Laptop för ingenjörsstudier, dvs en del programmering

Permalänk

Laptop för ingenjörsstudier, dvs en del programmering

Hej!

Behöver en ny laptop till studierna då min nuvarande börjar ge upp och söker därför efter tips.
Jag har just nu en HP Pavilion Laptop 14-ce1xxx som jag varit nöjd med överlag.
Jag söker en dator med 14'' skärm, 512-gb SSD, bra batteritid och inte allt för slö vid körande av kod (framförallt Matlab, pyhton, java).

Budget: ca 5000-10000kr, men gärna någonstans där i mitten.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kan verkligen rekommendera denna om du kan tänka dig att stretcha lite på budgeten. Använder den själv privat för programmering, och köptes för att vara min pluggdator för Datateknik på högskolan. https://www.inet.se/produkt/1967368/lenovo-ideapad-5-14-ryzen-7-16gb-512gb.

Annars skulle jag rekommendera att du iaf kollar på en dator med minst 16 GB ram, då det kommer hjälpa enormt när du börjar göra lite tyngre beräkningar i matlab och py.

Permalänk
Skrivet av martengooz:

Kan verkligen rekommendera denna om du kan tänka dig att stretcha lite på budgeten. Använder den själv privat för programmering, och köptes för att vara min pluggdator för Datateknik på högskolan. https://www.inet.se/produkt/1967368/lenovo-ideapad-5-14-ryzen-7-16gb-512gb.

Annars skulle jag rekommendera att du iaf kollar på en dator med minst 16 GB ram, då det kommer hjälpa enormt när du börjar göra lite tyngre beräkningar i matlab och py.

Ser intressant ut! Är det framförallt minnet som påverkar hur snabbt koden kör? (Utöver tidskomplexitet för själva koden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av galldin98:

Ser intressant ut! Är det framförallt minnet som påverkar hur snabbt koden kör? (Utöver tidskomplexitet för själva koden)

Korta svaret:
Nej. Förutsatt att koden ryms i minnet kommer exekveringshastigheter bero på hur fort din processor kan exekvera koden.

Långa svaret:
Läs på om hur kompilatorer gör för att minska exekveringstiden för kod. Det varierar mellan språk och om det finns flera kompilatorer för det valda språket kommer de sannolikt ge olika resultat.

Därtill, cache är sannolikt viktigare än RAM, för de program du kan tänka dig skriva själv.

Juste, och titta på hur processorarkitekturer påverkar! Olika arktiekturer hanterar olika kommandon på olika sätt.

osv. osv. osv.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av galldin98:

Nja inte riktigt, det kommer inte ge dig något extra om du har 32 GB ram men bara använder 10 GB. Problemet är dock när datorn behöver mer ram än det finns tillgängligt, då kommer allt bli 10ggr långsammare istället. För 5-7 år sen kunde man komma undan med 8 GB, men nu för tiden brukar det krävas lite mer än så för att hålla igång alla bakgrundsprogram och windows samtidigt som du programmerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Hej! Vad tycker du om skärmen? Är den tillräckligt ljusstark och hur är färgåtergivningen? Jag är intresserad av att köpa den men har sett ett par dåliga recensioner på just skärmen på den modellen från Lenovo. Skulle gärna höra dina erfarenheter.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falkor99:

Hej! Vad tycker du om skärmen? Är den tillräckligt ljusstark och hur är färgåtergivningen? Jag är intresserad av att köpa den men har sett ett par dåliga recensioner på just skärmen på den modellen från Lenovo. Skulle gärna höra dina erfarenheter.
Tack på förhand!

Ljusstyrkan har inte varit ett problem så länge jag inte suttit i direkt solljus, funkar även på soliga sommardagar så länge du är nån meter bort från fönstret. Angående färgåtergivningen är det inget jag direkt tänkt på då jag i princip enbart använt den till programmering och browsa på webben och då har det funkat fint. Sett betydligt sämre skärmar på laptops än denna.

Men med det sagt så är det väl inget heller att hänga i julgranen, så ska du kolla film/jobba i photoshop etc. så kanske du bör kolla på en annan dator eller extern skärm för de färgkritiska delarna. Drog igång en film på den för att se vad jag tyckte och det är väl främst svärtan som skulle kunna vara bättre i min åsikt, men är ingen skärmexpert heller.

Hoppas det hjälper dig något

Permalänk
Medlem

Kan förresten tipsa om att inet har ett demoexemplar och en med öppnad förpackning till ett nedsatt pris (7999kr) just nu.

https://www.inet.se/produkt/x180932/lenovo-ideapad-5-14-ryzen...
https://www.inet.se/produkt/x180865/lenovo-ideapad-5-14-ryzen...

EDIT: Ah verkar inte vara exakt samma modell som jag länkade först, verkar ha lagt till en extra usb-c port och lite bättre processor på den första jag skickade

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Ljusstyrkan har inte varit ett problem så länge jag inte suttit i direkt solljus, funkar även på soliga sommardagar så länge du är nån meter bort från fönstret. Angående färgåtergivningen är det inget jag direkt tänkt på då jag i princip enbart använt den till programmering och browsa på webben och då har det funkat fint. Sett betydligt sämre skärmar på laptops än denna.

Men med det sagt så är det väl inget heller att hänga i julgranen, så ska du kolla film/jobba i photoshop etc. så kanske du bör kolla på en annan dator eller extern skärm för de färgkritiska delarna. Drog igång en film på den för att se vad jag tyckte och det är väl främst svärtan som skulle kunna vara bättre i min åsikt, men är ingen skärmexpert heller.

Hoppas det hjälper dig något

Tack för utförligt svar! Som du skriver så har den säkert väldigt bra skärm med sin full hd. Jag har nämligen köpt den sista datorn (oöppnad) du länkade till i ditt senaste inlägg när den var nedsatt till 7499:-, men funderar nu alltså att lämna tillbaka den och köpa en liknande modell men med något bättre skärm. Håller på med fotoredigering på hobbynivå samt kollar en del på film.
Verkar som Lenovo har släppt många idapad 5 med olika specifikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falkor99:

Tack för utförligt svar! Som du skriver så har den säkert väldigt bra skärm med sin full hd. Jag har nämligen köpt den sista datorn (oöppnad) du länkade till i ditt senaste inlägg när den var nedsatt till 7499:-, men funderar nu alltså att lämna tillbaka den och köpa en liknande modell men med något bättre skärm. Håller på med fotoredigering på hobbynivå samt kollar en del på film.
Verkar som Lenovo har släppt många idapad 5 med olika specifikationer.

Tror faktiskt du gör ett bra beslut att lämna tillbaka den i så fall. Även om den funkar perfekt för mig, så är en dator ändå bara ett verktyg och du behöver lite andra verktyg än mig.