Spoltjut från moderkort när jag drar musen?!

Permalänk
Medlem

Spoltjut från moderkort när jag drar musen?!

Hej!
Jag har ett B550m S2h från gigabyte vilket fungerar bra tillsammans med 5600x bortsett från det faktum att moderkortet avger högfrekvent brus/surr när jag drar musen över skrivbordet etc. Det var ingen big deal när jag hade moderkortet i ett towershassi på golvet men nu när jag satte in det i ett NR200p som har hål i alla sidor så hörs det väldigt mycket. Inte minst nu när jag har chassit på skrivbordet. Är den här typen av fel skäl nog för reklamation? Gissar att det inte finns så mycket mer att göra än att byta ut det? Har garanti kvar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Prova att flytta musen till en annan USB-port och se om det hjälper.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hej!
Jag har ett B550m S2h från gigabyte vilket fungerar bra tillsammans med 5600x bortsett från det faktum att moderkortet avger högfrekvent brus/surr när jag drar musen över skrivbordet etc.

Är du helt säker på att det inte är ett ljud som kommer från dina högtalare?

Detta är ett väldigt vanligt problem med integrerade ljudkretsar annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är du helt säker på att det inte är ett ljud som kommer från dina högtalare?

Detta är ett väldigt vanligt problem med integrerade ljudkretsar annars.

Yes. Jag har inga högtalare. Det verkar komma från VRM.

Skrivet av mpat:

Prova att flytta musen till en annan USB-port och se om det hjälper.

Det har jag redan testat. Kan testa fronportarna iofs. Det har jag inte gjort.

Update: Det gjorde ingen skillnad. Utöver när jag drar musen så hörs ett knastrande från VRM hela tiden nu. Nästan som när en gammal hårddisk lär när den läser/skriver.

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Yes. Jag har inga högtalare. Det verkar komma från VRM.

Det har jag redan testat. Kan testa fronportarna iofs. Det har jag inte gjort.

Update: Det gjorde ingen skillnad. Utöver när jag drar musen så hörs ett knastrande från VRM hela tiden nu. Nästan som när en gammal hårddisk lär när den läser/skriver.

Om du har någon USB-hub med egen strömförsörjning så kan du prova att koppla in den där.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om du har någon USB-hub med egen strömförsörjning så kan du prova att koppla in den där.

Tack för tipset! Ingen dum idé. Nu har jag ingen, men det är ju lätt att skaffa. Ett problem nu är att jag hör ljud från VRM hela tiden när fläktarna går på lågvarv. Detta är alltså oavsett om jag rör musen eller ej. >.<

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Daemon85 skrev ett tips som funkade för mig i en anna tråd.
"jag hittade en lösning i ett annat forum, för att få bort ljudet fick jag gå in i bios, cpu inställningar och stänga av hela/alla c state (strömsparande)"

Permalänk
Medlem

Började få högt VRM tjut på mitt Gigabyte Z390 Master. Försökt allt möjligt. Det enda som hjälpte var att stänga av alla C-States i BIOS för det var just i IDLE det lät som mest. Efter jag stänge av dom blev kortet knäpptyst..

Det är processorns energisparlägen. Konstigt nog klockar processorn ändå ner sig och verkar dra ungefär samma i idle med och utan C-States. Detta är dock med Intel Prolle 9900K. Vad som händer med en AMD prolle har jag ingen aning och på egen risk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerners:

Daemon85 skrev ett tips som funkade för mig i en anna tråd.
"jag hittade en lösning i ett annat forum, för att få bort ljudet fick jag gå in i bios, cpu inställningar och stänga av hela/alla c state (strömsparande)"

Skrivet av Myllerman:

Började få högt VRM tjut på mitt Gigabyte Z390 Master. Försökt allt möjligt. Det enda som hjälpte var att stänga av alla C-States i BIOS för det var just i IDLE det lät som mest. Efter jag stänge av dom blev kortet knäpptyst..

Det är processorns energisparlägen. Konstigt nog klockar processorn ändå ner sig och verkar dra ungefär samma i idle med och utan C-States. Detta är dock med Intel Prolle 9900K. Vad som händer med en AMD prolle har jag ingen aning och på egen risk

Tack! Ska försöka luska ut vad det heter på "AMDska". Det är min första AMD burk så har ingen koll på nånting känns det som. Påverkade det er strömförbrukning mycket? I dessa dagar har man ju knappast råd att slösa i onödan. :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack! Ska försöka luska ut vad det heter på "AMDska". Det är min första AMD burk så har ingen koll på nånting känns det som. Påverkade det er strömförbrukning mycket? I dessa dagar har man ju knappast råd att slösa i onödan. :S

I HWinfo eller vilket program det nu var låg idle watt på cpun i princip lika med och utan c-states. Den klocka ner sig som ska. Har inte mätt i el-uttaget dock. Bäst nog att kolla själv sen om du provar, kan nog skilja mellan Intel och Amd hur det funkar.

Permalänk
Medlem

Update:
Har nu testat utan c-states, stängt av AMD coon n quite och testat att stänga av spread spectrum utan någon skillnad. Något som tycks påverka är musens polling rate. Kör en viper mini och ändrar jag från 1000Hz till 500Hz så ändras ljudfrekvensen som kommer från vad jag misstänker är VRM. Byter jag till en logitech OEM, mus med 125Hz polling rate så hörs ljudet nästan inte alls. Det låter sjukt mycket när jag scrollar. Men samma ljud som är konstant när jag rör musen eller scrollar låter lite till och från av sig själv också. Funderar på att höra av mig till webhallen där jag köpte moderkortet. När jag öppnade det från början såg det dessutom ut att vara använt. Typ som att någon spillt kylpasta över 24-pinskontakten. Men eftersom det var sista exemplaret de hade inne så orkade jag inte få det utbytt. Skulle fått kompensation, men sen dök det upp annat och jag orkade sen inte ta tag i det. När jag hade moderkortet i ett väldämpat chassi en bit bort på golvet var det här ingen big deal men nu låter det som satan. Inte minst när jag kör både cpu och GPU tunga laster. Trodde först att det än värre ljudet kom från grafikkortet men det gör det inte. När grafikkortet belastas så låter det även från moderkortets VRM.

Visa signatur