Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Jag skriver inte så mycket längre. Har mest möten, gör lite Powerpoints och kollar i Outlook (typ), och kände att jag blev rätt trött och långsam i slutet av monkeytype. Men iaf 112 wpm och 100 %. Det räcker väl.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

86 wpm / 98% på Monkeytype med standardinställningarna men insåg snabbt att själva upplägget med att skriva av godtyckliga ord sådär känns väldigt avigt.
95 wpm / 100% direkt efter med någon form av insikt om själva testet.

Dock är det ju klart distraherande att texten hoppar runt sådär (var tredje rad eller vad det är?), förstår inte riktigt poängen med det.
Eller så är tanken just att försöka få en ur rytm? Antar dock att man lär vänja sig snabbt om det nu är förutsägbart när det sker... jag har nu bara kört testet 2 ggr.

Så, ja... det där är väl skapligt men inget att skriva hem om, att göra det skulle ju uppenbart ta alldeles för lång tid.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Snittar typ 120 WPM när jag verkligen försöker. Annars är det mellan 100-110.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

60 wpm. lolz. är nöjd andå.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Lol 40 WPM. Jag är kass på att skriva. Aldrig lärt mig rätt teknik, trots datorer som hobby en större del av livet. Mycket roligare med andra saker än skrivteknik. Hade väl en tid i ungdomen när jag höll på med hemsidor å kodade HTML... annars programmering och sånt ... nä.

Är 40 år för övrigt om det har nån betydelse.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Fick 132 wpm på mitt mekaniska tangentbord med Cherry mx browns.

Tycker det går fortare på laptops tack vare de kortare nedslagen. Möjligen på liten bekostnad av träffsäkerheten.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Pfft, det där är inget. Jag kan sitta i telefon och VoIP-tjänst och prata med 2 pers samtidigt medan jag tittar på film och knappar utan stavfel. F*ck hur många tangenter man trycker per minut, multitasking is teh shiet!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Körde monkeytype några gånger och fick mellan 69-85 wpm med 96-99% acc. Aldrig lärt mig att skriva ordentligt. Inte med två fingrar bara, men kör då absolut inte efter någon korrekt stil (och pekfingrarna används då mest i alla fall...).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk

Har aldrig kört Monkeytype tidigare men tror mitt max ligger runt 180-190 wpm / 800 cpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmoire:

"An average professional typist types usually in speeds of 43 to 80 wpm"

Sweclockare: "fick 5000 wpm. dåligt. trodde jag var snabb :("

tRoDdE jAg VaR sNaBbArE

Visa signatur

Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon!
MSröj4K
Phanteks Enthoo Evolv X | ASRock Taichi B550 | AMD Ryzen 9 5950x | Samsung 980 PRO 1TB | G.Skill Trident 3600MHz CL14 Royal | NZXT Kraken Z73 360mm | EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA | MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X | Asus ROG Thor 1200w | Noctua NF-A14 x3 |

Permalänk
Medlem

wpm
174
acc
97%
test type
time 30
english

Jippie!

Permalänk
Medlem

Är nog ganska average bland nördar

Är väl mer stolt över mitt rekord i att skriva alfabetet: ~1.5s

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Thomas:

Det låter ändå orimligt långsamt om jobbet ÄR specifikt att skriva. Men när det kommer till arbeten där man skriver i jobbet (typ support via chat/e-mail) låter det rimligt; det antar jag att man inte kallar "professional typist".

Som någon vars jobb ändå typ är att skriva (he he) kan jag tänka mig att det också går ned för att man inte nödvändigtvis har alla ord redo, utan du typ skriver ett par, funderar lite, skriver något mer...osv. Det kan bli många utan att för den delen gå supersnabbt.

Med det sagt låter det fortfarande rätt långsamt, jag ligger ju själv en bra bit över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag har tappat bort mitt tangentbord

Good excuse haha xD

Permalänk
Medlem

Jag programmerar ju visserligen en hel del nu på fritiden. Men sitter ju inte och tryhardar hela tiden som många verkar göra.
Kom upp i 61 wpm och 98% acc på första rundan i monkeytype. Nu går det sämre... Då är ju ändå 60 inte slött. Fattar inte hur folk kommer upp så högt.

Skulle vara intressant att se vad man kommer upp i om man kunde memorera en mening i förväg så man slipper kolla upp och ned ibland.
Ibland havererar hjärnan och jag måste kolla ned.
Skriver jag dock så här så så kan det flyta på riktigt snabbt ibland. Kan tänka mig att jag kommer upp i 80wpm.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Enbart 100% rätt räknas, men det går klart långsammare...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Första försöket någonsin, aldrig sett sidan innan.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Vill ni ha något som är lite mer utmanande kan ni testa problemwords.com. Kan man hålla ett högt snitt där är man en äkta tangentbodsninja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Är nog ganska average bland nördar

https://img.10fastfingers.com/speedtests/generate_screenshot_result/1_113_573_565_8_106_1_3

https://i.imgur.com/rGOaqWu.png

Är väl mer stolt över mitt rekord i att skriva alfabetet: ~1.5s

Ja, nördsnittet kanske ligger runt 110.

Permalänk
Medlem

Mellan 60 och 70 ord per minut vid ett ännu inte helt invant tangentbord. Men ja ... skriva slumpmässigt utvalda ord säger ju inte jättemycket mer än hur snabb man är på att skriva slumpmässigt utvalda ord. Jag satsar själv på att väga mina ord snarare än att skriva dem fort.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Själv började för 4 månader sedan med riktig fingersättning och slutat titta på mitt tangentbord!

Då jag har programmerat i 20 år så borde jag lärt mig det för länge sedan men har inte engagerat mig med det tidigare, fast det är ju ändå så att vi skriver ju relativt mycket så det borde löna sig för alla att skriva fortare.

Nu har jag en topp på 76 WPM och snittar på runt 63-65 men jag brukar köra på 60 sekunder för då ser man tydligare vad man kan upprätthålla för hastighet.

Men att tillägga är väl ändå att det aldrig är för sent att börjar skriva på rätt sätt och få upp farten lite.

Läste någonstans om en tok som körde 36 timmars race utan någon paus i skrivandet då menar jag inte långsam fart utan runt 100 WPM, själv får jag nästan skrivkramp då jag suttit 1 timme och skrivit.

Permalänk
Medlem

Mellan 18-23wpm i 10 fast på telefonen. Får nog 40-60 på datorn beroende på formen och tangentbordet

Permalänk
Medlem

Testade den där första länken och fick faktiskt 56 ord med mitt tvåfingersystem. Går ju mycket snabbare när man bara ska skriva lösa ord utan skiljetecken eller versaler. En riktig text ligger nog en bit under 40 för mig, främst för att det tar mycket extra tid att hålla nere shift då och då.

Sen har jag ett problem med tangentbordet som gör att jag kan få fel utan att det är mitt fel. Nedersta raden tangenter ger ibland "dubbeltryck" trots att jag inte trycker dubbelt. Ett ord som "bollen" kan bli "bbollen" eller "bollenn".
Tydligen ett ganska vanligt problem med mekaniska brytare och inget man kan åtgärda. Eftersom jag inte skriver nåt som måste bli rätt på första försöket får jag leva med det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Wow, ni är snabba. Jag tycker att mina tangenter rasslar på rätt bra. Noterade lite märkligt att det alltid gick sämre när jag försökte skriva samma text en gång till. Känner också att det går en del tid att läsa nästa ord varje gång jag skriver mellanslag. Därför gjorde jag en egen test genom att sätta klockan på 60 sekunder och sedan skriva en text fritt från minnet till en textfil i linux.

Kommer typiskt upp i 47 wpm 250 tecken och maxade 55 wpm 276 tecken i Monkeytype.
Den egna testen (som skippade läsförståelsen) gav 74 wpm 330. Hjärnan lallar runt på äldre dagar

Permalänk

Vid korrekt fingersättning ca 30 wpm.
Min egna hittepå-fingersättning kring 75 wpm.

Efter 20 år i IT-branchen är jag på god väg att lära om till rätt fingersättning utan att titta på tangentbordet.

Permalänk
Medlem

88 wpm i monkey type testet. Verkar inte vara mycket att skryta med om man kollar tråden, men känns ganska ok ändå

Misstänker dock att jag har tangentbords motsvarigheten till kråkstil vad gäller korrekt fingersättning.

edit: Monkey type kändes dock som ett enklare test än andra jag kört, där man inte tvingas korrigera fel eller hantera versaler och diverse tecken.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag landade på 90 wpm, 97% acc och 73% con på monkeytype (svenska) på första försöket (och enda).

Men jag stör mig som någon annan också var inne på att det inte är följsamma meningar. Hjärnan processar fan inte tillräckligt snabbt på mig... jag hinner snabbt tänka "Så där kan det väl inte stå..." och sen har jag tappat lite koncentration. Skulle troligen inte kunna skriva avsevärt mycket snabbare för det men jag kan nog absolut skriva snabbare. Upplever att jag skriver mycket snabbare när det är en mening jag själv tänkt ut exempelvis.

När jag en gång i tiden, för typ 20 år sedan faktiskt gick in för att lära mig att skriva utan att titta på tangenterna och försöka skriva så snabbt som möjligt så dök jag på en roligare variant av detta. Har sparat länken sedan jag dök på den för många många år sedan och den funkade visst fortfarande. Ett litet Space invaders-inspirerat spel med typing-tema. Se nedan:
http://existenz.se/out.php?id=41083

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk

92 WPM monkey med 97% accuracy. I detta forumet slår det inga rekord men jag är nöjd

Permalänk
Medlem

Total katastrof blir det när man ska sitta och skriva av någon text och "tänker för mycket". Upplever att jag skriver mycket mycket snabbare när jag bara sitter och skriver rakt ut huvudet. Landar på allt mellan 65 och 100 WPM i monkeytype beroende på hur psykad man blir och enstaka fel slöar ner en ganska rejält om man försöker korrigera så beror lite på om man går för 100% accuracy eller nöjer sig med 95...

Jag har aldrig någonsin lärt mig någon formell ställning att ha fingrarna i eller liknande. Jag har knappat på tangentbord sen jag var 3 år och sisådär 25 år senare landat i att på något sätt kunna skriva utan att sitta och glo på tangentbordet osv på ren erfarenhet tror jag. Någon som vet vilken teknik man borde ha hade förmodligen skrattat.

Sen sitter jag mest och programmerar hela dagarna och det sista problemet jag har är hur fort syntaxen reser från fingrarna till skärmen.

Totalt förfall ju längre man skriver.. Börjar på 120 och kontinuerligt mer och mer värdelös till testet tar slut.

Permalänk
Medlem

Ni som får över 150 WPM på första försöket i monkeytest 30 sec, vad har ni för tangentbord?