Permalänk

Lägga hdmi-kabel i vägg

Tjenare,

Har nyligen köpt hus och håller på att göra om lite. Tänkte blandannat göra allting med media sladdfritt. Ska alltså gå genom väggar och kopplas i vägguttag osv. Det enda problemet jag har är HDMI-kabeln. Den ska dras 15m och jag har hittat två alternativ, antingen Nördics AOC för runt 1000-lappen eller supras för 2400. Är det någon som har koll på kvalitet på nördics grejer? Vore tråkigt om den gick sönder om 3år.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeluffe:

Tjenare,

Har nyligen köpt hus och håller på att göra om lite. Tänkte blandannat göra allting med media sladdfritt. Ska alltså gå genom väggar och kopplas i vägguttag osv. Det enda problemet jag har är HDMI-kabeln. Den ska dras 15m och jag har hittat två alternativ, antingen Nördics AOC för runt 1000-lappen eller supras för 2400. Är det någon som har koll på kvalitet på nördics grejer? Vore tråkigt om den gick sönder om 3år.

Tacksam för svar.

Har 2st 2m (inte i vägg/AOC) Nördic Ultra High Speed certifierade HDMI kablar från 2021 å dessa håller än. En 1m på väg. Mina är lite styva om ska böja dessa, du får kolla vad som står i texten på den du ev tänker beställa.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeluffe:

Tjenare,

Tacksam för svar.

Vad ska du köra för upplösning?

15 meter kan bli svårt att få bra signal om du ska köra nått annat än vanlig 1920 misstänker jag.

Finns alternativ med HDMI över fiber annars - men risk att det blir dyrare.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Vad ska du köra för upplösning?

15 meter kan bli svårt att få bra signal om du ska köra nått annat än vanlig 1920 misstänker jag.

Finns alternativ med HDMI över fiber annars - men risk att det blir dyrare.

Det är specifikt fiberkablar trådstartaren frågar om. AOC = active optical cable.

Till TS: Du ska välja en kabel som är certifierad, så den för 1050kr är inte värd att chansa på eftersom man inte vet om den kommer fungera ordentligt i alla scenarion.

Nördig har dock 15m certifierade kablar med stöd för 48Gbit, så köp en sån. Supra har ingen fördel över Nördic så länge båda är certifierade.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Det är specifikt fiberkablar trådstartaren frågar om. AOC = active optical cable.

Till TS: Du ska välja en kabel som är certifierad, så den för 1050kr är inte värd att chansa på eftersom man inte vet om den kommer fungera ordentligt i alla scenarion.

Nördig har dock 15m certifierade kablar med stöd för 48Gbit, så köp en sån. Supra har ingen fördel över Nördic så länge båda är certifierade.

Perfekt! Blev en beställning på den certifierade.
Vet du hur mycket adaptrar förstör signalen? Tänkte eventuellt sätta en adapter i väggen som man i sin tur kopplar en annan hdmikabel i. Just för att sladden inte bara ska hänga ut från väggen.
Verkar inte finnas några faktiska vägguttag som stödjer 2.1 än. Inte hela världen egentligen, har bara 1080utrustning än så länge. Men gäller ju att framtidssäkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Dagens läxa

Tackar för den goda tonen trots mitt uppenbara snedsteg

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeluffe:

Perfekt! Blev en beställning på den certifierade.
Vet du hur mycket adaptrar förstör signalen? Tänkte eventuellt sätta en adapter i väggen som man i sin tur kopplar en annan hdmikabel i. Just för att sladden inte bara ska hänga ut från väggen.
Verkar inte finnas några faktiska vägguttag som stödjer 2.1 än. Inte hela världen egentligen, har bara 1080utrustning än så länge. Men gäller ju att framtidssäkra.

Har du tur så fungerar det jättebra med kontakten i väggen. Har du otur så fungerar det dåligt, bilden blir svart, blinkande pixlar, ingen bild alls osv. Det kan också fungera en stund, fungera perfekt ena gången du startar TVn men inte alls andra gången. Vem vet?

Det är ju inte snyggt, men jag skulle avvaktat med vägguttaget tills det finns bekräftade fungerande uttag. Om du köper kassa uttag som fungerar idag så kommer du ändå behöva köpa nya uttag när du byter TV.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Har du tur så fungerar det jättebra med kontakten i väggen. Har du otur så fungerar det dåligt, bilden blir svart, blinkande pixlar, ingen bild alls osv. Det kan också fungera en stund, fungera perfekt ena gången du startar TVn men inte alls andra gången. Vem vet?

Det är ju inte snyggt, men jag skulle avvaktat med vägguttaget tills det finns bekräftade fungerande uttag. Om du köper kassa uttag som fungerar idag så kommer du ändå behöva köpa nya uttag när du byter TV.

Ahh, Alright. Får fundera på hur jag gör. Tusen tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag hade helt klart struntat i "riktiga" fasta uttag på väggen, men har du tillgång till 3D-skrivare borde det vara ganska enkelt att sätta ihop en snygg täcklucka som kabeln kan passera ut genom. Annars använd en färdig produkt typ något åt det här hållet:

https://www.belysningsimporten.se/elmaterial/doslock/tacklock...

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Det finns även signalomvandlare man kan använda för att köra HDMI över ethernet. (om det finns existerande sladdar och uttag för ethernet)

Jag har testat följande https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/hdmi...

Med en sladd på ungefär 15 meter (ethernet) och sedan relativt korta HDMI kablar på varje ända. (2+2 meter)

Det fungerar bra när det fungerar. Men det är tyvärr lite mekigt och väldigt ointuitivt när det väl går fel. När det inte fungerar så fungerar det delvis men det blinkar svart snabbt och då kan det vara färginställningar som inte stödjs med den bitrate som själva signalomvandlaren kan hantera.

Just denna adaptern tar ju bara 1080p@60Hz men det finns ju adaptrar som klarar mer än så med. Men det kostar ju mer.

Kan vara något att överväga.