Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Några tankar eller tips till blivande ägare?

Installera appen innan du hämtar bilen blir så mycket smidigare om dom inte redan sagt till om det.
Skaffa en laddkabel då får bara men en laddare för 220v som ligger i en väska som jag aldrig använt så vet inte ens om den funkar.
Dom få gånger jag laddad ute så backar jag in bilen och försöker se till att kabeln är på min sida då laddluckan sitter på den sidan.
Kul att se folk ut som laddar och korsar och tvärsar med deras kablar kan inte vara så svårt att planera

Sedan kan du ju fråga när du hämtar bilen varför man inte kan sätta timer på måndagar för att förvärma bilen längre blir bara error eller så blir det inget och då är det typ det enda jag använder appen till samt ibland se om bilen laddar/laddat klart om man är iväg någonstans och sätter den på laddning.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Intresserad av att skaffa en elbil, men laddstationerna är för få och är allt annat än krångelfria.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

Intresserad av att skaffa en elbil, men laddstationerna är för få och är allt annat än krångelfria.
https://www.youtube.com/watch?v=AXmR-GoM_D8

Denna videon är i från december föra året så allstå innan tesla öppnade upp sina stationer för all märken.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felixark:

Denna videon är i från december föra året så allstå innan tesla öppnade upp sina stationer för all märken.

Har Tesla fått upp många laddstationer i Sverige sedan december och dessutom krångelfria, kan du visa statistik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Installera appen innan du hämtar bilen blir så mycket smidigare om dom inte redan sagt till om det.
Skaffa en laddkabel då får bara men en laddare för 220v som ligger i en väska som jag aldrig använt så vet inte ens om den funkar.
Dom få gånger jag laddad ute så backar jag in bilen och försöker se till att kabeln är på min sida då laddluckan sitter på den sidan.
Kul att se folk ut som laddar och korsar och tvärsar med deras kablar kan inte vara så svårt att planera

Sedan kan du ju fråga när du hämtar bilen varför man inte kan sätta timer på måndagar för att förvärma bilen längre blir bara error eller så blir det inget och då är det typ det enda jag använder appen till samt ibland se om bilen laddar/laddat klart om man är iväg någonstans och sätter den på laddning.

Appen är ganska horribel. Väldigt långsam, speciellt för att se vad man har för % vid laddning. Hänger sig och ibland orkar inte ta fram informationen.

Har inte provat förvärmning än.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Jutvify:

Har Tesla fått upp många laddstationer i Sverige sedan december och dessutom krångelfria, kan du visa statistik?

De har inte byggt så många stationer sen förra året. Men de har öppnat många för allmänheten. Se kartan här:

https://www.tesla.com/sv_se/findus?v=2&bounds=64.253628435392...

Jag kan såklart inte övertyga dig om du redan bestämt dig för att det är ett problem. Men jag kan i alla fall säga att mina 2300 mil det senaste året har varit helt bekymmersfria gällande laddning på resa. Har aldrig kommit fram till en full station, har aldrig råkat ut för en trasig laddare - det har bara fungerat.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Finns det någon här som äger eller har kört en Honda E?

Bor centralt och kör inte så farligt mycket bil...

Är extremt nyfiken på denna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Appen är ganska horribel. Väldigt långsam, speciellt för att se vad man har för % vid laddning. Hänger sig och ibland orkar inte ta fram informationen.

Har inte provat förvärmning än.

Vänta tills du har några dagars körsträcka i den och ska ta fram det med då får du vänta.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Finns det någon här som äger eller har kört en Honda E?

Bor centralt och kör inte så farligt mycket bil...

Är extremt nyfiken på denna! <Uppladdad bildlänk>

Jag har bara suttit i en. Oväntat rymlig för den som kör men ska du börja köra runt barn och barnvagn skulle jag välkj annat. Den är också lite dyr för den räckvidd man får. Absolut snygg att titta på och det räcker ju långt 😄

Permalänk
Medlem

Någon som läst och kan kommentera denna?
vinterdäck test, teknikens värld

Har nordiska friktionsdäck till min ev, inte hört innan att man inte skall köpa det till elbilar.
Har också för mig att KIA själva erbjuder detta vid köp av vinterdäck till ev6:an.

Är detta vedertagen fakta eller författaråsikter?
Har givetvis rätt belastningsindex. Men författaren menar tydligen att det inte betyder något när man kommer upp i vikt?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

Har Tesla fått upp många laddstationer i Sverige sedan december och dessutom krångelfria, kan du visa statistik?

Jag körde ungefär 9000mil på ett år (från besiktning till förra besiktning) och hade inte ett enda bekymmer med laddning, förutom i Smålands djupa skogar. Har varit från norr (Abisko/Björkliden) till söder (Skåne) flertalet gånger och bara njutit av resorna.
Nu kör jag Tesla och i inre delarna av småland som jag ofta är och kör, är det lite dåligt med snabbladdare och de 50kW som finns är ofta trasiga. Nu har de fått upp en SuperCharger i Vetlanda och det ska/har byggts några utmed E4.

För att svara på din fråga om det byggts många laddstationer sedan i december. Ja, det har kommit upp en hel del det senaste året, inte bara från Tesla. Det byggs hela tiden... men kanske inte så snabbt som vi vill. Krångelfria? Tesla har tidigare varit väldigt snabba med att åtgärda några eventuella problem, men har senaste tiden varit lite mer slöa på att fixa. Inte råkat ut för att inte kunna ladda någon gång, men sett enskilda laddstolpar som varit trasiga, vilket jag inte gjorde tidigare. Vet inte vad det beror på, men alla företag har mer eller mindre problem idag att kunna få tag i delar och komponenter... så kan bero på det.
En tanke jag haft är att de öppnade upp laddningen för övriga bilmärken, som bekymren började. Kan det vara så att det är någon som händer när andra bilmärken laddar, som pajar stolparna? Som sagt vet inte, bara en fundering.
Fördelen med Tesla är att de bygger många stolpar på varje ställe, så inget större bekymmer om någon skulle paja.

Karta över Teslas SuperChargers länkades innan, men här samma länk med bara laddstationerna. Röda pluppar är sådana som är igång och grå är sådana som är på gång.
https://www.tesla.com/sv_SE/findus?v=2&redirect=no&bounds=60....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

Har Tesla fått upp många laddstationer i Sverige sedan december och dessutom krångelfria, kan du visa statistik?

Tesla laddare har fungera väldigt bra sedan dag ett och finns runt om hela landet. Alla röda prickar som du ser på kartan är stationer med teslas snabbladdare.

https://www.tesla.com/sv_se/findus?v=2&bounds=70.155130130218...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

Intresserad av att skaffa en elbil, men laddstationerna är för få och är allt annat än krångelfria.
https://www.youtube.com/watch?v=AXmR-GoM_D8

Dålig video. Det som inte tydligt framkommer är att han kör endast via BMWs egna system, som fått många uppdateringar under året. Det har kommit enormt många laddstationer under 2022 och som många redan nämnt, Tesla har öppnat upp sina stationer.

Kan tycks det är riktigt dåligt av AMS att släppa en så pass gammal video så sent, det ger helt fel bild av hur läget ser ut idag. Det finns också appar som gör det lättare och enklare med planeringen, vilket Alrik vet.

Att stolpar går sönder händer, det är tyvärr något som är rätt vanligt. Det har blivit bättre senaste halvåret skulle jag säga, framförallt mu när Kempower börjat byggas i Sverige, som fungerar på ett lite annorlunda sätt jämfört med många andra operatörer.

Så om du verkligen funderar på elbil och undrar över laddare, använd chargefinder.com för att se hur sträckorna du ofta åker ser ut. Jag åkte Uppsala-Trollhättan nyligen (Alrik åker Barkarby-Trollhättan o videon) i en BMW iX3 utan problem alls

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

Intresserad av att skaffa en elbil, men laddstationerna är för få och är allt annat än krångelfria.
https://www.youtube.com/watch?v=AXmR-GoM_D8

Varför kan inte laddstationerna fungera precis som vilken j-a vanlig pumpstation som helst? Hur svårt ska det vara?

Nej, jag tänker inte installera någon app eller använda något specialkort för att kunna ladda elbilen. Det ska räcka att använda sitt vanliga betalkort för att betala.

Nu har man ju förmånen att kunna ladda fritt på jobbet, så i nuläget är det för mig ett ickeproblem. Dock kommer man ju inte kunna ladda om man ska åka iväg längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Varför kan inte laddstationerna fungera precis som vilken j-a vanlig pumpstation som helst? Hur svårt ska det vara?

Nej, jag tänker inte installera någon app eller använda något specialkort för att kunna ladda elbilen. Det ska räcka att använda sitt vanliga betalkort för att betala.

Nu har man ju förmånen att kunna ladda fritt på jobbet, så i nuläget är det för mig ett ickeproblem. Dock kommer man ju inte kunna ladda om man ska åka iväg längre.

Ja, det är inte lätt att gilla allt nytt. Men för att se till verkligheten, så tycker jag att det är smidigare betalning för mig.
Har 3st RFID-taggar i min nyckelknippa till olika laddstationer. Bara att blippa, så åker laddningen igång och jag får en faktura från dem varje månad, om jag laddat något. Någon har jag kontokortet kopplat till.
Böket med att slå in kontokortskoden, vill man ju inte vara med om längre.

Hos Tesla är det bara att stoppa in laddkabeln och luta sig tillbaka..

Kan dock hålla med om att kontokorts-funktion borde vara obligatorisk. Kan vara svårt om man är utanför sina vanliga områden och behöver ladda på någon ny operatörs laddstation. Iofs inte svårt att ladda ner en app och ange kortnummer etc.., men tar en stund.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

En sak som är säker: jag har aldrig gillat att rulla på dubbdäck när det inte är vinterväglag, men det första bytet med elbilen tar ändå priset. Snacka om att man blir bortskämd av den ljudkulissen riktigt fort. När ingenting annat låter eller skramlar så blir dubbar mot asfalt som knivar i öronen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

Intresserad av att skaffa en elbil, men laddstationerna är för få och är allt annat än krångelfria.
https://www.youtube.com/watch?v=AXmR-GoM_D8

Det är bara krångligt om man är av typen som tittar på en modern mobiltelefon och är förvirrad över hur man använder den. Sedan är videon inspelad förra vintern, mjukvaran och speciellt ruttplanering med laddare uppdaterades under året, även om alla laddstationer inte syns.

AMS har alltid strulat med laddstationer på ett sätt jag inte hört någon lyckas med, så antingen gör de sig till för att få klick eller så är det som när föräldrar ringer och säger att ”internet är trasigt”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Varför kan inte laddstationerna fungera precis som vilken j-a vanlig pumpstation som helst? Hur svårt ska det vara?

Nej, jag tänker inte installera någon app eller använda något specialkort för att kunna ladda elbilen. Det ska räcka att använda sitt vanliga betalkort för att betala.

Nu har man ju förmånen att kunna ladda fritt på jobbet, så i nuläget är det för mig ett ickeproblem. Dock kommer man ju inte kunna ladda om man ska åka iväg längre.

Det är nog inte svårt att sätta dit en kortläsare på varje stolpe. Det som troligtvis gör att det inte är så är nog en kostnad som tillkommer för de som sätter upp sånt.

Men som DaBone skriver så är det lite pill i början men skaffar man 2-3 olika laddbrickor/kort så täcker det in 90% av alla laddställen. Efter några gånger så är det nya normala och man tänker inte ens på det.

Gillar man att pilla så finns det flera sätt att koppla ihop flera laddbrickor på ett programmerbart kort så man bara behöver ett kort/bricka för samtliga stationer.

Sen beroende på vad man har för elbil så kanske du inte ens behöver någon app/bricka.
Som Teslaägare klarar man sig väldigt långt med enbart deras egna supercharger-nätverk på långresa. Då behöver du bara deras egna app som man redan har om man kör bilen. Stanna vid en station och koppla in så dras det automatiskt från ditt kopplade kort. 10ggr lättare än att tanka på en bensinmack.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Någon som läst och kan kommentera denna?
vinterdäck test, teknikens värld

Har nordiska friktionsdäck till min ev, inte hört innan att man inte skall köpa det till elbilar.
Har också för mig att KIA själva erbjuder detta vid köp av vinterdäck till ev6:an.

Är detta vedertagen fakta eller författaråsikter?
Har givetvis rätt belastningsindex. Men författaren menar tydligen att det inte betyder något när man kommer upp i vikt?

Hmmmm, jag fick med vinterdäck till min Ev6, har dock ingen aning om vilket märke eller vilka ännu. Hur fan ska man resonera här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

En sak som är säker: jag har aldrig gillat att rulla på dubbdäck när det inte är vinterväglag, men det första bytet med elbilen tar ändå priset. Snacka om att man blir bortskämd av den ljudkulissen riktigt fort. När ingenting annat låter eller skramlar så blir dubbar mot asfalt som knivar i öronen.

Är det något som gör elbilar tystare än andra bilar förutom motorn? För min motor (bmw bensin) hör jag knappt och ibland är jag osäker på om den är startad eller inte.
Har det med vibrationer och annat att göra? Eller helt enkelt mer motorljud vid högre hastigheter?
Eller jämför man oftast med äldre bilar? Min bil är ändå en 2021.

Jag har kört elbil så jag vet ju att det ÄR tystare.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jutvify:

Intresserad av att skaffa en elbil, men laddstationerna är för få och är allt annat än krångelfria.
https://www.youtube.com/watch?v=AXmR-GoM_D8

Det känns som biljournalister alltid lägger väldigt stor vikt vid laddning, hur snabbt en viss bil kan ladda, hur laddkurvan ser ut över tid, hur kassa och/eller dyra en viss biltillverkares lösning för snabbladdning ser ut och sådär, och förstås ett stort fokus på räckvidden. Men för de flesta elbilsägare är det icke-frågor. Laddar gör man i princip alltid hemma så att snabbladdarna inte finns precis överallt eller ibland inte är så snabba spelar väldigt liten roll liksom. Samma med räckvidden, klarar man sin vardag räckviddsmässigt utan att fylla på under dagen så spelar det ingen roll ifall man får stanna och ladda två eller tre gånger på sin resa till fjällen eller så liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Är det något som gör elbilar tystare än andra bilar förutom motorn? För min motor (bmw bensin) hör jag knappt och ibland är jag osäker på om den är startad eller inte.
Har det med vibrationer och annat att göra? Eller helt enkelt mer motorljud vid högre hastigheter?
Eller jämför man oftast med äldre bilar? Min bil är ändå en 2021.

Jag har kört elbil så jag vet ju att det ÄR tystare.

Motorn, vibrationer från motorn är väl de stora sakerna. Det skulle ju kunna påverka att en elbil är så tung också, så den ligger mer fast på vägen liksom. Moderna bensinbilar är rätt tysta och vibrationsfria dock, jämfört med äldre bensinbilar eller diesel, men elbilar är ju några snäpp till på "tysthetsskalan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Någon som läst och kan kommentera denna?
vinterdäck test, teknikens värld

Har nordiska friktionsdäck till min ev, inte hört innan att man inte skall köpa det till elbilar.
Har också för mig att KIA själva erbjuder detta vid köp av vinterdäck till ev6:an.

Är detta vedertagen fakta eller författaråsikter?
Har givetvis rätt belastningsindex. Men författaren menar tydligen att det inte betyder något när man kommer upp i vikt?

Låter som något de dragit ur röven, har funnits gott om bilar som varit tunga tidigare men dessa är det inga problem med? Mer troligt är väl att nordiska dubbfria vinterdäck är sämre när det är varmare samt barmark och på grund av att elbilar har mycket mer direkt vridmoment samt generellt är sportigare som genomsnitt så går det enklare att provocera fram gränsen för vad däcken klarar av.

Rent generellt är väl "Teknikens Världs" tester av någon produkt i kategorin som jag hade tagit med en stor skopa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Varför kan inte laddstationerna fungera precis som vilken j-a vanlig pumpstation som helst? Hur svårt ska det vara?

Nej, jag tänker inte installera någon app eller använda något specialkort för att kunna ladda elbilen. Det ska räcka att använda sitt vanliga betalkort för att betala.

Nu har man ju förmånen att kunna ladda fritt på jobbet, så i nuläget är det för mig ett ickeproblem. Dock kommer man ju inte kunna ladda om man ska åka iväg längre.

Det här är en fråga som har varit uppe i tråden ett antal gånger förut. Även om vissa tycker att det är kul att jonglera blippar för en känsla av aktivt ägarskap så ska det komma EU-direktiv om allmän betallösning (måhända i app, vill minnas att det kändes lite tandlöst när det var uppe i tråden senast), så ha lite tålamod - det är ett övergående problem.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Motorn, vibrationer från motorn är väl de stora sakerna. Det skulle ju kunna påverka att en elbil är så tung också, så den ligger mer fast på vägen liksom. Moderna bensinbilar är rätt tysta och vibrationsfria dock, jämfört med äldre bensinbilar eller diesel, men elbilar är ju några snäpp till på "tysthetsskalan".

Förutom min Kia E-niro MY22 som det är mer både vägljud och vindljud i än i min Passat GTE MY17

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SiD:

Förutom min Kia E-niro MY22 som det är mer både vägljud och vindljud i än i min Passat GTE MY17

Jo, kvalitetsnivån spelar förstås in också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, kvalitetsnivån spelar förstås in också.

Så är det, och det har jag ventilerat för länge sen när jag hämtade ut min. Det är en av 2 saker jag tycker är "dåligt" med Kia'n, det andra är den klart undermåliga stereon, är ju för guds skull inte några diskanter i baksätet så barnen som åker bak och vill lyssna på Rosa helikopter får bara höra untz untz untz (det lilla som kommer ut högtalaren långt ner på dörren)

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SiD:

Så är det, och det har jag ventilerat för länge sen när jag hämtade ut min. Det är en av 2 saker jag tycker är "dåligt" med Kia'n, det andra är den klart undermåliga stereon, är ju för guds skull inte några diskanter i baksätet så barnen som åker bak och vill lyssna på Rosa helikopter får bara höra untz untz untz (det lilla som kommer ut högtalaren långt ner på dörren)

Jo, man får ju i viss mån vad man betalar för. Eller för att säga det på ett annat sätt: Det finns orsaker till att premiumbilar är premium och kostar mer. Sen får man ofta betala rätt mycket för dessa ändå rätt små detaljerna, men det gäller ju väldigt många saker, vill man ha det bästa inom en kategori så får man ofta betala rätt mycket mer än för något som bara är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det är nog inte svårt att sätta dit en kortläsare på varje stolpe. Det som troligtvis gör att det inte är så är nog en kostnad som tillkommer för de som sätter upp sånt.

Men som DaBone skriver så är det lite pill i början men skaffar man 2-3 olika laddbrickor/kort så täcker det in 90% av alla laddställen. Efter några gånger så är det nya normala och man tänker inte ens på det.

Gillar man att pilla så finns det flera sätt att koppla ihop flera laddbrickor på ett programmerbart kort så man bara behöver ett kort/bricka för samtliga stationer.

Sen beroende på vad man har för elbil så kanske du inte ens behöver någon app/bricka.
Som Teslaägare klarar man sig väldigt långt med enbart deras egna supercharger-nätverk på långresa. Då behöver du bara deras egna app som man redan har om man kör bilen. Stanna vid en station och koppla in så dras det automatiskt från ditt kopplade kort. 10ggr lättare än att tanka på en bensinmack.

Jag har haft elbil (Tesla Model 3 LR) i lite över två år och tycker generellt det funkar bra, men det är faktiskt helt sinnes att vi har ett betalsystem som fungerar på ALLA andra ställen, oavsett vad du ska handla, men inte för att ladda bilen. Om stånden på lokala julmarknaden tar kort som betalning, nog fan kan laddstationer också göra det utan större problem. Sen kan man ju ha appar och/eller prenumerationer också om man vill, men inte som enda möjliga betalsätt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, man får ju i viss mån vad man betalar för. Eller för att säga det på ett annat sätt: Det finns orsaker till att premiumbilar är premium och kostar mer. Sen får man ofta betala rätt mycket för dessa ändå rätt små detaljerna, men det gäller ju väldigt många saker, vill man ha det bästa inom en kategori så får man ofta betala rätt mycket mer än för något som bara är bra.

Så är det absolut. Men en bil för 540k eller vad den kostade enligt avtalet, dessutom från 2022 borde ha liiite högre lägsta standard. Tycker inte att det är speciellt mkt premium att ha diskanter för passagerare bak i bilen.

Dock håller jag med om att man får lite vad man betalar för, sen är ju inte Passaten någon premiumbil i mina ögon heller. Med detta sagt är jag riktigt nöjd med Kia'n i övrigt.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁