Diskreta nyheter när vikbara Samsung Galaxy Z Fold 4 och Z Flip 4 lanseras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Änsålänge är jag inte övertygad om att hela flip-funktionen är något annat än ”lyxvara” sett till helheten.

Till skillnad från att ha en iPhone Max då, som givetvis inte är en lyxvara utan ett absolut behov, sett till helheten

Otroligt subjektivt påstående. Det som är lyx för dig är problem för andra, och vice versa.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Vid egen kontakt vad gäller Service av Flip3 (observera att första generationen Fold med mera krävde skärmskydd för garanti)
Så är inte längre skärmskyddet ett "krav" för garanti enligt den information jag fick från Samsung.

tar man loss den och skadar skärmen samtidigt= ingen garanti,
tar man loss den och själva losstagningen inte skadar skärmen = garanti.
den "måste" inte finnas där för garanti.

https://www.reddit.com/r/galaxyzflip/comments/s7qxn5/removing...
verkar bekräftas där, men verkar som att olika verkstäder/situationer hanterar det olika.
Deras egen bot skriver att "eftermarknadsskärmskydd" med mera är ok att montera.

Jag fick betala för utbytet, "montering skärmskydd 250:-" eller vad det nu var hursom, Samsung Göteborg via återförsäljare.

Spännande. Enligt informationen som satt på telefonen så skyllde de fortfarande på att garantin försvann om den togs bort. Kanske är information som har ändrats sedan dess.
Det här var Samsungs egna servicebutik på Kungsgatan i Stockholm.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Skamligt att Samsung övergett Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Fold 4 är för billig, går ju inte ens att säga den kostar över 20k :/

Inget köp för min del!

512GB och framförallt 1TB to the resuce!

23.5 papp för en mob. Tjaa, varför inte? För många är mobben det viktigaste som finns i levet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Till skillnad från att ha en iPhone Max då, som givetvis inte är en lyxvara utan ett absolut behov, sett till helheten

Otroligt subjektivt påstående. Det som är lyx för dig är problem för andra, och vice versa.

Det är nog att missa poängen lite, iPhone 13 Pro Max dök upp för storleksjämförelse. Om vi ändå är inne på det spåret så hade en fliptelefon gett mig en större skärm i utfällt läge, varit hälften så lång och dubbelt så tjock ungefär i ihopfällt läge. Jag behöver inte en större skärm och jag föredrar en längre och smalare telefon i fickan. Jag hade fått nya problem som jag inte har idag, exempelvis att skräp kan hamna mellan skärmarna och antingen förhindra stängning eller skada skärmarna. Jag håller dock med dig att båda telefoner är lyxvaror när det kommer smartphones.

Både och - det kan absolut vara subjektivt, men som jag nämnde tidigare så var syftet att jämföra i det stora hela, med den stora massan i åtanke. Där är det ganska enkelt att objektivt staka upp problem som en smartphone kan lösa men inte en icke-smart telefon. Det går också enkelt att staka upp för- och nackdelar med en flip-telefon.

Fenomenet som sådant är inget nytt - det finns så gott som överallt i alla kategorier av produkter. Bildkvalitet på filmer och liknande exempelvis: VHS -> VCD -> DVD -> HD -> 4K -> 8K -> xyz. Någonstans runt DVD/HD eller HD/4K så går man inte längre från dåligt -> bra utan från riktigt bra -> riktigt bra++. Tillverkare måste helt enkelt hitta på nya saker för att differentiera sig mot konkurrensen för basproblemen är redan lösta "good enough".

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag hade fått nya problem som jag inte har idag, exempelvis att skräp kan hamna mellan skärmarna och antingen förhindra stängning eller skada skärmarna. Jag håller dock med dig att båda telefoner är lyxvaror när det kommer smartphones.

Både och - det kan absolut vara subjektivt, men som jag nämnde tidigare så var syftet att jämföra i det stora hela, med den stora massan i åtanke. Där är det ganska enkelt att objektivt staka upp problem som en smartphone kan lösa men inte en icke-smart telefon. Det går också enkelt att staka upp för- och nackdelar med en flip-telefon.

Fenomenet som sådant är inget nytt - det finns så gott som överallt i alla kategorier av produkter. Bildkvalitet på filmer och liknande exempelvis: VHS -> VCD -> DVD -> HD -> 4K -> 8K -> xyz. Någonstans runt HD/4K så går man inte längre från dåligt -> bra utan från riktigt bra -> riktigt bra++. Tillverkare måste helt enkelt hitta på nya saker för att differentiera sig mot konkurrensen för basproblemen är redan lösta "good enough".

Skräp mellan skärmarna är en av de saker som Samsung jobbat på inte ska hända, och som man helt enkelt förväntar sig att de löser. Enligt rapporter från Flip3 så är den oerhört bra gjort och väldigt tålig. Risken för sådana problem är alltså inte tillräckligt hög för att det ska bli ett argument jämte att faktiskt kunna ha något litet i fickan i jämförelse med de större smartphonesen.

Den stora massan är irrelevant att jämföra med. Du frågade vilka problem som kan lösas och jag skrev vilket problem den löser för mig. Kontexten är alltså inte den stora massan. Även om jag tror att en ganska stor del av befolkningen nog håller med mig.

Basproblemet är dock inte löst. För mig är det definitivt ett basproblem att telefonen jag har är för stor att gå omkring med i fickan. Det är något som sker majoriteten av timmarna under dagens gång. Detta är ett basproblem, som först fanns på 90-talet, som sedan löstes med teknikens framgång, och som sedan återuppstod iom. att storleken på smartphones alltjämt klättrade uppåt. Detta handlar alltså inte om att "differentiera" sig för att samtliga basproblem är löst, det handlar om ett gammalt basproblem som löstes för längesedan och sedan återuppstått. Nu behöver det lösas igen.

Detta visar igen hur subjektivt detta är.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Skamligt att Samsung övergett Sweclockers.

Har dom det? Vad hände med @Samsung-Daniel ?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Skräp mellan skärmarna är en av de saker som Samsung jobbat på inte ska hända, och som man helt enkelt förväntar sig att de löser. Enligt rapporter från Flip3 så är den oerhört bra gjort och väldigt tålig. Risken för sådana problem är alltså inte tillräckligt hög för att det ska bli ett argument jämte att faktiskt kunna ha något litet i fickan i jämförelse med de större smartphonesen.

Den stora massan är irrelevant att jämföra med. Du frågade vilka problem som kan lösas och jag skrev vilket problem den löser för mig. Kontexten är alltså inte den stora massan. Även om jag tror att en ganska stor del av befolkningen nog håller med mig.

Basproblemet är dock inte löst. För mig är det definitivt ett basproblem att telefonen jag har är för stor att gå omkring med i fickan. Det är något som sker majoriteten av timmarna under dagens gång. Detta är ett basproblem, som först fanns på 90-talet, som sedan löstes med teknikens framgång, och som sedan återuppstod iom. att storleken på smartphones alltjämt klättrade uppåt. Detta handlar alltså inte om att "differentiera" sig för att samtliga basproblem är löst, det handlar om ett gammalt basproblem som löstes för längesedan och sedan återuppstått.

Detta visar igen hur subjektivt detta är.

Hur duktiga dom än må vara så kommer man inte undan fysikens lagar - en fliptelefon har >0 risk att saker kan klämmas, inget konstigt med det.

Det finns smartphones av mindre storlek idag, men trots det så har majoriteten av människor man ser (i min erfarenhet) inte de minsta telefonerna som finns. Nuvarande vanliga/större storlekar är därmed sannolikt inte ett tillräckligt stort problem för den stora massan. En fliptelefon är dessutom nästan dubbelt så tjock som nuvarande lurar, och ska man ha skärmar på båda sidor så kommer det sannolikt förbli så att de alltid är tjockare än motsvarande "enkelsidiga" telefon.

Basproblem som i att det ska: gå tillräckligt snabbt, gå att surfa, maila och köra alla vanliga appar, vara tillräckligt bra bild, vara tillräckligt bra lagring, vara tillräckligt bra kamera osv. För gemene man.

Storlekstävlingen i slutet av 90-talet gick till absurdum. Det var ingen som köpte en Nokia 8210 för att den var enkel att hantera. Man köpte den för att den var minst och det var häftigt då

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Hur duktiga dom än må vara så kommer man inte undan fysikens lagar - en fliptelefon har >0 risk att saker kan klämmas, inget konstigt med det.

Det finns smartphones av mindre storlek idag, men trots det så har majoriteten av människor man ser (i min erfarenhet) inte de minsta telefonerna som finns. Nuvarande vanliga/större storlekar är därmed sannolikt inte ett tillräckligt stort problem för den stora massan. En fliptelefon är dessutom nästan dubbelt så tjock som nuvarande lurar, och ska man ha skärmar på båda sidor så kommer det sannolikt förbli så att de alltid är tjockare än motsvarande "enkelsidiga" telefon.

Basproblem som i att det ska: gå tillräckligt snabbt, gå att surfa, maila och köra alla vanliga appar, vara tillräckligt bra bild, vara tillräckligt bra lagring, vara tillräckligt bra kamera osv. För gemene man.

Storlekstävlingen i slutet av 90-talet gick till absurdum. Det var ingen som köpte en Nokia 8210 för att den var enkel att hantera. Man köpte den för att den var minst och det var häftigt då

Ja, därför jag skrev "Risken för sådana problem är alltså inte tillräckligt hög" och inte "risken är 0"

Du avgör inte vad som är basproblem för andra. Det är upp till mig att avgöra vad mina basproblem är. På samma sätt som du inte kan berätta varför folk köpte en 8210. Vilket är hela min poäng; Du baserar dina uttalanden på subjektiva åsikter.

Dessutom kan ju tilläggas att, enligt dina krav för "basproblem", så behöver inte en enda människa en iphone max. Jag skulle kunna hävda att enligt de kraven, behöver inte en enda människa en telefon som släppts efter iphone X. Men såklart, vad som är "tillräckligt snabbt" är ju upp till var och en. Att du inte lägger till "tillräckligt bra storlek" där är väldigt intressant, då jag är ganska säker på att du hade inkluderat den i alla andra diskussioner gällande viktiga faktorer för en mobiltelefon

Vilket självklart är ganska uppenbart; Det säger sig självt att storleken på en telefon är minst lika viktig som att den ska vara snabb, ha en bra bild, bra lagning etc. Detta är Apple otroligt medvetna om.

Till syvende och sist kommer vi ner till detta; Du frågade vilket problem detta löser. Det löser problemet med att telefonerna är för stora, för mig och måndra andra. Detta är ett basproblem för mig, och många andra. Inte ett lyxproblem.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja, därför jag skrev "Risken för sådana problem är alltså inte tillräckligt hög" och inte "risken är 0"

Du avgör inte vad som är basproblem för andra. Det är upp till mig att avgöra vad mina basproblem är. På samma sätt som du inte kan berätta varför folk köpte en 8210. Vilket är hela min poäng; Du baserar dina uttalanden på subjektiva åsikter.

Dessutom kan ju tilläggas att, enligt dina krav för "basproblem", så behöver inte en enda människa en iphone max. Jag skulle kunna hävda att enligt de kraven, behöver inte en enda människa en telefon som släppts efter iphone X. Men såklart, vad som är "tillräckligt snabbt" är ju upp till var och en. Att du inte lägger till "tillräckligt bra storlek" där är väldigt intressant, då jag är ganska säker på att du hade inkluderat den i alla andra diskussioner gällande viktiga faktorer för en mobiltelefon

Vilket självklart är ganska uppenbart; Det säger sig självt att storleken på en telefon är minst lika viktig som att den ska vara snabb, ha en bra bild, bra lagning etc. Detta är Apple otroligt medvetna om.

Till syvende och sist kommer vi ner till detta; Du frågade vilket problem detta löser. Det löser problemet med att telefonerna är för stora, för mig och måndra andra. Detta är ett basproblem för mig, och många andra. Inte ett lyxproblem.

Jag tror att vi syftar på lite olika saker och pratar från olika perspektiv. Visst är det väldigt få som faktiskt behöver en iPhone 13 Pro Max, mig själv inkluderat, det är ju i princip essensen av det jag försöker säga

Precis som du nämner så är Apple väldigt väl medvetna om vad folk vill ha när det gäller storlek. De hade med andra ord gjort fysiskt mindre telefoner om det varit så att majoriteten velat ha det. Det finns självklart de som vill ha mindre telefoner, det är jag fullt medveten om men allting pekar mot att majoriteten är ganska nöjda med det som finns. Därav den mer generellt menade frågan om vilket/vilka problem som en fliptelefon löser. Samsung kanske försöker ändra den allmänna opinionen mot att mindre telefoner (längdmässigt åtminstone) är dit vi ska?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag tror att vi syftar på lite olika saker och pratar från olika perspektiv. Visst är det väldigt få som faktiskt behöver en iPhone 13 Pro Max, mig själv inkluderat, det är ju i princip essensen av det jag försöker säga

Precis som du nämner så är Apple väldigt väl medvetna om vad folk vill ha när det gäller storlek. De hade med andra ord gjort fysiskt mindre telefoner om det varit så att majoriteten velat ha det. Det finns självklart de som vill ha mindre telefoner, det är jag fullt medveten om men allting pekar mot att majoriteten är ganska nöjda med det som finns. Därav den mer generellt menade frågan om vilket/vilka problem som en fliptelefon löser. Samsung kanske försöker ändra den allmänna opinionen mot att mindre telefoner (längdmässigt åtminstone) är dit vi ska?

Nja, nu har du ju missat hela poängen med flip/fold känner jag, och/eller missförstått argumentet.

Poängen är att man vill ha en liten telefon i fickan, och en stor när man använder den. Det är ingen jävel som vill ha en liten telefon när den väl används, det trodde jag var superklart redan från början eftersom problemet flippen löser har hela tiden beskrivit som "för stor i fickan".

Samsung försöker inte ändra på någon opinion överhuvudtaget utöver att flip/fold faktiskt fungerar. Vi går inte mot mindre telefoner varken längdmässigt eller breddmässigt, endast mot icke-statiska telefoner när det gäller storlek.

Eftersom det inte har gått att välja mellan dessa två (ska den vara liten i fickan eller stor i handen?), så har man varit tvungen att kompromissa storleken någonstans där mitt emellan. För min del landar det då på en S22, då S22 Plus blir för stort. Allt under 6 tum (ish) är för litet, allt större än 6.1 tum är för stort att ha i fickan och är klumpigt.

Det är just exakt det man vill att framtidens telefoner ska lösa, att storleken inte ska vara statisk mer. Förhoppningsvis kommer vi få fram en design där man kan dra ut både längd och bredd när den används och enkelt minimera storleken när den ska stoppas iväg. Det finns en massa prototyper där ute som arbetar på detta, antigen i sin helhet eller i delar (t.ex Galaxy Scroll och TCL)

Det är detta som jag ser att Flip kan lösa på ett ganska bra sätt; får de upp batteriet lite samt gör den lite smalare när den är ihopfälld, kommer det bli ett direkt köp från min sida. Jag avsäger mig gärna ultrahög upplösning, perfekt kamera, den snabbaste processorn etc. etc. etc. bara för att kunna stänga mobilen när den inte används och göra den mindre i fickan.

Sedan är Flip både längre och bredare än en Samsung S22 när den är utfälld (så det är alltså inte något prat om mindre telefoner vid användning). Vilket är exakt det man är ute efter. Stor när den används, liten när den ska in i fickan. Just nu är det som sagt bara tjockleken och batteriet som står i vägen för egen del.

Optimalt hade ju varit en version som både går att korta ner på längd och på bredd, så att man får en hel Fold i storlek när den används, och en mindre än Flip när den är ihopfälld.

Apple arbetar för fullt på sin egen version av flip-telefonen för övrigt, just för att de är medvetna om att folk vill ha en liten telefon i fickan, och en stor telefon i handen när de arbetar

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Super nöjd med min Fold 3 och ser ingen väg tillbaka till en icke vikbar modell. Just Fold 4 hoppar jag över då skillnaden är för liten men ser ut va mer av de goda.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag tror att vi syftar på lite olika saker och pratar från olika perspektiv. Visst är det väldigt få som faktiskt behöver en iPhone 13 Pro Max, mig själv inkluderat, det är ju i princip essensen av det jag försöker säga

Precis som du nämner så är Apple väldigt väl medvetna om vad folk vill ha när det gäller storlek. De hade med andra ord gjort fysiskt mindre telefoner om det varit så att majoriteten velat ha det. Det finns självklart de som vill ha mindre telefoner, det är jag fullt medveten om men allting pekar mot att majoriteten är ganska nöjda med det som finns. Därav den mer generellt menade frågan om vilket/vilka problem som en fliptelefon löser. Samsung kanske försöker ändra den allmänna opinionen mot att mindre telefoner (längdmässigt åtminstone) är dit vi ska?

Utan att göra någon generell undersökning så har jag i min omgivning märkt att särskilt unga (20-25) idag enbart har mobilen för att göra sina saker på nätet, de äger ingen laptop/dator, en del har inte ens tv mm. De lägger hellre pengarna på en stor telefon. Flera i min närhet har Fold3 andra lurar i storlek med iPhone 13 pro max, flera av dem vill ha en Fold om den kryper neråt 10K i pris osv.

För mig personligen så är inte tjocklek ett problem (har haft microtac i fickan) men höjd och bredd börjar bli ett problem, jag använder min dator för jobb och lite spel, aldrig något annat. Så en billigare Fold skulle definitivt vara intressant.

Permalänk
Permalänk
Vägledare

Älskar min Fold 3 och kan inte tänka mig att gå tillbaka till en vanlig mobil. Även om förändringarna med Fold 4 är små är de bra och jag kommer att byta upp mig om en månad eller två. Framför allt pga den lägre men bredare skärmen.

Permalänk
Medlem

Så mycket snack om smuts och grus i gångjärnen... Aldrig haft ett enda problem med det, efter 2 år med Fold2. Jobbar man i gruvan eller på sandstränder 5 dagar i veckan kanske man behöber skydd men jag har aldrig känt att min telefon begränsat min tillvaro på något sätt. Eller kanske när det kommer till vatten, då Fold2 saknar ip-klassning men det kom ju på 3an och 4an.

Troligtvis byter jag upp mig just för den anledningen, vattenklassad IP. Annars är jag fortfarande nöjd med Fold2, inga problem med varken processor/minne/kamera eller batteri, vilket jag känt på mina tidigare telefoner när man börjar närma sig 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nja, nu har du ju missat hela poängen med flip/fold känner jag, och/eller missförstått argumentet.

Poängen är att man vill ha en liten telefon i fickan, och en stor när man använder den. Det är ingen jävel som vill ha en liten telefon när den väl används, det trodde jag var superklart redan från början eftersom problemet flippen löser har hela tiden beskrivit som "för stor i fickan".

Samsung försöker inte ändra på någon opinion överhuvudtaget utöver att flip/fold faktiskt fungerar. Vi går inte mot mindre telefoner varken längdmässigt eller breddmässigt, endast mot icke-statiska telefoner när det gäller storlek.

Eftersom det inte har gått att välja mellan dessa två (ska den vara liten i fickan eller stor i handen?), så har man varit tvungen att kompromissa storleken någonstans där mitt emellan. För min del landar det då på en S22, då S22 Plus blir för stort. Allt under 6 tum (ish) är för litet, allt större än 6.1 tum är för stort att ha i fickan och är klumpigt.

Det är just exakt det man vill att framtidens telefoner ska lösa, att storleken inte ska vara statisk mer. Förhoppningsvis kommer vi få fram en design där man kan dra ut både längd och bredd när den används och enkelt minimera storleken när den ska stoppas iväg. Det finns en massa prototyper där ute som arbetar på detta, antigen i sin helhet eller i delar (t.ex Galaxy Scroll och TCL)

Det är detta som jag ser att Flip kan lösa på ett ganska bra sätt; får de upp batteriet lite samt gör den lite smalare när den är ihopfälld, kommer det bli ett direkt köp från min sida. Jag avsäger mig gärna ultrahög upplösning, perfekt kamera, den snabbaste processorn etc. etc. etc. bara för att kunna stänga mobilen när den inte används och göra den mindre i fickan.

Sedan är Flip både längre och bredare än en Samsung S22 när den är utfälld (så det är alltså inte något prat om mindre telefoner vid användning). Vilket är exakt det man är ute efter. Stor när den används, liten när den ska in i fickan. Just nu är det som sagt bara tjockleken och batteriet som står i vägen för egen del.

Optimalt hade ju varit en version som både går att korta ner på längd och på bredd, så att man får en hel Fold i storlek när den används, och en mindre än Flip när den är ihopfälld.

Apple arbetar för fullt på sin egen version av flip-telefonen för övrigt, just för att de är medvetna om att folk vill ha en liten telefon i fickan, och en stor telefon i handen när de arbetar

Nej, jag har förstått exakt vad syftet med Flip/Fold är - jag tror bara inte att en ~6"-skärm är "för liten" för majoriteten av människor, så för den stora massan blir Flip/Fold då en lösning som saknar problem. Med analogin sen tidigare ser jag det som att gå från 4K -> 8K, det går från mycket bra till mycket mycket bra.

Det innebär inte att Flip/Fold saknar värde eller att de inte löser problem för dig och andra.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Önskar att Apple kunde få tummen ur och komma med en vikbar telefon så jag kan gå tillbaka till Fold formatet. Har svårt att pussla in Android med övriga enheter så brukar inte hålla i förlängningen när jag går över till det.

Permalänk
Medlem

Hur är egentligen batteri tid på nuvarande fold enheter såg i specifikationerna att den nya skulle ha en batteri kapacitet på 4400 mAh vilket låter lite för en mobil med så pass stor skärm min galaxy s21 med 4000mAH och betydligt mindre skärm räcker knappt en hel dag om snuttar runt 5 timmar skärmtid så i en fold så borde man inte kunna få ut mer en 2-3 timmar skärmtid vilket är extremt dåligt för en mobil för runt 20000kr.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Hur är egentligen batteri tid på nuvarande fold enheter såg i specifikationerna att den nya skulle ha en batteri kapacitet på 4400 mAh vilket låter lite för en mobil med så pass stor skärm min galaxy s21 med 4000mAH och betydligt mindre skärm räcker knappt en hel dag om snuttar runt 5 timmar skärmtid så i en fold så borde man inte kunna få ut mer en 2-3 timmar skärmtid vilket är extremt dåligt för en mobil för runt 20000kr.

Batteritiden var inte super på den Fold 2 jag hade men Fold 3 skulle varit lite bättre, nya SoCen lär göra lite också. I test verkar Fold 3 vara på nivån av en S22 men då har de använt floden som vanliga människor skulle, de har den alltså ihopfälld vid telefonsamtal osv.

https://www.phonebuff.com/battery-test

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Hur är egentligen batteri tid på nuvarande fold enheter såg i specifikationerna att den nya skulle ha en batteri kapacitet på 4400 mAh vilket låter lite för en mobil med så pass stor skärm min galaxy s21 med 4000mAH och betydligt mindre skärm räcker knappt en hel dag om snuttar runt 5 timmar skärmtid så i en fold så borde man inte kunna få ut mer en 2-3 timmar skärmtid vilket är extremt dåligt för en mobil för runt 20000kr.

Jag har en Fold 3 och jag klarar mig inte en hel dag. Om det är för att jag är 19 år gammal vet jag inte. Klarar mig inte utan min Powerbank. Innan jag bytte hade jag S20 Ultra och den klarade jag mig en hel dag. Med 20-30% kvar efter klockan 17:00. Förstår inte hur Samsung tänker när de har ett batteri under 5000 mAh. När telefonen har en skärm på 7,6 tum.
Utöver batteritiden är det en fantastisk smartphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noelpersson12:

Jag har en Fold 3 och jag klarar mig inte en hel dag. Om det är för att jag är 19 år gammal vet jag inte. Klarar mig inte utan min Powerbank. Innan jag bytte hade jag S20 Ultra och den klarade jag mig en hel dag. Med 20-30% kvar efter klockan 17:00. Förstår inte hur Samsung tänker när de har ett batteri under 5000 mAh. När telefonen har en skärm på 7,6 tum.
Utöver batteritiden är det en fantastisk smartphone.

sitter på Flip3, nyligen köpt för väldigt rätt pris.
Enda som fick mig att sukta efter Flip4, även fast jag generellt sett klarar mig en dag, är batteriet utan tvekan åt det mindre hållet.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Finns det ingen schystare deal än Samsungs i Sverige? -1500 extra vid inbyte och 1 års samsung care? Riktigt tråkigt jmf. med USA.

Trodde man skulle få en laddare och skal typ iaf.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Finns det ingen schystare deal än Samsungs i Sverige? -1500 extra vid inbyte och 1 års samsung care? Riktigt tråkigt jmf. med USA.

Trodde man skulle få en laddare och skal typ iaf.

Jag har velat fråga den frågan med. När jag köpte Fold2 fick jag med Watch 3, som var droppen som fick mig att slå till. Har för mig att den kampanjen kom någon vecka efter den introducerats? Men har riktigt dålig koll på hur de gör med kampanjer generellt, någon som vet mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Jag har velat fråga den frågan med. När jag köpte Fold2 fick jag med Watch 3, som var droppen som fick mig att slå till. Har för mig att den kampanjen kom någon vecka efter den introducerats? Men har riktigt dålig koll på hur de gör med kampanjer generellt, någon som vet mer?

I USA har de sjukt bra kampanjer, bättre inbytespriser och man får mer eller mindre watch 5 och buds pro 2 gratis samt lite skal och så. I EU verkar de inte satsa lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Jag har velat fråga den frågan med. När jag köpte Fold2 fick jag med Watch 3, som var droppen som fick mig att slå till. Har för mig att den kampanjen kom någon vecka efter den introducerats? Men har riktigt dålig koll på hur de gör med kampanjer generellt, någon som vet mer?

Jag lyckas iaf inte hitta något annat. Samsung brukar dock, som du säger, köra in och ut kampanjer på måfå. Kanske händer något strax om det inte säljer som de tänkt.

La en beställning på en svart 128gb fold 4 och fick ungefär 3000 av om jag lämnar in min S10+. Känns dock väldigt fattigt jämfört med vilka deals man ser andra få.

Skrivet av Aktsu:

I USA har de sjukt bra kampanjer, bättre inbytespriser och man får mer eller mindre watch 5 och buds pro 2 gratis samt lite skal och så. I EU verkar de inte satsa lika mycket.

Inga EU-länder med bra deals eller?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Inga EU-länder med bra deals eller?

Verkar som alla EU-länder har liknande deal som vi har av vad jag sett, finns säkert några undantag dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Verkar som alla EU-länder har liknande deal som vi har av vad jag sett, finns säkert några undantag dock.

Tar en t&r till USA. Blir typ samma pris som att köpa här.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Tar en t&r till USA. Blir typ samma pris som att köpa här.

Kanske är värt det i såfall då får man ju även snapdragon i stället för exynos.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Kanske är värt det i såfall då får man ju även snapdragon i stället för exynos.

Tidigare Folds (iaf från 2) har väl kört Snapdragon även här så bör nog vara det nu också.