Google lägger ned Stadia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Riktigt tråkigt. Stadia visade att molnspelande fungerar och är framtiden. Men att starta en hel plattform från noll är svårt och det här var väl bara en tidsfråga. Rip osv.

Framtiden och framtiden är ju en del av framtiden för slackers, men i slutänden kommer det aldrig ta över då inte inte är praktiskt möjligt att nå "esport kvalitet".. Skulle vi ha 1ms till datacentret så visst, men de lär "aldrig" hända.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte oväntat. För det första är själva konceptet fånigt och för det andra så hade inte Google den bästa implementationen. Latenserna måste ner ordentligt om det någonsin ska kunna lyckas ens som koncept.

Det var ju inte det tekniska som brast. Funkade utmärkt att spela spel och latensen var inte värre än på en valfri konsol i 30 fps. Tror nog inte du testat med stabil uppkoppling om du är av den åsikten eller så hade du otur och routades runt i ringar när du testade.

Men det är just det. Google kan det tekniska men inget annat. Det var allt runtomkring som sög imho.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/GoogleStadia/status/1552989433590214656

#agedlikemilk

Personligen så tycker jag bara att det är bra, även om jag är lite kluven. Det är bra med hälsosam konkurrens, men när strategin ofta är att köra exklusiva titlar och låsa ute spelare från en viss plattform så föredrar jag att det finns så få som möjligt. Jag vill ha allt på Steam bara, punkt slut.

Permalänk
Medlem

Detta var väl långt från oväntat.
Från dag ett var tjänsten relativt ok men aldrig riktigt där och hade alla problem man förväntar sig av spelstreaming.
Spelstreaming på detta sättet är helt enkelt inte rimligt just nu, tekniken är inte där och folk vill inte förlora ännu mer av sitt ägandeskap.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Hoppas Geforce now lägger ner också, tycker streaming är en enorm flop.

Varför vill du att Gefroce now ska läggas ner ? Om det ska bli bra teslut så måste någon satsa på det och det påverkar ju inte direkt personer som inte vill streama spel att Gerfoce now finns.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Kvarnis:

Hoppas Geforce now lägger ner också, tycker streaming är en enorm flop.

Mja, tror snarare streaming är något av #framtiden, sen kan man ju såklart ha åsikter om hur det används i just geforcenow.
Men det är svårt att kalla geforcenow, steam link, xcloud för floppar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Keeper of Traditions

Det här har väl varit väntat ända sedan de började lägga ned stöd till höger och vänster, men molnspelande generellt tror jag bara kommer bli större och större.
Tekniken och plattformen kommer troligtvis återanvändas till något annat.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Hur är kontrollern att spela med? Har den rumble?

Finns det verkligen inget sätt att få den att funka i win 10/11?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av SCORPIUS:

Hur är kontrollern att spela med? Har den rumble?

Finns det verkligen inget sätt att få den att funka i win 10/11?

Helt okej kontroll. För mig var den plug&play i Windows 10 med stöd i steam

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det var ju inte det tekniska som brast. Funkade utmärkt att spela spel och latensen var inte värre än på en valfri konsol i 30 fps. Tror nog inte du testat med stabil uppkoppling om du är av den åsikten eller så hade du otur och routades runt i ringar när du testade.

Men det är just det. Google kan det tekniska men inget annat. Det var allt runtomkring som sög imho.

Håller med testade lite då och då och för min del var det inga problem att spela, det var väl när man provade nåt FPS liknande spel som man märkte att responsen inte riktigt var lika jämn som vid PC spelande.
Men sen är det kanske inte helt rättvist att jämföra rakt av, men det ger en fingervisning på vad som behöver finslipas på.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Oj vilken överraskning!

Permalänk
Medlem

Synd jag gillar Stadia. Låter dyrt för Google att återbetala allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Hoppas Geforce now lägger ner också, tycker streaming är en enorm flop.

Streaming i Helhet, eller gamestreaming?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spawnbadboy:

Problemet är att google inte riktigt satsar och kämpar på projekten efter lanseringen och låter det dö ut sen stänger de ner. De bara lanserar och väntar på att det ska hända saker

De kanske ansåg, baserat på vad de gjort, att tillväxten inte fanns där? Jag vet inte, får lyssna på Q3-investors call.

Permalänk
Medlem

HAHA! Vad är det jag sagt hela hela hela tiden? Sopor!

Edit: såklart främst affärsmodellen som är problemet, plattformen och tekniken var ju helt okej om bara spelen inte hade varit låsta och sjukt dyra

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur är kontrollern att spela med? Har den rumble?

Finns det verkligen inget sätt att få den att funka i win 10/11?

Bra kontroll. Använder den till datorn, funkar bara med sladd och ej trådlöst (ska vara på grund av stadias speciallösning för det trådlösa tydligen), har rumble.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Söderbäck:

Kan nog tycka google maps, gmail, android, youtube, chrome, chromium, sökmotorn google, google ads, analytics, google docs, google drive, pixeltelefonerna, , nexustelefonerna deras routrar och chromecast kan räknas som ganska lyckade.

Men hur många har Google dödat? https://killedbygoogle.com/

Enl: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Google_products#2006 är +120 produkter "discontinued"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

This!

Har en kontroller ligger jag med, och ärligt talat hade jag varit nöjd om det ens gick att använda det som en trådad kontroller med X-input (så den fungerar som en Xbox-dosa genom Steam o.s.v.).

Själva kontrollen som hårdvara är ändå rätt trevlig, taktila knappar och bra passform i händerna. Även om Google själva inte har lust att pilla något mer med saken, då kan de iaf släppa API eller källkod för moddare att ta fram firmware/mjukvara som gör det möjligt att använda den till mer än pappersvikt eller prydnad.

Det kan du, som orginalposten hintade om är det bara blåtanden som inte är implementerad annat än för discovery och quick-setup. Har använt min ganska mycket för emulator eftersom den ligger väldigt bra i handen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Men hur många har Google dödat? https://killedbygoogle.com/

Det är ju skitbra att döda projekt som inte växer tillräckligt eller?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Matvraket:

Det är ju skitbra att döda projekt som inte växer tillräckligt eller?

Jag har iofs inte påstått nåt annat heller. Google är experter på att starta produkter och döda dem, kan man inte göra tvärtom? Starta produkter som användare faktiskt vill ha?

Permalänk
Medlem

Google är ju väldigt innovativa och det ska de verkligen ha kudos för, men ibland känns det som att de lägger ned projekt lite väl lättvindigt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Rätt galet om man tänker, man lirar 4h/d i snitt 20dagar i månaden. Kanske lite högt räknat men säg att den dra 500w under fullload. Ett elpris på 3.5kr / kwh blir det. ~140kr/månad i eldrift på datorn. Va kostar ett abonnemang på streaming tjänsterna ?

Själv ska de gå långt innan man går över till streaming, man gör så mycket mer med en dator än att bara lira, men förstår om vissa vill köra det, det finns ju en viss ekonomi i det (även hårdvaran)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Helt okej kontroll. För mig var den plug&play i Windows 10 med stöd i steam

Inte som trådlös då va?
Behöver du ha steam igång för att den ska funka?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbillgren:

Ganska tråkigt tycker jag. Var supernöjd med stadia som tjänst, det strulade aldrig.

Yepp håller med, men brist på utbud tror jag blev deras fall och inget eget som bara fanns på Stadia.

Ubisoft och EA var de få som konsekvent släppte titlar på Stadia, inga favoriter direkt..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Inte oväntat. För det första är själva konceptet fånigt och för det andra så hade inte Google den bästa implementationen. Latenserna måste ner ordentligt om det någonsin ska kunna lyckas ens som koncept.

Vad är så fånigt med konceptet?
De erbjöd samma sak som de övriga konsolerna - men man slapp köpa en konsol med renderingsprestanda utan streamade istället spelen från servrar.

Billigare och lägre tröskel - med uppoffringen att det inte var perfekta letenser.

Själv tycker jag det låter som ett ganska rimligt koncept faktiskt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag har iofs inte påstått nåt annat heller. Google är experter på att starta produkter och döda dem, kan man inte göra tvärtom? Starta produkter som användare faktiskt vill ha?

Tror du är ute och cyklar där, folk vill ha Stadia men utbudet har vart för dåligt. De hade behövt ett drag plåster som tex CP exklusivt eller någe. De AAA tittlar som fanns kom till alla andra konsoller och PC med, där är felet, har du en PC eller konsoll som driver det du vill spela så köper man dit.

I slutändan så satsade de allt på infrastrukturen och hoppades det skulle räcka, i kvalitet o prestanda så utklassade de alla konkurrenter, men inte i spelbibliotek.

Bästa vore kanske om Microsoft eller Nvidia kliver in o köper Stadia, inte så troligt kanske då Stadia har AMD system men Microsoft skulle ha glädje av infrastrukturen och lösningar för sin cload gaming!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Men hur många har Google dödat? https://killedbygoogle.com/

Enl: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Google_products#2006 är +120 produkter "discontinued"

Ja jag vet. Apple, google och microsoft har stora kataloger av produkter och tjänster de inte längre erbjuder.
För att inte tala om IBMs backlog på grejer de inte längre sysslar med. Phew!
Samsung har väl släppt säkert över 1000 olika smartphones och de flesta varken säljer de eller ger stöd för längre. Då gör de dessutom både tvättmaskiner och haubitzers så samsungs lista på varor de inte längre säljer är säkert en... Orm 😁

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Var ju knappast oväntat. Frågan var ju bara hur länge dom skulle hålla ut.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag har iofs inte påstått nåt annat heller. Google är experter på att starta produkter och döda dem, kan man inte göra tvärtom? Starta produkter som användare faktiskt vill ha?

"throw things at the wall and see what sticks". lite onödigt kanske man kan tycka men tydligen fungerar det för dom

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C