Frågoar ang uppgradera till Ryzen 7 5800x3d

Permalänk
Medlem

Frågoar ang uppgradera till Ryzen 7 5800x3d

Tjena,

Sitter för närvarande på en ryzen 3600 med ett 3080-grafikort och börjar bli sugen på att uppgradera processorn så att jag kan dö i Tarkov och omkörd i iracing VR till lite högre FPS än jag gör idag. Har förstått att en 5800x3d skulle ge en rejäl skjuts mot vad jag har. Är dock en novis när det kommer till datorbyggande så jag har lite funderingar som någon vänlig själ kanske skulle kunna svara på.

Nuvarande moderkort är ett MSI B450M MORTAR MAX och CPU-kylaren är en be quiet! Pure Rock. Är jag good 2 go med dessa eller behöver jag byta dessa också isf?

Hur svårt är det att byta själva processorn? Tidigare så har jag bytt grafikkort, Ram-minnen och satt i ett par nya fläktar. Inget av det var något större problem men processor kanske är svårare att byta? Är det värt att en medelbegåvad person med tummen mitt i hand försöker sig på det ens?

Något mer man ska tänka på?

Permalänk
Medlem

Det du först ska göra är att se till så du har uppdaterat BIOS till en version med stöd för 5800X3D innan du byter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Byta processor ska inte behöva vara svårt om man är försiktig. Tänk bara på att inte rycka kylaren rakt upp efter du lossat den från sitt fäste, processorn kan i värsta fall följa med och i processen kan en pinne gå av och fastna i sockeln t.ex.

Efter du lossat kylaren så vrid lite lätt på den i båda riktningar tills du känner att den börjar lossna, då kan du lyfta upp den. Efter det är det bara lyfta på låspinnen till sockeln så långt det går utan att bryta i den, försiktigt lyfta upp den gamla processorn och sedan lika försiktigt sätta ner den nya. Var noga med att hålla den i sidorna så du inte riskerar vika eller bryta av någon pinne och se till så du sätter ner den i rätt riktning. Gör du rätt ska den lätt ramla ner i sockeln och du spänner fast den med låspinnen och monterar tillbaka kylaren efter du rengjort den från gammal pasta.

Och glöm inte lägga på ny kylpasta för övrigt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2