Permalänk
Medlem

Bärbar eller stationär?

Hej!

Jag har snickrat ihop mina egna datorer sedan mitten av 90-talet men har aldrig haft en laptop som min "main" dator, endast som jobb dator.

Men nu vill jag ha ha en 0db dator när jag surfar och gör lättare saker samt att kunna ta med den enkelt tilll landstället så en laptop är på inköpslistan.

Så nu till min fråga, hur bör jag värderar grafikkorten i dom bärbara? är ett 3060 i en laptop likvärdigt med ett 3060 i en desktop? (antar inte?)

Jag är numera 40+ och speler inte nuvarande AAA titlar men vill kunna lira med hyffsad FPS om jag känner för det.

Några tankar, framförallt om prestanda skillander meller laptop GPUs och desktop GPUs?

Tank på förhand

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte svara på om 3060 Laptop är likvärdigt med ett 3060 Desktop men jag sitter på en laptop med ett 3060 och jag är väldigt nöjd. Detta år har jag lirat Far Cry 6 och Assassins Creed Valhalla med "High" inställningar utan några problem. Jag tror den även klarar "Very high" men det har jag inte testat då laptops tenderar att bli väldigt varma.

Dock om du vill ha en mer framtidsäker laptop så skulle jag nästan säga att du kanske ska satsa på 3070 eller högre.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Laptopgrafikchip är nedskalade jämfört med desktopvarianter. Åtminstone på Nvidia-sidan kan man ta som tumregel att laptopvarianten motsvarar ungefär ett steg ner jämfört med desktop, så 3070 mobile är ungefär som 3060 desktop. Sedan beror det mycket på hur mycket effekt grafikchippet tillåts dra (TGP, Total Graphics Power, är Nvidias benämning på det). Ett bra ställe att få en fingervisning om prestanda är https://www.techpowerup.com/gpu-specs/, och när man har gallrat ner till några kandidater är det recensioner av modellerna som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

Laptopgrafikchip är nedskalade jämfört med desktopvarianter. Åtminstone på Nvidia-sidan kan man ta som tumregel att laptopvarianten motsvarar ungefär ett steg ner jämfört med desktop, så 3070 mobile är ungefär som 3060 desktop. Sedan beror det mycket på hur mycket effekt grafikchippet tillåts dra (TGP, Total Graphics Power, är Nvidias benämning på det). Ett bra ställe att få en fingervisning om prestanda är https://www.techpowerup.com/gpu-specs/, och när man har gallrat ner till några kandidater är det recensioner av modellerna som gäller.

Jag har dock hört att ett 3060 Laptop presterar väldigt likvärdigt som ett 3060 Desktop men det är inget jag vågar stå för i mitt tidigare inlägg.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Jag har dock hört att ett 3060 Laptop presterar väldigt likvärdigt som ett 3060 Desktop men det är inget jag vågar stå för i mitt tidigare inlägg.

RTX 3060 mobile har faktiskt fler kärnor än desktop-versionen, så det är inte omöjligt att det stämmer. Särskilt i laptops som tilldelar det högre TGP, så att det kan klockas i närheten av desktopkorten också. Enligt Techpowerup ska det ligga ungefär mittemellan 3050 och 3060, men då ser det ut som att de har räknat på ganska låga 80 W TGP.