Körkort år 2024 - Manuell eller Automat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Sannolikt är han inte gjord av pengar och kommer sannolikt äga några äldre begagnade bilar innan han har råd med sin första egna Tesla. Bilar med automatlåda och elbilar kostar fortfarande från några till väldigt många tusen mer än en manuellt växlad skrothög från 2003 som man har råd att köra i diket med några gånger de första vintrarna.
Det kommer troligen mer än väl kompensera för den högre initiala investeringen i att lära sig koppla och växla.

Jag har en runt 6 år gammal mindre bil med manuell låda, vilket inte är så ovanligt. Letar man typ 5-serie så har däremot de flesta med vettiga motorer varit automat i säkert 20 års tid. Mycket beror det alltså både på ålder, men även typ av bil.

Så jäkla svårt är det inte, men det kan ju ta ett tag att nöta in reflexen och lista ut hur man gör för att inte få tjuvstopp och däckrök om vartannat, beroende på talang. Det kan vara trist att behöva betala en körskola för detta, men kan man låna en bil eller köpa något billigt (om man inte har en manuell redan) så är det ju mer en fråga om att lägga lite extra tid.

Permalänk
Medlem

Prismässigt för autokörkort vs manuellt så handlar det ju inte om många ören!
Det är även bra att ha manuellt kort för en del jobb och andra tillfällen.
Samt om man vill köpa äldre bil vilket man bör göra med dom 3-4 första efter nytaget körkort.

En manuell bil är ju inte ett nästintill 100% effektivt stöld skydd här i svedala som det är i USA.
MEN jag gissar på att inom dom större städerna så är nog en manuell bil idag i alla fall ett litet stöldskydd av hela bilen vs en automat även här.
Menar då stöld av bilen i sig, inte inbrott och stöld av innehåll!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja manuellt då man vet ej om det kan tänkas behövas i framtida jobb t.ex. och lär man sig manuell så kan man enkelt köra automat också.

Själv har jag alltid kört manuell då jag gillar att köra bil och skaffade även nya Mazda 3 2020 med manuell låda när det nu fortfarande är möjligt. När majoriteten idag kanske tycker automat är betydligt smidigare och därför trevligare så tycker jag det är roligare att köra med manuell. Har endast en gång prövat automat då jag provkörde en bil hos en bilhandlare men det gick ju nog smidigt det också för att va första gången man testat så lär inte va några problem att konvertera sig till automatlåda sen. (får bara lära sig att ena benet ska "spela dö" om man kommer från manuell växlad, annars kan det ju bli lite "trevligt" stopp )

Men kanske om några år så skulle jag börja tänka annorlunda ifall fossilbilar börjar dö ut nästan helt, lär inte finnas många manuella kvar då men idag skulle jag ännu lite föredra välja manuell för bilskola men visst man behöver väl höra lite med vad för ställning ens barn har till att köra, det kan ju vara att manuell innebär en viss svårighet för vissa som är väldigt ointresserade utav att köra så måste lite gå efter individens åsikter också efter hurpass taggade de är på att lära sig. Dock i sanningens namn så var jag inte intresserad alls utav att ta körkort och börja köra, var snarare orolig och nästan lite rädd att göra bort mig i trafiken att det var först senare som jag blev bekväm med det och började kunna njuta av det men tänkte det var bra att kunna köra manuell hursomhelst så därav valde jag den vägen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Sannolikt är han inte gjord av pengar och kommer sannolikt äga några äldre begagnade bilar innan han har råd med sin första egna Tesla. Bilar med automatlåda och elbilar kostar fortfarande från några till väldigt många tusen mer än en manuellt växlad skrothög från 2003 som man har råd att köra i diket med några gånger de första vintrarna.

Sonen köpte en volvo med automat från 2006, däremot noterade vi att utbudet av billiga första-bilar med automat är något mindre än manuella (helt naturligt). Var med det sagt inte särskilt svårt att hitta billiga bilar med automat och inte heller behöver det vara en tesla för att få en automatlåda.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Prismässigt för autokörkort vs manuellt så handlar det ju inte om många ören!

Håller med resten av det du skrev. Men detta påstående är generellt. Jag vet individer som aldrig någonsin skulle klara av att ta ett körkort för manuell bil.

Permalänk
Medlem

Om man inte kör bana så finns det väl ingen mening med manuell....

Hantverkare kör enbart automat vid nya bilar, då att sitta och koppla är slitage av knän. Så arbetsmiljömässigt säger det nej nu förtiden för manuelllåda. Vet inte ens någon typ av jobb som väljer manuell nuförtiden där man kör mycket.

Jag har själv manuell privat och det är en pina i Stockholm....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

har man ett genuint bil intresse så kan man konvertera automat TILL manuell, känner jag flera som gjort :).

lika bra att inte begränsa sig, kanske sitter du där om 10 år med drömbilen som INTE är automat?

Värsta skräpet var när jag råkade ut för ett skåp med robotiserad låda. Nära nog omöjligt att finmanövrera i lutning, men hyrfirman skulle ju ha ”automat”… Argh!

Permalänk
Medlem

säger definitivt manuell, ungarna håller på nu med körkort och tar för manuell trots att vi endast kör automat i familjen
anledningen är att ofta när vi hyrt bil på resor har det inte funnits automat.
eller att man ska låna en bil av service verkstaden så är det ofta jag får med manuell låda.
sedan som tidigare skrivit, vissa arbetsplatser har bara manuell låda i sina bilar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Kortar nog ned tiden lite med att slippa lära sig. En del ska ju liksom in i muskelminnet och har man dålig tillgång till att få öva privat så kan det bli dyrt.

Men det är en klar nackdel sen att ha körkort men ändå inte kunna få köra vissa bilar. Hade personligen undvikit att ta endast automat, men allas livssituation är olika.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Sonen köpte en volvo med automat från 2006, däremot noterade vi att utbudet av billiga första-bilar med automat är något mindre än manuella (helt naturligt). Var med det sagt inte särskilt svårt att hitta billiga bilar med automat och inte heller behöver det vara en tesla för att få en automatlåda.

Fast ska man göra en ekonomisk kalkyl får man räkna med att en äldre automat drar mer soppa än motsvarande manuell också, givet att man kan köra ordentligt.

Permalänk
Medlem

Din pojke kan köra automat, men när han växer upp och blir en man, då är det manuell som gäller.

Permalänk
Medlem

Oförutsedda saker kan hända och i framtiden kan man ställas inför en situation där man måste köra en bil med manuell växellåda. Ta för manuell. Så svårt är det inte.

De flesta företagsbilar är nog automatväxlade nu för tiden men det är tråkigt att avstå ett jobb p.g.a. en sån skitsak.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Definitivt Manuell då det ger mindre begränsningar för olika situationer som kan uppstå.

"Bättre att ha och inte behöva (så ofta) än att inte ha och plötsligt behöva".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Klart att man ska ta manuellt, och när man ändå är i farten kan man lära sig köra häst och vagn.

Nej, men om ni har en manuell kärra att övningsköra i, kör på "full" behörighet. I annat fall skulle jag nog rekommendera att ta de extra lektionernas kostnad och lägga på B96- eller BE-behörighet i stället. Det kommer sannolikt att komma till större användning.

Jag tog mitt kort för tre år sedan, 37 år ung, och för min del var det självklart att ta manuellt kort eftersom det var manuella lådor jag lärde mig köra på två decennier tidigare. Hur mycket har jag kört manuellt växlad bil efter uppkörningen? En enda gång, och jag hade kunnat undvika det utan större problem om så behövts.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Ett tips för att lära ut koppling!
En kompis övningskörde med sin dåvarande tjej inför hennes körkort.
Bilen var en Ford granada 1985 nånting med en koppling som högg som bara den, typ avståndet i kopplings pedalen där den började att dra till fullt hugg var nån mm.
Så han tog ut henne i skogen till en liten väldigt oanvänd traktorväg som hade en brant uppförsbacke där hon fick öva på dragläge och start i uppförslut.

Hon var jävligt sur efter en hel dag o halva kvällen men jävlar vad bra hon var på kopplingar efter det!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Stämmer in i att manuellt borde vara givet. Att inte kunna köra alla bilar är en väldigt stor begränsning att göra. Gamla manuella bilar slutar inte existera bara för att de flesta nya bilar som säljs är automatiska.

Om någon ber en köra en bil och man inte kan eftersom man var lat när körkortet togs, så är det ganska pinsamt skulle jag säga.

Om 10 år kanske det är överflödigt när nästan alla manuella bilar har hunnit skrotas, men inte än.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Lika bra att ta manuell så man får köra allt.
Elbilar har ju inga växlar, och de flesta nya är väl nästan standard med automat.

Men vill man köra någon skoj muskelbil eller sportbil så brukar det vara manuell som gäller.
Drygt också om man erbjuder sig köra någons bil och så är det manuellt och så "kan man inte köra den".

Permalänk
Medlem

Glömde tillägga att utöver man kan uppgradera ett manuellt körkort kan man även övningsköra, dvs så länge handledartillstånden är i ordning så får jag med manuellt körkort instruera henne på en manuell bil så man behöver inte gå till bilskolan heller , både jag och bilskolan vi rådfråga inför beslutet tyckte absolut man kan börja med automat med tanke på dessa möjligheter , ytterligare en fördel är vill hon nu ha manuellt och vi övningskör är hon ju enormt mycket säkrare på alla andra moment efter kört 1.5 år

Permalänk
Medlem

I och med att den manuella växellådan är på väg att fasas ut så kommer du klara dig alldeles utmärkt med automat.

Permalänk
Medlem

Som trafiklärare skulle jag rekommendera Manuell växellåda, om eleven är ung så går det snabbt (generellt) att lära sig att köra bil, om man dessutom börjar med att köra manuell från start så har eleven ingen inlärd rutin att göra av sig med heller.

Visa signatur

[Ryzen R7 5800X3D] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [2x16GB Kingston Fury @3733MHz CL16] [PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Värsta skräpet var när jag råkade ut för ett skåp med robotiserad låda. Nära nog omöjligt att finmanövrera i lutning, men hyrfirman skulle ju ha ”automat”… Argh!

Ja de så kallade robot lådorna är riktigt skräp, finns lyckligtvis betydligt bättre lådor. Cvt lådorna borde dödat av dom snabbt. Själv avskyr jag cvt lådorna pga gummisnoddseffekten och hur "bortkopplad" man känner sig. Annars är dom snåla och perfekta för lite mindre bilar. Måste jag välja automat är det någon moment låda som gäller, sköter man dom håller dom i evigheter, iallafall de äldre hydral styrda.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag har alltid talat för manuell. Är det att du behöver hyra eller låna bil exempelvis så brukade alltid automatarna vara borta först, i alla fall förr.

Vet man med sig att man kommer ha en automat och kanske aldrig behov av något annat, kör på. Går alltid att utöka eller konvertera som någon sade.

Jag har manuellt sedan antal år tillbaka. Ex-sambon tog automat för en månad eller två sedan.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem

Kör folk manuellt fortfarande? Knappt så mackarna har manuellt växlade bilar nu för tiden.

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom det inte lär vara nån jätteskillnad vid utbildningen i fråga om kostnad så är det bara dumt att inte ta kort för manuell växling, det är för tidigt för att begränsa sig till automatväxlat men när elbilarna har tagit över så är det dags men det sker inte till 2024 och dessutom så blir man ju begränsad till att i princip bara få framföra nya bilar vilket kan göra det dyrt att skaffa bil.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Kör folk manuellt fortfarande? Knappt så mackarna har manuellt växlade bilar nu för tiden.

Tydligen ca 80%, iaf 2020: https://msverige.se/allt-om-bilen/motor-jamfor/valja-automat-...

Själv känner jag nästan ingen som kör automatare i min ålder, men tror det är skillnad om man jämför med folk från stan.

Edit: lolol ignorera mig, tydligen kan jag inte läsa...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Tänker på en släkting(25+) som först var
rädd att ta manuellt körkort
tog sig i kragen o löste det
är nu rädd för att köra automat istället

Nån som kan ge en diagnos på människan?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

I sverige är fortfarande manuella bilar det vanligaste om man räknar in hela bilflottan.

nya bilar är oftare automat och det är nog mest för att system med dubbla drivlinor inte fungerar så bra med manuellt, eller el.

Men det är dumsnålt att ta auto endast, för som andra skriver är risken stor att man säts inför en situation att man måste köra manuell. Detta ger dig inga begränsningar.

Om man har problem med manuell låda vid körning så har man andra problem, det lilla som växlande innebär är inte avgörande för om du klarar körkort eller inte, ens personliga mognad är viktigare - impusivitet, förmåga att fokusera, prioritera och bedöma situationer. En automatlåda kommer inte förhindra en krock vid filbyte.

Fokusera på det viktiga, manuell lär man sig på kort tid och det är bra träning att lära sig lyssna på bilen och få en känsla för körningen.

Permalänk
Medlem

Röstar på manuell. Även om du inte ska ha någon privat kommer du stöta på det någon gång, eller så kanske du måste köra i jobbet. Min uppfattning där jag avbröt och sen slutförde körkortet långt senare (och då körde jag inte privat längre) är att det inte är koppling och växling som suger körlektioner utan allt annat när det gäller hur man agerar i trafiken.

Sen är det såklart synd att hybrider betyder automatlåda.

Icke-hybrider säljs fortfarande med manuell.

Arbetsfordon skulle kunna vara någon pickup eller exempelvis VW Transport, där vill man ibland välja bort automat för att de t.ex. körs med last ofta, brist på underhåll o.s.v. Dessa kommer du i teorin kunna stöta på i arbetet de kommande femtio åren. Privat kanske du vill köpa husbil, de är ofta automat men ska du välja bort den om den är manuell eller låta partnern köra?

Nu ville jag köra manuell, men varför begränsa sig så länge det finns en behörighetsskillnad?

Permalänk
Medlem

Begriper inte hur det ens kan vara ett alternativ. Att lära sig växla lär han sig fort och när han är redo att ta körkort är hela processen automatiserad. Det är inte en kostnadsfria utan en lathetsfråga.

Permalänk
Medlem

Manuell pga dumt att begränsa sig.
Sen är många företag som man eventuellt kanske jobbar på i framtiden snåla o köper bara in manuella bilar för det är billigare.
Men sen går vi ju mot hybrider o elbilar o dem är alla automat/inga växlar alls.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros