Permalänk
Medlem

PRIME B350M-A 1700 > 5900

Jag hoppade på ryzen tåget direkt när Ryzen 1 serien släpptes med åtanke att uppgradera senare, men då jag haft ett GTX 1070 har jag inte haft allt för mycket anledning.

Men nu är det dags och som jag har förstått så funkar ryzen 5000 med mitt "Asus PRIME B350M-A".
Då jag börjat jobba med Blender under de gångna ryzen åren är jag redo att investera lite mer denna gång men är osäker på om jag även bör/måste byta mobo. Jag har inte det största intresset när det gäller hårdvaran så tänkte om någon skulle vilja ge mig ett finger ut rätt riktning så jag inte sitter med en knappt fungerande maskin.

Specs:
CPU 1700 OC 3.8ghz
PRIME B350M-A
64 gb 3200mhz (körs på 3000mhz)
850w PSU
OS: 2TB M.2 Lagring: 6TB SSD och 16TB HDD (så många mycket lagring med andra ord)

Uppgraderingarna jag önskar är
1700 > 5950X
GTX 1070 > RTX 4090

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av CapFever:

Jag hoppade på ryzen tåget direkt när Ryzen 1 serien släpptes med åtanke att uppgradera senare, men då jag haft ett GTX 1070 har jag inte haft allt för mycket anledning.

Men nu är det dags och som jag har förstått så funkar ryzen 5000 med mitt "Asus PRIME B350M-A".
Då jag börjat jobba med Blender under de gångna ryzen åren är jag redo att investera lite mer denna gång men är osäker på om jag även bör/måste byta mobo. Jag har inte det största intresset när det gäller hårdvaran så tänkte om någon skulle vilja ge mig ett finger ut rätt riktning så jag inte sitter med en knappt fungerande maskin.

Specs:
CPU 1700 OC 3.8ghz
PRIME B350M-A
850w PSU
OS: 2TB M.2 Lagring: 6TB SSD och 16TB HDD (så många mycket lagring med andra ord)

1700 > 5950X
GTX 1070 > RTX 4090

Bara köpa på om du nu vill köra men hade nog tagit en 5900x för o vara på den säkra sidan med vrms osv. 5950x ska fungera så länge moderkortet har en bios uppdatering på Asus hemsida.

4090 ska inte bli begränsat heller med nuvarande info vi har

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av CapFever:

Specs:
CPU 1700 OC 3.8ghz
PRIME B350M-A
850w PSU

1700 > 5950X
GTX 1070 > RTX 4090

Om du uppdaterar bios på ditt moderkort bör det fungera.
Enligt Asus supportsida så står det så här;

Ryzen 9 5950X (Vermeer) (3.4GHz,105W,L3:64M,16C)
Från Bios 6042

Kan dock tycka 850W PSU är lite tajt för 5950X och 4090.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Lite halvklurigt ändå, blir intressant att se vad experterna skriver/tycker här. För de bästa B370/X370 borden är det säkert "ok" men jag kan inte något om just ditt bord.

För en sådan monster setup (5950X + RTX 4090, går väl på nästan 30-35 lapp helt borträknat tillräckligt bra kylare, RAM, PSU etc?) skulle jag nog sökt något vettigt begagnat eller rabatterat X570 bord för att vara på den säkra sidan. Har man en rigg som är värd runt 50 lapp totalt så skulle jag nog inte snålat med moderkort själv.

Alternativt är så klart att man provar först och fungerar allting fint så finns det väl egentligen ingen anledning att byta.

Har själv haft ett utmärkt X370 bord som jag seriöst funderade på att behålla för en 5950X men sedan köpte jag lite prylar från marknaden här och gick på X570 spåret trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Bara köpa på om du nu vill köra men hade nog tagit en 5900x för o vara på den säkra sidan med vrms osv. 5950x ska fungera så länge moderkortet har en bios uppdatering på Asus hemsida.

4090 ska inte bli begränsat heller med nuvarande info vi har

Precis som jag förstått det så är det VRAMs som kan vara problemet här.. Kanske ett 4900x räcker. Tror att när det gäller blender kommer GPU´n göra största delen av jobbet och göra störst skillnad.

Skrivet av ronz:

Om du uppdaterar bios på ditt moderkort bör det fungera.
Enligt Asus supportsida så står det så här;

Ryzen 9 5950X (Vermeer) (3.4GHz,105W,L3:64M,16C)
Från Bios 6042

Kan dock tycka 850W PSU är lite tajt för 5950X och 4090.

Ja, köppte precis ett nytt PSU så blir inget nytt av det. Vad tror vi då om 5900x?

Skrivet av makatech:

Lite halvklurigt ändå, blir intressant att se vad experterna skriver/tycker här. För de bästa B370/X370 borden är det säkert "ok" men jag kan inte något om just ditt bord.

För en sådan monster setup (5950X + RTX 4090, går väl på nästan 30-35 lapp helt borträknat tillräckligt bra kylare, RAM, PSU etc?) skulle jag nog sökt något vettigt begagnat eller rabatterat X570 bord för att vara på den säkra sidan. Har man en rigg som är värd runt 50 lapp totalt så skulle jag nog inte snålat med moderkort själv.

Alternativt är så klart att man provar först och fungerar allting fint så finns det väl egentligen ingen anledning att byta.

Har själv haft ett utmärkt X370 bord som jag seriöst funderade på att behålla för en 5950X men sedan köpte jag lite prylar från marknaden här och gick på X570 spåret trots allt.

Tack för att du delar,
Jag har en mega stor Noctua kylare (Mins ej vad den heter) så det borde vara lugnt. Men precis som du säger så är Mobo svagaste delen, men det är det som är frågan... räcker den? Självklart vill jag inte sitta med en ostabil dator, önskar även att lägga så lite tid som möjligt för att optimera. Så redo att köpa nytt Mobo om jag måste, men då börjar jag samtidigt snegla över på intels nya CPU´s speciellt för energi effektivitetet då min datoror står på 24/7.
Du har inget x570 att rekommendera, gärna med USB-c input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CapFever:

Tack för att du delar,
Jag har en mega stor Noctua kylare (Mins ej vad den heter) så det borde vara lugnt. Men precis som du säger så är Mobo svagaste delen, men det är det som är frågan... räcker den? Självklart vill jag inte sitta med en ostabil dator, önskar även att lägga så lite tid som möjligt för att optimera. Så redo att köpa nytt Mobo om jag måste, men då börjar jag samtidigt snegla över på intels nya CPU´s speciellt för energi effektivitetet då min datoror står på 24/7.
Du har inget x570 att rekommendera, gärna med USB-c input.

Njae, har inte haft så bra koll på marknaden senaste åren så jag vågar inte ge råd, knep ett begagnat Asus Rog Crosshair Hero Wifi VIII (X570) själv och är nöjd med den hittills, den har USB C input, bluetooth, Wifi förutom de vanliga portarna..

För att driva en RTX 4090 med en 5950X så bör väl din PSU vara 1000W eller över tror jag för att vara på den helt säkra sidan även om mindre PSU kan fungera, minimum möjligen 750 eller 850W beroende på vad man mer kör (igen, finns andra här med bättre koll än mig) men de flesta rekommenderar sannolikt 1000W och över.

Men som sagt, det är ju möjligt att värdet av den rigg du vill ha blir runt 50 lapp (beroende på övriga komponenter) och att då spara in någon tusing eller två på att köra ett gammalt B370 moderkort kanske är tveksamt däremot kan du så klart roa dig att prova först med ditt nuvarande om du vill.