Helgsnack: Hur viktigt är märket på dina datorkomponenter?

Permalänk
Medlem

Kör primärt med Asus ROG eller Corsair, i den utsträckning som går. Gillar skarpt estetiken på ROG produkter och kvaliten och supporten på Corsair produkter. Dock valde jag G.Skill minnen, enbart baserat på prestanda.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

För mig är det simpelt, vad som helst blir bra så länge det inte är Asus, de har brännt mig för sista gången!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Kört med Abit, Albatron, Asus, Corsair, DFI, Gigabyte, MSI, Sapphire, Seasonic, XFX med flera.

Kör med den produkt som har (förhoppningsvis) bra kvalitet och prestanda för min prisklass.
Är väl bara på nätaggssidan som jag varit/är Seasonic "fanboy" senaste ~15 åren.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Jag var på väg att skriva hur det inte var viktigt. Men sen slog det mig att det personligen mer handlar om att rata saker på grund av deras märke, istället för att välja saker.

I slutändan handlar det om att jag kan hitta åsikter eller recensioner på SweClockers som inte dömer ut det helt. Om medlemskapet är 50/50 för någon komponent så kommer den förmodligen fungera väldigt bra för mig.

Permalänk
Inaktiv

Det enda väsentliga numera för mig är att så långt det är möjligt bojkotta kinesiska märken och kinesisk tillverkning.

Permalänk

1. Prestanda/kvalité.
2. Pris.
3. Estetik.

Det är vad jag prioriterar. Märket spelar 0 roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon88212:

Det enda väsentliga numera för mig är att så långt det är möjligt bojkotta kinesiska märken och kinesisk tillverkning.

Är det ens möjligt, som hårdvaruentusiast? Sourcar inte även helsvenska märken sina grejer från kina?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Det enda märke jag är trogen är MSI, när det kommer till moderkort. Deras BIOS känns mer eller mindre alltid trevligt samt att dom gång på gång spottar ut moderkort som presterar bättre oftast.
Ev. Asus när det kommer till GPU då det känns som en tillverkare som alltid håller lite högre nivå.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Egentligen inte jätteviktigt men spelar viss roll ändå då man har sina favoriter som man vet fungerar bra. Men känner inget behov av att enbart ha ASUS osv. Chassin får gärna vara BeQuiet dock.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Noll, jag köper efter kvalitet och behov

Acer: skärm
Coolmaster: Mus
XTRFY: tangentbord
Steelseries: Hörlurar
Corsair: Chassi

Sen minst lika blandad inuti burken.
Jag betalar aldrig extra för RGB om det inte finns utan det.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Helt obrydd generellt sätt då kvallen varierar från produkt till produkt. Bättre att bara kolla reviews och jämförelser när det gäller.

Permalänk
Medlem

Köper hellre begangnat av bättre märke en nytt av mindre känt märke.
Det säger väl en del att jag bryr mig om märket och framför allt recensioner.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 3950X + Asus Ryujin 360 AIO, ROG Crosshair VIII Formula X570 PSU Corsair AX1200i, Kingston Fury Beast 32GB DDR4 /3600 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz 4K + LG TV 55" 55NANO866NA IPS 120Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers + only MWIII :-)

Permalänk

Jag är inte mycket för märkes eller tillverkar fanboi, däremot så är jag extra dragen till noctua och seasonic då det är tillverkare man haft minst problem med(till och med inga problem på över 15 år)

Men jag köper ju inget på blind trust utan det är rejäl påläsning först.

Både noctua och seasonic har varit extremt prisvärda alla dom gånger jag handlat eller rekommenderat dom.

Inte billigast men prisvärdast

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

I princip beror det på om jag orkar läsa recensioner eller inte. Om jag köper CPU, moderkort, grafikkort - ja då läser jag recensioner på de intressant alternativen och bryr mig inte speciellt om vilket märke det är. Om jag köper nätenhet eller fläktar så orkar jag inte med det, och då blir det Seasonic och Noctua för de har funkat bra. Lite samma för grejer det det handlar om känsla, som mus och tangentbord, där jag fastnade för Logitech för många år den och inte fått någon anledning att slänga ut dem. Skall jag utvärdera något nytt där så får jag gå ut i butiker och klämma på grejerna, och det orkar jag inte med.

Sen kan man ju undvika vissa varumärken när de gör nåt jag inte gillar, men jag är dålig på det. Varenda gång jag hör talas om Samsung och deras korruption i Sydkorea så tänker jag att De skall jag aldrig köpa av igen, och sen gör jag det ändå för att de gör bra grejer.

https://arstechnica.com/information-technology/2022/08/samsun...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Är väl så att det är vissa märken som jag håller mig borta ifrån. Lär inte bli många PSU från Gigabyte, men det hade det inte blivit ändå. Inte mycket som jag vill ha från Gigabyte nuförtiden. Dåliga kontakter på GPU:er, PSU som sprängs ... Bränt barn skyr elden passar ju bra in där

Gör som de flesta här för övrigt, baserar mina val på reviews och inte på märken.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det är klart att jag kallt räknar med att vissa håller lite högre kvalitét men förmodligen är det inte säkert alls.
Min upplevelse är att det t ex spelar mer roll vilket fabrikat av grafikprocessor man väljer snarare än vem som gjort eftermarknadskortet, men då är jag inte en sån som vill klocka till max.

För mig är nog priset viktigare än att det är ett visst märke och nån "OC" modell.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd

SSD:er så tenderar jag att föredra är gjorda av Samsung eller Kingston då iallafall Samsung 970 Evo var en av de snabbast laddande diskarna på sin tid, men jag har varit sugen på en av Corsairs diskar med jättehög TBW.

Kingston har dock de bästa budgetgrejerna i mitt tycke, vad gäller RAM och SSD:er.
A400 är guld när man bara vill liva upp någon gammal laptop. Har aldrig haft en sådan som gått sönder, utom den stackaren jag knäckte SATA-porten på så jag fick peta in de kvarvarande stråna i kabeln.

Permalänk

Inte jätteviktigt med märke, men föredrar Fractal Design för chassi och PSU, när jag inte gör något DIY.
För moderkort kollar jag mer eller mindre bara efter de funktioner jag vill ha, borde kanske snegla mer på Asrock för att de känns väldigt konsumentvänliga och låser upp saker som andra inte gör.
Och som en regel så ska sakerna fungera bra på Linux också, så Nvidia är helt uteslutet(det är ja dock inte "märket" på lådan)

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

Viktigt. Köper ASUS ROG så mycket som möjligt

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Ha ha. Precis. Well spotted.

Blev inget nätaggregat från Gigabyte heller eftersom det där hände medan jag letade komponenter till ny dator. Asus ROG Strix 1000W hamnade i mitt bygge till sist.

Understryker därför vikten av att läsa på eftersom Gigabytes grafikkort å andra sidan är bra.

Alltså. Vi ska i mitt tycke inte hänga upp oss på märken då även en renommerad tillverkare kan skapa en dålig produkt (med avsikt eller ej). Det kan till och med variera mellan dess egna segment. Ergo: Läs på!

Permalänk
Medlem

Sennheiser, Logitech och Glorious på kringutrustning. LG, Dell eller Samsung på monitorn.
G.Skill RAM, Seasonic PSU och Noctua. Fractal Design chassi. Sen blir det som det blir baserat på tester, pris/prestanda och vad som är enkelt att bygga med.

Absolut inte mjukvara som är shovelware och bloatad så aldrig Razer, speciellt inte Synapse!

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Folk verkar överlag redan glömt hur gigabyte skött sig med sina saker ser man 🤔

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Beroende på komponent spelar märket större eller mindre roll. Oftast är det en trio fabrikat som visst företräde i mitt val och vissa andra som ratas helt.

Permalänk
Medlem

Knappt alls. Går helt efter tester/recensioner och egen expertis.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Tycker MSI har vart överlägsna när det kommer till gaminglaptops bra länge nu, iaf för mig!

Annars bryr jag mig icke, bästa recensionen är vad som får mig att välja GPU/CPU/Mobo osv

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att det inte spelar någon jättestor roll. Försöker hålla mig till hyffsat välkända märken och några har fått hamna på svarta listan. Typ Gigabyte efter senaste skandalerna och hur illa det hanterades.

Även Asus har fått ta ett generellt steg ner på min lista efter ett par urusla nätverksprodukter som aldrig borde lämnat utvecklingsavdelningen.

Men i dessa fall har märket mer betydelse för vad jag INTE köper än vad jag köper.

Permalänk
Medlem

Köper kända märken men hyfsat hög lägsta nivå. I övrigt går jag mer på tester av den enskilda produkten. Så ibland blir det, msi, gainward, gigabyte, seasonic, asus mm...

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Recensioner av olika saker man är ute efter avgör mer än enbart märket men oftast är det de stora märkena som får bra recensioner så det brukar inte vara några problem. Kan ibland tycka att de större märkena tar mer betalt för samma saker som andra mindre stora märken har och ibland får man chansa lite. Ibland är det slumpen som avgör men också vad som funkat innan så då kör man på det man känner till. Har aldrig fått ett måndags ex av en pryl men risken finns även om man skulle köpa det dyraste som finns att välja på.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Jag undviker Gigabyte och MSI. De har båda kostat mig både tid och pengar genom sin inkompetens så de får inga mer pengar från mig.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Sålänge prestanda och kvalitet ligger på topp så struntar jag fullständigt i märket, tar tock inte i MSI moderkort med tång då jag haft så himla mycket strul som kostat mig tid med just sådanna.

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)