Problem med långsam laptop (långsammare med strömkabel)

Permalänk
Medlem

Problem med långsam laptop (långsammare med strömkabel)

Hej,

Har nyligen köpt en laptop som egentligen mest var avsedd för kontor men ville ha möjlighet att spela enklare spel. Köpte denna då den var på erbjudande:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_samsung-galaxy-book-15-...

Drivrutiner:
Installerat alla nya, både intels och Nvidias

Grafikkort: MX450
I enhetshanteraren finns även Intel Xe Graphics, men förstått att det antagligen hör till processorn.

Spelinställningar: Provat både optimera via Nvidia och dra det mesta på low, speciellt i CS GO.

Energi / Windowsinställningar: Har ställt in Hög prestanda och sett till att det inte ändras med strömkabel i. I övrigt har jag haft svårt o hitta hur datorn jobbar med strömkabel utan / i.

Har problem att spela både CS go och COD modern warfare 2 2009.

När jag spelar utan strömkabel i COD så ligger FPS på 60 stabilt, så det går att spela. När jag sätter i strömkabeln USB C så stiger FPS markant några sekunder sedan kraschar det till 10-30 FPS. Datorn lär inte hinna bli för varm på några sekunder? Känns märkligt.

Har googlat men detta verkar vara ovanligt, ringde även samsung support som inte kunde hjälpa mig, de tyckte jag skulle åka till återförsäljaren och byta strömkabeln. Alternativt fabriksåterställa men datorn är helt ny. Har även försökt stänga ner mycket i bakgrunden även fast jag iakttagit att datorn använder mycket minne.

Väldigt tacksam för hjälp.

Mvh
Jonathan

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonster:

de tyckte jag skulle åka till återförsäljaren och byta strömkabeln.

Dummaste jag hört...

Låter ju som att den byter från den integrerade grafiken till Nvidias (eller tvärtom) när du stoppar i strömsladden, vilket är vanligt när man har dedikerat grafikkort i laptops. Kanske går att stänga av det i bios inställningarna för att se om du har samma problem då?

Permalänk
Medlem

Testa med att välja interna grafiken, resp den dedikerade nvidia när du spelar, väljer vilken grafikkortet som ska vara aktiv i spel gör du i kontrollpanelen för Nvidia.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat att köra på båda grafikkorten, det blir egentligen ingen skillnad. När strömkabeln åker i så stiger FPS markant till 150-200 för att sedan krascha till 5-20g på när man rör sig i spelet.

Utan strömkabel ligger jag fortfarande på 60 FPS stabilt i alla händelser.

Känns snarare som att det är processorn som spökar? läste att Turbo boost kan ställa till det och ändrade max kapacitet på processorn 99%. Har iofs kört Intel arc i spelet och vill minnas att processorhastigheten steg till 50-60%

Något händer ju när jag stoppar i strömkabeln, har försökt titta i bios men hittar inget vettigt där.

Permalänk
Medlem

Kan det ha någonting med strömspar profilerna att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Kan det ha någonting med strömspar profilerna att göra?

Kollat dessa med , även provat dra ner till CPU max 99%. Vilket varit problem för vissa i samband med turbo boost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonster:

Kollat dessa med , även provat dra ner till CPU max 99%. Vilket varit problem för vissa i samband med turbo boost.

Uppdatering.

Nu provade jag att inaktivera det ena grafikkortet i enhetshanteraren, och då blev det väsentlig skillnad oavsett om jag körde Nvidia eller integrerade. Har ju dock försökt ställa in detta manuellt tidigare i windows och nvidias kontrollpanel.

Vart tycker ni att jag ska leta vidare? Jäkla märkligt att grafikkorten verkar ta ut varandra.

Permalänk
Medlem

Märkligt..

Om du drar ner typ CPU-Z och kollar på klockfrekvensen den kör på när du drar igång ett spel med båda aktiverade resp. bara ena aktiverad, kan du se nån märkbar skillnad då?
Gärna om du kan kolla gpu frekvensen också.

Tänker om datorn förbrukar sin strömbudget genom att hålla både integrerade och dedikerade igång samtidigt? Så den stryper strömmen för samtliga/cpun.

Permalänk
Medlem

I ytterligare felsökningssyfte är det bra att faktiskt ta reda på vad temperaturerna på de olika komponenterna uppgår till som mest, speciellt precis innan FPS-krascherna sker. Du kan ladda ned HWINFO för att se temperaturer

Permalänk
Medlem

Hade lite bråttom att ropa hej...måste ha slarvat när jag provade spela.

Integrerade grafik: Upplever att detta funkar med strömkabel i när jag spelar, då kraschar det inte . Kräver att Nvidia är inaktiverad.

Nvidia: Kraschar med strömkabel i även om Intel är inaktiverad. Utan strömkabel flyter det dock på bra.

Ska försöka kolla CPU klockfrekvens senare.

Patrick P: tror du det spelar någon roll då detta inträffar på några sekunder? Vi pratar alltså inte minuter utan 10 sekunder max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonster:

Hade lite bråttom att ropa hej...måste ha slarvat när jag provade spela.

Integrerade grafik: Upplever att detta funkar med strömkabel i när jag spelar, då kraschar det inte . Kräver att Nvidia är inaktiverad.

Nvidia: Kraschar med strömkabel i även om Intel är inaktiverad. Utan strömkabel flyter det dock på bra.

Ska försöka kolla CPU klockfrekvens senare.

Patrick P: tror du det spelar någon roll då detta inträffar på några sekunder? Vi pratar alltså inte minuter utan 10 sekunder max.

Det tar inte många minuter att kolla, så jag skulle kolla upp det ja
Om inte kylaren är fastskruvad tillräckligt (eller om kylpastan inte täcker hela kärnan) kan det gå väldigt fort innan det överhettas. Förmodligen är det inte detta som är problemet, men som sagt går det väldigt fort att kolla, så du borde försöka utesluta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det tar inte många minuter att kolla, så jag skulle kolla upp det ja
Om inte kylaren är fastskruvad tillräckligt (eller om kylpastan inte täcker hela kärnan) kan det gå väldigt fort innan det överhettas. Förmodligen är det inte detta som är problemet, men som sagt går det väldigt fort att kolla, så du borde försöka utesluta det.

Körde med corethemp, hade svårt att få det som överlägg men körde spelet o drog upp programmet, verkade ligga på 52 grader så borde inte va något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonster:

Körde med corethemp, hade svårt att få det som överlägg men körde spelet o drog upp programmet, verkade ligga på 52 grader så borde inte va något problem.

Coretemp visar CPU-tempen, med HWINFO får du (utöver CPU-tempen) även GPU-tempen

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Coretemp visar CPU-tempen, med HWINFO får du (utöver CPU-tempen) även GPU-tempen

Av en slump hittade jag en ny bios i Samsung Update, nu verkar det flyta på otroligt mycket bättre.

Har slitit mitt hår, låter det rimligt för er att en gammal / instabil bios kan ge liknande problem?

Tack för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Det låter mycket rimligt tycker jag. Konstigt att it supporten inte tipsa om det istället för att byta ut sladden