Fråga om raytracing på GPU:s fast som bas för en CPU att sedan utgå ifrån.

Permalänk
Medlem

Fråga om raytracing på GPU:s fast som bas för en CPU att sedan utgå ifrån.

Tjena.

Kan man använda ett grafikkort för att med raytracing som bas beräkna hur mörkt/ljust det är vid en viss plats och/eller geometri i ett spel för att sedan mata tillbaka det värdet/värden till en CPU som sedan använder det för t.ex. styra AI:n på gubbar i spelet?

T.ex. om man tar spelet Splinter Cell men med raytracing och man skjuter sönder en lampa, sitter bakom en låda och då i ett visst värde på mörkret. Och så kommer en vakt gåendes mot det hållet man är på i en korridor. Jag tänker mig att man kan göra beräkningarna för om en vakt ser en eller någon del av sin egen modells geometri, genom raytracing-teknik på grafikkortet, givet om sammanställda mörkret är över ett visst värde eller inte?

Tack / h

Permalänk
Medlem

Spel har väl hanterat sneaking och dynamiskt ljus/mörker med AI som ser spelaren beroende på det långt innan riktig raytracing var nåt för spel. Thief the dark project förmodligen ett av de största exemplena, från 1998

Permalänk
Medlem

Jo precis och det är ett av de absolut bästa spelen och det formade mitt intresse för spel. Blev oerhört intresserad av just smygarspel efter det. Körde Thief 2 också som hade stöd för EAX som jag kunde ha då jag köpte ett X-Fi Fatal1ty-ljudkort för 2200 spänn, och det här var ju ca år 2000 så vad det blir i dagens pris vill jag inte tänka på. Men jösses vilket coolt ljud det var i Thief med det, otroligt stor skillnad mot utan EAX.

Men, som jag förstår det är det inte riktigt raytracing som bestämmer inputen för vakterna. Det var bra vad gäller hur mörkt som krävdes för att inte upptäckas och vid vilket avstånd som vakter kunde upptäcka en osv. Men med raytracing-möjligheterna nu tror jag smygarspel skulle bli helt otroligt coola, och jag tror att tillsammans med att själva ljuset i sig blir signifikant bättre så borde även raytracing kunna användas som bas för vad vakter kan upptäcka och inte.

Därför är min fråga mer teknisk, om det är möjligt eller inte med ett grafikkort som crunchar numren för det och sedan matar delar av totalen till CPU:n som sedan styr vakternas AI, baserat på det.