Dubbla IT-jobb från hemmakontoret blev trend under pandemin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Marginalskatt i Sverige och internationellt

Min kommun kör tabell 33 och 2019 hade jag på sista tusenlappen 61% skatt - kul!
Tabell 33 2019
(första kolumnen, jämför skillnaden i skatt mellan lön 76000kr och 75000kr -> 30805 - 30195= 610kr)

Cry me a river...
Du får ingen sympati här...med mer lön efter skatt än jag har före skatt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast det är väl före jobbskatteavdragen?

Jbbskatteavdragen skall vara inkluderade i skatteverkets tabeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Cry me a river...
Du får ingen sympati här...med mer lön efter skatt än jag har före skatt

Haha "this is me, play the world's smallest violin" men det var nice med en 5% reallöneökning där i januari.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Haha "this is me, play the world's smallest violin" men det var nice med en 5% reallöneökning där i januari.

Den totala skatten sänktes dock inte med 5% när värnskatten togs bort utan bara skatten på den del av lönen som översteg runt 57k/mån.

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Vi är inte så långt ifrån varandra som det verkar. Du beskriver mitt jobb exakt bortsett ifrån att det har en tendens att bli lite för mycket tid totalt sett då jag gillar mitt jobb men jag blir också väl kompenserad. Men jag tror fortfarande inte att den stora massan har dessa förutsättningar men det kanske är en stor del inom IT

Min tolkning av exemplen är att man alltid jobbar säg 3 timmar om dagen och that’s it. Alltså typ samma som att man sitter i kassan i tre timmar på Ica och sen går hem. Det är ju så det låter på många i tråden i alla fall.

Nej, det kan hända att man kommer på hur man ska lösa något när man står i duschen eller precis ska gå och lägga sig och då är det bara att hala ut anteckningsblocket eller voice memo så att man kan testa och implementera lösningen dagen efter... men det är klart att det kan sticka i ögonen på vissa, att det ser ut som att man har varit online 3 timmar och inte jobbar något mer än så men men... så länge ens chef är nöjd och har förtroende för en så är det OK, om man skulle få en ny chef som inte har det, då har man ändå 10 jobb erbjudanden på linkedin utan att ens vara "tillgänglig" så... synd för dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Den totala skatten sänktes dock inte med 5% när värnskatten togs bort utan bara skatten på den del av lönen som översteg runt 57k/mån.

Stämmer! diffen var 1660kr mindre i skatt per månad

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Youjimbo:

Håller med. Tecken på en dålig chef som inte märker uppoffringen man gör. Inte nödvändigtvis företaget i sig.
Medan alla är utbytbara gör det olika ont när individer lämnar. Ibland kostar det verkligen mer än det smakar. Hade lönat sig att motivera den individen. Motivation är inte alltid samma som lön.

Ja men precis, lönen behöver inte alltid vara det viktigaste, det är lika viktigt med allt runt omkring, att folk ser en och uppskattar ens jobb, att man har tid/möjlighet att återhämta sig när man har idiotjobbat varenda kväll i 6 månader utöver sina timmar på arbetsplatsen för att man gillar sitt jobb och brinner för det man gör... men men, marknaden för it jobb är som den är... som företag är det svårt att konkurrera mot konsultbolagen.. gick själv och blev konsult istället för att få betalt för alla timmar man gör istället för att jobba "gratis" när man jobbar mer än 100%

Permalänk
Skrivet av FX9:

Men visst är det väl så att du under ditt nattpass hela tiden måste vara tillgänglig ifall nått skulle hända? Du skulle inte kunna gå hem och sova t.ex.?

Har hört att det är mycket fika på nätterna på SSAB t.ex. så länge inget händer, men om nått händer så kan det bli hårt slit och hektiskt

Jaja oja men kan få häcken full om det brinner någonstans, måste dock påpeka att systemen/kunderna är hyfsat stabila och oftast är det bara ett samtal och väcka nån jourtekniker.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Haha "this is me, play the world's smallest violin" men det var nice med en 5% reallöneökning där i januari.

Skönt att du inte tog illa upp, insåg att det kanske kunde tolkas lite passivt aggresivt vilket inte var min mening

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Från ett IT perspektiv.

Om du är anställd eller kontrakterad att jobba 8h dag så ska du jobba 8h/dag. Detta oavsett hur mycket du tillför under den tiden. Du ska 'stå till arbetsgivarens förfogande'.
Om du inte kan kan jobba de avtalsenliga timmarna, så kan du inte heller fakturera för 'påhittade' timmar avsett om anställd eller konsult.
Allt annat är bedrägeri/avtalsbrott!

Om du har har ett kontrakt om att utveckla/skapa en specifik funktionalitet som ligger inom ramen för avtalet (utan timavtal) med arbetsgivare/co-arbetsgivare så har du möjlighet att ta betalt för nedlagd tid/avtalat pris (inom rimlig gräns).

Kort:
Om du fakturerar för tid, så måste du också jobba den tiden för arbetsgivaren. (Annars är det bedrägeri)
Om du fakturerar per lösning/'feature' (utan min/max-timavtal), så är du fri att göra vad du vill.

Jag vet inga större IT bolag som tar in anställda, konsulter eller konsult grupper utan att sätta avtal om arbetstid.

När det gäller vad varje 'contributor/anställd' får tillbaka i lön jämfört med vad de bidrar i kompetens/effektivitet så är det utan tvekan så att det finns mer effektiva personer som borde kompenseras högre (2x, 3x, 4x) i lön. Men så ser inte arbetsmarknaden ut i idag tyvärr.

Permalänk
Skrivet av zoomster2:

Från ett IT perspektiv.

Om du är anställd eller kontrakterad att jobba 8h dag så ska du jobba 8h/dag. Detta oavsett hur mycket du tillför under den tiden. Du ska 'stå till arbetsgivarens förfogande'.
Om du inte kan kan jobba de avtalsenliga timmarna, så kan du inte heller fakturera för 'påhittade' timmar avsett om anställd eller konsult.
Allt annat är bedrägeri/avtalsbrott!

Om du har har ett kontrakt om att utveckla/skapa en specifik funktionalitet som ligger inom ramen för avtalet (utan timavtal) med arbetsgivare/co-arbetsgivare så har du möjlighet att ta betalt för nedlagd tid/avtalat pris (inom rimlig gräns).

Kort:
Om du fakturerar för tid, så måste du också jobba den tiden för arbetsgivaren. (Annars är det bedrägeri)
Om du fakturerar per lösning/'feature' (utan min/max-timavtal), så är du fri att göra vad du vill.

Jag vet inga större IT bolag som tar in anställda, konsulter eller konsult grupper utan att sätta avtal om arbetstid.

När det gäller vad varje 'contributor/anställd' får tillbaka i lön jämfört med vad de bidrar i kompetens/effektivitet så är det utan tvekan så att det finns mer effektiva personer som borde kompenseras högre (2x, 3x, 4x) i lön. Men så ser inte arbetsmarknaden ut i idag tyvärr.

Beror ju på hur avtalet är skrivet, jag har kört eget och har tagit 2 tim extra för "resa" (ifall det behövdes) samt debiterat per påbörjad timme, så om jag var tvungen att fysiskt ta mig till kund för att stoppa i en sladd så blev det 2 + 1 tim på fakturan, sen om det tog mig 3 minuter dit för att jag var i huset bredvid hos en annan kund och sen 1 minut att stoppa i sladden.. spelar ingen roll. Så vissa dagar fakturerade jag ju för 10-20 tim fast jag kanske arbetat 5 effektivt (olika kunder)

Nu vet vi alla att det inte tar 1 minut att ta sig in genom 14 dörrar till någon datahall, men förenklat så ja.

I normalfallet vek man ju en halv eller heldag hos kund, 2+4 eller 2+8 således

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoomster2:

När det gäller vad varje 'contributor/anställd' får tillbaka i lön jämfört med vad de bidrar i kompetens/effektivitet så är det utan tvekan så att det finns mer effektiva personer som borde kompenseras högre (2x, 3x, 4x) i lön. Men så ser inte arbetsmarknaden ut i idag tyvärr.

Det du skriver där är precis varför massvis med arbetsgivare ger dessa individer möjlighet att helt enkelt sluta arbeta när de hunnit bli klar med det som behöver göras, ge dem andra förmåner än ren lön som kan vara svårt att konkurrera med. Och det är inte bedrägeri om arbetsgivaren är nöjd med det eftersom det faller på arbetsgivaren att fördela och leda arbetet, så länge du faktiskt är tillgänglig för arbete ifall arbetsgivaren kräver det fullföljer du din del av avtalet.

Vad gäller ifall man är ute hos kund kan det såklart vara annorlunda, det är dock ingen ovanlighet att avtalen är skrivna på så sätt att kunden vill ha en resurs på X tid men att kunden har ansvaret för att fördela arbetsuppgifterna. Om då kunden i perioder inte har tillräckligt med arbetsuppgifter för att fylla hela tiden för den effektiva personen så kommer den helt enkelt kunna göra sådant. När jag var anställd på produktbolag så var det helt klart inte ovanligt att i perioder fanns det inte att göra åt alla men man ville hålla kvar kompetensen tills senare då man förväntade sig mer att göra, det var rent av standard att vi försökte hitta något åt dem att göra så vi inte betalade för ingenting.

Permalänk
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Hade gärna jobbat hemifrån, men har inte riktigt plats m.m. för en CNC maskin hemma i lägenheten.

Du skulle se mitt källarförråd...