Mäta temperaturen i sommarhus.

Permalänk
Medlem

Mäta temperaturen i sommarhus.

Hej,
Sitter och klurar hur jag ska ändra mitt sätt att mäta temperaturen i sommarhuset. Har idag 2 st raspberry pi som
kör 1-wire lösning. Har nu på senaste tiden varit problem med den ena pajen att den inte kan hitta sensorerna/givarna, vilket gör att jag inte kan se nån temp.

Ena raspberryn har totalt 3 givare, 1 givare vid luftintag samt 2 givare vid golvet på olika platser.
Den andra pajen har totalt 2 givare, 1 givare vid luftintag på annat ställe samt 1 givare vid golvet. Det är kabel till alla givare från varje paj. Vilket i sin tur inte ser så vidare snyggt ut.

Samt har tillkommit utrymme som kommer vilja övervakas utöver dessa platser ovan. Är inte så sugen på att lägga till ytterligare en paj. Just med tanke på strulet jag har idag med att få igång givaren på ena pajen.

Data som dessa givare idag samlar ihop presenteras med hjälp av rrdtool och en webbsida, väldigt simpelt. Men räcker gott för att få en bild över hur tempen är.
Finns det något mer modernt sätt att lösa detta än att köra med flera raspberry om man nu ev lyckas få igång givarna igen på den som krånglar?

Vill kunna få in mätvärden från minst 5 platser, gärna ha möjlighet å addera fler framöver. I ett gemensamt interface.

Så är nyfiken hur går ni till väga ang att mäta temperaturen på remote locations.

Permalänk
Medlem

Har du wifi i stugan? Isf skulle du kunna köra ESPhome på ett par esp32 med tempgivare och sen Home Assistant på en av dina hallonpajer.

Enda nackdelen är att varje esp behöver strömförsörjning, vanligen via usb.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag kör dessa och är mycket nöjd

https://shelly.cloud/shelly_plus_h-t/

Tror dem är bäst om man kan köra wifi dock

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna skaffa en 8 kanalig A/D omvandlare med SPI och använda NTC givare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Hej,
Ursäkta missade att säga att det finns wifi samt fiber på stället.

Funderat lite tidigare på just shelly. Men att gå från dagens givare till en så stor sak som shelly visar på sidan känns klumpigt på de ställena jag ville mäta, folk kommer undra varför de står en "box/burk" på golvet och flytta på den.
Men absolut ser jag att vissa ställen skulle man med klar fördel köra en shelly, tex på bänken i vardagsrummet där det idag står en termometer av äldre slaget. Samt shelly använder sitt egna "molnet"? för att visa datan. Borde väl gå att slippa...

Gällande ESPhome .. kanske man får kolla lite på det. Dock har ju idag varje paj en matning idag. Satt nyss å labbade med HA och fick in de 2 givarna jag har här via 1-wire in i HA. Men finns lite för mig att lära ang hur man ev kan presentera datan. Just nu får jag pikar på 80 grader emellanåt. Sist jag tittade ut så var de inte så varmt ute... Eller inne.

Vet att det finns div olika lösningar på mitt problem har surfat runt och letat innan jag ställde frågan, där av vad har ni själva för erfarenheter/lösningar.

Kommer 90% av tiden läsa av tempen remote via nån form av websidan.
Tex idag exporter jag även 1-wire datan hem för att läsa av på pajen jag har här hemma med en lcd skärm.
Datan från sommarhuset skrivs i en txt fil som exporteras som senas läses av och visas på lcd skärmen.

Får tacka för era svar.

Permalänk
Medlem

Jag har en raspberry pi zero wh som plockar in utegivaren (ntc) som gick till fjärrvärmen i huset, sedan skickar jag ut en emulerad signal till fjärrvärmen för att kunna styra den lite mer flexibelt. Jag har även en innegivare (ntc) som sitter monterat tillsammans med raspen.
Sedan presenterar jag detta på en sida med kurva samt min/max temp - det är även från den jag kan styra den emulerade signalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Jag har en raspberry pi zero wh som plockar in utegivaren (ntc) som gick till fjärrvärmen i huset, sedan skickar jag ut en emulerad signal till fjärrvärmen för att kunna styra den lite mer flexibelt. Jag har även en innegivare (ntc) som sitter monterat tillsammans med raspen.
Sedan presenterar jag detta på en sida med kurva samt min/max temp - det är även från den jag kan styra den emulerade signalen.

Hej,
Det låter ju mer eller mindre som min setup. Fast jag kör med flera givare.. Men du kör trådar till dina 2?

Permalänk
Medlem

En av dem är trådad, den andra sitter på "huvudkopplingsdäcket" i väntan på att allt skall lödas istället. Har en tanke på att dra fler givare till rum och gå genom de gamla telefonrören.

Nu under testfasen är det ett virrvarr men ungefär i mitten sitter den 8-kanaliga A/D-omvandlaren och till vänster sitter rpi:n.

Permalänk
Medlem

Glömde lägga in bild på webbinterfacet.

Permalänk
Medlem

Satte precis upp en termometer i stugan byggd på en wemos mini D1 och 1-wire som postar temperaturen till dweet.io. Sen har jag ett powershell script på min server hemma som läser av det var 5:e minut och trycker in värdet i en influxDB som sen kan presenteras i Grafana. Mycket smidigt och skalbart, kostnaden per termometer blir under 100 kr.

stavning