Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Fredag och jag borde egentligen göra annat, så varför inte lägga ut en karta till.

Den här gången tänkte jag prova Fun with Flags med två minuters tidsbegränsning.

Fun with Flags 2 minuter

Lycka till och trevlig helg!

18687p men glömde att trycka på tredje rundan. Var i rätt stad och dessutom rätt sida av staden och letade. Gissar att jag hade fått runt 4800-4900p på den om jag hade kommit ihåg att trycka.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Oj 😁

Permalänk
Hedersmedlem

Aj då, jag slarvade lite igår och lade inte ut någon ny karta.
Så idag kör vi GeoDetective World med 2 minuters tidsbegränsning.

GeoDetective World 2 minuter

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Lycka till!

19,171.

Gick bet på karta 3..

Permalänk
Medlem

14k, inte helt ute och cyklade på någon, men inte bra nog

Permalänk
Medlem

Gav upp när det var två efter varandra man inte kunde röra sig på. Tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Lycka till!

16655 med 0 poäng på tredje. Första och fjärde var dock rätt så enkla tyckte jag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Då jag precis kommit hem från en resa till Finland och dessutom får besök av släktingar från Minnesota tänkte jag inför helgen lägga ut kartan Finland or Minnesota.

Så lycka till och trevlig helg!

Finland or Minnesota 2 minuter

(20 775 blev poängen för min del)

Uppdaterade med min poäng
Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Då jag precis kommit hem från en resa till Finland och dessutom får besök av släktingar från Minnesota tänkte jag inför helgen lägga ut kartan Finland or Minnesota.

Så lycka till och trevlig helg!

Finland or Minnesota 2 minuter

(20 775 blev poängen för min del)

Du menar kartan Minnesota, Minnesota eller Minnesota?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enlightener:

Lycka till!

19298 och då fick jag ändå noll på en. De andra hade ganska bra hints för mi dock.

Permalänk
Hedersmedlem

En av de streamers jag brukar kolla på, SimCopter1, har skapat kartan "Explore the Tropics" och med tanke på hur varmt och kvavt det är idag tänkte jag att det kunde vara en passande karta.

Explore the Tropics 2 minuter

Lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem

Explore the Tropics var svår...
12 657 poäng för min del, med en nollpoängare.

Permalänk
Medlem

Aldrig spelat detta. Men jag gillar kartor, geografi och utmaningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Explore the Tropics var svår...
12 657 poäng för min del, med en nollpoängare.

Jag fick under 400, så… ja… så var det

Permalänk
Medlem

15 455...ganska nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

En av de streamers jag brukar kolla på, SimCopter1, har skapat kartan "Explore the Tropics" och med tanke på hur varmt och kvavt det är idag tänkte jag att det kunde vara en passande karta.

Explore the Tropics 2 minuter

Lycka till!

12,122

Riktigt klurigt på sina ställen!

Måste säga att jag verkligen uppskattar denna tråden, ser alltid fram emot en ny karta att starta veckan med

Permalänk
Medlem

Ser att jag har kvar topplatsen med 20 tusen poäng, hade riktig tur när jag letade efter ortsnamnen på kartan. Geoguessr har varit en till och från-hobby så länge jag kan minnas. Kan rekommendera GeoWizard och Rainbolt på Youtube. Förstnämnda har en underhållande serie där han korsar länder i en spikrak linje, en härlig blandning av hiking och Google maps-nörderi.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Redaktion
Redaktör

attans

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ischy:

Aldrig spelat detta. Men jag gillar kartor, geografi och utmaningar!

Då borde du definitivt prova! Du verkar ju ha rätt förutsättningar för att gilla det, då det är både kartor, geografi och utmanande.

Skrivet av Hyllbert:

15 455...ganska nöjd

Snyggt jobbat!

Skrivet av WorriedElk:

12,122

Riktigt klurigt på sina ställen!

Måste säga att jag verkligen uppskattar denna tråden, ser alltid fram emot en ny karta att starta veckan med

Kul att höra! Jag var faktiskt förvånad över att det inte redan fanns en GeoGuessr-tråd, men nu är den här!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eas@tetris:

Ser att jag har kvar topplatsen med 20 tusen poäng, hade riktig tur när jag letade efter ortsnamnen på kartan. Geoguessr har varit en till och från-hobby så länge jag kan minnas. Kan rekommendera GeoWizard och Rainbolt på Youtube. Förstnämnda har en underhållande serie där han korsar länder i en spikrak linje, en härlig blandning av hiking och Google maps-nörderi.

Japp, riktigt bra poäng! Snyggt!
GeoWizard är riktigt kul att kolla på! Gillar även hans detektiv-videor där han ska försöka hitta var i världen tittarnas fotografier är tagna.
Rainbolt tror jag inte att jag har sett. Får kolla in den.

Permalänk
Medlem

Kul med en Geoguessr-tråd på Sweclockers, jag har spelat Geoguessr till och från sedan det släpptes.

Spoilers längre ner för tropiska kartan (karta 10)!

Första stället så hittade jag tillslut en skylt som hade Benin City men då jag har för mig att Benin inte har Google streetview så gissade jag i Lagos, Nigeria. Tydligen så finns det en Benin City i Nigeria men tiden tog slut innan jag han hitta något mer.

Andra gissningen så velade jag mellan Mexico, Sydamerika samt Caribbean. Jag såg en del gatunamn som hade Santiago så Undrade om det var Peru men jag gissade tillslut i Dominikanska Republiken i en stad där som har Santiago i namnet. Fel land men ändå relativt nära jämfört med mina andra alternativ.

Tredje stället var USA och trodde först kanske Florida eller liknande men jag såg en vägskylt till Halekala crater (eller liknande) och då förstod jag att det var Hawaii. Sökte igenom öarna och hittade ön som hade Halekala crater och gissade på en väg som hade ungefär samma riktning som vägen vi startade på (nord-sydlig riktning).

Nr 4 var i Kenya pga snorkeln på bilen. Jag gissade lite NW om Nairobi men det var ännu mer NW.

På sista stället så såg man en skylt Zamboanga City om man vände på sig. Blandningen av engelska och spanska ledde mig till Filippinerna och efter lite letande så hittade jag staden Zamboanga.

Dold text
Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Alltså, verkligen allt eller inget...

Permalänk
Hedersmedlem

Fredag eftermiddag och några av oss kanske längtar någon annanstans, så varför inte se mer av världen i Geoguessr.
Idag tänkte jag prova kartan A Community World med en tidsbegränsning på 2 minuter. Jag har inte provat den själv tidigare, så vi får se hur kartan är.

(15 529 poäng blev det för min del)

A Community World 2 minuter

Lade till min poängsumma.
Permalänk
Medlem

Vilken flax på sista. Kunde varit betydligt längre ifrån

Permalänk
Medlem

Behöver verkligen sitta vid en dator om jag ska köra detta mer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enlightener:

Fredag eftermiddag och några av oss kanske längtar någon annanstans, så varför inte se mer av världen i Geoguessr.
Idag tänkte jag prova kartan A Community World med en tidsbegränsning på 2 minuter. Jag har inte provat den själv tidigare, så vi får se hur kartan är.

15088p för mig. Svårt svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Jag blir inte klok på USA, hur gör folk för att hitta rätt delstat Första var jag på rätt längdgrad men helt fel breddgrad... rätt nöjd med resultatet om man bortser från första poängen

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Behöver verkligen sitta vid en dator om jag ska köra detta mer

Du får väl besöka oss på kontoret oftare och låna en dator här då.

Skrivet av tJev:

Jag blir inte klok på USA, hur gör folk för att hitta rätt delstat Första var jag på rätt längdgrad men helt fel breddgrad... rätt nöjd med resultatet om man bortser från första poängen

<Uppladdad bildlänk>

Samma för mig! Är det ens USA eller är det Kanada, Puerto Rico eller Ecuador? Finns ens USA, de kanske bara är påhittade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

17499 poäng.

Nedan i spoiler taggen så kan ni se mina resonemang för varje gissning.

Gissning 1:
När jag tittade mig runt såg jag att vi var vid väg nr 1. Jag valde då att färdas åt ena hållet och såg en byggnad som hette Fort Kent municipal center samt ett annat hus med skylten FortKentMaine på. Då letade jag i delstaten Maine och hittade väg nr 1 och följde den tills jag såg Fort Kent som låg på gränsen till Kanada. Efter det var det en enkel sak att hitta korsningen där man startade vid och fick då 5000 poäng.

Gissning 2:
Efter att nått ut på den lite större vägen så såg jag en skylt mot Christchurch som pekade söder ut. Då visste jag att jag var på den södra ön på Nya Zealand men norr om Christchurch. Jag såg även att Nelson och Blenheim var söderut så jag satte min gissning lite nordväst om Nelson. 4745 poäng.

Gissning 3:
Det enda jag hade att gå på var att det verkade vara spanska som pratas i detta land samt att solen verkar vara lite söder ut. Jag tänkte först Filippinerna men ändrade mig till Spanien då jag inte tyckte växterna verkade passa Filippinerna. 8699 km ifrån och fick hela 46 poäng.

Gissning 4:
Det såg ut som USA men jag såg att bron vi startade på hade en höjdbegränsning specificerad i meter istället för yards/fot så då trodde jag det var Kanada. Efter att ha backat ut på den lite större vägen så såg jag en kanadensisk flagga. Jag såg texten Ontario på en skylt vilket fick mig att koncentrera mig på en delstat. Sedan såg jag stadens namn på en byggnad men hittade inte staden på kartan. Men jag gissade hyfsat nära och fick ändå 4424 poäng.

Gissning 5:
Hade inte mycket att gå på. Solen var söderut så jag visste att vi var på norra halvklotet. Såg lite cyrilliska bokstäver så jag gissade vi var i Ryssland. 3284 poäng som får vara OK för att vara Ryssland.

Dold text

Om inte tredje gissningen blev så dålig som den blev så hade jag kanske kunnat få över 20k poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

17499 poäng.
<Uppladdad bildlänk>
Nedan i spoiler taggen så kan ni se mina resonemang för varje gissning.

Gissning 1:
När jag tittade mig runt såg jag att vi var vid väg nr 1. Jag valde då att färdas åt ena hållet och såg en byggnad som hette Fort Kent municipal center samt ett annat hus med skylten FortKentMaine på. Då letade jag i delstaten Maine och hittade väg nr 1 och följde den tills jag såg Fort Kent som låg på gränsen till Kanada. Efter det var det en enkel sak att hitta korsningen där man startade vid och fick då 5000 poäng.

Gissning 2:
Efter att nått ut på den lite större vägen så såg jag en skylt mot Christchurch som pekade söder ut. Då visste jag att jag var på den södra ön på Nya Zealand men norr om Christchurch. Jag såg även att Nelson och Blenheim var söderut så jag satte min gissning lite nordväst om Nelson. 4745 poäng.

Gissning 3:
Det enda jag hade att gå på var att det verkade vara spanska som pratas i detta land samt att solen verkar vara lite söder ut. Jag tänkte först Filippinerna men ändrade mig till Spanien då jag inte tyckte växterna verkade passa Filippinerna. 8699 km ifrån och fick hela 46 poäng.

Gissning 4:
Det såg ut som USA men jag såg att bron vi startade på hade en höjdbegränsning specificerad i meter istället för yards/fot så då trodde jag det var Kanada. Efter att ha backat ut på den lite större vägen så såg jag en kanadensisk flagga. Jag såg texten Ontario på en skylt vilket fick mig att koncentrera mig på en delstat. Sedan såg jag stadens namn på en byggnad men hittade inte staden på kartan. Men jag gissade hyfsat nära och fick ändå 4424 poäng.

Gissning 5:
Hade inte mycket att gå på. Solen var söderut så jag visste att vi var på norra halvklotet. Såg lite cyrilliska bokstäver så jag gissade vi var i Ryssland. 3284 poäng som får vara OK för att vara Ryssland.

Dold text

Om inte tredje gissningen blev så dålig som den blev så hade jag kanske kunnat få över 20k poäng.

Tredje gissningen:

Strax intill spawn syntes en polisbil med både delstaten och ett ortsnamn skrivet på dörren. Enda chansningen är landet, Mexiko. Vi var uppenbarligen intill en större sjö men jag vågade inte gissa på varken den väster eller de mindre öster om staden. Det hade säkert gått att uppskatta storleken om man tittar runt en ytterligare stund.

Dold text

Har insett att jag måste öva på att känna igen asiatiska skriftspråk (Hongkong och Sri Lanka överraskar mig ständigt), vägmarkeringar i sydamerika och lära mig skilja på Cuba, Bermuda, Puerto rico mm.

edit: Kan tillägga att jag precis kvalat in för Competitive, rating 570 men den stiger än. Det låter mig fullfölja matcherna utan att begränsas av gratiskontots tidsgräns.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10