Permalänk
Medlem

Bästa laptopen för mina behov

Min Macbook Air 2015 håller på att säcka ihop totalt, batteriet bytt för 1,5 år sen men behövs laddas konstant och får konstiga error messages då och då så tänker i banor på en ny. Behöver något som jag kan göra lite allt möjligt på, men mina behov kommer främst vara att den ska klara Photoshop, Football Manager och lättare videoredigering samt kolla film/serier och surfa. Budget på runt 20.000, kan sträcka mig över men bara om det känns rätt. Letar efter något som är hållbart i ett par år också. Preferens är ju Apple-produkter men inte ett måste. Har kikat på Macbook Air M1 med 16GB men också Macbook Pro 14''. Hjälp snälla!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Avstängd

Gillar du Apples OS så är ju de förstås bra val. Inte så billiga men din budget är ju inte så snål så det är väl inget problem. Sen handlar det om att välja modell, och ingen annan vet ju vad du har för preferenser. Air är ju tunn, lätt och så och borde klara allt du ska använda den till, medan Pro har lite mer kraft. Dock räcker budgeten bara till Pro 13 som har den hemska touch-baren, så Air är väl det uppenbara valet. Frågan blir då nya generationen med M2 eller gamla med M1, och räcker pengarna till med den lagring och minnesstorlek du vill ha så är ju M2 givet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Gillar du Apples OS så är ju de förstås bra val. Inte så billiga men din budget är ju inte så snål så det är väl inget problem. Sen handlar det om att välja modell, och ingen annan vet ju vad du har för preferenser. Air är ju tunn, lätt och så och borde klara allt du ska använda den till, medan Pro har lite mer kraft. Dock räcker budgeten bara till Pro 13 som har den hemska touch-baren, så Air är väl det uppenbara valet. Frågan blir då nya generationen med M2 eller gamla med M1, och räcker pengarna till med den lagring och minnesstorlek du vill ha så är ju M2 givet.

Tänkte på 14'' Macbook Pro som landar på runt 23 tusen. Tänker att den lär vara framtidssäker ett bra tag framöver, kanske till och med lite overkill men är fundersam på hur Macbook hanterar Football Manger då jag hört från inbitna spelare att man ska hålla sig borta från den. Angående design på datorer så bryr jag mig inte ett dug, men att 14'' inte har den där touchbaren är åtminstone ett plus i kanten. Sen har jag väl någon slags distaste för Windows-laptops då jag inte hört mycket bra om dem, men jag är nog bara okunnig så är inte emot det.

Permalänk
Medlem

Klart man kan få en framtidssäker windows-laptop om man bränner iväg 20k - Men det är väl ingen idé att byta OS om man inte har en specifik anledning? Apple erbjuder väl dessutom några kronor i inbyte för gamla datorer?

Permalänk
Medlem

Jag byter ogärna ekosystem, men om du inte har något emot PC så hade jag framför allt kollat på denna:

https://www.inet.se/produkt/1967255/asus-rog-zephyrus-m16-16-...

Har inte gjort research om priser etc, men Asus m16 är en störtskön burk som jag själv gillar mkt. Den är för sin storlek mkt kraftfull, har bra höjd på skärmen, och är lite som en hybrid, där det är en sorts gamingdator utan att se ut som det. Har också helt ok batteritid etc och skulle göra sitt jobb som civil dator alldeles utmärkt. Hade gjort lite research på mest kostnadseffektiva config och köpt en sån. Jag hade inte stirrat mig blind på FPS här och där såvida det inte finns stora gains, då det som påverkar bärbara inte bara är komponenter utan byggets helhet och hur hårt komponenterna tillåts köra, etc. Du kommer alltid hitta någon Lenovo Legion som blastar på hårdare, men jag hade hellre tagit ett bra och allsidigt bygge över att få några frames. M16 är mkt fina (jag vet dock inte så mkt om ljudnivån - jag vet att den kan vara tyst i enklare sysslor, vilket är det viktigaste tycker jag, för alla andra syften räknar jag med att en bärbar lever om), enda anledningen att jag inte har en själv är att burken är byggd i ett material som ger utslag på mina händer (kan inte ha datorer som är gjorda av metall eller liknande, vet ej varför). Men ska du videoredigera hade jag rekommenderat Intel+Geforce alla dagar i veckan.

Jag har en sån här: https://www.inet.se/produkt/1967258/asus-rog-strix-scar-15-6-...

Fast 17". Har den bara över M16 därför att mina händer fixar denna, då den är 100% plast. Har bara bra saker att säga om den, men den är klumpigare i sitt bygge än M16. Jag skulle tro att batteritiden är lite sämre. Men helvild prestanda, dessa får ut nära den teoretiska maxgränsen av vad en i9-12900h ska ge. Bra med två nvme-platser. Kylning av bärbara intelburkar är inte lätt, men jag är mycket positivt överraskad över ljudnivån som i klassen är mkt, mkt bra. Du kan köra silent, och då är den nästan bara knäppttyst för de flesta sysslor, och när man gamear eller gör något krävande på en bärbar får man räkna med ljud. Ljudet är dock inte så störande, M16-ljudet är högre och vinigare, detta är blåsande, svårt att förklara skillnaden. Jag tycker att M16 är mkt snyggare, mer av ett hantverk. Bägge burkarna har bra tangentbord, men Strixen har mkt bra tangentbord - och det kommer från en som suttit på Thinkpads i 10 år.

Skulle du inte redigera, hade jag sneglat på AMD, som är mer strömsnåla och energieffektiva, alltså inte lika varma. Men jag tror att de är efter rätt mkt på videoredigering och liknande. Köper du Strixen eller liknande har du prestanda så det räcker ett bra tag framöver. Om du har möjlighet och intresse så hade jag kollat i butik, eller om möjlighet finns (30 dagars faktura eller nåt) beställt en av varje och valt den du gillar.

Med allt detta sagt, om du är i ett apple-ekosystem så finns det övervägande vinster med det. Det är lätt att förbise när man är van. Ska du använda datorn mycket på språng hade jag absolut sneglat ännu mer på en macbook om jag kunde ha en. Dessa ovanståendes kommer aldrig upplevas som smidiga, och deras nätsladdar är mkt stora. Nätsladden till Strixen väger närmare än Macbook, just saying. Det är något att tänka in om man vill använda "spelburkar" för husbehov. För mig är det dock helt ok, är windowskille och behöver just nu hålla mig till en bärbar, och i min strix 17" har jag exakt allt. Får hitta en stor ryggsäck bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

burken är byggd i ett material som ger utslag på mina händer (kan inte ha datorer som är gjorda av metall eller liknande, vet ej varför).

Du kanske är nickel-allergiker?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mutatio:

Tänkte på 14'' Macbook Pro som landar på runt 23 tusen. Tänker att den lär vara framtidssäker ett bra tag framöver, kanske till och med lite overkill men är fundersam på hur Macbook hanterar Football Manger då jag hört från inbitna spelare att man ska hålla sig borta från den. Angående design på datorer så bryr jag mig inte ett dug, men att 14'' inte har den där touchbaren är åtminstone ett plus i kanten. Sen har jag väl någon slags distaste för Windows-laptops då jag inte hört mycket bra om dem, men jag är nog bara okunnig så är inte emot det.

Mac har ju lite varierande stöd för spel, men Football Manager är ju inte superkrävande grafiskt, däremot på processor och minne antar jag, så det passar ju bra för en sådan. Och spelet ska fungera på Mac, så jag tror det är lugnt. Däremot om du skulle spela några moderna grafiskt avancerade spel så hade det nog varit värt att titta på en dator med bättre grafikkort.

Sen finns det absolut kassa laptops med Windows, men bra också speciellt om man är uppe i dessa prisklasser. Men är du nöjd med Mac och inte behöver spela en massa tunga spel så är de ju bra på många sätt.

Permalänk
Medlem

@mutatio:
Tror du skulle bli löjligt nöjd med en MacBook Air M1 (2020). Själv har jag modellen med 16GB RAM samt 512GB SSD.

Löjligt snabb i Photoshop som numera är optimerat för Apple Silicon. Videoredigering i 4K är inte heller några problem i exempelvis DaVinci Resolve.

Själv kommer jag att hålla hårt i min MacBook Air M1 fram tills "flärpen" försvinner på övriga modeller. Själv valde jag mellan Air och Pro vid köpet, men såg ingen mening med touchbaren på Pro-modellen.

Ang. Football Manager 2022, så funkar det utmärkt på M1:an under Rosetta2:
https://www.macgamerhq.com/apple-m1/football-manager-2022-mac...

I övrigt så får bara fler och fler spel stöd för Apple Silicon. Sedan går många iOS/iPad OS-appar att köra native på M1:an Så för oss som inte är hardcore-gamers, så är Apples burkar nära nog perfekta!

Videon visar just M2-kretsen, men M1:an hänger med rätt bra den med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@mutatio:
Tror du skulle bli löjligt nöjd med en MacBook Air M1 (2020). Själv har jag modellen med 16GB RAM samt 512GB SSD.

Löjligt snabb i Photoshop som numera är optimerat för Apple Silicon. Videoredigering i 4K är inte heller några problem i exempelvis DaVinci Resolve.

Själv kommer jag att hålla hårt i min MacBook Air M1 fram tills "flärpen" försvinner på övriga modeller. Själv valde jag mellan Air och Pro vid köpet, men såg ingen mening med touchbaren på Pro-modellen.

Ang. Football Manager 2022, så funkar det utmärkt på M1:an under Rosetta2:
https://www.macgamerhq.com/apple-m1/football-manager-2022-mac...

I övrigt så får bara fler och fler spel stöd för Apple Silicon. Sedan går många iOS/iPad OS-appar att köra native på M1:an Så för oss som inte är hardcore-gamers, så är Apples burkar nära nog perfekta!

https://www.youtube.com/watch?v=w4rUg-KrxqA

Videon visar just M2-kretsen, men M1:an hänger med rätt bra den med!

Fan den såg schysst ut. Gällande gaming kommer det enbart bli Football Manager, kommer inte försöka ge mig på några andra spel så att den kan hantera FM bra blir jag nöjd.