessa, men om spelmotorer som Unity och Unreal Engine är något att gå efter här (man använder ju dessa bl.a. för att bygga världar lite likt CAD) så tror jag åter igen att M1 står sig extremt väl även mot rena gaming PC då just den typen av jobb primärt lastar CPU-delen och typiskt bara en-två kärnor (vilket åter igen gör M1 snabbare än de i princip alla existerande PC).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Däremot kommer M1 demolera en PC med 1660Ti i video och bildredigering. Är ingen expert på det, men sett jämförelser med Davinci Resolve där instegsmodellen av M1Pro är runt 3x gånger snabbare än mobil versionen av 3080. Exakt hur bra/dålig prestanda blir beror mycket på codec, är de som M1-kretsen har dedicerade kretsar för som den krossar Windows PC.

Just där håller jag inte riktigt med.
Det finns säkert scenarion där M1 glänser även inom videoredigering, men av vad man kan se från tester och min egen erfarenhet så är de inte så snabba som alla vill få det att låta.

Det här är visserligen en Macmini, men fortfarande en M1.
Den åker på storstryk av en 3600 med ett 2060. En 4600h med exempelvis 1660TI hade inte hamnat allt för långt efter.
Testerna där den vinner över 3080 är oftast för att de kör utan OptiX.

Jag är inte heller någon expert inom området, men när jag testade min gamla laptop (4600h, 1660 TI) sida vid sida av en M1 Macbook så renderade min ~3x snabbare.
Nu var det två år sedan, så det kan ju hända att de optimerat skiten ur programmen och att jag är helt fel ute i dagsläget.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ironiskt nog: Om du ska ha en maskin du ska vara beroende av, behöver du ha råd att klara av att något händer med den. Spara alltså dina pengar tills du kan köpa en ny Mac. Risken att bli lurad på begagnatmarknaden är som du skriver rätt stor, och du kommer inte ha samma garantier som om du köper nytt direkt från ett företag.

När det kommer till Apple och garantier, så går garantin alltid på Serienumret och inte kvittot, Apple har aldrig frågat mig om kvittot vid garantinärenden.

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

När det kommer till Apple och garantier, så går garantin alltid på Serienumret och inte kvittot, Apple har aldrig frågat mig om kvittot vid garantinärenden.

Sant, men köper du begagnat och förra ägaren inte betalade för AppleCare så är chansen stor att det inte finns kvar någon garanti. Får du inte med originalkvitto kan det också vara jobbigare att diskutera eventuell ersättning från försäkringsbolaget om något händer med datorn (”hur gammal är den egentligen?”).
Och alla garantier/försäkringar är naturligtvis förkortade med datorns ålder.

Jag är ärligt talat osäker på hur reklamationsrätt i Sverige (tre år från inköpsdatum) påverkas av ägarbyte, men det borde i teorin fungera så länge man har originalkvittot eller kan bevisa att datorn måste vara mindre än tre år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag är ärligt talat osäker på hur reklamationsrätt i Sverige (tre år från inköpsdatum) påverkas av ägarbyte, men det borde i teorin fungera så länge man har originalkvittot eller kan bevisa att datorn måste vara mindre än tre år gammal.

Reklamationsrätten gäller ENDAST FÖRSTA ägaren. Så NEJ det kommer inte fungera

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig