Okänd aktivitet i Gmail

Permalänk
Medlem

Okänd aktivitet i Gmail

Hej,

Sitter med ett 4 månader gammalt Google konto, nyare dator och får samma problem både med FF och Chrome.

När jag längst ner i Gmail inkorgen klickar på "information" så syns det tre okända åtkomsttyper, från samma IP och enhet.

Den okända åtkomsten är aldrig från samma IP som mobilen.

Tråkigt nog så kunde inte Google supporten hjälpa mig mer än att länka mig till https://support.google.com... och det har inte hjälpt mig något.

Är det någon som vet vad det här kan vara? Jag har inga länkade konton till mitt account och har heller varken Vidarebefordran eller POP/IMAP aktiverat.

Tacksam för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av privper:

Hej,

Sitter med ett 4 månader gammalt Google konto, nyare dator och får samma problem både med FF och Chrome.

När jag längst ner i Gmail inkorgen klickar på "information" så syns det tre okända åtkomsttyper, från samma IP och enhet.

https://www.bildtagg.se/uploads/2022/261/19i44bo0sbbkv1n4d08tjlw.png

Den okända åtkomsten är aldrig från samma IP som mobilen.

Tråkigt nog så kunde inte Google supporten hjälpa mig mer än att länka mig till https://support.google.com... och det har inte hjälpt mig något.

Är det någon som vet vad det här kan vara? Jag har inga länkade konton till mitt account och har heller varken Vidarebefordran eller POP/IMAP aktiverat.

Tacksam för svar!!

Det är ju samma IP på allihop? (Samma dator, dvs. din?)
Har du möjligen fjärråtkomst aktiverat på din dator? (Den brukar jag oftast ha avslagen, av säkerhetsskäl).

Permalänk
Medlem

IP-adressen går ju till en VPN i alla fall.

Decimal: 2372075413
Hostname: 141.98.255.149
ASN: 39351
ISP: 31173 Services AB
Services: VPN Server
Assignment: Likely Static IP
Country: Sweden
State/Region: Skane lan
City: Malmoe

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Du kan gå in på t.ex https://myaccount.google.com/device-activity och logga ut de du inte känner igen. Då kanske du upptäcker vilken det är om du använder den och blir tvingad att logga in igen.

Permalänk
Medlem

Sitter med VPN och den Okända åtkomsten dyker upp oavsett om jag kör FF eller Chrome. Men aldrig när jag endast kör genom mobilen.

Fjärrskrivbord är inte aktiverat på desktopen.

Jag hade samma problem med min tidigare laptop, gjorde en ny gmail bara för det och aldrig loggat in med den på min tidigare laptop. Men ändå så dyker den där okända åtkomsten upp!!

**EDIT

Skrivet av Networker:

Det är ju samma IP på allihop? (Samma dator, dvs. din?)
Har du möjligen fjärråtkomst aktiverat på din dator? (Den brukar jag oftast ha avslagen, av säkerhetsskäl).

"Inställningar för fjärrskrivbord" är aktiverat men under "Uppdatering och säkerhet - För utvecklare" så är inställningarna såhär.

Tror du det ska räcka för att ha fjärråtkomst? Har inte installerat någon annan RDP mjukvara än det som följde med Windows

Citerade
Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Du kan gå in på t.ex https://myaccount.google.com/device-activity och logga ut de du inte känner igen. Då kanske du upptäcker vilken det är om du använder den och blir tvingad att logga in igen.

Jag kör bara VPN på min desktop, så den IPn är bara från min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av privper:

Sitter med VPN och den Okända åtkomsten dyker upp oavsett om jag kör FF eller Chrome. Men aldrig när jag endast kör genom mobilen.

Fjärrskrivbord är inte aktiverat på desktopen.

Jag hade samma problem med min tidigare laptop, gjorde en ny gmail bara för det och aldrig loggat in med den på min tidigare laptop. Men ändå så dyker den där okända åtkomsten upp!!

**EDIT

"Inställningar för fjärrskrivbord" är aktiverat men under "Uppdatering och säkerhet - För utvecklare" så är inställningarna såhär. https://www.bildtagg.se/file/ag7pzr59ux3oatokqfffuykl

Tror du det ska räcka för att ha fjärråtkomst? Har inte installerat någon annan RDP mjukvara än det som följde med Windows

Möjligen är det VPN som "ställer till det", att det dyker upp en "okänd användare" på ditt googlekonto. När jag kollade på Netflix på en ny dator, fick jag ett mail från Netflix om "okänd aktivitet" eller vad det stod. Den nya datorn var i samma fysiska nät som alla mina andra enheter. Den nya kollade jag Netflix på med Opera. Opera var satt i VPN-läge, vilket jag hade glömt..

Tror det är VPN som ställer till det för dig. (Vad använder du fjärranslutning till? Kör du eget VPN eller?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Möjligen är det VPN som "ställer till det", att det dyker upp en "okänd användare" på ditt googlekonto. När jag kollade på Netflix på en ny dator, fick jag ett mail från Netflix om "okänd aktivitet" eller vad det stod. Den nya datorn var i samma fysiska nät som alla mina andra enheter. Den nya kollade jag Netflix på med Opera. Opera var satt i VPN-läge, vilket jag hade glömt..

Tror det är VPN som ställer till det för dig. (Vad använder du fjärranslutning till? Kör du eget VPN eller?)

Får samma problem nu på morgonen även utan VPN.

Har i övrigt ingen erfarenhet av att öppna för fjärranslutning. Kommer Windows med den möjligheten aktiverad vid nyinstallation?

Man får inget email av Google som säger att en okänd enhet har loggat in på ditt konto, vid problemet som jag upplever. Det enda sättet för mig att veta något om denna Okända åtkomsttyp är genom att klicka på "information" längst ner till höger inne på desktop gmail.

Detta var väldigt skumt eftersom min dator inte ens var igång 07.56. Jag har aldrig tidigare sett att Okänd varit aktiv på mitt konto utan att jag samtidigt sitter vid datorn.

Lagt till "vid problemet som jag upplever."
Permalänk
Medlem
Skrivet av privper:

Har i övrigt ingen erfarenhet av att öppna för fjärranslutning. Kommer Windows med den möjligheten aktiverad vid nyinstallation?

https://www.bildtagg.se/file/c1fvcqhvjhmcxmztj0lfjni

Man får inget email av Google som säger att en okänd enhet har loggat in på ditt konto, vid problemet som jag upplever. Det enda sättet för mig att veta något om denna Okända åtkomsttyp är genom att klicka på "information" längst ner till höger inne på desktop gmail.

Detta var väldigt skumt eftersom min dator inte ens var igång 07.56. Jag har aldrig tidigare sett att Okänd varit aktiv på mitt konto utan att jag samtidigt sitter vid datorn.

Jag kollade på mitt konto där fanns också aktivitet innan jag steg upp, under information > visa detaljer, fann jag att det handla om Dropbox Cloud Photo Storage och Spark och Strava som är de som varit aktiva, med en usa baserat ip adress.
Allt ok mao.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Jag kollade på mitt konto där fanns också aktivitet innan jag steg upp, under information > visa detaljer, fann jag att det handla om Dropbox Cloud Photo Storage och Spark och Strava som är de som varit aktiva, med en usa baserat ip adress.
Allt ok mao.....

Fast på mina "Okänd", så finns det inte "Visa detaljer" och de är baserade på samma IP som den datorn jag använder.

Tycker de är väldigt konstigt och sen är de trist att Google support inte erbjuder någon som helst information om det.

Jag gissar att du har gett Dropbox Cloud Photo Storage och Spark och Strava tillgång till ditt Google konto? Jag har inte länkat någon 3parts app eller webbsida till mitt account.

Permalänk
Medlem
Skrivet av privper:

https://www.bildtagg.se/file/c1fvcqhvjhmcxmztj0lfjni

Windows fjärrhjälp är aktiverad som default vid nyinstallation av win. Brukar alltid stänga av den det första jag gör. Vill inte ha några eventuella säkerhetshål i systemet. Fjärranvändning i övrigt tror jag inte är på som default annars, men brukar kolla så att de är avstängda. Du kanske ska göra en felsökning genom att stänga av alla dina enheter en efter en, och därefter slå på enheterna en efter en. När problemet dyker upp, så vet du vilken enhet det är som är "boven".

Har Philips Hue och en massa IoT hemma, som styrs via Google Home. Har en jättelista på uppkopplade enheter när jag kollar i routern. Många av enheterna kontaktar Google, eftersom de styrs via Google Home. Har du IoT hemma? -Kan vara något sådant som spökar. Om du oroar dig för problemet, fabriksåterställ routern, byt lösenord på både routern och wifi, och på alla enheter. För mig tar sådant minst en heldag, för jag har massor av enheter... Så inget jag gör som första åtgärd.
Byt också lösenord på Google-kontot.

Edit: Jag hittade en Cisco-router i mitt nätverk när jag kollade i somras. -Äger ingen Cisco-router!
Kom fram till att maskinvaran för IP-telefonin var tillverkad av Cisco och därför dök upp som "Cisco-router" på listan på anslutna nätverksenheter. Så det kräver ibland ett riktigt detektivarbete att klura ut vilka enheter man har, i mitt fall som att hitta en nål i en höstack. Har runt 25 anslutna nätverksenheter i mitt hemmanätverk.