Permalänk

B450 eller B550?

Hej.

Smygbygger stationär och funderar på moderkort nu runt black friday/jul. Men jag vet inte vilken jag ska välja egentligen och varför. Ska bygga en gaming rig till frun som jag gärna vill skall hålla några år för henne. Har tittat på ryzen 7 5700x och ryzen 7 5800x så någon av dom blir det med 32 gb ram och med ett rx 6700 xt (frun gillar lag rött). Jag har sålt min själ till han med horn för att få det här rätt 😄

Men vilket mammabord och vilket chip?

B450, b550, x570?

Efter att ha skrapat ihop ny budget kan jag sträcka mig till 2000:- max för ett moderkort åt frun. Bästa punshen för pengen sökes som det heter.

Tack på förhand.

Visa signatur

Antingen så går det eller så går det sönder!

Permalänk
Medlem

B550

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

B450 har väldigt klent med PCIe-banor för t.ex. M.2-portar, och klarar inte ens av två M.2-portar i full PCIe 3.0-hastighet. B450 har inte heller stöd för PCIe 4.0.

Så om du inte måste välja ett B450 av budgetskäl så bör du kolla på ett B550 eller X570, och X570 är overkill för de flesta. B550 har lagomt med anslutningar och funktioner för de allra flesta och är troligtvis det bästa valet om du inte har några särskilda krav.

Permalänk
Hedersmedlem

AM4 är nu en död plattform så det spelar ingen enorm roll vad du går på för gaming eftersom att de flesta moderkorten klarar nyare CPU:er med UEFI-uppdateringar.
Med B450 så missar du stödet för PCIE4 vilket kan vara synd på ett nyköp men det gör inte särskilt stor skillnad, ingen skillnad alls i många fall när man inte har det absolut fläskigaste grafikkortet.
För vanlig gaming så gör X570 vs B550 egentligen ingen skillnad, du har tillräckligt med PCI-E lanes på B550 och dylikt.

Det som kan vara mer problematiskt är om moderkortet du väljer inte stöder 5700X/5800X native, i bästa fallen så kan du uppdatera UEFI utan CPU i med någon form av "BIOS flashback". I vissa fall kommer du behöva smälla i en äldre CPU först för att uppdatera.

Jag skulle dubbelkolla CPU-stödet och kört på det du hittar bäst deal på i princip.
Men skulle diffen vara väldigt liten, någon hundring eller så, mellan t.ex. B450 och B550 så är det onödigt att vara "dumsnål" och då skulle jag satsat på det nyare valet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Lite förenklat och kortfattat:

Den stora skillnaden är att du får PCIe 4 med B550, B450 har "bara" PCIe 3. Stöd för snabbare m.2-disk alltså. För grafikkort gör det rätt liten skillnad, PCIe 3 räcker gott i de flesta fall.

X570 är lite mer av allt jämfört med B550 men för de flesta tror jag inte det är så stor skillnad faktiskt. Det ska generellt ha lite bättre komponenter och därmed klara lite mer överklockning och stress än B550.

Ska du inte överklocka och inte koppla på en hel drös med komponenter så räcker ett B550 gott och väl. Exakt vilket törs jag inte säga, det finns got om tester ute på nätet så sök runt lite.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Sweclockers är som en premium chokladask!

Tusen tack för svar.

Så B550 får det bli!

2000:- e max taket men vid dessa uppkommande reor borde man ju kunna hitta nåt kap.

Nåt speciellt märke/modell jag skall satsa på ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smed-Pelle:

Sweclockers är som en premium chokladask!

Tusen tack för svar.

Så B550 får det bli!

2000:- e max taket men vid dessa uppkommande reor borde man ju kunna hitta nåt kap.

Nåt speciellt märke/modell jag skall satsa på ?

B550 är ett klokt val om du ska köra 1-2 m.2 diskar, resten SATA, en GPU

När det gäller märken på B550 så lyckades generellt de flesta väldigt bra, jag hade nog valt Gigabyte och ASUS först, och Asrock sist.

Titta mer på funktioner, om du vill ha wifi, ska du överklocka (VRM kvalité), etc.

Black Friday närmar sig med stormsteg så kan du vänta någon vecka eller två så kan du nog fynda ett fint moderkort.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

B550 är ett klokt val om du ska köra 1-2 m.2 diskar, resten SATA, en GPU

När det gäller märken på B550 så lyckades generellt de flesta väldigt bra, jag hade nog valt Gigabyte och ASUS först, och Asrock sist.

Titta mer på funktioner, om du vill ha wifi, ska du överklocka (VRM kvalité), etc.

Black Friday närmar sig med stormsteg så kan du vänta någon vecka eller två så kan du nog fynda ett fint moderkort.

Mvh

spånade runt lite å fann

Gigabyte B550M AORUS ELITE

Den verkar ha fått bra betyg och har allt i behovs väg vad jag kan se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör Strix B550-F som jag inte haft några problem med. Vet inte om det är mest bang for the buck men jag har för mig att jag kom fram till att det hade bra strömmatning och kylning för VRM när jag köpte det. Ligger även det under 2k.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Gigabyte har haft väldigt segt med BIOS-uppdateringar av sina B550-kort. Kolla en vända på deras sida hur det är med uppdateringar till just ditt kort.
Mitt B550 AORUS PRO V2 (rev. 1.0) har senaste release 2022-01-13 och sen dess är det bara beta-releaser (de releaser sin har bokstav efter siffran är Beta, tex F15d).
Mitt kort har dock fungerat utan problem, men jag klockar inget.

Finns även en megatråd här
https://www.tweaktownforum.com/forum/tech-support-from-vendor...

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Jag kör Strix B550-F som jag inte haft några problem med. Vet inte om det är mest bang for the buck men jag har för mig att jag kom fram till att det hade bra strömmatning och kylning för VRM när jag köpte det. Ligger även det under 2k.

Skall hålla koll efter den på black friday. Toppen tips.

Skrivet av Javis:

Gigabyte har haft väldigt segt med BIOS-uppdateringar av sina B550-kort. Kolla en vända på deras sida hur det är med uppdateringar till just ditt kort.
Mitt B550 AORUS PRO V2 (rev. 1.0) har senaste release 2022-01-13 och sen dess är det bara beta-releaser (de releaser sin har bokstav efter siffran är Beta, tex F15d).
Mitt kort har dock fungerat utan problem, men jag klockar inget.

Finns även en megatråd här
https://www.tweaktownforum.com/forum/tech-support-from-vendor...

ja jag läste på lite där, verkar ju mest vara tweakers å klockare som blivit lite ur gängen på sega updates. Men frun precis som du kommer ju inte heller klocka. Hon vill bara panga mig i ryggen i nåt spel 😄

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska du köra på standardinställningar så spelar det egentligen ingen roll vilket B550 du väljer, bättre VRM har rätt liten betydelse om man inte överklockar och stressar systemet maximalt. Se till att ha bra lutftlöde över moderkortet så duger enklare varianter gott. Sök reda på ett som har de funktioner du vill till ett pris som känns okej.

Dubbelkolla bara när du köper så att moderkortet har stöd för den processor du valt, alternativt att moderkortet har BIOS flashback så du kan uppdatera utan CPU. Nu ska väl de flesta moderkorten i butikerna vara uppdaterade men det kan alltid finnas någon gammal hyllvärmare som dyker upp så helt säker ska man inte vara.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Fick ett tidigt erbjudande på 2 moderkort, från butik med kvitto.

MSI MAG B550M MORTAR

Asrock B550M Steel Legend

1100:- oavsett vilket moderkort jag tar.

Yay or nay?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smed-Pelle:

Fick ett tidigt erbjudande på 2 moderkort, från butik med kvitto.

MSI MAG B550M MORTAR

Asrock B550M Steel Legend

1100:- oavsett vilket moderkort jag tar.

Yay or nay?

MSI med eller utan Wifi? Utan Wifi kostar ett nytt 1490 så tycker 1100 är lite högt begagnat, särskilt då det är slut på den plattformen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

MSI med eller utan Wifi? Utan Wifi kostar ett nytt 1490 så tycker 1100 är lite högt begagnat, särskilt då det är slut på den plattformen.

nej dom är bägge från butik alltså nya, jag som skrev illa i förra posten. Tror det var wifi på men skall dubbel kolla, han hade bara ett x kvar av den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smed-Pelle:

nej dom är bägge från butik alltså nya, jag som skrev illa i förra posten. Tror det var wifi på men skall dubbel kolla, han hade bara ett x kvar av den.

Bra priser på båda I övrigt är de ganska likvärdiga, ingen av dem har wifi dock.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smed-Pelle:

Är de helt nya är det en annan femma, då är priserna helt okej. Vilket av dem som är bättre törs jag dock inte säga. Både Asrock och MSI har haft en del bottennapp, likaväl som bra produkter, de senaste åren så sök runt efter tester av dem för att se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smed-Pelle:

Kör på MORTAR, det har BIOS-flash.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.