Permalänk
Medlem

Fläktar

Hej jag köpte precis 3 nya fläktar då jag hade bara 1 exhaust fan innan och fick runt 86C gpu grader på COD. köpte 3 nya arctic p14 fans satte 2 där fram som intake kunde inte få in den sista på toppen. Har testat cod igen och har exakt samma grader nu fast än jag vet att fläktarna är igång och snurrar undrar vad jag borde göra.

https://postimg.cc/ppxq6xnF
Har Phanteks P300a Mesh

Permalänk
Medlem

Byt till HWINFO64, brukar fungera bättre för temps.
86C är inte farligt..

Damma ur datorn?
Vad har du för komponenter?
(kan gå undervolta med samma prestanda men mindre värme)
Vart står datorn?
Snurrar fläktarna på grafikkortet?
Höj varvtalen på fläktarna till en nivå som är acceptabelt ljudmässigt men högre?

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: 32" QD-OLED Samsung G80SD + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zynd_hd:

Hej jag köpte precis 3 nya fläktar då jag hade bara 1 exhaust fan innan och fick runt 86C gpu grader på COD. köpte 3 nya arctic p14 fans satte 2 där fram som intake kunde inte få in den sista på toppen. Har testat cod igen och har exakt samma grader nu fast än jag vet att fläktarna är igång och snurrar undrar vad jag borde göra.

https://postimg.cc/ppxq6xnF
Har Phanteks P300a Mesh

Blåser de åt rätt håll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Byt till HWINFO64, brukar fungera bättre för temps.
86C är inte farligt..

Damma ur datorn?
Vad har du för komponenter?
(kan gå undervolta med samma prestanda men mindre värme)
Vart står datorn?
Snurrar fläktarna på grafikkortet?
Höj varvtalen på fläktarna till en nivå som är acceptabelt ljudmässigt men högre?

Har dammat ur datorn rätt så nyligen, har datorn på marken
Alla fläktar snurrar
är ganska ny med datorer vart går jag in för att höja varvtalen?

Hade 86c innan med bara 1exhaust fan innan tycker väl att den att med 2 nya fläktar att den borde gå ner något eller är det normalt att det ska vara samma grader med mer fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Blåser de åt rätt håll?

tror det satte dem som intake där framme på chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zynd_hd:

Har dammat ur datorn rätt så nyligen, har datorn på marken
Alla fläktar snurrar
är ganska ny med datorer vart går jag in för att höja varvtalen?

Hade 86c innan med bara 1exhaust fan innan tycker väl att den att med 2 nya fläktar att den borde gå ner något eller är det normalt att det ska vara samma grader med mer fläktar

Alla nya komponenter (processor och grafikkort) överklockar sig själv automatiskt till det tar stopp i temperatur eller watt den kan ta ut. (Förenklat) det brukar kallas Boost..
Så svårt att säga..

Kan det vara så att din utfläkt nu stoppar flödet in till datorn?
Vad händer om du tar bort filtret på toppen av chassit?

Kan titta vilket program jag kör för fläktar :).
Men går bygga kurvor osv om man vill
(Hastighet beroende på temperatur), själv kör jag fast hastighet på det mesta förutom processor/grafikkort.. då jag har så stora fläktar ändå.. och att man upplever varierande ljud mer störande osv..

Men du är säker på att den suger in luft där framme? Så du inte vände dom fel?

Visa signatur

Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, Fiio E10

Permalänk
Medlem

Fler chassifläktar brukar göra ganska liten skillnad på CPU-temperaturen så länge som luftflödet inte är helt strypt. I ditt fall så är ju fronten relativt öppen, så det är inte säkert att extra fläktar där faktiskt hjälper så mycket om CPU-kylaren ändå inte har några problem att dra in luft. Om du vill få ner temperaturen på CPUn så är det troligtvis en bättre CPU-kylare du behöver kolla på istället.

Permalänk
Medlem

Kan du ta kort inuti burken? Har du bytt kylpasta nyligen?

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Unraid | Smarthem: Homey 2023 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fler chassifläktar brukar göra ganska liten skillnad på CPU-temperaturen så länge som luftflödet inte är helt strypt. I ditt fall så är ju fronten relativt öppen, så det är inte säkert att extra fläktar där faktiskt hjälper så mycket om CPU-kylaren ändå inte har några problem att dra in luft. Om du vill få ner temperaturen på CPUn så är det troligtvis en bättre CPU-kylare du behöver kolla på istället.

Det är mitt GPU som är varmt inte mot CPU den har ganska normala temps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Kan du ta kort inuti burken? Har du bytt kylpasta nyligen?

Kan ta nån bild senare idag o lägga upp har inte byt kylpasta än, men jag tänker mest på mitt GPU

Permalänk
Medlem

Då du har ett MSI-grafikkort borde ju afterburner fungera utmärkt:
https://www.msi.com/Landing/afterburner/graphics-cards

Där kan du sätta temperaturbegränsning om du vill och mycket annat.

stavfel, skit på "f" tangenten
Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Alla nya komponenter (processor och grafikkort) överklockar sig själv automatiskt till det tar stopp i temperatur eller watt den kan ta ut. (Förenklat) det brukar kallas Boost..
Så svårt att säga..

Kan det vara så att din utfläkt nu stoppar flödet in till datorn?
Vad händer om du tar bort filtret på toppen av chassit?

Kan titta vilket program jag kör för fläktar :).
Men går bygga kurvor osv om man vill
(Hastighet beroende på temperatur), själv kör jag fast hastighet på det mesta förutom processor/grafikkort.. då jag har så stora fläktar ändå.. och att man upplever varierande ljud mer störande osv..

Men du är säker på att den suger in luft där framme? Så du inte vände dom fel?

Satte loggan fram ur på dem 2 där framme så fläktarna är framme och inte inne i datorn det är väll intake? Vet att jag har en exhaust där back för den följde med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zynd_hd:

Kan ta nån bild senare idag o lägga upp har inte byt kylpasta än, men jag tänker mest på mitt GPU

CPUn värmer ju upp luften i chassit så det är nog inte någon dålig idé att se till att allt är svalt

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Unraid | Smarthem: Homey 2023 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zynd_hd:

Satte loggan fram ur på dem 2 där framme så fläktarna är framme och inte inne i datorn det är väll intake? Vet att jag har en exhaust där back för den följde med datorn.

Tja jag använder, Fan Control för att styra mina fläktar.
https://getfancontrol.com/

Testat med att ta bort filtret i toppen? och sett om det blev lägre temp?

Visa signatur