Sega Mega Drive Mini 2 släpps den 27 oktober i Europa – 60 medföljande spel listade

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhilmoen:

Alien Soldier!! Bästa spelet!
Hade nån japansk version (?) av kasetten som jag var tvungen att såga till för att den skulle passa i men Europa-sega? Kan det stämma eller minns jag fel?

Vaga minnen av att stå med en liten såg och såga i spel.

[edit]
Inser att jag nog tänker på spelet Alien Storm...

Alien Soldier är också ballt, men Alien Storm är vad jag också nötte som en tok som barn. Alla arkadspel på Mega Drive håller ju rätt hyfsat, men testade faktiskt Alien Storm igen och det är kanske lite väl repetetivt för min smak numera. Altered Beast däremot, fortfarande kul.

Kollade, och det ska tydligen gå att såga av en del japanska kassetter för att få plats med dem, vissa ska vara regionlåsta dock. Cool grej, kände inte till det från barndomen. Har något svagt minne av att jag varit med när någon spelat en japansk utgåva, men kan ha varit med någon form av adapter?

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

coolt! gillar min mini SNES , men vafan varför har de inte alla Sonic spelen ? antar att den kommer gå att modda men endå... Dåligt

De har inte tex sonic 1 och 2 för att de släpptes på förra minikontollen - sega mini 2019! Så de spelen finns på den, de verkar inte överlappa nästan alls så 2 olika släpp nästan 100 segaspel för den som fixar båda. I det läget är det väl endast sonic 3 som saknas av klassikerna (kommer från en som inte ägt någon segakonsol så ta det med en nya salt)

Även streets of rage 2 fanns på sega mini 2019

Så blir nog att skaffa denna också. Jo det går att modda in dessa spel, men varför skaffa en sega mini och inte bara köra på sin rasperry pi/pc alla emulatorer. Fördelen är mest att det är en officiell proukt(inget lagbrott) och att det är enkelt att spela med relativt nära orginalkänslan. Lite retro och nostalgi helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhilmoen:

Alien Soldier!! Bästa spelet!
Hade nån japansk version (?) av kasetten som jag var tvungen att såga till för att den skulle passa i men Europa-sega? Kan det stämma eller minns jag fel?

Vaga minnen av att stå med en liten såg och såga i spel.

[edit]
Inser att jag nog tänker på spelet Alien Storm...

Alien storm var ju spelet där man skjuter sönder en tv-affär i slutet av första banan.

Permalänk
Medlem

Truxton!

"the original arcade version"

Har velat haft detta sen jag var liten. På den tiden man använde 5-kronor i arkadhallarna. Hade jag varit spelprogramerare/hantverkare hade jag byggt just detta spel i 4K/HDR i ett kabinett med stående 55" OLED med knappar och joystick i stål. Kanske låtit en AI jobba med uppskalningen för en lite ljupare känsla, idag känns spelet "plattare" än jag minns det.

För de som inte spelat Truxton, så var det lite som memory, det finns bara en optimal placering genom hela spelet och lyckas du med sista bossen så rullar spelet vidare in på första banan igen med högre svårighetsgrad. En träff räcker för att alla powerups ska försvinna, så det var brutalt att bli av med allt man jobbat upp, för att man stod på fel ställe.

Precisionen på arkadkontrollen var brutalt bra, kan inte tänka mig en vanlig handkontroll till detta spel, man stog och smällde med spaken samtidigt som fingret pepprade de djupa knapparna likt en autofiremaskin, hade aldrig funkat tillfredställande på en svampig handkontroll.

Den här retrolösningen behövde uppskalning och bättre kontroller. Då hade jag köpt den för Truxton enbart.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Funderar att köpa. Bara det att jag inte gillar 5 miljarder olika tillbehör under tvn.
Ge mig en superbra konsol, till denna original retrospel för olika konsoler och sedan kan jag ha lite olika handkontroller för den rätta känslan. Inte istället som idag ha mängder med retrokonsoler som var och en är bra, men de tar plats och sedan alla kablar till dem som bara gör det jobbigt att städa.

*edit*
Jag har nyligen städat min bostad och märkt, ju mindre skit man har. Ju lättare är det att ha bra ordning och städa.

Du har blivit tipsad om en HTPC, vilket ju funkar med men Ayn Odin kanske kan vara något? https://www.indiegogo.com/projects/odin-the-ultimate-gaming-h...

Med dockan får du stöd för originalkontroller för N64 och Gamecube, och förstås alla möjliga USB- eller BT-anslutna, och den kan hantera typ alla spel fram till PS2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Blev helt avtänd på retrokonsoller efter att ha köpt ett NES mini.
Vet inte varför men den laggade något otroligt när man tryckte på kontrollerna. Inte kul att köra ett plattformsspel och försöka hoppa i rätt ögonblick när det går flera sekunder från att man tryckte på knappen och det händer något på skärmen.

Det är nog din tv som laggar om det går flera sekunder, prova att ställa in game mode på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

[...] antar att dessa är baserade på linux/emulator?

Misstänker att den är baserad på samma Allwinner SoC som tidigare konsoller, eller en liknande variant. Emulatorn som används är en egenutvecklad variant (eller ja, kontraktutvecklad).

För min del blev jag nöjd med den förra varianten (hade första generationen Mega Drive som ung) efter att ha moddat den så att jag kunde återskapa min riktiga spelsamling, inklusive några 32X-titlar. Slängde in några beta-releaser och rom hacks av Sonic också, med egen edge cover art.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Var kan man förboka en maskin

Permalänk
Medlem

hittade en bild:

noterar att powerknappen är av samma slider-typ som på den gamla konsolen, men mega drive 2 har ju en push-knapp för power. helt ospelbart!

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Finns att förboka i UK, men det blir kemikalieskatt och moms om man importerar
https://www.amazon.co.uk/SEGA-Mega-Drive-Amazon-Exclusive/dp/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Finns att förboka i UK, men det blir kemikalieskatt och moms om man importerar
https://www.amazon.co.uk/SEGA-Mega-Drive-Amazon-Exclusive/dp/...

Dyrt som attan, närmare 1500 kr inkl allt. Det står dock amazon exclusive, så frågan är om den kommer säljas någon annanstans överhuvudtaget.

Visa signatur

Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Går även att boka på tyska amazon
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B0B7BDN73B

Troligen säljs den bara på Amazon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Går även att boka på tyska amazon
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B0B7BDN73B

Troligen säljs den bara på Amazon

Ah! "Bara" 1300 kr då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara Amazon exclusive. Dvs förbeställ om ni ska ha en. Trist blir inga fynd
på detta vis Som Sony ps1 mini som gick för 299 kr i butik här i Sverige då den sålde dåligt.

Detta är ju nästan som core grapx/pcengine/turbo grapx mini konsolerna som inte verkar kommit till Sverige utan såldes i EU innan coronan. I alla fall hittade jag ingen i Sverige utan beställde via ebay.co.uk

Verkar vara många som inte täcker EU-marknaden - https://www.konami.com/games/pcemini/gate

Permalänk
Medlem

Så vad jag förstår går det alltså inte att förboka den i en svensk butik?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Så vad jag förstår går det alltså inte att förboka den i en svensk butik?

Verkar inte så.
La preorder i usa, de och uk med tanke på dåliga tillgången, så blir det någon extra över eller någon som vill byta mot mini 1 kan vi ju se...

Permalänk
Medlem

Den borde gå att beställa nu!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Kolla dessutom in denna video. Vilka fina retrobutiker de har i Japan

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mini 2 verkar redan slutsåld på alla marknader.
Har fortfarande inte fått någon levererad.
Hoppas på två exemplar om de nu inte de stjäls i postgången.

Permalänk

Köpte mig en från Ebay från en säljare i Tyskland då det var totalslut på dom på Amazon

Permalänk
Medlem

Verkar vara dålig tillgänglighet fortfarande. När jag kollar på tyska amazon börjar priserna på 230 euro, det känns lite väl.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Verkar vara dålig tillgänglighet fortfarande.

Den är helt slutsåld sedan releasedagen.
Det är andrahandsmarknaden som gäller om man ska få tag i en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Den är helt slutsåld sedan releasedagen.
Det är andrahandsmarknaden som gäller om man ska få tag i en.

Undrar om det kommer lösa sig eller om det är så begränsad upplaga att det hinner säljas slut helt först.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Undrar om det kommer lösa sig eller om det är så begränsad upplaga att det hinner säljas slut helt först.

Den är slutsåld.
Produktionen var 1/10-del av mini 1.