GPU som använts för gaming eller mining, vilket är bättre att köpa begagnat?

Permalänk
Medlem

GPU som använts för gaming eller mining, vilket är bättre att köpa begagnat?

Jag har antagit att grafikkort som använts för mining bör undvikas om man ska köpa begagnat eftersom de körs på max load (rätta mig om jag har fel) dygnet runt, men jag har sett några som hävdar att kort som använts för mining sannolikt är i bättre skick än kort som använts för gaming, bland annat här på Reddit.

Vad är sanningshalten i detta?

Om man jämför exempelvis ett miningkort som kör dygnet runt och ett gamingkort som används 4-8 timmar om dagen - samma tillverkare och modell - vilket är sannolikt mer slitet och hur mycket skiljer sig kortens livslängd gissningsvis? Kräver mining mindre av kortet än spel?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC | 32GB HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk

Mining kräver möjligtvis mindre av kärnan men belastar minnena 100% 24/7, jag skulle absolut hellre köpa ett gamingkort även om någon gameat på kortet dygnet runt. Jag skulle inte lita på reddit, det finns mycket misinformation kring datorer där, hemsidor/forum dedikerade till datorer har nästan alltid mycket bättre och mer pålitlig information.

Permalänk
Medlem

Hade hellre köpt ett miningkort än gaming.

Främst för att jag chansar på att en miner skött kortet bättre. Gamers kämpar ofta med en USB kabel

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hade hellre köpt ett miningkort än gaming.

Främst för att jag chansar på att en miner skött kortet bättre. Gamers kämpar ofta med en USB kabel

"Gamers kämpar ofta med en USB kabel "

Va 🤔

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"Gamers kämpar ofta med en USB kabel "

Va 🤔

Från min erfarenhet kan flesta gamers inte sköta om en dator korrekt. Till den grad att plugga in en usb kabel är en utmaning.

Därav hög risk med att köpa elektronik från en om man inte vet att personen kan sköta om den.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Eftersom vi alla älskar billiknelser..... En bil som gått 60000mil är sällan i bättre skick än en som gått 2000mil.
Jag hade köpt ett gamingkort alla dagar över ett miningkort. Enbart för att antalet drifttimmar är 5-100ggr högre på miningkortet.

Som alltid sög bil exemplet då det inte behövs oljebyte på ett grafikkort. Damm ser man och byta kylpasta klarar de flesta. Byta minnen eller controller kräver mer kunskap än de flesta besitter.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av favouredhawk:

Jag har antagit att grafikkort som använts för mining bör undvikas om man ska köpa begagnat eftersom de körs på max load (rätta mig om jag har fel) dygnet runt, men jag har sett några som hävdar att kort som använts för mining sannolikt är i bättre skick än kort som använts för gaming, bland annat här på Reddit.

Vad är sanningshalten i detta?

Om man jämför exempelvis ett miningkort som kör dygnet runt och ett gamingkort som används 4-8 timmar om dagen - samma tillverkare och modell - vilket är sannolikt mer slitet och hur mycket skiljer sig kortens livslängd gissningsvis? Kräver mining mindre av kortet än spel?

Jag har då inte haft några problem med det, förra 970 sonen hade hade det minats frisk på, det funkar än idag. Numera kör han ett strix 3070 som det minats på i 16mån dyngnet runt, lär nog funka i 5år det med, sedan har det ju iaf gjort sitt i spelvärlden.

Permalänk
Snusfri

Mining-kort helt klart då miners undervoltar sina kort för att maximera prestandan.
Undervoltade kort slits betydligt mindre samt är mycket svalare.

Linus från LTT går igenom det här.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Mining-kort helt klart då miners undervoltar sina kort för att maximera prestandan.
Undervoltade kort slits betydligt mindre samt är mycket svalare.

Linus från LTT går igenom det här.
https://www.youtube.com/watch?v=hKqVvXTanzI

LTT har förövrigt en ny mer seriös video på ämnet som kommer ut snart. Testad av deras nya lab.
Hints han har droppat pekar på samma som förr, miningkort är helt okay att köpa.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Mining-kort helt klart då miners undervoltar sina kort för att maximera prestandan.
Undervoltade kort slits betydligt mindre samt är mycket svalare.

Linus från LTT går igenom det här.
https://www.youtube.com/watch?v=hKqVvXTanzI

Har mineat på två gamla 1060 och ett 3070 LHR i perioder (for shits and giggles)
körde samtliga på 60% effekt, tystare, och låga temperaturer, samt extrafläkt för ordentligt luftflöde. 60-70& är den effektnivå som merparten av de guider/annat man kollat rekommenderat.
låg runt 50grader vid mining.

Skulle inte ha problem att köpa beggat miningkort sålänge fläktar med mera är friska/inte skurit.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Förstår att det finns mining kort som fungerar fint. Men vi jobbar efter förutsättningen att alla gamers är hjärndöda och spelar 8h/dag och alla miners tar hand om sina kort?

Vilka snittar 8h gaming om dan och hur vet man hur kortet från mining skötts?

Aldrig förr hört argument för att köpa den begagnade produkt som använts mer om allt annat är samma.

Om det är nån man känner och vet 100% visst en annan sak.

Sen att folk som är miners eller har varit säger att korten är bättre än gamingkort är en intressant slump då miljoner miningkort ska säljas.

Min logik säger mångdubbelt fler drifttimmar, mer slitage. Sen om det är prisskillnad blir det givetvis svårare att väga in.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Avstängd

Hur kan man veta om ett kort använts för "mining" eller "gaming"?

Jag är ganska intresserad om hur man får reda på det? Särskilt från de som säljer korten.

Permalänk
Inaktiv

Det är såklart omöjligt att veta Och det spelar med största sannolikhet ingen róll heller, de flesta bryr sig garanterat inte heller.

Och bryr du dig så köp nytt.

Permalänk
Medlem

Jag kommer mest troligt att köpa ett begagnat 2080ti eller ett 3060ti.
Vad jag bryr mig mest om är att säljaren är helt ärlig med hur det har använts. Samt att jag får en chans att prova det.
Tex om jag köper och det skickas, får jag artifakter eller så när jag provar det så vill jag kunna lämna tillbaka det.

En ärlig säljare är mycket viktigare för mig än vad säljaren har använt kortet till.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Svårt att veta hur ett kort har använts under sin livstid. Någon som spelar kanske bara gör det ett par timmar om dagen, i 60 Hz med Vsync. Resten av tiden är datorn avstängd eller så kör det bara Windows desktop och ligger på ~5% power med fläktarna avstängda.

Att gamers inte skulle "ta hand" om grafikkortet känns som ett långsökt argument. Om de inte är rökare eller har 10 siberian huskys så är ju 3000-serien så pass ny att damm knappt har hunnit bli ett problem ens om de aldrig städat i datorn. Det finns nog både gamers och miners av båda slagen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Är lite i samma sits när jag kollar begagnat nu och ser en hel del mining kort till salu men känner att risken är stor när man inte vet hur en personen skött kortet innan.
Att köpa ett mining kort från en bekant som man vet tagit hand om kortet känns rätt säkert men att köpa ett kort av okänd person som t.ex. har kört mining konstant under 2 år vilket i ren tid motsvarar någon som spelat 4 timmar om dagen i 12 år är en helt annan sak.

Jag har kommit fram till att utan bevis på att kortet undervoltats, suttit väl ventilerat och jordat/skyddat så är det inte värt risken, många har inte ens lådor eller kvitton kvar. Sen så ser man en hel del som försöker dölja att det är ett mining kort, där man skriver att "det är dags att sälja kortet för man inte behöver ett så kraftfullt kort längre" sen säljer de även andra kort eller har redan sålt flera andra.

Ett omoddat kort, med orginal låda och kvitto som minats på under bara ett par månader till bra pris är väl det enda jag kan tänka mig så man har tid att få det fixat eller bytt på garantin om det skulle vara något.

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll? Du kan ju aldrig se vad det använts till ändå förutom att lita på säljarens potentiella lögner

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Precis som en del andra varit inne på så skulle jag säga att det beror på säljare, hur man värderar deras uppgifter och givetvis vad kortet kostar. Utifrån det sedan värdera om det är värt den eventuella risken och hoppas på det bästa.

Jag själv köpte ett begagnat 6800XT som suttit en kortare tid (enligt utsago) i en miningrig i somras. Gav 5000:- för kortet och säljaren var mycket seriös i konversation och när vi möttes upp. Kunde svara upp på frågor och erbjöd sig att byta ut kortet mot annat likadant/annat kort om jag skulle se några bekymmer under en testperiod. Körde diverse tester på kortet under en helg och det gick tyst och svalt i originalutförande och presterade fint i diverse benchmarks.

Inget skruvande med kortet enligt säljaren och det verifierade jag själv när jag gjorde en egen deshroud och säljaren hörde på eget bevåg av sig efter en dryg vecka för att kolla om jag var nöjd med kortet.

Inga som helst bekymmer sedan dess och så hoppas jag att det förblir. För summan jag gav för kortet och utifrån det intryck säljaren gav så var det värt risken enligt mig men det måste man ju själv bedöma givetvis, lite tur skadar inte heller.