Hur ofta byter ni mobiltelefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

iPhone ja, men tänker inte gå tillbaks till dom igen. Oavsett är batteribyte inget man ska behöva betala massa pengar för när det borde vara jättelätt att göra själv.

Men det är ju billigt? Har svårt att se att det skulle vara dyrare med valfri android, oftast är de väl snällare mot plånboken.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Skulle haft alternativen mer som 1-2 år, 3-5 år istället för varje år då man inte byter så exakt.

Själv blir det nog vart 5:e om den inte pajar.
Min Xiaomi A2 kostade 1400:- lr 1800:- o funkar bra.

Nästa lur vet ja inte vad det blir. Nån billig iaf.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Har haft 3 mobiltelefoner.
2009: Iphone 3GS
2016: Samsung Galaxy S7
2022: Samsung A33

Permalänk
Medlem

Har haft min mobil, Xiaomi mi 9T Pro, i 3 år ungefär.

Kanske byter nästa år beroende på batteriet kvarvarande kapacitet.

Människor som byter mobil varje år är bra märkliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Helt klart synd att den bara ligger orörd. Var säkerligen värt en del som ny.

Off topic. Jag har köpt en Iphone 12 till sonen (6) i present. Hoppas att han kommer uppskatta den i varje fall.

Det är en iPhone 11 så nej, den var inte värd så mycket. 😀

Permalänk
Medlem

Inne på min 3e mobil Samsung S3 -> S8 -> A72
S3 bytte jag när bankid la ner stödet, s8 bytte jag efter skärmen sprack & var dyrare att laga än värdet på telefonen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PlogarN97:

Men det är ju billigt? Har svårt att se att det skulle vara dyrare med valfri android, oftast är de väl snällare mot plånboken.

Jag har en Samsung S5 och det går att köpa ett batteri för 120 kr och det tar 30 sekunder att byta utan verktyg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Har blivit ungefär vartannat år då telefonen oftast gått sönder av olika anledningar.

2012: Samsung Galaxy Note N7000 - Ladduttaget började glappa väldigt mycket
2014: LG Nexus 5 - Tror jag tappade den i asfalten så ena hörnet sprack lite
2016: LG Nexus 5X - Fick det vanliga problemet med bootloop
2017: Huawei P10 - Fortfarande hel, använd som backup när nästa telefon gick sönder
2019: Sony Xperia XZ3 - Krossade skärmen och böjde telefonen när den gled ner under en flygplansstol som jag sedermera fällde ner
2020: Huawei P30 Pro - Nuvarande telefon

Köpte min Huawei P10 Pro Plus 2017, tuffar fortfarande på. Tappat en hammar på den och i toaletten (låg i ris i 3 veckor), funkar prima fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har en Samsung S5 och det går att köpa ett batteri för 120 kr och det tar 30 sekunder att byta utan verktyg.

Då är cirka 500 spänn en liten peng för att slippa plastskit och dessutom få luren vatten och smutstät

Men jag tycker dock det är synd att det inte finns sådana telefoner till er andra, om det nu är det ni eftersöker

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PlogarN97:

Då är cirka 500 spänn en liten peng för att slippa plastskit och dessutom få luren vatten och smutstät

Men jag tycker dock det är synd att det inte finns sådana telefoner till er andra, om det nu är det ni eftersöker

S5 är tät och plasten är en stor fördel för den är mycket tålig och greppvänlig till skillnad från skitmodeller som har glasbaksidor som känns som att hålla i en blöt tvål och spricker om man lägger dem hårt på bordet.
En premiumtelefon ska vara gjord i plast/komposit och har så lite glas som möjligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det som motiverar mig mest är bättre kamera. Så ja, jag har bokat en 14 Pro på företaget

Kan tipsa om att telenor företag är hyfsat förmånligt. Om man redan har företagsabonnemang landar luren på 460 kr/mån i 24 månader, (exkl. moms och i bolaget). Om man har enskild firma eller litet aktiebolag är det inte så farligt.

Att plocka ut en direkt i applebutiken för 15k tror jag inte det är så många som gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Första smartphonen jag hade var första generationens iPhone, o sen dess har det blivit fyra till telefoner vilket blir till ungefär var tredje år. Första gången bytte jag till en iPhone4 med största anledningen till att retina-skärmen på den var så jävla sexig. Nästa gång var det för att iPhonen var så trög efter att Apple tvingat på mig senaste iOS, då blev det en Motorola Moto G som jag sen bytte ut när batteriet blev för dåligt, samt att den hade lite för lite ram egentligen. Nästa telefon blev då en HTC One A9 som jag bytte ut återigen för batteriet blev dåligt, med "bonus" att kameran hade slutat fungera.
Nu funderar jag på att byta ute min OnePlus 5 av återigen samma anledning, batteriet. Det är VERKLIGEN på dags att telefontillverkarna går tillbaks till utbytbara batterier, eller åtminstone nåt som inte kräver vinkelslip o dynamit för att göra nåt så enkelt som att byta batteri. Jag skyller som vanligt på Apple för detta, eftersom dom skapar korkade trender som andra tillverkare tror att dom måste följa. Tröttsamt är bara förnamnet.

Skrivet av PlogarN97:

Du kan ju för en billig peng få batteriet utbytt. Iallafall med apple, cirka 800 kronor om jag minns rätt. Lätt värt när det förlänger livslängden

Skrivet av Gurrrra:

iPhone ja, men tänker inte gå tillbaks till dom igen. Oavsett är batteribyte inget man ska behöva betala massa pengar för när det borde vara jättelätt att göra själv.

Du kan kontakta OnePlus så kan dom byta ditt batteri. När jag bytte batteri på en OnePlus 3 kostade det mig ca 350:- inklusive frakt till o från Polen, arbetskostnad och batteriet. Tror det kan vara någon hundring mer för OnePlus 5. Värt att kolla upp!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Laddning av Batterier:
Jag ser att det är flera som byter batterier i sina telefoner, eller byter telefonen när batteriet börjar bli för dåligt.
Anledningen till att batterierna inte håller så länge är ju att vårt användande dödar dem. Vi laddar ofta upp till 100% på natten så den ligger där många timmar och trycker på max State of Charge (SoC) Det är inte bra.
Sen använder vi telefonen ner till låg SoC 0-10%, vilket inte heller är bra för batteriet.

Nya funktioner som förbättrar:
Vissa telefontillverkare har på senare år kommit ut med olika förbättringar på detta problem. Apples telefoner lär sig när användaren brukar ladda sin telefon (tex nattetid) och laddar då inte upp den helt fullt för än det närmar sig tiden då användaren brukar gå upp och börja använda sin telefon igen.
Vissa andra tillverkare har infört möjligheten att ställa in en begränsning på max SoC som batteriet får laddas upp till, precis samma funktion som alla elbilar erbjuder. Tex att ladda den till max 90%.

Vad är bäst för Batteriet:
Eftersom jag har blivit lite av en batterinörd på senare år, har tillverkat flertalet Li-ion batterier till unicycle, longboard och handikappfordon, så känner jag till vad laddning och urladdningsnivån gör för batteriets hälsa.
Att alltid ladda sitt batteri till 90% istället för 100% gör att man ungefär kan få ut DUBBELT så många laddcykler ur sitt batteri. Laddar man till 80% så kan man få ut ytterligare 50% mer laddcykler. Detta är ett generellt påstående, det kan skilja lite hit och dit beroende på vilken kemi batteriet har.
I andra ändan så mår batteriet bäst om det inte laddas ur mer än till 20-30%.
Tyvärr gör ju detta att ska man hålla det optimalt, alltså att inte ladda upp till mer än 80% och inte ladda ur mer än ner till 30% så innebär det att man bara har 30-80% = 50% av telefonens batterikapacitet att bruka under dagen...

Har laddat min mobil snällt i 5 år, hur mår den!?:
Mitt eget test i denna sak gäller min nu 5 år gammal Oneplus 5T.
I korthet kan jag säga att den mår bra. Batteriet håller fortfarande bra.
Det jag gjort är att försöka hålla den just mellan 30-80% SoC.
Några gånger har den gått under 30% och några gånger har jag laddat till 100%, men oftast har jag lyckats hålla den i alla fall mellan 30-85%.
Den håller fortfarande bra. Gjorde tyvärr inget batteritest när den var ny, och den är säkert lite sämre idag efter 5 år. Men den är så bra att jag inte har några som helst problem att använda telefonen precis som tidigare. Känner noll behov för att byta batteri.

Telefonen i sig är ju ganska gammal. Men Oneplus var tidiga med att stoppa i mycket RAM minne i sina telefoner, så min Oneplus 5T har 8GB RAM vilket gör att den fortfarande känns pigg.
Får se hur länge man kommer ha den, men jag är fortfarande nöjd med den så jag kommer nog köra vidare med den några år till.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nisse977:

Laddning av Batterier:
Jag ser att det är flera som byter batterier i sina telefoner, eller byter telefonen när batteriet börjar bli för dåligt.
Anledningen till att batterierna inte håller så länge är ju att vårt användande dödar dem. Vi laddar ofta upp till 100% på natten så den ligger där många timmar och trycker på max State of Charge (SoC) Det är inte bra.
Sen använder vi telefonen ner till låg SoC 0-10%, vilket inte heller är bra för batteriet.

Nya funktioner som förbättrar:
Vissa telefontillverkare har på senare år kommit ut med olika förbättringar på detta problem. Apples telefoner lär sig när användaren brukar ladda sin telefon (tex nattetid) och laddar då inte upp den helt fullt för än det närmar sig tiden då användaren brukar gå upp och börja använda sin telefon igen.
Vissa andra tillverkare har infört möjligheten att ställa in en begränsning på max SoC som batteriet får laddas upp till, precis samma funktion som alla elbilar erbjuder. Tex att ladda den till max 90%.

Vad är bäst för Batteriet:
Eftersom jag har blivit lite av en batterinörd på senare år, har tillverkat flertalet Li-ion batterier till unicycle, longboard och handikappfordon, så känner jag till vad laddning och urladdningsnivån gör för batteriets hälsa.
Att alltid ladda sitt batteri till 90% istället för 100% gör att man ungefär kan få ut DUBBELT så många laddcykler ur sitt batteri. Laddar man till 80% så kan man få ut ytterligare 50% mer laddcykler. Detta är ett generellt påstående, det kan skilja lite hit och dit beroende på vilken kemi batteriet har.
I andra ändan så mår batteriet bäst om det inte laddas ur mer än till 20-30%.
Tyvärr gör ju detta att ska man hålla det optimalt, alltså att inte ladda upp till mer än 80% och inte ladda ur mer än ner till 30% så innebär det att man bara har 30-80% = 50% av telefonens batterikapacitet att bruka under dagen...

Har laddat min mobil snällt i 5 år, hur mår den!?:
Mitt eget test i denna sak gäller min nu 5 år gammal Oneplus 5T.
I korthet kan jag säga att den mår bra. Batteriet håller fortfarande bra.
Det jag gjort är att försöka hålla den just mellan 30-80% SoC.
Några gånger har den gått under 30% och några gånger har jag laddat till 100%, men oftast har jag lyckats hålla den i alla fall mellan 30-85%.
Den håller fortfarande bra. Gjorde tyvärr inget batteritest när den var ny, och den är säkert lite sämre idag efter 5 år. Men den är så bra att jag inte har några som helst problem att använda telefonen precis som tidigare. Känner noll behov för att byta batteri.

Telefonen i sig är ju ganska gammal. Men Oneplus var tidiga med att stoppa i mycket RAM minne i sina telefoner, så min Oneplus 5T har 8GB RAM vilket gör att den fortfarande känns pigg.
Får se hur länge man kommer ha den, men jag är fortfarande nöjd med den så jag kommer nog köra vidare med den några år till.

Jo batterierna verkar vara det stora problemet för de flesta. Mycket tror jag beror på att folk nyttjar snabbladdningen så mycket, det är många som säger att de inte behöver ladda på natten exempelvis för att det räcker att koppla in telefonen medan de borstar tänderna på morgonen typ, men det sliter ju något sjukt på batteriet. Själv har jag ett alarm inställt och då ser telefonen till att vara full till den tiden men inte (så långt) innan, detta funkar bra men jag hade gärna haft denna möjlighet utan att behöva ha ett alarm inställt. Att ladda till "100%" är ju inget större problem om man inte låter den ligga inkopplad efteråt liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Laddning av Batterier:
Jag ser att det är flera som byter batterier i sina telefoner, eller byter telefonen när batteriet börjar bli för dåligt.
Anledningen till att batterierna inte håller så länge är ju att vårt användande dödar dem. Vi laddar ofta upp till 100% på natten så den ligger där många timmar och trycker på max State of Charge (SoC) Det är inte bra.
Sen använder vi telefonen ner till låg SoC 0-10%, vilket inte heller är bra för batteriet.

Nya funktioner som förbättrar:
Vissa telefontillverkare har på senare år kommit ut med olika förbättringar på detta problem. Apples telefoner lär sig när användaren brukar ladda sin telefon (tex nattetid) och laddar då inte upp den helt fullt för än det närmar sig tiden då användaren brukar gå upp och börja använda sin telefon igen.
Vissa andra tillverkare har infört möjligheten att ställa in en begränsning på max SoC som batteriet får laddas upp till, precis samma funktion som alla elbilar erbjuder. Tex att ladda den till max 90%.

Vad är bäst för Batteriet:
Eftersom jag har blivit lite av en batterinörd på senare år, har tillverkat flertalet Li-ion batterier till unicycle, longboard och handikappfordon, så känner jag till vad laddning och urladdningsnivån gör för batteriets hälsa.
Att alltid ladda sitt batteri till 90% istället för 100% gör att man ungefär kan få ut DUBBELT så många laddcykler ur sitt batteri. Laddar man till 80% så kan man få ut ytterligare 50% mer laddcykler. Detta är ett generellt påstående, det kan skilja lite hit och dit beroende på vilken kemi batteriet har.
I andra ändan så mår batteriet bäst om det inte laddas ur mer än till 20-30%.
Tyvärr gör ju detta att ska man hålla det optimalt, alltså att inte ladda upp till mer än 80% och inte ladda ur mer än ner till 30% så innebär det att man bara har 30-80% = 50% av telefonens batterikapacitet att bruka under dagen...

Har laddat min mobil snällt i 5 år, hur mår den!?:
Mitt eget test i denna sak gäller min nu 5 år gammal Oneplus 5T.
I korthet kan jag säga att den mår bra. Batteriet håller fortfarande bra.
Det jag gjort är att försöka hålla den just mellan 30-80% SoC.
Några gånger har den gått under 30% och några gånger har jag laddat till 100%, men oftast har jag lyckats hålla den i alla fall mellan 30-85%.
Den håller fortfarande bra. Gjorde tyvärr inget batteritest när den var ny, och den är säkert lite sämre idag efter 5 år. Men den är så bra att jag inte har några som helst problem att använda telefonen precis som tidigare. Känner noll behov för att byta batteri.

Telefonen i sig är ju ganska gammal. Men Oneplus var tidiga med att stoppa i mycket RAM minne i sina telefoner, så min Oneplus 5T har 8GB RAM vilket gör att den fortfarande känns pigg.
Får se hur länge man kommer ha den, men jag är fortfarande nöjd med den så jag kommer nog köra vidare med den några år till.

Å andra sidan så är batterier en färskvara och förslitningsdel. Så ser det inte som något konstigt att lägga 800 kronor på att byta efter 2-3 år.

Hellre det än att ägna tid åt att försöka ladda optimalt Jag laddar lite pö om pö, från 5% till 10%, inga problem 😋

Min batterihälsa är 81% efter 2 år och jag planerar ett batteribyte i höst

För övrigt använder jag inte ett silkesöverdrag till min hammare.

Permalänk
Medlem

Vartannat år i en villfarelse att den nya telefonen ska ta bättre bilder. Oftast blir jag motbevisad trots research inför bytet.....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Laddning av Batterier:
Jag ser att det är flera som byter batterier i sina telefoner, eller byter telefonen när batteriet börjar bli för dåligt.
Anledningen till att batterierna inte håller så länge är ju att vårt användande dödar dem. Vi laddar ofta upp till 100% på natten så den ligger där många timmar och trycker på max State of Charge (SoC) Det är inte bra.
Sen använder vi telefonen ner till låg SoC 0-10%, vilket inte heller är bra för batteriet.

Nya funktioner som förbättrar:
Vissa telefontillverkare har på senare år kommit ut med olika förbättringar på detta problem. Apples telefoner lär sig när användaren brukar ladda sin telefon (tex nattetid) och laddar då inte upp den helt fullt för än det närmar sig tiden då användaren brukar gå upp och börja använda sin telefon igen.
Vissa andra tillverkare har infört möjligheten att ställa in en begränsning på max SoC som batteriet får laddas upp till, precis samma funktion som alla elbilar erbjuder. Tex att ladda den till max 90%.

Vad är bäst för Batteriet:
Eftersom jag har blivit lite av en batterinörd på senare år, har tillverkat flertalet Li-ion batterier till unicycle, longboard och handikappfordon, så känner jag till vad laddning och urladdningsnivån gör för batteriets hälsa.
Att alltid ladda sitt batteri till 90% istället för 100% gör att man ungefär kan få ut DUBBELT så många laddcykler ur sitt batteri. Laddar man till 80% så kan man få ut ytterligare 50% mer laddcykler. Detta är ett generellt påstående, det kan skilja lite hit och dit beroende på vilken kemi batteriet har.
I andra ändan så mår batteriet bäst om det inte laddas ur mer än till 20-30%.
Tyvärr gör ju detta att ska man hålla det optimalt, alltså att inte ladda upp till mer än 80% och inte ladda ur mer än ner till 30% så innebär det att man bara har 30-80% = 50% av telefonens batterikapacitet att bruka under dagen...

Har laddat min mobil snällt i 5 år, hur mår den!?:
Mitt eget test i denna sak gäller min nu 5 år gammal Oneplus 5T.
I korthet kan jag säga att den mår bra. Batteriet håller fortfarande bra.
Det jag gjort är att försöka hålla den just mellan 30-80% SoC.
Några gånger har den gått under 30% och några gånger har jag laddat till 100%, men oftast har jag lyckats hålla den i alla fall mellan 30-85%.
Den håller fortfarande bra. Gjorde tyvärr inget batteritest när den var ny, och den är säkert lite sämre idag efter 5 år. Men den är så bra att jag inte har några som helst problem att använda telefonen precis som tidigare. Känner noll behov för att byta batteri.

Telefonen i sig är ju ganska gammal. Men Oneplus var tidiga med att stoppa i mycket RAM minne i sina telefoner, så min Oneplus 5T har 8GB RAM vilket gör att den fortfarande känns pigg.
Får se hur länge man kommer ha den, men jag är fortfarande nöjd med den så jag kommer nog köra vidare med den några år till.

Kunde inte lägga till bild vid redigering av inlägg så var tvungen att göra nytt

Man kör på bara och lever. Sen får det bli som det blir och 800 kronor är en liten summa för att slippa basera livet på att ladda optimalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Man kör på bara och lever. Sen får det bli som det blir och 800 kronor är en liten summa för att slippa basera livet på att ladda optimalt

Det optimala vore om fler tillverkare kunde komma med de där inställningarna för laddningen.

Men nej det vore jobbigt att basera sitt liv för optimal laddning av mobilen 🙂
Det gör inte jag heller.
Under mitt mångåriga test så har jag gjort det enkelt för mig. Koppla in mobilen till en långsam laddare tex under tiden jag ser på ett tv-serie avsnitt på kvällen med frugan, då vet jag att telefonen kommer landa på lagom nivå när avsnittet är slut. Eller koppla den en stund till en snabbare laddare under tiden jag tar en dusch. Hur enkelt som helst tycker jag då.
Men som sagt, det bästa är när tillverkarna implementerar sådana inställningsmöjligheter och funktioner direkt i telefonen istället. Men å andra sidan vill de sälja telefoner, så kanske är bättre att folk får köra slut dem på några år så får de sälja dem en ny telefon istället 😂

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Finns det någon ny mobil med bra kamera för under 5000kr? Tycker alla nya mobiler har blivit så dyra
Har en gammal kameramobil P30 Pro idag som är väldigt seg och 60Hz skärm, men med kameran slår den många mellanklassmobiler fortfarande idag.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Att ladda till "100%" är ju inget större problem om man inte låter den ligga inkopplad efteråt liksom.

Ja det är dåligt att ha den liggande och trycka på 100% under många timmar. Men det är också dåligt för att ladda till 100% även för en kort stund jämfört med 80 eller 90%

I testet där man fick fram att batteriets laddcykler fördubblas vid laddning till 90% istället för 100%, där låg man inte och tryckte på 100% länge utan startade urladdning när batteriet uppnått 100%.
Jag har ingen elbil idag, men skulle jag ha en hade jag bara laddat den till 100% några få gånger per år när jag ska köra långt, resten av tiden hade den fått max 80%. Men så är också en elbil ganska mycket dyrare än en mobiltelefon 😂

Får se hur länge min mobil tänker hålla. Kommer batteriet bli kass först eller kommer själva mobilen paja först!? 🤪

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Runt vartannat, vart tredje år eller så.. Normalt sett har jag alltid kört på lite off-brand telefoner, t.ex Huawei innan de blev stora eller OnePlus One, 3 och 6 har jag haft också. Senaste telefonen jag har är dock en Samsung S21 som jag har genom abonnemang. Har snart gått två år, så får väl se om det blir något bra erbjudande tills dess

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Finns det någon ny mobil med bra kamera för under 5000kr? Tycker alla nya mobiler har blivit så dyra
Har en gammal kameramobil P30 Pro idag som är väldigt seg och 60Hz skärm, men med kameran slår den många mellanklassmobiler fortfarande idag.

Skillnaden idag mot för några år sen ligger inte bara i förbättrad optik och mer optimerade sensorer utan också i beräkningsbaserad fotografi: När du tar en bild med en modern premiumtelefon tar den inte bara ett foto, utan bränner av en hel sekvens av bilder varpå den analyserar dessa och väljer ut aspekter av var och en av dem. Det gör exempelvis underverk för kvällsfoton eller objekt som kräver mycket större dynamiskt omfång än vad sensorn kan leverera i bara ett pass.
Däremot kommer du aldrig bort från de rent fysiska begränsningarna av ett av nödvändighet litet ljusinsläpp och begränsat avstånd från linsen till sensorn i något med en telefonformfaktor. (Ja: teleskopiska linser är en grej, men det är fortfarande en kompromisslösning.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Laddning av Batterier:
Jag ser att det är flera som byter batterier i sina telefoner, eller byter telefonen när batteriet börjar bli för dåligt.
Anledningen till att batterierna inte håller så länge är ju att vårt användande dödar dem. Vi laddar ofta upp till 100% på natten så den ligger där många timmar och trycker på max State of Charge (SoC) Det är inte bra.
Sen använder vi telefonen ner till låg SoC 0-10%, vilket inte heller är bra för batteriet.

Nya funktioner som förbättrar:
Vissa telefontillverkare har på senare år kommit ut med olika förbättringar på detta problem. Apples telefoner lär sig när användaren brukar ladda sin telefon (tex nattetid) och laddar då inte upp den helt fullt för än det närmar sig tiden då användaren brukar gå upp och börja använda sin telefon igen.
Vissa andra tillverkare har infört möjligheten att ställa in en begränsning på max SoC som batteriet får laddas upp till, precis samma funktion som alla elbilar erbjuder. Tex att ladda den till max 90%.

Vad är bäst för Batteriet:
Eftersom jag har blivit lite av en batterinörd på senare år, har tillverkat flertalet Li-ion batterier till unicycle, longboard och handikappfordon, så känner jag till vad laddning och urladdningsnivån gör för batteriets hälsa.
Att alltid ladda sitt batteri till 90% istället för 100% gör att man ungefär kan få ut DUBBELT så många laddcykler ur sitt batteri. Laddar man till 80% så kan man få ut ytterligare 50% mer laddcykler. Detta är ett generellt påstående, det kan skilja lite hit och dit beroende på vilken kemi batteriet har.
I andra ändan så mår batteriet bäst om det inte laddas ur mer än till 20-30%.
Tyvärr gör ju detta att ska man hålla det optimalt, alltså att inte ladda upp till mer än 80% och inte ladda ur mer än ner till 30% så innebär det att man bara har 30-80% = 50% av telefonens batterikapacitet att bruka under dagen...

Har laddat min mobil snällt i 5 år, hur mår den!?:
Mitt eget test i denna sak gäller min nu 5 år gammal Oneplus 5T.
I korthet kan jag säga att den mår bra. Batteriet håller fortfarande bra.
Det jag gjort är att försöka hålla den just mellan 30-80% SoC.
Några gånger har den gått under 30% och några gånger har jag laddat till 100%, men oftast har jag lyckats hålla den i alla fall mellan 30-85%.
Den håller fortfarande bra. Gjorde tyvärr inget batteritest när den var ny, och den är säkert lite sämre idag efter 5 år. Men den är så bra att jag inte har några som helst problem att använda telefonen precis som tidigare. Känner noll behov för att byta batteri.

Telefonen i sig är ju ganska gammal. Men Oneplus var tidiga med att stoppa i mycket RAM minne i sina telefoner, så min Oneplus 5T har 8GB RAM vilket gör att den fortfarande känns pigg.
Får se hur länge man kommer ha den, men jag är fortfarande nöjd med den så jag kommer nog köra vidare med den några år till.

Jag har laddat min telefons batteri till 100% varje natt i över 3.5 år och visst det märks att batteriet inte är lika bra som innan, men jag får fortfarande ut runt 5 timmars skärmtid under en 16-17 timmars period.

Här är en bild från ca 3 veckor sedan när jag kollade på friidrott via telefonen i ca 4 timmar
Jag har dock som sagt laddat min varje natt oavsett %. Mestadels av dessa 3.5 år har jag inte många gånger kommit under 30% i laddning vilket har hjälpt batteriets livslängd.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har gått ifrån innovation (2år) till hur länge de håller (6år):

??
Nokia N90
Samsung Galaxy, kom aldrig nån android uppdatering för den telefonen, så det blev iPhones efter det
iPhone 4S, 5S, 6S plus, XS

Så sedan 2015 har jag bara bytt telefon en gång och det pga att min fru som hade min gamla
5S behövde byta och vi hittade XS på rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Finns det någon ny mobil med bra kamera för under 5000kr? Tycker alla nya mobiler har blivit så dyra
Har en gammal kameramobil P30 Pro idag som är väldigt seg och 60Hz skärm, men med kameran slår den många mellanklassmobiler fortfarande idag.

Bytade nyss till en Oneplus 9 Pro som jag gav 3500,- för i en butik som var ved att lägga ner (demo använd), så eftersom den är 1.5 år "gammal" är den inte svår att hitta för under 5000,- på t.ex. blocket. Såg den på Fyndiq till 6.5K, väldig snabb för pengarna, 120 HZ skärm, blixtsnabb Snapdragon 888, 65 W laddare, och 4K60 fps kamera med extra linser för Chromatic Abberation korrektur. Prisvärd!

Permalänk
Medlem

Så länge den inte går sönder har jag ingen anledning att byta, mycket bättre för miljön

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Det optimala vore om fler tillverkare kunde komma med de där inställningarna för laddningen.

Men nej det vore jobbigt att basera sitt liv för optimal laddning av mobilen 🙂
Det gör inte jag heller.
Under mitt mångåriga test så har jag gjort det enkelt för mig. Koppla in mobilen till en långsam laddare tex under tiden jag ser på ett tv-serie avsnitt på kvällen med frugan, då vet jag att telefonen kommer landa på lagom nivå när avsnittet är slut. Eller koppla den en stund till en snabbare laddare under tiden jag tar en dusch. Hur enkelt som helst tycker jag då.
Men som sagt, det bästa är när tillverkarna implementerar sådana inställningsmöjligheter och funktioner direkt i telefonen istället. Men å andra sidan vill de sälja telefoner, så kanske är bättre att folk får köra slut dem på några år så får de sälja dem en ny telefon istället 😂

Samsung har det äntligen numera, i alla fall på min S10 och senare. Laddningen stannar vid 85% och håller den där.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Blir när batteriet blir för dåligt vilket brukar vara efter runt 2-3års spelande. Klarar inte batteriet hålla igång mobilen längre än 2timmar är det illa, ja vid användande inte standby...

Permalänk
Medlem

Min iPhone och iPad laddas båda till 80%, sen bryter Shortcuts strömmen till laddaren(homekit-kopplat uttag).

Permalänk
Medlem

Körde min galaxy note3 i 7 år. krångla med oxygenOS sista året-ish. för att få bankid å funka. men telefon överhettades och stängdes av emellanåt.
Hoppas min redmi9 kan klara nåt liknande.
"planned obsolescence" via mjukvara / inte uppdatera OS/säkerhetsuppdateringar för fullt fungerande hårdvara är fult tycker jag.
Använder min telefon för identifikation och som telefon typ. vill inte lägga massa pengar på det hela tiden.