Permalänk

Äntligen får jag gubbgnälla. Vart ska jag börja?
Alla pk och wooke människor som florerar med sina påståenden som bygger på känslor snarare än fakta.
Poliser som tar politisk ställning.
Folk som bara går rakt fram utan att se sig för.
Högerregeln.
Folk som stannar och viftar fram en när de själva har företräde.
Människor som pratar FÖR högt.
Jantelagen.
SVT.
Epatraktorer.
Att betala hög skatt för att finansiera trams, skatter ska gå till skolan sjukvård och andra uppenbart samhällsviktiga funktioner.
Människor som är överdrivet självsäkra bara för att de är för korkade för att förstå andra infallsvinklar, än sin egna.

Men jag uppskattar klimatet vi har i Sverige det tycker jag är alldeles lagom.

Permalänk
Medlem

Angående mikrovågsugnar så är det ju alltid knepigt att välja tid och effekt för att tina eller få lagom värme. Tänk om dom på insidan kunde ha en IR termometer som reglerade effekten eller tiden. Lite knepigt att välja tid när man ska tina. Men den kunde ju hindra att det blev för varmt. En IR termometer på Biltema kostar 299:-

Permalänk
Medlem

Som försäljare på en bygghandel så måste jag gubbgnälla på gamla gubbar.

Hade häromdagen en gammal man som blev sur för att jag inte sålde 7 stycken brädbitar till halva inköpspriset, han försökte med nått slags undertryckt hot ” se till att jag får ett pris under 1€ metern så att mitt kundförhållande inte sätts på spel”. Liksom, what?

Minst hälften av dessa äldre herremän tror sig självmant stå för cirka 90% av all försäljning här, och därför kan uppföra sig hur som helst och kräva vad som helst, och det gör mig vansinnigt förbannad.

Visst är varje BETALANDE kund värdefull, speciellt i en tid som denna, men det betyder ju verkligen inte att det är ett alternativ att sälja på förlust och kasta bort pengar. Fastän kunder verkar tro det rätt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Du får fråga Göran Johansson.

Nämenvisst - det går ju inte, han är ju avliden!

Så är det och jag kände även honom, så lite osmakligt kan jag tycka.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Ondskan finns för att godheten ska få sin mening. Om inte människan hade möjligheten att micra sina pizzor fel så hade det inte funnits något sätt som varit rätt.

=D

Du menar att man inte kan ha det bra utan att ha dåligt eller nåt sånt? Det borde ju vara samma sak omvänt? Ingen har det dåligt... Jippie!
Om det inte funnits några fel sätt skulle det vara rätt sätt varje gång o man slapp brända kanter o frost i mitten på panpizzan. Låter ju bra ändå?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Angående mikrovågsugnar så är det ju alltid knepigt att välja tid och effekt för att tina eller få lagom värme. Tänk om dom på insidan kunde ha en IR termometer som reglerade effekten eller tiden. Lite knepigt att välja tid när man ska tina. Men den kunde ju hindra att det blev för varmt. En IR termometer på Biltema kostar 299:-

Problemet är att du bara får yt-tempen då. Stora bekymret med mikro är inner-tempen skulle jag säga, och det mäter man bara med prob...

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Problemet är att du bara får yt-tempen då. Stora bekymret med mikro är inner-tempen skulle jag säga, och det mäter man bara med prob...

Om man ska tina vill man ju inte ha det kokt på ytan. Då vore det bra om mikron hindrade detta. Som jag skrev är det fortfarande knepigt med tiden. Men det är det ju nu också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stigw:

Om man ska tina vill man ju inte ha det kokt på ytan. Då vore det bra om mikron hindrade detta. Som jag skrev är det fortfarande knepigt med tiden. Men det är det ju nu också.

Den där jättenördiga videon som någon postade några sidor bak nämnde mikrovågsugnar som mätte fukt och temperatur i luften som lämnar ugnen, utifrån det och att du matat in vilken sorts mat du tillagar kunde den dra slutsatser om hur färdig maten var.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Om man ska tina vill man ju inte ha det kokt på ytan. Då vore det bra om mikron hindrade detta. Som jag skrev är det fortfarande knepigt med tiden. Men det är det ju nu också.

Jo, jag insåg att min kommentar var mer riktad mot uppvärmning.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Hatar alltid spam-SMS som skickas bara för att man inte har hemligt nummer. Nu senast från Moderaterna. Jag har sen flera år anmält mig till nån lista som man anmälde sig till när man inte vill ha telefonförsäljare och SMS-terror. Genom åren har det fungerat ganska bra, ytterst fåtal har skitit i den och ringt/SMS:at oombett. Man kan ju tycka att Moderaterna (och ev. andra partier som funderar på att terrorisera folk via SMS) skulle kollat den listan först.
Finns inte en chans i helvetet att någonting för dem positivt kommer från min sida nånsin av spam-SMS!

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Som försäljare på en bygghandel så måste jag gubbgnälla på gamla gubbar.

Hade häromdagen en gammal man som blev sur för att jag inte sålde 7 stycken brädbitar till halva inköpspriset, han försökte med nått slags undertryckt hot ” se till att jag får ett pris under 1€ metern så att mitt kundförhållande inte sätts på spel”. Liksom, what?

Minst hälften av dessa äldre herremän tror sig självmant stå för cirka 90% av all försäljning här, och därför kan uppföra sig hur som helst och kräva vad som helst, och det gör mig vansinnigt förbannad.

Visst är varje BETALANDE kund värdefull, speciellt i en tid som denna, men det betyder ju verkligen inte att det är ett alternativ att sälja på förlust och kasta bort pengar. Fastän kunder verkar tro det rätt ofta.

Det där är väldigt klassiskt. Jag hade samma slags gubbar som ville köpa datorer för typ halva priset bara för att de tidigare kommit in och köpt HDMI-kablar för en femhundring.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Som försäljare på en bygghandel så måste jag gubbgnälla på gamla gubbar.

Hade häromdagen en gammal man som blev sur för att jag inte sålde 7 stycken brädbitar till halva inköpspriset, han försökte med nått slags undertryckt hot ” se till att jag får ett pris under 1€ metern så att mitt kundförhållande inte sätts på spel”. Liksom, what?

Minst hälften av dessa äldre herremän tror sig självmant stå för cirka 90% av all försäljning här, och därför kan uppföra sig hur som helst och kräva vad som helst, och det gör mig vansinnigt förbannad.

Visst är varje BETALANDE kund värdefull, speciellt i en tid som denna, men det betyder ju verkligen inte att det är ett alternativ att sälja på förlust och kasta bort pengar. Fastän kunder verkar tro det rätt ofta.

Haha känner igen mig. Jobbade för en bygghandel tidigare. Kan dock tillägga att detta ändras inte när man jobbar som leverantör. Har man en liten butik som kund som drivs av en 50+ man så tycker han att han är ens viktigaste kund och ska ha störst rabatt.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Hatar alltid spam-SMS som skickas bara för att man inte har hemligt nummer. Nu senast från Moderaterna. Jag har sen flera år anmält mig till nån lista som man anmälde sig till när man inte vill ha telefonförsäljare och SMS-terror. Genom åren har det fungerat ganska bra, ytterst fåtal har skitit i den och ringt/SMS:at oombett. Man kan ju tycka att Moderaterna (och ev. andra partier som funderar på att terrorisera folk via SMS) skulle kollat den listan först.
Finns inte en chans i helvetet att någonting för dem positivt kommer från min sida nånsin av spam-SMS!

VPK försökte ringa mig igår...lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

VPK försökte ringa mig igår...lol

Nästan lite avis på att så många ringer. Inte ens bondepartiet har ringt mig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Nästan lite avis på att så många ringer. Inte ens bondepartiet har ringt mig.

Tror jag fick sms från moderaterna också, ett personligt meddelande från partiledaren..lol

Permalänk
Medlem

Jag har en telefon med publikt nummer som alltid är avstängd, men jag har den där för att alla telefonförsäljare och liknande skall få ett svart hål att skicka sin skit till.
Någon gång hörde jag på mobilsvaret när jag väl slog på telefonen "nu får du väl ändå ge dig", vilket tyder på att de har nog försökt att ringa massor med gånger utan att komma fram.

Permalänk

Jag åkte en buss och fick se busschauffören fatta ett klassisk "pest eller kolera" beslut. Där valet dock var självklart för busschauffören för han hade ett regelverk att följa, men alla andra i bussen fick sig en tankeställare.

På bussen går det på olika personer. Bl.a. en mamma med sin 1åriga son i en barnvagn, hon sätter fast barnvagnen på den reserverade platsen med säkerhetsbälte och allt. Sedan sist av alla som ska på bussen kommer en kraftigt funktionshindrad person med rullstol och personlig assistent som också vill åka med bussen. Det finns endast plats för mamma med barnen eller denna funktionshindrade personen.

Nå vad händer? Jo regelverket följs. Busschauffören går fram och skäller på mamman och säger att hon måste gå av bussen och vänta på nästa buss, hon vägrar och de tjabblar. Busschauffören säger att regelverket är så. Hon säger att föregående buss också var full, han säger det kvittar. Hon står på sig och tillslut ta med barnet i en insats i barnvagnen till en plats, jag såg ej var barnvagnen tåg vägen..

Detta fick mig en mycket stor tankeställare, ingen lösning är såklart bra. (förutom den mamman valde med insatsen)

Permalänk
Medlem

Är så dum att jag handlar här, men de har vissa varor jag gillar, t ex Enebackens korv och Freeway Orange och en del snacks.

Hur som helst så har de nästan alltid bara en kassa öppen och kassorna ligger typ omlott mitt emellan två gångar. Det innebär att det inte faller sig naturligt hur kön ska gå, vilket gör att det fylls på med folk från två gångar mot en kassa, och ingen vet riktigt vem som står i kö och vems tur det är. Som bäddat för konflikt. När man själv till sist nästan kommit fram så brukar de äntligen öppna en kassa till. Slår sällan fel.

En annan sak som inte är unikt för denna butikskedja men nog så irriterande, speciellt när det bara är en kassa öppen, är när det blir tjafs i kassan och nåt pris visar sig inte vara det som kunden trodde efter att allt betalats. Då måste det göras återköp och kassörskan måste läsa på kvittot, det ska skrivas under något av kund och så vidare. Speciellt kul när det handlar om några kronor bara, och kund har svårt med språket, men rätt ska vara rätt.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag åkte en buss och fick se busschauffören fatta ett klassisk "pest eller kolera" beslut. Där valet dock var självklart för busschauffören för han hade ett regelverk att följa, men alla andra i bussen fick sig en tankeställare.

På bussen går det på olika personer. Bl.a. en mamma med sin 1åriga son i en barnvagn, hon sätter fast barnvagnen på den reserverade platsen med säkerhetsbälte och allt. Sedan sist av alla som ska på bussen kommer en kraftigt funktionshindrad person med rullstol och personlig assistent som också vill åka med bussen. Det finns endast plats för mamma med barnen eller denna funktionshindrade personen.

Nå vad händer? Jo regelverket följs. Busschauffören går fram och skäller på mamman och säger att hon måste gå av bussen och vänta på nästa buss, hon vägrar och de tjabblar. Busschauffören säger att regelverket är så. Hon säger att föregående buss också var full, han säger det kvittar. Hon står på sig och tillslut ta med barnet i en insats i barnvagnen till en plats, jag såg ej var barnvagnen tåg vägen..

Detta fick mig en mycket stor tankeställare, ingen lösning är såklart bra. (förutom den mamman valde med insatsen)

Borde inte den funktionshindrade och assistenten kunnat beställt färdtjänst istället i ett sådant fall?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Skrivet av svalle:

Borde inte den funktionshindrade och assistenten kunnat beställt färdtjänst istället i ett sådant fall?

Det kan man tycka. Samtidigt väldigt bra av dem att hålla nere kostnaden.
Nå det blev bra ändå, men jag själv hade inte vilja varit i chaufförens sits. Alla på bussen satt tysta och tänkte, funderade på vad som var moralisk rätt osv. Det unika var en ny tankeställare som man inte ens hade tänkt på.

Nu i efterhand. En frisk unge i vackert väder kan såklart vänta på nästa buss om 20minuter, men hur vet man om ungen var frisk. -Nej, man ska ej övertänka/grubbla.

Permalänk
Inaktiv

Satan vad trött jag är på alla dessa som har det bra ställt överlag och gnäller om att allt har blivit så dyrt, mat, elen, veden, soppan osv.

<Håller på att spy på folk på lunchen på mitt jobb alltså, man kan sitta och gnälla över matpriserna men att de sedan sitter och käkar en dagens 15 dagar i månaden a 100kr det glömde man bort. Likaså min chef som bor i hus och klagar över elpriset när han förbrukar 17000kwh per år och det kostar runt 2kr nu, och han har en årsinkomst på nära 800k, och han äter dessutom ute varje dag + hämtmat 10gg i månaden på kvällen då han och hans fru inte orkar laga mat,

och han jobbar dessutom hemifrån ca 10dagar i månaden , så han slipper jobbresan och sparar soppa säger han, men han åker likförbannat in till stan och käkar lunch då han jobbar hemifrån, då han inte orkar laga mat ( han glömde bort att bilen drar soppa då ochså )

Idag satt det ett par och planerade en 2v semester till Dubai nästa åt, men först skulle de överleva vintern. Felet med många är de vill ha allt, prioritera vet de fan inte vad är. Man kunde ju tänka sig att kanske ställa in den där Dubairesan el ta lite hemester om nu allt är så dyrt.

Jag tycker det är pinsamt att dessa människor klagar dag ut och dag in, dom borde fan skämmas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Är så dum att jag handlar här, men de har vissa varor jag gillar, t ex Enebackens korv och Freeway Orange och en del snacks.

Hur som helst så har de nästan alltid bara en kassa öppen och kassorna ligger typ omlott mitt emellan två gångar. Det innebär att det inte faller sig naturligt hur kön ska gå, vilket gör att det fylls på med folk från två gångar mot en kassa, och ingen vet riktigt vem som står i kö och vems tur det är. Som bäddat för konflikt. När man själv till sist nästan kommit fram så brukar de äntligen öppna en kassa till. Slår sällan fel.

En annan sak som inte är unikt för denna butikskedja men nog så irriterande, speciellt när det bara är en kassa öppen, är när det blir tjafs i kassan och nåt pris visar sig inte vara det som kunden trodde efter att allt betalats. Då måste det göras återköp och kassörskan måste läsa på kvittot, det ska skrivas under något av kund och så vidare. Speciellt kul när det handlar om några kronor bara, och kund har svårt med språket, men rätt ska vara rätt.

<Uppladdad bildlänk>

Mm, är ingen stammis precis, men brukar handla nötter och skivad Gouda där..väldigt irriterande att jag inte kan blippa innan hon har scannat alla varor, wtf? Sen brukar en och samma person sköta kassan, moppa golvet och fixa till pantstation..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Satan vad trött jag är på alla dessa som har det bra ställt överlag och gnäller om att allt har blivit så dyrt, mat, elen, veden, soppan osv.

<Håller på att spy på folk på lunchen på mitt jobb alltså, man kan sitta och gnälla över matpriserna men att de sedan sitter och käkar en dagens 15 dagar i månaden a 100kr det glömde man bort. Likaså min chef som bor i hus och klagar över elpriset när han förbrukar 17000kwh per år och det kostar runt 2kr nu, och han har en årsinkomst på nära 800k, och han äter dessutom ute varje dag + hämtmat 10gg i månaden på kvällen då han och hans fru inte orkar laga mat,

och han jobbar dessutom hemifrån ca 10dagar i månaden , så han slipper jobbresan och sparar soppa säger han, men han åker likförbannat in till stan och käkar lunch då han jobbar hemifrån, då han inte orkar laga mat ( han glömde bort att bilen drar soppa då ochså )

Idag satt det ett par och planerade en 2v semester till Dubai nästa åt, men först skulle de överleva vintern. Felet med många är de vill ha allt, prioritera vet de fan inte vad är. Man kunde ju tänka sig att kanske ställa in den där Dubairesan el ta lite hemester om nu allt är så dyrt.

Jag tycker det är pinsamt att dessa människor klagar dag ut och dag in, dom borde fan skämmas.

Kan inte annat än hålla med, det är mycket mer synd om oss swecare som fått stå ut med extrem grafikkortsinflation och -brist sen pandemins början...

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Riktigt gubbgnäll.

Edit: förklaring*

Det kom inte med min rad med "att det här tycket" följde med in på 2000-talet. Nog vet man farsgubben m fl hur de tänkte om ens sport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Riktigt gubbgnäll.

Tycker däremot att han är lite för saklig i tonen för att vara gubbgnällig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Tycker däremot att han är lite för saklig i tonen för att vara gubbgnällig.

Det kom inte med min rad med "att det här tycket" följde med in på 2000-talet. Nog vet man farsgubben m fl hur de tänkte om ens sport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Satan vad trött jag är på alla dessa som har det bra ställt överlag och gnäller om att allt har blivit så dyrt, mat, elen, veden, soppan osv.

<Håller på att spy på folk på lunchen på mitt jobb alltså, man kan sitta och gnälla över matpriserna men att de sedan sitter och käkar en dagens 15 dagar i månaden a 100kr det glömde man bort. Likaså min chef som bor i hus och klagar över elpriset när han förbrukar 17000kwh per år och det kostar runt 2kr nu, och han har en årsinkomst på nära 800k, och han äter dessutom ute varje dag + hämtmat 10gg i månaden på kvällen då han och hans fru inte orkar laga mat,

och han jobbar dessutom hemifrån ca 10dagar i månaden , så han slipper jobbresan och sparar soppa säger han, men han åker likförbannat in till stan och käkar lunch då han jobbar hemifrån, då han inte orkar laga mat ( han glömde bort att bilen drar soppa då ochså )

Idag satt det ett par och planerade en 2v semester till Dubai nästa åt, men först skulle de överleva vintern. Felet med många är de vill ha allt, prioritera vet de fan inte vad är. Man kunde ju tänka sig att kanske ställa in den där Dubairesan el ta lite hemester om nu allt är så dyrt.

Jag tycker det är pinsamt att dessa människor klagar dag ut och dag in, dom borde fan skämmas.

Precis, det är ju rent av ett hån mot de som faktiskt har det knapert ställt.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Gubbar, som utnyttjar det lokala lilla gratis gymmet för att duscha.

smh

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Gubbar, som utnyttjar det lokala lilla gratis gymmet för att duscha.

smh

Jag duschar på jobbet. Kontorsjobb på en industri. Förvisso har jag arbetskläder, men de skitas inte ner.
Men jag protesterar mot att vara gubbe!

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Skrivet av Persikan:

Gubbar, som utnyttjar det lokala lilla gratis gymmet för att duscha.

smh

Är det ok om man okynneslöper på löpbandet 6 km innan trots att det är drägligt väder ute?

(Jag vill springa men också duscha gratis)