Snabbkoll: Har du en gaming-stol?

Permalänk
Inaktiv

Folk står en gång vid sitt höj- och sänkbara skrivbord: Nej jag använder inte stol

Permalänk
Medlem

Jag gick från en DX-racer datorstol till denna och är mycket nöjd med bytet. Största fördelen för min del är att det är tyg och att man kan sitta utan tröja utan att klibba fast. Sittdelen är också mycket mjukare än gamla stolen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag tittar lite på stolar sen ett par år och kommer nog inom ett par byta ut min gamla Kinnarp. Den du har är ju den som "Team Riktig Kontorsstol" oftast rekommenderar (i alla fall på engelskspråkiga forum, i Sverige rekommenderas kanske oftast Kinnarp).

Men jag har två problem med den, dels tycker jag den är fruktansvärt ful (det kan jag leva med, min nuvarande är katastrof också) men den har inget stöd för huvudet vilket nog är en röd linje för mig.

När det gäller "Team Gamingstol" så rekommenderar de oftast Secret Lab. Jag tycker deras stolar är snygga, särskilt den med The Witcher-tema. Problemen där är att jag inte kan provsitta någonstans och att de snygga stolarna (de med olika teman) är alltid i någon slags fuskläder som jag inte tror är bekvämt. Jag svettas ganska mycket och sitter bäst på välventilerat tyg. Att lägga en kudde på stolen är inte aktuellt när man betalar så mycket, det ska vara nativt bra så att säga.

Går köpa till tredje-part huvudstöd. Atlas headrest, och har samma kvalité som stolen. Det har jag på min Aeron. Stolen är dyr och det är även huvudstödet men värt varenda krona. Körde dxracer innan och hade problem med ryggen, alla problem borta sen jag bytte till Aeron.

Permalänk

Har sen 4 år en DXRacer King K57. När köper en ny stol så får det bli en ergonomisk kontorsstol.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Köksstol av trä, jätteskönt.

Permalänk
Medlem

Det känns väldigt P12 med gamingstol ^^

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Det blev en L33T Gaming V2 (namnet, jag vet) under en BF för några år sen.
Ett av de bättre online-köpen. Tog den enbart för att det var tyg. Några år senare kan jag fortfarande sitta flera timmar i sträck trots min ålder.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Har en sån där Neue Chair.

Permalänk
Medlem

Sitter på en trästol med två dunkuddar under rumpan för att det inte ska bli för hårt. Hade en "gamingstol" tidigare men den var alldeles för hård och oergonomisk för min smak. Fanns en bra stol från IKEA som jag använde tidigare, kom inte ihåg vad den hette men den fanns i svart konstläder och var väldigt fyrkantig i sin design.

Permalänk

Sitter i en äldre fåtölj från Swedese, icke Lamino.

Permalänk
Medlem

Kör på Noblechairs Hero av äkta läder. sjukt nöjd.

https://www.inet.se/produkt/6608378/noblechairs-hero-akta-lad...

Permalänk
Medlem

Jag har en känsla att de 3% som inte har nån stol är hardcore gamers såna man inte vill möta i en match.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishliquid:

En kompis satt alltid (sitter fortfarande skulle jag gissa) på en yoga boll, kan säga att han var mest fokuserad och vältränad av alla som jag har spelat med. 🤷‍♂️

Jag har en.
Men använder den sällan
Skaffade den någon gång jag hade ont i ryggen.
I en fällbar stol går det att halvligga och man kan sitta/ligga oergonomiskt.
Var inte därför jag hade ont i ryggen, men när jag väl hade ont i ryggen så gjorde det inte saken bättre.
På en yoga boll är det svårt att sitta oergonomiskt utan att trilla av.
Dessutom kan man göra fler övningar på en yoga boll som kan hjälpa.

Permalänk
Medlem

Jag hade föredelen att få testa två olika noblechairs som testpilot innan jag faktiskt köpte ny gamingstol. Efter att ha kört 2 stycken tester slutade med en noblechairs HERO Black Edition för min del och en noblechairs EPIC White/black till frugan. (Epic är lite smalare i ryggen, i HERO kunde frugan sitta i skräddaställning. Hehehe)

Testade även Real Leather, men tyckte den var för hård. Var säkert bara ovana vid hårda stolar efter några år i en alldeles för mjuk stol, eller så var det lädret. Oavsett hade den blivit för dyr för mig ändå.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Sitter i en secretlabb stol och är jätte nöjd med den.
Hade en Ikea Marcus innan som jag satt helt okej i.
Alla är olika formade och passar olika bra i olika stolar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Köpte en begagnad "Malmstol" på blocket för många år sedan, sitter helt ok i den.

Permalänk

Har en Corsair gaming stol, jätte nöjd. Datorn, tangentbord, mus mm, allt är Corsair, så då matchat jag med stolen oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Hade en men den var inte bekväm. Fick ont i ryggen av den och mängder av rövsvett.

Köpte en Herman-Miller Aeron istället. Nöjd som fan. Inget ryggont och framför allt inget jädrans rövsvett!
Bonus är att fjärtarna åker rakt igenom meshen också. :+1:

Jag har dock blivit tvungen att lägga dit en tunn sittdyna sedan någon vecka tillbaka för det blev så jävla kallt om baken. Men då sitter jag i källaren och har ställt ner värmen lite för att elen är så jävla dyr.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Herman Miller Embody kan också va värt att fundera på, skulle säga det viktigaste som delar dem två från varandra är huruvida du gillar att sitta stilla i "korrekt" position eller om du är sån som gillar att ha lite olika sittställningar eller variera dem. Aeron är gjord för att du ska sitta med benen rakt hela tiden, kanterna är hårda och böjda att det mer eller mindre tvingar en att sitta "korrekt". För vissa kan det upplevas som ett störningsmoment. Jag upplevde det med t.ex. en DXRacer där pga de hårda kanterna som stack upp litegrann att man var tvungen att sitta rakt hela tiden i "normal" position det blev för psykiskt tungt för mig (gillar ibland sitta bredbent, kanske ena benet över den andra osv), slutade med att jag fick sälja stolen så därför vet jag personligen Herman Miller Embody är nog säkert den jag personligen behöver om jag nångång väljer Herman Miller. 😅 Båda två är riktigt bra alternativ dock, är mera smak och tycke, vissa föredrar ena över den andra.

Jag trodde jag skulle gilla Embody tills jag testade en. Funkade inte alls för mig.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Står vid min privata dator. Varierar mellan sittande på pall och stående vid arbetsdatorn.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Problemen där är att jag inte kan provsitta någonstans och att de snygga stolarna (de med olika teman) är alltid i någon slags fuskläder som jag inte tror är bekvämt. Jag svettas ganska mycket och sitter bäst på välventilerat tyg. Att lägga en kudde på stolen är inte aktuellt när man betalar så mycket, det ska vara nativt bra så att säga.

Nu skulle jag inte rekommendera Secretlabd av andra skäl som jag skrev ovan, men det där med fuskläder är inget problem idag. Det var det för 20 år sen, men moderna fuskläder har inte det problemet.

Källa: Jobbade med bilstolar i en massa år, och har provsuttit allt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Efter att ha gjort sönder minst 50 stolar så kör jag just nu med en stol från 70-talet som är förstärkt med diverse kedjor och rep.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

77" OLED å soffa här som gäller. Sparkade ut skrivbordet för drygt 15 år sedan och har aldrig ångrat mig. 10 högtalare skulle jag också objektivt sett säga låter bättre än en ett headset.

Det har sina fördelar att aldrig ha bildat familj...

Kör samma, dock med familj

Permalänk
Medlem

Har suttit på en köksstol i flera år vid det här laget. Uppgradera äntligen till en kontorsstol för ett par veckor sedan. Nedre ryggen har aldrig varit tacksammare.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jag tycker gaming-stolar oftast ser ut som något man har i barnrummet.

I övrigt är gaming-stolar, likt de flesta gaming-märkta produkter, överprisade just p.g.a. gaming-stämpeln. Jag undviker vanligtvis produkter med den stämpeln.

För mig är det vanliga kontorsstolar som gäller.

Permalänk
Medlem

Maximal ergonomi för mig: Salli SwingFit sadelstol.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Min kontorsstol pajade och jag ersatte den med en beg.köksstol för 50spänn, man får träsmak i röva efter några min men några sittdynor lindrar lite iaf.

Permalänk
Skrivet av mpat:

Nu skulle jag inte rekommendera Secretlabd av andra skäl som jag skrev ovan, men det där med fuskläder är inget problem idag. Det var det för 20 år sen, men moderna fuskläder har inte det problemet.

Källa: Jobbade med bilstolar i en massa år, och har provsuttit allt.

Kanske klickar hem The Witcher-stolen då. Har varit väldigt sugen men detta med lädret har hållit mig tillbaka.

Permalänk
Skrivet av Mortac:

Jag tycker gaming-stolar oftast ser ut som något man har i barnrummet.

I övrigt är gaming-stolar, likt de flesta gaming-märkta produkter, överprisade just p.g.a. gaming-stämpeln. Jag undviker vanligtvis produkter med den stämpeln.

För mig är det vanliga kontorsstolar som gäller.

Jag skulle inte säga att det är unikt för gamingprodukter. Andra stolar från "Team Kontorsstol" har också en premiumkostnad för märket.

Permalänk
Avstängd

Har två Kinnarps-stolar hemma. En hittade jag på en loppis för 100 eller 200, den andra köpte jag från jobbet för 300 när de skulle flytta till nytt kontor (Hybrid Office! D.v.s. inga fasta platser och färre skrivbord än personer). Loppisfyndet har funkat bra i rätt många år nu men det är ju en ganska enkel modell utan armstöd eller nackstöd exempelvis, den från jobbet är modernare och mycket mer avancerad.

Gamingstol har aldrig lockat, mycket för att de bygger på sportiga bilstolar som jag visserligen kan uppskatta i en bil (så länge de inte är för tighta) men som inte blir bra vid skrivbordet där man inte behöver sitta fast utan istället vill kunna typ ha benen i kors eller liknande.