Telefon postar på 4chan av sig självt

Permalänk
Medlem

Telefon postar på 4chan av sig självt

Hej,

Har en iphone X som jag tidigare surfat en del på 4chan med, och har fått dessa meddelanden vid ett par tillfällen om att jag är bannad från sidan:

Jag har inte postat dessa saker själv så antar att telefonen på något sätt är del av ett botnet eller liknande? Jag använder inte 4chan längre men undrar om det finns något jag kan göra för att bli av med detta, är det fabriksåterställning som gäller eller finns det någon annan lösning? Jag undrar också om detta "virus" kommer från 4chan på något sätt eller om det troligtvis kommer någon annanstans ifrån?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Hej,

Har en iphone X som jag tidigare surfat en del på 4chan med, och har fått dessa meddelanden vid ett par tillfällen om att jag är bannad från sidan:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Jag har inte postat dessa saker själv så antar att telefonen på något sätt är del av ett botnet eller liknande? Jag använder inte 4chan längre men undrar om det finns något jag kan göra för att bli av med detta, är det fabriksåterställning som gäller eller finns det någon annan lösning? Jag undrar också om detta "virus" kommer från 4chan på något sätt eller om det troligtvis kommer någon annanstans ifrån?

Tack!

Jag vet inte om det finns seriösa antivirus/malwareprogram på smartphones, så är väl inte mycket mer att göra än fabriksåterställning. Samtidigit finns väl risken att ett sådant program skulle överleva något sådant.

Kanske står något vettigt här

Permalänk
Skrivet av siglolmic:

Hej,

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Tack!

Kan det vara så enkelt att du surfar på 4chan via 4G och får då en (delad) IP-adress som någon annan postare blivit bannad med?

Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16 GB Red Devil - WD Black SN850 1TB Gen 4
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem

NVM

fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fogelholk:

Kan det vara så enkelt att du surfar på 4chan via 4G och får då en (delad) IP-adress som någon annan postare blivit bannad med?

Det skulle vara min gissning med.

Permalänk
Medlem

Du tror alltså att din dator är del av ett botnät som postar på 4chan på svenska?

Det finns två rimliga svar på detta mysterium:

1. Du har trollat och vill inte drabbas av konsekvenserna
2. Du har trollat och glömt bort det (likt de gamla sägerna om kolmonoxid på reddit)

För att vara lite snäll så skulle det även kunna vara:

3. Någon annan på ditt wifi trollar på 4chan

Lösningen är att byta ip-adress, och därefter skärpa dig så att du inte blir bannad igen.

Permalänk
Medlem

Det är sannolikt för att när du använder mobilnätet så får du en ny IP-adress då och då, och ibland får du en som någon tidigare använt för att skriva dessa inlägg.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fogelholk:

Skrivet av Shrudder:

Det är sannolikt för att när du använder mobilnätet så får du en ny IP-adress då och då, och ibland får du en som någon tidigare använt för att skriva dessa inlägg.

Om det är detta så är det ju betryggande, men har man verkligen en IP-adress som byts ut när man surfar på 4G-nätet? Låter rimligt dock eftersom iallafall en av postsen var på svenska, och tror att risken att min telefon är helt hackad för att posta svenska meme posts på 4chan är ganska liten.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av siglolmic:

Om det är detta så är det ju betryggande, men har man verkligen en IP-adress som byts ut när man surfar på 4G-nätet? Låter rimligt dock eftersom iallafall en av postsen var på svenska, och tror att risken att min telefon är helt hackad för att posta svenska meme posts på 4chan är ganska liten.

Tack för hjälpen!

Det är inte säkert att den byts men du delar den troligen med andra om du har ett vanligt abonnemang.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.