Permalänk
Medlem

Kylpasta på pins am4

Råkat få endel kylpasta på ett gäng av pinsen på en am4 Ryzen 5 processor, är ju så grymt tight mellan pinsen så vet inte hur man ska kunna rengöra detta.. Eller ska man ignorera det och hoppas den funkar ändå?

Funderar på om man kan "doppa" den i någon som löser upp det.. fast låter livsfarligt tycker jag själv.

Permalänk
Medlem

mjuk "tandborste" och "alkohol".
man tager vad man haver om det är bråttom, annars typ kemisk ren bensin borde vara bra nog.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Så länge som pastan inte leder ström och heller inte är kapacitiv (notera att t.ex. Arctic Silver 5 inte leder ström, men den har fortfarande viss kapacitans) så ska det inte vara någon fara så vitt jag vet.

Annars kanske du kan testa tandpetare + lämpligt rengöringsmedel (t.ex. isopropanol, kemiskt ren bensin eller vanlig rödsprit).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Som @frankof säger, mjuk tandborste och någon alkohol som isopropanol eller t-röd.

Skrivet av backfeed:

Så länge som pastan inte leder ström och heller inte är kapacitiv (notera att t.ex. Arctic Silver 5 inte leder ström, men den har fortfarande viss kapacitans) så ska det inte vara någon fara så vitt jag vet.

Att kylpastan inte leder ström skulle bli ett problem då kan förhindra att blir elektrisk kontakt mellan processorn och moderkortet, i bästa fall händer inget men i värsta fall startar inte datorn och då man två problem. Det skulle även kunna bli svårare att sälja eller lämna in moderkortet på garanti i framtiden om man har kylpasta i sockeln.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Som @frankof säger, mjuk tandborste och någon alkohol som isopropanol eller t-röd.

Att kylpastan inte leder ström skulle bli ett problem då kan förhindra att blir elektrisk kontakt mellan processorn och moderkortet, i bästa fall händer inget men i värsta fall startar inte datorn och då man två problem. Det skulle även kunna bli svårare att sälja eller lämna in moderkortet på garanti i framtiden om man har kylpasta i sockeln.

Jepp, jag funderade på att nämna den aspekten också, så det är ju bra att du gjorde det istället.

Och ja, något mjukt borstaktigt som @frankof tipsade om är en bättre idé än tandpetare (som var det första mindre alternativet till tops jag kunde komma på).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xark:

Råkat få endel kylpasta på ett gäng av pinsen på en am4 Ryzen 5 processor, är ju så grymt tight mellan pinsen så vet inte hur man ska kunna rengöra detta.. Eller ska man ignorera det och hoppas den funkar ändå?

Funderar på om man kan "doppa" den i någon som löser upp det.. fast låter livsfarligt tycker jag själv.

https://youtube.com/shorts/lAy3umbr81s?feature=share

Permalänk
Medlem

Jösses.. 😂