Samsung 990 Pro med PCI Express 5.0 dyker upp i databas

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Vi får hoppas att Samsung skärper till sig med 990 PRO modellerna då.
980 PRO är ju en besvikelse jämfört med tidigare PRO modeller.
Snabbare interface är ju en sak, men den måste ju orka med att hålla farten en liten stund.
970 PRO och äldre var ju grymma arbetshästar, kroknade aldrig.

Ja detta är en stor akilleshäl när det gäller ssd. Jag tänker främst på de portabla som S7.
Överlag tycker jag det är väldigt inne på att göra produkter nu med undermålig kylning bara för att man sparar några få gram i vikt och det är vad kunderna vill ha.
När det gäller ssd så är det inga märkvärdiga tester man behöver göra. Kopiera 1TB data från en ssd till en annan och mät tiden det tar. Såklart mängden filer påverkar.

Detta med att det tar så extremt lång tid att kopiera småfiler är en annan fråga om de kan optimera operativsystem för detta. Säg att man ska kopiera miljontals filer på totalt 1TB från en nätverksenhet till en annan. Sitter man i Windows och säger jag tar ctrl+c och ctrl +v så kan man få vänta dagar, ännu värre om man gör det genom en RDP anslutning. Tar man i samma Windows och komprimera alla filer och sedan flyttar dem och sist packar upp dem, så tar det inte ens bråkdel av tiden.

Min poäng är snabb ssd i all ära. Men de bör se till så att flaskhalsen inte ofta i praktiken är operativsystemet.

*edit*
Om man tar och kopierar filer genom rdp med ctrl+c och ctrl+v, det står det tar 8h, man säger det gör inget man kan göra det i bakgrunden. Gissa vad som händer om man råkar ta ctrl+c på vad som helst som en text i webbläsaren. Jo kopieringen avbryts helt och man får börja om helt från början. Man svär lite och börjar om och sedan händer samma sak igen, man glömmer bort att cltr+c är lika med att avbryta filkopiering.
Så än en gång, supersnabb ssd med superdålig operativsystem blir inget superbra.

Permalänk
Medlem

Meh kul med nytt, men om jag inte kan få mer än <5% snabbare laddtider i ett spel (så 1.2 sekunder istället för 1.3sekunder or whatever) så har jag inget direkt behov av det så utan det blir inköp när det behövs mer utrymme. Spela roll om det tar 1minut eller 20s att föra över en större fil till specifik disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Man kan köpa den, men den kommer bara att köra PCIE 4.0

Har en 980 PRO men den tar bara 7 GB/s och det är ca 10% av vad kanalen klarar.
Om man har 990 PRO så är det ca 20% av vad PCIE 4 klarar så det är fortfarande tunnt med SSD för PCIE 4 och lär ta något år innan de fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Har 980 PRO och med den så tar uppstarten av Windows ca 5 - 10 sek. Då räknar jag inte med tiden som moderkortet behöver för att hitta ett operativ.

Har en mediamaskin också och där tar uppstarten av Windows runt 1 minut men då går den inte att köra problemfritt bara för att man fått upp skrivbordet. Så lite gör en snabbare SSD men det fattas fortfarande mycket för att komma upp i vad kanalen(PCIE 4) klarar. Den är byggd för att kunna köra 4K med 25 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Har en 980 PRO men den tar bara 7 GB/s och det är ca 10% av vad kanalen klarar.
Om man har 990 PRO så är det ca 20% av vad PCIE 4 klarar så det är fortfarande tunnt med SSD för PCIE 4 och lär ta något år innan de fungerar bra.

7 GB/s är nästan 90% av vad PCIe 4 kan överföra med 4 kanaler

Permalänk
Medlem

Ännu mer positiva nyheter.
Hårdvaruhösten ser ut att bjuda på en hel massa.

Sen är det väl inte de maximala sekventiella hastigheterna som är det mest intressanta, men dessa gör ju sig bra i marknadsföringen. Istället skulle jag säga att övriga delar såsom slumpvis läsning, latenser, skrivtålighet osv är mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Har en 980 PRO men den tar bara 7 GB/s och det är ca 10% av vad kanalen klarar.
Om man har 990 PRO så är det ca 20% av vad PCIE 4 klarar så det är fortfarande tunnt med SSD för PCIE 4 och lär ta något år innan de fungerar bra.

Det låter som kreativ matematik.
Hur kommer du fram till det?

PCI Express 4.0 klarar 2GB/s per riktning (4GB/s totalt) per lane.
M.2 NVME SSD brukar stöda 4 lanes
2x4=8
8GB/s per riktning (16GB/s totalt).

Det är delen var 7GB/s är 10% av 8GB/s som jag inte hänger med.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Det låter som kreativ matematik.
Hur kommer du fram till det?

PCI Express 4.0 klarar 2GB/s per riktning (4GB/s totalt) per lane.
M.2 NVME SSD brukar stöda 4 lanes
2x4=8
8GB/s per riktning (16GB/s totalt).

Det är delen var 7GB/s är 10% av 8GB/s som jag inte hänger med.

8GB/s av vad?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Inte ännu iallafall. Kör ett gäng 980 Pro i dagsläget.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz