Räcker en delad PCIE kabel till ett RTX 3070?

Permalänk

Räcker en delad PCIE kabel till ett RTX 3070?

Hej!

Ska köpa ett RTX 3070 imorgon och funderade på en grej. I min dator har jag en sådan här sladd kopplad till mitt PSU:

https://www.ubuy.com.se/sv/product/YP13DIJK-jzymod-cpu-pcie-8...

Räcker den till att driva ett RTX 3070 eller måste jag koppla in ännu en PCIE kabel i PSUn och dra den till grafikkortet?
Drev tidigare ett RTX 3060 men ska byta ut det kortet nu.

Tacksam för svar!
/Krig

Permalänk
Medlem

Inga problem att köra den med vilket graffikkort som helst, man behöver bara en sladd till om man har fler än 2x8-kontakter på GPU.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Inga problem att köra den med vilket graffikkort som helst, man behöver bara en sladd till om man har fler än 2x8-kontakter på GPU.

Okej. Ingen risk för att grilla kortet om jag bara kör med en sladd? RTX 3070n jag ska köpa har 2x8 pin.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Har kört med en (1) kabel i över 10 år.... Och alltid high-end-kort... Vad är din källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Har kört med en (1) kabel i över 10 år.... Och alltid high-end-kort... Vad är din källa?

Internet. Jag minns jag hittade den bilden när jag själv köpte 3080 för 2 år sedan. Jag vet inte vad som är korrekt men jag har läst att billiga kablar eller om man har otur kan smälta om de belastas för mycket.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Ett vanligt 3070 har en TDP på 220W och den kan ta 75W från moderkortet... Under 150 W borde den rimligen klara att ta från en kabel från nätagget, om det är ett vettigt välbyggt nätagg med bra kablar.

Men för strömhungrigare kort eller tveksammare nätagg är det inte fel att dela upp lasten på två kablar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av krEJZi:

Internet. Jag minns jag hittade den bilden när jag själv köpte 3080 för 2 år sedan. Jag vet inte vad som är korrekt men jag har läst att billiga kablar eller om man har otur kan smälta om de belastas för mycket.

https://i.imgur.com/yLaNcrb.png

Så det är säkrast att köra med två kablar i PSUn?

Permalänk
Medlem

Om man läser på bilderna över kabeln så står det att ledarna skall klara 8A styck. med 3x12V så blir den 288W på den kabeln innan det skall bli några problem. Kontakterna klarar upp till 9A per ledare.
Så länge du ligger under det så skall det inte vara några problem, ett 3080 eller liknande så börjar man ju närma sig gränsen, i synnerhet med strömspikarna som de nyare korten har.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Om man läser på bilderna över kabeln så står det att ledarna skall klara 8A styck. med 3x12V så blir den 288W på den kabeln innan det skall bli några problem. Kontakterna klarar upp till 9A.
Så länge du ligger under det så skall det inte vara några problem, ett 3080 eller liknande så börjar man ju närma sig gränsen, i synnerhet med strömspikarna som de nyare korten har.

Suveränt. Men jag har några PCIE sladdar liggandes så kanske lika att använda dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Suveränt. Men jag har några PCIE sladdar liggandes så kanske lika att använda dom

Se till att det är rätt kabel till rätt nätagg också, olika tillverkare kopplar på olika sätt.

Permalänk

Tack så mycket för all hjälp! Då är jag hyfsat säker på hur jag skall gå till väga

Permalänk
Medlem

Är ej rekommenderad, tänker det beror på nätagg etc, när jag körde ett kort på delad blev det ostabilt, fick köra med separate kablar för att det skulle bli bra, det var med ett 850w Seasonic Focus.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Är ej rekommenderad, tänker det beror på nätagg etc, när jag körde ett kort på delad blev det ostabilt, fick köra med separate kablar för att det skulle bli bra, det var med ett 850w Seasonic Focus.

Jag har ett Seasonic Focus GX-850...

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Den generella varningen om att INTE använda så kallade pigtail-kablar (d.v.s. ett extra kontaktstycke som sitter i änden på ett annan kabelstam) är grundat i flera olika saker.

Dels var det en gång i tiden vanligt att nätdelarna hade flera så kallade 12V-rails, vilket innebar att enskilda uttag på nätdelen bara klarade en mindre del av maxeffekten, men framförallt att vissa mindre nogräknade Kina-tillverkare gjorde kabelstammar med minimala tvärsnittsareor för ledarna. Varningen handlar alltså primärt om ett sätt för tillverkare av grafikkortet att förebygga problem som kommer av dålig PSU-design, eftersom de inte har en aning om vad som sitter i din dator.

Med tillräcklig ledningsarea är det absolut inga problem att använda en sån 2-till-1-kabel för PCIe, men den bästa metoden för den som inte kan ta reda på och/eller räkna ut det är alltid att använda två separata kablar.

Lite extra klurigt blir det av att tillverkarna gillar att använda AWG (American Wire Gauge) istället för mm2 (kvadratmillimeter) när de anger ledningsarean. Att 0,75 mm2 är mindre än 1,5 mm2 är inte så svårt, men 18 AWG vs 16 AWG är svårare att förstå eftersom 16 AWG är dubbelt så stort som 18 AWG och blir tvärtemot hur vi tänker om att ett större nummer representerar större ledningsarea.

Edit: Matnyttig länk, gå ner till sektionen "The Details!", där förklaras att en PCIe 6-pin klarar 216-288W beroende på hur den är konstruerad:
https://www.gpuminingresources.com/2018/01/psu-cables.html

Notera att jag inte säger "kör med en kabel och 350W GPU", utan att effekten en korrekt konstruerad 6-pin PCIe-kabel klarar är betydligt över märkeffekten i datorsammanhang.