Laptop för programmering, budget 16k

Permalänk
Medlem

Laptop för programmering, budget 16k

Tja! Ska plugga programmering till hösten och tänkte köpa mig en laptop. Någon som har lite tips på bra laptops för runt 15-16k?
Jag har kikat på denna på inet. Acer Swift x

Permalänk
Medlem

Kan söka upp lite mer specefika modeller men HP Elitebook, Dell XPS, Lenovo Thinkpad är några serier som kan vara värda att titta på, bra support och bra garanti samt hållbarhet. Av ren princip så skulle jag aldrig köpa Acer med tanke på hur mycket skräp dom har producerat genom åren. Av alla tillverkare så skulle jag tippa på att dom har sämst byggkvalite/minst hållbarhet om man ska titta till hur ofta som vi får in datorer från Acer som något är fel på och antingen inte går att reparera för det saknas delar eller att det är dålig byggkvalite och samma problem återkommer.

Edit: Toshiba fungerar också men det är nog inte så mycket support i sverige och tror det är väldigt få som fortfarande är certifierade på toshiba då deras marknadsandelar har stadigt minskat genom åren trots bra kvalite

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, 4070 Super, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB, Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Kan söka upp lite mer specefika modeller men HP Elitebook, Dell XPS, Lenovo Thinkpad är några serier som kan vara värda att titta på, bra support och bra garanti samt hållbarhet. Av ren princip så skulle jag aldrig köpa Acer med tanke på hur mycket skräp dom har producerat genom åren. Av alla tillverkare så skulle jag tippa på att dom har sämst byggkvalite/minst hållbarhet om man ska titta till hur ofta som vi får in datorer från Acer som något är fel på och antingen inte går att reparera för det saknas delar eller att det är dålig byggkvalite och samma problem återkommer.

Edit: Toshiba fungerar också men det är nog inte så mycket support i sverige och tror det är väldigt få som fortfarande är certifierade på toshiba då deras marknadsandelar har stadigt minskat genom åren trots bra kvalite

Okey det lät ju inget vidare med Acer. Haft svårt att hitta andra datorer i den prisklassen med liknande specs. Okey tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dejv0ld:

Okey det lät ju inget vidare med Acer. Haft svårt att hitta andra datorer i den prisklassen med liknande specs. Okey tack!

Är det bara programmering du ska ha laptopen till eller ska du spela på den också? tänkte programmering i sig kräver väl inte att du måste ha mer än en diskret grafikkrets men ser att den du valt ändå har ett 3050ti. Ju mer jag får veta om dina krav desto enklare är det att hitta en modell som passar dina ändamål bättre

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, 4070 Super, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB, Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Är det bara programmering du ska ha laptopen till eller ska du spela på den också? tänkte programmering i sig kräver väl inte att du måste ha mer än en diskret grafikkrets men ser att den du valt ändå har ett 3050ti. Ju mer jag får veta om dina krav desto enklare är det att hitta en modell som passar dina ändamål bättre

Nja det är väll inte jätteviktigt med ett bra grafikkort, men det skadar ju inte heller. Men vill ju hellre ha minst 16gb ram och en snabb processor. Sen även bra batteritid också

edit: Och runt 14-15"

Permalänk
Medlem

Hittade även denna, kanske något liten med 13.3" skärm. Dock så kommer jag för det mesta ha två skärmar inkopplade i datorn.
Samsung Galaxy Book2 pro

Permalänk
Medlem

Denna kanske? Bör räcka mer än väl. Känns otroligt overkill att lägga 15-16 k med tanke på användningsområdet.

https://www.inet.se/produkt/1967228/lenovo-ideapad-5-14-ryzen...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Denna kanske? Bör räcka mer än väl. Känns otroligt overkill att lägga 15-16 k med tanke på användningsområdet.

https://www.inet.se/produkt/1967228/lenovo-ideapad-5-14-ryzen...

Kan själv rekommendera denna, äger själv 15,6" modellen och funkar utmärkt för webbutvekling. Riktigt billigt för hur bra den ändå är.

Tycker 16k för en laptop är lite väl overkill och grafikkort kommer inte behövas om du inte vet med dig att du kommer gamea eller göra tyngre gpu beräkning för typ AI. Det kommer bara lägga på extra vikt, värmeutveckling och sämre batteritid om du har ett dedikerat grafikkort.