Den nyaste rakhyveln från Gillette

Permalänk
Medlem

Den nyaste rakhyveln från Gillette

Jag har sökt och hittat många olika rakhyvlar från Gillette men vet inte alls vilken som är det nyaste. Finns så många varianter. Vilken är det egentligen? Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag har sökt och hittat många olika rakhyvlar från Gillette men vet inte alls vilken som är det nyaste. Finns så många varianter. Vilken är det egentligen? Tacksam för svar

Ja många finns det. Om du nu vill ha en Gillete kanske du inte skall leta efter den senaste utan kanske titta på vilken produktlinje du vill ha https://en.wikipedia.org/wiki/Gillette#Current_products och sedan söka efter den du tror passar dig bäst.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI | AMD Ryzen 9 7900X | ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming | 32GB Corsair Vengeance RGB DDR5 6000MHz | Kingston Fury Renegade M.2 1TB SSD + 2TB SSD | Corsair HX1200 V2 | Corsair H150i Elite Capellix | Lian Li PC-O11 Dynamic XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOOc:

Ja många finns det. Om du nu vill ha en Gillete kanske du inte skall leta efter den senaste utan kanske titta på vilken produktlinje du vill ha https://en.wikipedia.org/wiki/Gillette#Current_products och sedan söka efter den du tror passar dig bäst.

Det finns knappt nåt där som med utbudet som finns nu.

Permalänk
Medlem

Skulle råda dig att kontakta Gilette och fråga.

Permalänk
Medlem

Köp en säkerhetshyvel istället. Funkar jättebra och bladen är typ gratis.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av socsoc:

Jag har sökt och hittat många olika rakhyvlar från Gillette men vet inte alls vilken som är det nyaste. Finns så många varianter. Vilken är det egentligen? Tacksam för svar

Varför är det relevant vilken de hittat på "senast"? Vill du ha historik kan företaget säkert tillhandahålla sådan. Är du ute efter en bra hyvel är det bättre att fokusera på det istället för vad markandsföringsavdelningen hittat på för jox för att kunna pressa ut ännu en produkt på marknaden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu är utbudet olika beroende på land men deras mest "avancerade" / bästa hyvel för nordiska marknaden tror jag är den batteridrivna "Gillette ProGlide Power"

https://www.gillette.se/sv-se/rakningsprodukter/rakhyvlar/pro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Nu är utbudet olika beroende på land men deras mest "avancerade" / bästa hyvel för nordiska marknaden tror jag är den batteridrivna "Gillette ProGlide Power"

https://www.gillette.se/sv-se/rakningsprodukter/rakhyvlar/pro...

Tack för det. Har haft liknande och är mycket nöjd.

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag en hederlig säkerhetshyvel, köper man dubbelsidiga blad i 100-pack från tex timetoshave.se så blir det skapligt billigt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Prövade en gillette nyligen men satan så dyrt det blir, håller inte mer än ca 3-4 rakningar för mig och då är den sista rakningen ingen höjdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Tacka vet jag en hederlig säkerhetshyvel, köper man dubbelsidiga blad i 100-pack från tex timetoshave.se så blir det skapligt billigt.

Japp, själv kör jag Astra SS. Ca 100 kr för 100 blad.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B005TVH7C4?qu=eyJxc2MiOiIwLjE3I...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Kör på säkerhetshyvel, once I tried there's no turning back.
Men om inte det är aktuellt är nog enklast annars att kontakta Gillette själva och höra. Alternativt om det är nån specifik modell som ej finns här, att importera en? Är ju inte alltför många 100-lappar i dom flesta fallen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Jag kör oftast BIC:s gröna hyvlar.. tror det är 2 blad i dem.
10kr för ett 10-pack (förut iaf).. Skillnad mot 160kr för 4 "huvuden" för gilette..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Japp, själv kör jag Astra SS. Ca 100 kr för 100 blad.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B005TVH7C4?qu=eyJxc2MiOiIwLjE3I...

Jag brukar köra på https://timetoshave.se/rakning/rakblad/astra-superior-platinu...
lite dyrare, lite bättre?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Hehe, inte testat dem men de finns på Amazon också.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B07CJXMLYM?qu=eyJxc2MiOiIwLjE3I...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Prövade en gillette nyligen men satan så dyrt det blir, håller inte mer än ca 3-4 rakningar för mig och då är den sista rakningen ingen höjdare.

Har du modell svinborst på hakan så är det väl typ kedjesåg som gäller när du ger dig på hygget

Skämt å sido - säkerhetshyvel som redan nämnt flertal gånger redan är kanske det bättre alternativet vid grövre skäggstrån om rakblads-eggen bara håller 1-2 rakningar innan det börja bli plågsamt - bladen kan köpas billiga och har 2 sidor. Har kamrater som stolt redovisar att de fått ärva fars/farfar/morfars säkerhetsrakhyvel från typ början av 1900-talet och ser inte tillbaka till engångshyvlar eller 5-6 bladiga skitdyra Gillette-hyvlar efter detta...

Själv kör jag med Philips On-blade för vardags-grovröjet och hyveln när det skall vara fint och baby-lent, har rätt så tunna strån i skägget så det sliter inte så mycket på on-blade eller rakhyveln.

One-Blade fungerar ungefär som skärbordet i fronten på en skördetröska vilket gör att det är en smula stubbhöjd kvar och sliter inte i stråna när man för över hyveln - dock att dra snabbt i stressen är fel metod och missar då många strån, det skall dras i sakta mak precis som när en skördetröska betar av vetefälten...

Hur Philips On-blade hanterar svinborst/stålulls-skägg och hur länge det håller i det läget får dock andra rapportera... utbyteshuvudena är inte direkt billiga där heller

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av xxargs:

Har du modell svinborst på hakan så är det väl typ kedjesåg som gäller när du ger dig på hygget

Skämt å sido - säkerhetshyvel som redan nämnt flertal gånger redan är kanske det bättre alternativet vid grövre skäggstrån om rakblads-eggen bara håller 1-2 rakningar innan det börja bli plågsamt - bladen kan köpas billiga och har 2 sidor. Har kamrater som stolt redovisar att de fått ärva fars/farfar/morfars säkerhetsrakhyvel från typ början av 1900-talet och ser inte tillbaka till engångshyvlar eller 5-6 bladiga skitdyra Gillette-hyvlar efter detta...

Själv kör jag med Philips On-blade för vardags-grovröjet och hyveln när det skall vara fint och baby-lent, har rätt så tunna strån i skägget så det sliter inte så mycket på on-blade eller rakhyveln.

One-Blade fungerar ungefär som skärbordet i fronten på en skördetröska vilket gör att det är en smula stubbhöjd kvar och sliter inte i stråna när man för över hyveln - dock att dra snabbt i stressen är fel metod och missar då många strån, det skall dras i sakta mak precis som när en skördetröska betar av vetefälten...

Hur Philips On-blade hanterar svinborst/stålulls-skägg och hur länge det håller i det läget får dock andra rapportera... utbyteshuvudena är inte direkt billiga där heller

Älskar liknelserna.

Jag kör också one-blade för det mesta och kompletterar med en hyvel vid speciella tillfällen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Jag kör fortfarande gamla senson excel som har funnit hur länge som helst.... hittade för ett tag sedan ett par oanvända paket på Tradera som lär räcka ett tag... Tvåbladiga enkla blad som funkar bättre än många 5-bladiga moderna...

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

Kör med en hederlig säkerhetshyvel och raktvål när jag rakar på riktigt... Resten av tiden grovröjer jag med en rakapparat till vardags. Var många år sen jag gav upp på deras ekorrhjul av dyra rakhuvuden.

Kör Japanska Feather-blad för det mesta, funkar bra.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är idag - men länge var det svensk specialstål i dessa blad - det var en invandrad ryss till Sverige (om det var under första eller andra världskriget kommer jag inte ihåg) som var metallurg som fick fram en rosttrög stål - eller som vi kallar det 'rostfritt' som blev en revolution bland just rakblads-artiklarna och Sverige blev stor exportör av band av specialstålet som sedan stansades ut till klassiska säkerhetsrakbladet av Gilette mfl. och förmodligen är samma i dagens skitdyra Gilletteblad - innan dess så rödrostade eggen i stort sett samtidigt som man rakade sig med de billigare bladen och blev väldigt fort slöa och det var väldigt pyssel att torka eggen torr och olja in så fort rakningen var klar för att det skulle räcka någon eller ett par rakningar till. Fanns tom. slipapparater för rakblad (för säkerhetshyvlarna som i princip var standard) för att kunna få eggen användbar några rakningar till... fanns också dyrare varianter där man lagt på några atomlager tjock med platina på eggen och gjorde det mer rosttrögt - i alla fall den synliga delen av slipningen men eggen som gjorde 'jobbet' så försvann platina lagret ganska fort och hyveln slets och korroderade till mer slö form fort.

i reklamen används fortfarande 'platinum' etc. för den typen av artiklar men idag slösar man inte ädelmetaller på sådant då denna här svenska rakbladsstålet gjorde det obehövligt för samma hållbarhet som de tidigare platina-behandlade premium-bladen...

Att dutta av rakhyveln på något som suger vatten och därmed få bort vattnet på just egg-spetsen är lämpligt att göra även idag för att förlänga rakbladets liv. - egg-spetsen kan vara slipat till bara några atomer tjockt ytterst och den delen - även av rostfri legering är väldigt utsatt för korrosionskrafter och upplösning i vatten som gör spetsen sakta mer rund, så ju kortare tid det är vått - mindre tid för korrosionskrafterna.

Permalänk
Medlem

Jag har också säkerhetshyvel men föredrar Gillette. Mindre "effort" och kan raka mig snabbare då jag inte behöver tänka så mycket på teknik för slippa skära sig osv.

Ett gillette blad räcker ca 1 månad för mig utan problem för mig (rakar mig varje kväll).
Så blir inte dyrt direkt.

Sen har jag inte björntråd till skägg heller dock, rätt mjukt så sliter mindre på bladen antar jag.

För min del vill jag det ska vara så enkelt som det bara går, det är så förbannat tråkigt o raka sig.

Har även provat oneblade men för jag ska få bort håret på hakan så får jag typ skära sönder halsen med den
Samma med Braun elektrisk rakapparat.
De tar inte mina envisa hårstrå som växer åt sidan på halsen utan kladda så mycket så man slaktar huden.
Vill jag vara rakad så är de tyvärr bara rakhyvel. Annars med stubb kör jag trimmer på lägsta som är skonsam mot min hud i ansikte/hals.

Permalänk
Medlem

Gillettes rakblad, åtminstone de lösa flerbladiga, ska nästan vara outslitliga vad gäller skärpan. Att de blir slöa med tiden beror på beläggningar av skägg, raktvål och hud.
Köpte för många år sen ett kit bestående av en gummimatta som man vässade bladen på. Den var konstruerad av en som hade jobbat på Gillette.
Sen när den blev sliten använde jag baksidan på en musmatta. Men nu använder rester av ett ihopvikt lakan som jag efter varje rakning drar sidledes längs bladen efter noggrann ha skjölt i hett vatten.

Orsaken till att bladen ändå blir slöa med tiden är att man bara rengör ena sidan av bladens båda. Sprayar man ibland med Ajax el likn och låter verka en stund och sedan sköljer i hett vatten så håller bladen sig tillräckligt vassa i åtminstone 3-4 mån vid daglig användning. Glidstripparna är förstås då sedan länge borta och lamellerna utslitna.
Bra med tanke på priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Gillettes rakblad, åtminstone de lösa flerbladiga, ska nästan vara outslitliga vad gäller skärpan. Att de blir slöa med tiden beror på beläggningar av skägg, raktvål och hud.
Köpte för många år sen ett kit bestående av en gummimatta som man vässade bladen på. Den var konstruerad av en som hade jobbat på Gillette.
Sen när den blev sliten använde jag baksidan på en musmatta. Men nu använder rester av ett ihopvikt lakan som jag efter varje rakning drar sidledes längs bladen efter noggrann ha skjölt i hett vatten.

Orsaken till att bladen ändå blir slöa med tiden är att man bara rengör ena sidan av bladens båda. Sprayar man ibland med Ajax el likn och låter verka en stund och sedan sköljer i hett vatten så håller bladen sig tillräckligt vassa i åtminstone 3-4 mån vid daglig användning. Glidstripparna är förstås då sedan länge borta och lamellerna utslitna.
Bra med tanke på priset.

Det är ju precis det här som det handlar om. Rakbladen blir helt enkelt smutsiga.

Jag använder en korthårig mikrofiberduk eller en bit jeanstyg att rengöra den mot och det går jättebra.
Brukar köpa två åtta-pack med blad och det räcker mer än ett år.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Gilette - the best a man can get. Får med både skägg hud och skelett.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Det är ju precis det här som det handlar om. Rakbladen blir helt enkelt smutsiga.

Jag använder en korthårig mikrofiberduk eller en bit jeanstyg att rengöra den mot och det går jättebra.
Brukar köpa två åtta-pack med blad och det räcker mer än ett år.

Konstig smuts…

https://news.mit.edu/2020/why-shaving-dulls-razors-0806

Permalänk
Medlem

Självklart finns det någon som vet bäst men för väldigt många fungerar det utmärkt och jag är en av dem.

Den här är inte MIT professor men det kan fungera ändå. https://youtu.be/h-4bhVpfxJM

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Själv ska jag prova att köpa rengöraren de hade med i senaste draknästet till Gillette hyvlar och se om bladen håller lite längre.
Finns på cdon https://cdon.se/hushallsapparater/rinzit-rakhyvelskoljare-p58...
Vågar inte prova de där med ett rakblad i.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Tror jag läst någonstans att Gillette rekommenderar att man ska byta blad efter två veckor...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pjb:

Tror jag läst någonstans att Gillette rekommenderar att man ska byta blad efter två veckor...

Så. Efter 2 användningar? Klart de rekommenderar slöseri, de får ju en massa pengar på det..