Windows 11-uppdatering förbereder stöd för flikar i Utforskaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Problemen sitter här:
<Uppladdad bildlänk>
Nu har jag visserligen bara Windows 10 men förväntar mig att det är ännu värre i 11'an.
OneDrive går att avinstallera men återinstallerar sig själv hela tiden, snabbåtkomst går att rensa men inte ta bort helt.
Det går att ta bort enheter och mappar beteckningarna, men då blandas allt.
Normalläget är ju trippla genvägar till windows egna sortering.

Jag har kört min Windows 11 installation sen W11 release och har avinstallerat OneDrive en gång och har aldrig kommit tillbaka.

Jag ser inte problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Problemen sitter här:
<Uppladdad bildlänk>
Nu har jag visserligen bara Windows 10 men förväntar mig att det är ännu värre i 11'an.
OneDrive går att avinstallera men återinstallerar sig själv hela tiden, snabbåtkomst går att rensa men inte ta bort helt.
Det går att ta bort enheter och mappar beteckningarna, men då blandas allt.
Normalläget är ju trippla genvägar till windows egna sortering.

för sökvägen/path i adressen folder options/mappalternativ, bocka i "Display the full path in the title bar" ("Visa fillständig sökväg i namnlisten" på svenska).

De andra är ju inga problem... i min mening. bara minimera snabbåtkomsten, och ignorera "Mappar" om du bara bryr dig om Enheter, dom står ju bredvid varandra liksom, med gruppering efter sort påslaget.

som inlägg ovan har jag själv inte haft problem att onedrive kommer tillbaka, det är nog bara efter en stor feature update.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Hur mycket tid spenderar ni i utforskaren? 🤔

Nu är iofs DOpus långt mer än bara en utforskare. Så det används väldigt ofta här. Pro-versionen kan ersätta Windows Explorer helt.

Permalänk
Medlem

Jag undrar mest hur det går med DirectStorage i Win 11, är det släppt än skarpt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Fick en uppdatering häromdagen och var trött i ögat vid den här finalize update grejen. där man ska välja om webläsare å pinkoder å allt va det är. tog skip å next på allt trodde jag. men onedrive backup gick på. så skrivbordet och "dokument" mapparna skickades på backup. Dummaste var att allt endast sparades i molnet. så jag fick snällt ladda ner mina filer igen för skrivbordet och mapparna var tömda. lite snopen vart man allt när allt va borta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag undrar mest hur det går med DirectStorage i Win 11, är det släppt än skarpt?

Scorn, det första spelet som supportar Directstorage på Windows släpps 21 okt.
https://twitter.com/scorn_game/status/1573030265232195585

Permalänk
Medlem

Directory opus kommer garanterat fortsätta göra allt som utforskaren gör bättre

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Är det inte detta man har en klassisk Commander till?
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.abandonwaredos.com%2Fpublic%2Faban_img_screens%2Fnortoncommander-5.jpg&f=1&nofb=1

Total Commander till exempel på windows numera då eftersom Norton Commander är lite utdaterad

holy shit ..riktiga vibes från denna bild..

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För mig känns det inte så jobbigt att (mitten-) klicka en gång till på File-explorer-ikonen liksom, så jag ser inte riktigt värdet i att installera tredjepartsmjukvara för så simpla funktioner. Det handlar om att flytta och kopiera filer liksom, jag behöver inte ha något superavancerat för det. Men era behov kan förstås vara något helt annat än mina.

Jag har använt någon bulk-renamer för att ändra namn på ett strukturerat sätt, och jag har kört olika merge-verktyg som kan hantera både innehåll i kataloger och i filer (WinMerge är rätt nice exempelvis), eller typ Beyond compare för att jämföra filer eller kataloger. Men numera finns det ju bättre verktyg för kod och andra textfiler, inbyggt i VS eller i Git via något GUI eller helt i commandline. Och behovet att typ hantera mängder med mp3-filer på ett strukturerat sätt med renaming och flytt av filer försvann ju med Spotify och så vidare.

Men jag är öppen för förändring förstås, så vad ger exempelvis Total Commander över det inbyggda?

En favorit med Directory Opus är möjligheten att se en expanderad vy över undermappar, sen går det att filtrera filtyper etc i dessa. En knapp för att visa storleken på alla mappar, batch rename, preview panel med stöd för en massa filtyper etc. Utan att det känns bloatat. Finns otroligt mycket men har mest skrapat på ytan.

Permalänk
Medlem

"När Windows 11 lanserades saknade Utforskaren de tidigare flikarna från Windows 10"
^
Hade ingen aning om att det finns flikar i utforskaren i win10.
Enda gången jag har två utforskafönster öppna samtidigt är när jag kör en massa drag'n'drop så flikar hade inte hjälpt ändå :/

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

"När Windows 11 lanserades saknade Utforskaren de tidigare flikarna från Windows 10"
^
Hade ingen aning om att det finns flikar i utforskaren i win10.
Enda gången jag har två utforskafönster öppna samtidigt är när jag kör en massa drag'n'drop så flikar hade inte hjälpt ändå :/

Det är felaktigt i artikeln. MS testade detta i olika insider varianter men det fanns aldrig officiellt i W10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

En favorit med Directory Opus är möjligheten att se en expanderad vy över undermappar, sen går det att filtrera filtyper etc i dessa. En knapp för att visa storleken på alla mappar, batch rename, preview panel med stöd för en massa filtyper etc. Utan att det känns bloatat. Finns otroligt mycket men har mest skrapat på ytan.

<Uppladdad bildlänk>

Går att ställa in så den visar mappstorleken direkt när man öppnat en mapp, väldigt praktiskt det!
Jag gillar också att man kan customizea hela UIt rätt rejält, har själv rensat bort väldigt mycket för att ha ett så cleant DOpus som möjligt, och att man också kan ställa in att man kan dubbelklicka brevid en mapp eller fil för att gå upp en nivå, assmidigt om man sitter med bara en laptop eller så. Men framför allt är det ändå dubbla paneler som är nåt av det viktigaste imo.
Finns massa smågrejer i Directory Opus som gör att jag använt det istället för Explorer senaste 15 åren. Explorer är verkligen oanvändbart i jämförelse, men tabbar är väl en liten bit på vägen iaf

Permalänk
Medlem

Så de återuppfinner hjulet, spännande..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Tycker flik-funktionen som kom funkar som förväntat. Grundläggande flikfunktion som man är van vid från webbläsarna.

Orkar man inte vänta tills oktober så kan man aktivera det själv. Jag följde denna guiden: https://pureinfotech.com/enable-tabs-file-explorer-windows-11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Prestanda är väldigt små skillnader, så att de är svåra att märka av.

Startmenyn är ok men behöver fler alternativ för inställningar. Det är väldigt basic just nu. Aktivitetsfältet är väldigt inställningsfattigt och går inte att lägga på t.ex. vänster sida eller högst upp. Det går inte att minska det genom att välja "små ikoner". Det enda man har som alternativ är att gömma det automatiskt typ.

Finns en del rapporter om problem med spel på Nvidia och 22H2, men jag har kört några spel utan problem. Säkert något som fixas snart oavsett.
https://www.neowin.net/news/windows-11-22h2-apparently-causin...

hehe det kändes helt konstigt, lite senare när jag loggar in idag så skriver sweclockers om den där neowin artikeln. Samt att jag frågade utan ha någon aning. Tackar dock ödmjukast för ditt adekvata svar!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sidde:

Nu är jag ingen stor windowsanvändare privat då jag kör primärt macos och linux men jag har utsatt mig för en MS-miljö hela mitt liv. Men det vanliga sättet att administrera filer på DOS-tiden (80-90talet) var via Norton Commander eller liknande så tror att många bara hängt kvar faktiskt med att detta är default-metoden för att göra saker då det inte heller förändrats.

Men den stora fördelen är kortkommandon och navigation med tangenterna.
Att enkelt bara kunna markera, flytta till katalogen i andra rutan etc samt alla inbyggda funktioner som Multi Rename med smidiga syntaxer etc. Allt på ett ställe med kortkommandon helt enkelt och jämföra innehåll mellan filer, kataloger etc.

Kortkommandon är jag absolut med på, jag försöker alltid lära mig de jag behöver i mjukvaror jag använder mycket. Jag gör bara inte så mycket filoperationer antar jag, så Ctrl+C, Ctrl+V, Ctrl+X och F2 räcker väldigt långt för mig. Alt+D används också ibland dock, och jag irriterar mig på att alla webbläsare inte har samma genväg för det ("sätt markören i addressfältet"), men det är en av de första sakerna jag ändrar på en nyinstallerad Vivaldi.

Skrivet av walkir:

Du nämnde det delvis själv, men just bulkrenamer, FTP/sFTP/SCP, arkivhantering, fungerande sökfunktion och stöd för 100-tals filformat (bilder, ljudfiler etc) är inte fel. Total Commander och/eller DOpus ersätter 5-6 andra program i Windows för mig. Hur packar du exempelvis upp RAR-filer i Windows utan tredjepartsmjukvara?

Jag är verkligen inte emot tredjepartsmjukvara, där den behövs. 7zip installeras när behovet uppstår exempelvis, men på en ny installation kan det gå rätt många månader innan det behovet uppstår. FTP och bulk-renaming har jag ännu mindre behov av dock, jag tror inte jag har haft något bulk-rename-program på i alla fall åtta år då jag inte behövt det. Mjukvara för FTP har jag på en dator, där jag använder det kanske ett par gånger om året.

Jag förstår ju att det är trevligt att ha dessa program i ett liksom, men har man inte behovet så funkar vanliga File Explorer bra och den finns ju alltid där, på kundmaskiner, servrar man remotar till, kollegors datorer och så vidare. Det räcker ju inte att ett program som i funktion ersätter ett standardprogram är aningen bättre för att det ska vara värt att installera som en del av ens egen standardinstallation liksom, det behöver verkligen ge något bra för att det ska vara värt att lära sig det också för hur man än gör behöver man ju kunna det förinstallerade liksom.

Citat:

Windows Explorer klarar inte ens att fixa tumnaglar för mina exotiska bildformat.

Det är förstås surt, men mina bilder kan det hantera utmärkt.

Citat:

Sen går utseendet i DOpus att skräddarsy, vilket gör det hela ännu trevligare.

Jo alltså jag hade älskat det när jag var 20 (eller till och med 30) typ och ville meka med allt som kunde anpassa utseendet, men den tiden är förbi nu. Då kunde jag lägga många timmar på att få till Rainmeter eller liknande temning av desktop, samma på telefonen och så, men nu sträcker sig min anpassningsvilja till typ bakgrundsbilden.

Citat:

Är inte utvecklare, så VSCode känns inte så intressant. Använder hellre Notepad++ då.

Jo det förstås. Även N++ har plugins för att jämföra filer dock.

Skrivet av Purgatory:

En favorit med Directory Opus är möjligheten att se en expanderad vy över undermappar, sen går det att filtrera filtyper etc i dessa. En knapp för att visa storleken på alla mappar, batch rename, preview panel med stöd för en massa filtyper etc. Utan att det känns bloatat. Finns otroligt mycket men har mest skrapat på ytan.

<Uppladdad bildlänk>

En persons essentiella funktionalitet är en annans bloat, uppenbarligen.

Preview-panelen stänger jag alltid av, den tar upp plats och är i vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

hehe det kändes helt konstigt, lite senare när jag loggar in idag så skriver sweclockers om den där neowin artikeln. Samt att jag frågade utan ha någon aning. Tackar dock ödmjukast för ditt adekvata svar!

Jag tycker Win11 känns schysst i övrigt, en hel del förbättringar av UI och tema är mer sammanhängande.

Vad som är nytt i Windows 11 22H2 från Neowin: https://www.neowin.net/news/what-is-new-in-windows-11-22h2-th...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Det är felaktigt i artikeln. MS testade detta i olika insider varianter men det fanns aldrig officiellt i W10.

Tack, kollade som hastigast igår efter det men hittade det inte - konstaterade att det nog bara var MS som hade kass UX som vanligt haha

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Går att ställa in så den visar mappstorleken direkt när man öppnat en mapp, väldigt praktiskt det!

Ska testa! Dock då tar det lite resurser att beräkna så kanske inte alltid vill att det ska köras.

Skrivet av snajk:

En persons essentiella funktionalitet är en annans bloat, uppenbarligen.

Preview-panelen stänger jag alltid av, den tar upp plats och är i vägen.

Med bloat menar jag att det inte finns en massa funktioner som gör programmet tungdrivet. Om man nu inte känner någon psykologisk bloat av för många möjligheter. Jag kör sällan preview panelen men den är bra ibland, tog mest upp den som ett exempel.

Du frågade om vilka fördelar som finns över inbyggda och tycker att du har fått ganska många exempel på det. Enklare behov kräver såklart inte en avancerad filhanterare. Jag jobbar mycket med mätfiler och bilder på jobbet och kan spara enormt mycket tid med alternativ till explorer.

Jag kör inte DOpus på alla datorer, och vissa datorer är nedlåsta som är anslutna till viss mätutrustning, där uppskattar jag förbättringar till explorer. Dock så tar det 20 år efter lansering innan dom får nyheten, vissa kör XP fortfarande....

Permalänk
Medlem

Svepgester och ny bluetooth-meny är nog det jag uppskattar mest i den här uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns stöd för toolbars ännu?
Det är en dealbreaker för mig då jag använder det hela tiden för att accessa program osv.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Det är felaktigt i artikeln. MS testade detta i olika insider varianter men det fanns aldrig officiellt i W10.

Skrivet av Quorthon:

Så de återuppfinner hjulet, spännande..

En ultimat feature creep för att försöka tvinga över användare till w11 är ju vad det är.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

"När Windows 11 lanserades saknade Utforskaren de tidigare flikarna från Windows 10"
^
Hade ingen aning om att det finns flikar i utforskaren i win10.
Enda gången jag har två utforskafönster öppna samtidigt är när jag kör en massa drag'n'drop så flikar hade inte hjälpt ändå :/

Går utmärkt med "drag & drop" mellan flikar i samma fönster.

Permalänk
Medlem

Ingen som stör sig på att höger click refresh button finns när man trycker på desktop men inte i folders. Fett irriterande tycker jag. Jag vet att man kan trycka på mer options sedan refresh men detta är galet dumt.

Desktop

Sedan har man folder

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Ingen som stör sig på att höger click refresh button finns när man trycker på desktop men inte i folders. Fett irriterande tycker jag. Jag vet att man kan trycka på mer options sedan refresh men detta är galet dumt.

Att man ibland måste klicka två gånger med "Show more options" är också dåligt. Det händer mig på ett par ställen, det är förstås inte alla gånger. Men tillräckligt för att bli irriterande.

Permalänk
Medlem

Jag har stängt av Widgets eftersom jag inte använder det. Men Windows 11 22H2 fortsätter att ladda 7 processer för Widgets ändå. Avslutar jag processerna kommer de tillbaks, Microsoft vill verkligen att jag använder det. Går kanske stänga av hårt någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag har stängt av Widgets eftersom jag inte använder det. Men Windows 11 22H2 fortsätter att ladda 7 processer för Widgets ändå. Avslutar jag processerna kommer de tillbaks, Microsoft vill verkligen att jag använder det. Går kanske stänga av hårt någonstans.

Du kan döda det i gpedit.msc: Administrative Templates > Windows Components > Widgets

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Du kan döda det i gpedit.msc: Administrative Templates > Windows Components > Widgets

Tack för tipset! Edit: Fungerade bra, rent efter omstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Ingen som stör sig på att höger click refresh button finns när man trycker på desktop men inte i folders. Fett irriterande tycker jag. Jag vet att man kan trycka på mer options sedan refresh men detta är galet dumt.

Desktop

https://i.ibb.co/WzBTZrs/Desktop.png

Sedan har man folder

https://i.ibb.co/wNyW7y6/folder.png

Du kan göra det längst till höger i adressfältet i mapparna, på cirkelikonen med en pil på

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

@3rk0

Titta i den röda cirkeln, där har du "Refresh Button", tryck där för att uppdatera!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"