Mäta värmen på processorn med egen temp mätare

Permalänk
Medlem

Mäta värmen på processorn med egen temp mätare

Imedatt jag sitter på en Dell dator som inte har något stöd för att visa tempratur på cpun i varken bios eller mbm så har jag funderat på att köpa en tempmätare med en liten display som jag kan placera nära cpun.

Nu är frågan hur mätarn ska placeras. Direkt på cpun eller några mm ifrån?

Kom gärna med förslag hur jag kan placera den för att mäta gpu/minnen etc etc.

EDIT:
Nått fel med alla ÅÄÖ, fixat..

Permalänk
Hedersmedlem

Svårt att få aktuell temperatur med en extern tempsensor. Jag kör själv 2 st, en på CPU och en vid mina hårddiskar. CPU-sensorn är svår som tusan att få bra temperatur, jag har satt fast den längst ner i flänsen, på så sätt får jag ungefär temperatur på värmen som fläkten avleder, och det går inte att få processorns temperatur med en extern sensor i princip.

De som moderkortstillverkarna sätter in sitter ju oftast i sockeln..

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Attans :/

Att ha en extern tempmätare för att mäta tempen i lådan då? Är nästan minst lika intressant för mig.

Btw, SiSoft Sandra säger att processorn eller moderkortet (kommer inte ihåg vilket det var) har stöd för Thermal Monitor. Eller, det står "Thermal Monitor Enabled Yes".
Är det nånting man kan utnytja för att få fram lite temps?

Permalänk
Hedersmedlem

Externa är mycket mer pålitligare när det gäller chassi-temps tycker jag. Istället för att gissa vad den interna sitter så kan man få aktuell temp rakt i lådan istället.

Kanske din OEM-tillverkare har något eget verktyg för att kolla temperaturen, men skulle tro att det är svårt att få fram det iaf.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Ok, tack så mkt för hjälpen!
Hade tänkt att köpa en sån här http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=643&session=a7822d4...

Permalänk
Medlem

Du sätter den i sockeln, precis där dioden sitter på andra datorer. Så säger folk till mig, men jag förstår inte hur det hänger ihop med kabeln

Visa signatur

#mysko @-QNet