Jag körde crossfire eller SLI i massor av år, både då jag ville ha morgondagens kraft idag, men också för att jag körde eyefinity/surround och 75% av 4k kräver än idag en hel del kraft. Jag använde det från 2007 fram till 2020 när det fick kasta in handduken.
När SLI återintroducerades med vad nvidia kallade "Big Bang" (2006-2007) så gav det ~20% performance increase på mina 8800GT och de flesta problemen var relaterade till en av de två renderingsteknikerna med SLI som kallades SFR - Split Frame Rendering - Detta läge krävde mest av drivrutinerna och var det som oftast orsakade problem. Senare blev stödet bättre för den simplare implmentationen "AFR - Alternate Frame Rendering, där korten renderar en frame var. När tekniken mognade run 2013-2014?, gav tekniken inte sällan en ökning av prestandan med upp till 90%.
2018? kom en ny kanutjämningsteknik som heter / kallas för Temporal Anti Aliasing, vilket läser nägra frames framåt, vilket är fullkomligt inkompatibelt med AFR utan då måste man nyttja SFR (om ens det funkade?), och då blir det implementerings/drivrutinsproblem och att spelmotorerna började anamma den tekniken, var början på döden för SLI/CF. - Exempel var The Division, som hade nära 100% skalning med SLI, och The Division 2, som hade TAA, och hade 0% skalning på SLI.
Det är inte omöjligt att utfasningen hade ekonomiska anledningar hos GPU tillverkarna också, men det är mest spekulationer från min sida och jag har inga belägg direkt.
Det här med att det skulle varit massa problem att använda var allt som oftast problem för mellansegmentet, som visste lite för mycket och pillade lite för mycket, men inte visste nog för att lösa det hela vägen. Kombinera gärna med lite olika varianter av grafikkort, och vi hade ett recept för frustration.
Allt som oftast var det helt plug & play, antingen fungerade det, eller så fungerade det inte, men det var otroligt sällan det var någon negativ effekt. Jag har aldrig själv upplevt negativ effekt, men jag har läst om det, så det måste ju finnas, men jag finner det mycket underligt att jag i nära 15 års tid varit otroligt problemfri, medans i dessa trådar det låter på väldigt många som att det var nåt form av raketforskning - Matchande kort, adekvat kräm och en helvetes massa kylning, sen var det bara att tuta på. I de fallen det var negativ skalning var ATI/nvidia snabba på att disabla stödet i drivrutinerna, så man behövde aldrig själv göra någonting.