Hur ofta byter ni mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

Valde "Mer sällan än var 5:e år", men egentligen är det "När den jag har inte längre kan användas pga avsaknad av säkerhetsfixar eller irreparabelt hårdvarufel eller mjukvaruproblem som är svårt eller omöjligt att fixa".

Sist jag bytte, från Samsung S5 till Fairphone 3+, så var det enbart och endast pga en device encryption-förändring i LineageOS (specifikt i Android) som gjorde S5 praktiskt obrukbar för mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Min nuvarande mobil köpte jag sommaren 2017, kommer nog att fortsätta att använda den ytterliggare ett år eller två.

Permalänk
Medlem

Bytte nästan varje år förr men nu så är det så liten skillnad mellan generationerna så det är ingen ide längre. Hade min oneplus 5 fått vidare mjukvaruuppdatering så hade jag aldrig köpt nytt.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Byter så sällan att jag är på min tredje smartphone nu. Orkar inte räkna, men det är väl kanske vart 5e år i snitt.

Galaxy S2 -> OnePlus One -> OnePlus 6T

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Valde "Mer sällan än var 5:e år", men egentligen är det "När den jag har inte längre kan användas pga avsaknad av säkerhetsfixar eller irreparabelt hårdvarufel eller mjukvaruproblem som är svårt eller omöjligt att fixa".

Valde vart 5e, vilket jag tror blir snittet framöver.
Gick senast från iPhone 6(2014) till XR(2018), pga att jag spräckt skärmen och ville ha faceid. Såvida den inte går sönder eller blir seg så funkar den nog ett år till iaf.
(Laddar batteriet till max 80% mha Shortcuts & homekit, så det är inget problem)

Permalänk

När den befintliga blivit antik eller dött så säger inget årtal utan när det behövs och det verkar infalla ungefär vart 4e år.

ZTE blade 2010
Galaxy S3 2012
One plus 3 2016
Xiaomi mi10T pro 2020

Permalänk

Byter när jag tycker att telefonen inte håller måttet, vad det ån må vara. Min nexus höll i drygt två år innan batteriet ballade ur. Nu är jag inne på mitt femte år med One plus 6, som funkar helt perfekt fortfarande med android 11.

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem

Snittar väl vart 3:e/4:e år. Nuvarande lur är en Oneplus 6 från släpp-dagen 2018, den börjar va riktigt trött i batteriet, och har levt med en spricka i skärmen ett par år nu, så börjar vara dags att byta. Den gör dock allt jag vill den ska göra, dessutom riktigt bra, så känns rätt så ovärt.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk

Mina smartphones följer Fibonaccisekvensen.

Permalänk
Medlem

2-3 år generellt sätt, senaste hade jag i lite över 2 år, planerar att försöka hålla den nya i lika bra skick och tänkt att den ska hålla tills jag tar examen, dvs om ca 3 år. Så länge den inte går sönder av klumpighet eller liknande, såklart.

Permalänk

När den gamla är döende eller död.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Varje år har det blivit sedan jag tog ett changeabonnemang. Inte för att jag alltid vill ha den nyaste modellen, utan för att jag inte varit riktigt nöjd. I december förra året bytte jag till en fold3 och har lärt mig att fold-formatet inte passar mig och att kameran inte är så bra jag vill ha den (hade en s21 ultra innan).
Skall byta till en s23 ultra i Februari. Om jag blir nöjd med den kommer jag behålla 2-3 år, precis som jag gjorde med min s10+.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag fick en begagnad mobiltelefon av min lillasyster hösten 97 eftersom jag då för första gången behövde en. Inom ett år gick den sönder så jag köpte en ny 98.
Nu drygt 24 år senare har jag "hunnit" byta fyra gånger. Av dessa har tre byten berott på att föregående gått sönder, och i samtliga dessa fall har det varit en knapp som slutat fungera. Senaste bytet (ca två år sedan) var för att den gamla hade för dålig prestanda.

Permalänk
Medlem

byter varje år, men övriga i familjen tar över mina telefoner när jag byter.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag brukar byta när Google slutar med säkerhetsuppdateringar till mina Nexus/Pixel-telefoner. När supporten utökas till fem år kan jag behålla telefonerna längre, förutsatt att jag trivs med dem och att de fungerar.

Den enda telefon som gått sönder på senare år var en Pixel 2 vars USB-kontakt pajade.

Jag trivs inte alls med fingeravtrycksläsaren under glaset hos min Pixel 6a, så den kommer jag byta så snart det kommer en Pixel med bättre fingeravtrycksläsare. Om det inte sker lär jag byta till Iphone SE.

Permalänk
Medlem

Har Samsung Galaxy via jobbet, de brukar få problem med batteriet efter ca: 2-2,5 år och jobbet tillåter byte efter 3 år så då blir det så.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Min nuvarande har jag haft sedan 2017 - släpptes 2016. Har inte funnits något som tilltalar mig. I stort behov av bättre kamera, men annars klarar jag mig.

Den förra hade jag i fyra år.

Så för smartphones snittar jag en för vart 4,5 år.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Använder mobilen tills batteriet börjar ge upp. Cirka 3-4 år. Undantaget var min S4a som började brinna!

Permalänk

"När den gamla blir obrukbar".

Oftast pga att jag spräcker skärmen. Brukar bli mellan 1-5 år ungefär beroende på hur klumpig jag är.

Permalänk
Medlem

Börjar bli mer sällan och sällan. Kör en iPhone Xs från 2018 som fortfarande fungerar fint. Har gjort ett batteribyte bara.

Dock så är jag väldigt sugen på 120Hz-display så suktar efter en 13 eller 14 Pro men ej gratis...

Permalänk
Avstängd

Jag tror att nästa års iPhones släpps som iPhone 15 (ersätter 14 Pro) och iPhone 15 Ultra (ersätter Pro Max). Deras kommande SE som får full Screen ersätter icke Pro-modeller, som utgår.

15 får ingen telekamera.
15 Ultra får en periscope telekamera och 256 GB minne som bas.

Permalänk
Medlem

Har varit ungefär vart femte år sedan första smartphonen för cirka 14 år sedan (haft nuvarande i 4).

Var oftare innan dess, tror jag haft 4 på ~8 år, varav de två första var pappas tidigare jobblurar.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Byter numera batteri, laddningsport och ev. skärm istället för mobil.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

När den går sönder. One Plus 2 är inne på sju år nu (3GB RAM börjar kännas som lite lite, men funkar än, 75% batterihälsa är ett mindre problem). Sony Xperia Z2 innan det blev bara något år innan den ("vattentäta" mobilen) fick en vattenskada. Innan dess höll Sony Xperia Go i ett par år innan strömknappen fick glapp.

Nästa mobil blir en Fairphone så att jag kan laga den när den går sönder.

Mitt mobila Bank-ID går ut snart. Sen förra året kräver Bank-ID NFC (som OP2 saknar) för att förnya med ID-kort. Stödet för Huawei sades skulle försvinna. Men Androidkravet låg kvar på 6.0, så jag trodde att jag skulle kunna använda Bank-ID i alla fall tills mitt Bank-ID gick ut. Trodde jag...

Första februari fick jag en notis i Swish om att appen slutar funka snart om den inte uppdateras, vilket kräver Android 7 eller senare. Snart specificerades inte, men idag slutade appen funka.

Idag kom en notis i Bank-ID appen att den måste uppdateras till en version som kräver Android 7 efter fjärde mars. Bara häromdagen stod det fortfarande Android 6 som krav på support sidan hos Bank-ID.

Så hej hopp, helt plötsligt blev mobilen "oanvändbar" utan någon längre förvarning. 😕 Riktigt dåligt att inte varna tidigare när i princip hela samhället kräver Bank-ID. 😡
Konstigt att det inte blivit någon nyhet av det nya kravet, likt det blev med Huawei. Inte ens Bank-ID själva har något pressmeddelande på sin hemsida. 🤔
Edit: Swedroid har nu noterat det i sin Bank-ID tråd.

OnePlus 2:an gick bara att ha i lite mer än åtta år.
Blir att ta över en närståendes Sony Xperia X på Android 7 som inte används längre. Blir trevligt att få NFC, men tråkigt att gå tillbaka till micro-USB. 🤷

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Har inte Android 6 varit utan säkerhetsuppdateringar i 5-6 år eller något sådant nu?

Permalänk
Medlem

Byter vartannat/vart tredje år.

iPhone 6S > iPhone 8 > Samsung S20 > iPhone 13 > Samsung S24+

Tidigare än 6S hade man HTC Wildfire S och lite annat smått och gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

OnePlus 2:an gick bara att ha i lite mer än åtta år.
Blir att ta över en närståendes Sony Xperia X på Android 7 som inte används längre. Blir trevligt att få NFC, men tråkigt att gå tillbaka till micro-USB. 🤷

Finns det någon anledning till att du inte köper en nyare mobil som kan hålla längre, när du ändå ska uppgradera/byta? Android 7 lär ju också bli "för gammalt" relativt snart? Typ en Pixel 7a har garanterade säkerhetsuppdateringar till 2028, Pixel 8 har till 2030 (men är givetvis dyrare också),

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har inte Android 6 varit utan säkerhetsuppdateringar i 5-6 år eller något sådant nu?

Beror på hur man ser det. Mycket av Android går att uppdatera utan att tillverkaren behöver skicka ut en uppdatering då det kan uppdateras via Play Store. Google Play Services t.ex. har gett nya funktioner i Android utan att behöva få en uppdatering från tillverkaren. Som exempel: Att kunna söka spårningstaggar, att behörigheter automatiskt tas bort om man inte använt appen under 90 dagar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av lumberjack:

Finns det någon anledning till att du inte köper en nyare mobil som kan hålla längre, när du ändå ska uppgradera/byta? Android 7 lär ju också bli "för gammalt" relativt snart? Typ en Pixel 7a har garanterade säkerhetsuppdateringar till 2028, Pixel 8 har till 2030 (men är givetvis dyrare också),

Kom ju ganska så plötsligt det här. Men eftersom att min bekanta redan har Xperian och att den inte används så är det ju lika bra att den kommer till användning. Duger för mig.

Hållit utkik efter en begagnad Fairphone 3(+) ett tag nu för en faktisk uppdatering och senaste Android versionen, men de som kommer upp blir sålda omedelbart.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Byter när batteriet blivit dåligt och inte klarar en dags användning utan ladd eller när den går sönder. Senaste bytet var från en Zenfone 5z som jag hade i strax över 5 år, kameran lade av och när det var dags att skaffa nytt BankID så blev bytet ett måste. Lägger max 5000kr på ny mobil och bytte till Motorola denna gången.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo