Permalänk
Medlem

Dator startar ej med 2 minnen monterade

Hej,

Tänkte bara höra om nån har nån idé och det bara är jag som är blåst och missat nåt eller om ni tror att jag har nåt fel på nån komponent i mitt nya system.

Kör jag med ett minne i burken så startar den hur fint som helst (slot 2), samma med vilket som helst av de 2 minnena jag köpt. Men så fort jag stoppar i båda 2, (slot 2 och 4) så vägrar datorn att starta upp. Den försöker starta om 5 gånger, ungefär som att den testar lite olika grejjer, sen ger den upp och det lyser en diod på moderkortet som indikerar att det är nåt knas med minnet och det händer inget mer. Väntat ca 5 minuter. Har även uppgraderat bios på moderkortet till senaste versionen men ingen skillnad.
Såg att minnena rekommenderas till AMD, men de finns med på listan för testade minnen till ASUS moderkortet så kan väl inte ha nån betydelse tänker jag?

Nån som har nån idé eller kanske kan hjälpa mig dra slutsatsen att nåt är trasigt?

CPU: Intel Core i5 12400F 2.5 GHz 18MB
Moderkort: ASUS PRIME B660-PLUS D4
Minnen: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX AMD
PSU: Seasonic Focus GX 750W
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE OC
Samt en WD och en Kingston M2 disk

Permalänk
Medlem

Fungerar det med ett minne i slot 3 eller 4? Om inte så kan det vara något problem med den kanalen, t.ex. böjda pinnar i CPU-sockeln. Annars kan du testa lite olika kombinationer, t.ex. att sätta dem i 1 och 3 istället för 2 och 4.

Permalänk
Medlem

Försökte kika så gott jag kunde direkt felet uppstod om det kunde vara nåt i sockeln men ser inget, får se om jag får ta fram ett förstoringsglas o kika noggrannare kanske
Ska testa 1 o 3 när jag kommer hem idag, körde 2 o 4 och 2 ensam för att det var rekommenderat i manualen till moderkortet.

Tack för tips!

Permalänk
Medlem

Vad har du för CPU-kylare? Eftersom du har ett lite enklare moderkort så kan kombinationen hårt åtskruvade fästen tillsammans med tung luftkylare göra att moderkortet böjs, vilket bl.a. kan leda till problem med RAM. Lösningen är att lossa skruvarna och sedan bara dra åt dem fingerhårt. Tråd i ämnet: https://forums.tomshardware.com/threads/cpu-cooler-caused-mem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Vad har du för CPU-kylare? Eftersom du har ett lite enklare moderkort så kan kombinationen hårt åtskruvade fästen tillsammans med tung luftkylare göra att moderkortet böjs, vilket bl.a. kan leda till problem med RAM. Lösningen är att lossa skruvarna och sedan bara dra åt dem fingerhårt. Tråd i ämnet: https://forums.tomshardware.com/threads/cpu-cooler-caused-mem...

Kör med stock för tillfället, så det ska nog inte vara nån orsak iallafall, ska kika tråden du länkade iallafall.
Tack!