Permalänk
Medlem

samsung mobil som bärbar dator

Samsung Dex ska funka trådlöst numera. Så vill inte ha dockan eller kablar. Det jag behöver hjälp med är tips på hårdvara så jag får ihop en bärbar datorhybrid. Tänker mig nåt sånt här:
En portabel skärm som funkar trådlöst med mobilen, kanske via wifi, gärna med touch, sen ett tangentbord, gärna med pekdon, saknas det så i värsta fall löser man det på skärmens touch.
Detta skulle helst paketeras likt en ipad i ett fodral man kan stänga som skärmen och tangentbordet sitter i.
Alla butiker jag försökt få hjälp i fattar först inte vad jag menar, sen löser dom inte nåt bra och svaret blir till slut, ska du inte köpa en bärbar pc eller padda istället...
Hoppas på bättre svar här.
Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Logitech har tangentbord med touchpad som går att ansluta till telefoner och plattor via BT typ K830 och K400, däremot är de inte särskilt lätta att styra Android med eftersom Android inte har ett passande gränssnitt men "Dex" kanske är avsett för tangentbord och mus. (har aldrig provat Dex)
Trådlös skärm vet jag inte om det skulle kunna fungera särskilt bra pga bandbreddskraven om man nu skulle kunna hitta nån.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det en stationär skärm som ska vara trådlös så är väl Google Chromecast den bästa lösningen?
Om det är en bärbar skärm... ja då är det ju en surfplatta du frågar efter (billigare också än en portabel "skärm")

Tangentbord hittar du mängder om du söker på 'Ultra portable USB keyboard' eller 'travel keyboard USB'

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Dex fungerar men inte direkt bra. Jag hade nog försökt hitta en annan lösning än det om jag behöver mer än en nästan-ok webbläsare och android-appar.

Frågan är ju vad syftet är. Om du ändå ska bära med dig en skärm i storlek som en vanlig laptop eller surfplatta så är det väl lika bra att köpa en surfplatta eller laptop? Prismässigt kanske det blir lite dyrare, men då får du ju också en enhet med ett operativsystem som är anpassat efter enheten, och inte någon konstig kompromiss som varken blir bra på det ena eller andra liksom.

Permalänk
Medlem

Kul med bra ideer. Tack.
Bara för att ilustrera lite hur jag tänker... detta gäller inga tunga appar som spel utan är mest office, läsa kartor, enklare ritprogram, fylla i formulär och maila, (det är en jobbmobil som har dessa appar i mitt företag). Det skulle jag i stort sett kunna göra redan med mobilen, bara skärmen vore lite större. Fast det är inte kul att ha svin stor mobil när jag 90% av tiden inte använder den på det sättet som kräver stor skärm.
Jag är i rörelse hela dagarna, sitter i bilen eller i arbetsbodar och vill inte bära stationär bildskärm med fot. Enda sättet att göra som talonmas frågade först är om jag ställer av skärmen där jag tror jag jobbar mest, i boden då.
Angående snajks frågor om syftet. Jag behöver en sån skärmstorlek ja, kanske 14 tum vore fint. Men bara ibland, för att se kartor tydligt, kanske rita lite i dom med touchskärm eller muspekare när jag ändrat något. Eller för att få upp ett A4 dokument i vettig storlek, fylla i rapporter etc. Maila kan jag från mobilläget och ringa såklart.
Idag startar jag upp min asus bärbara dator, den ska h hotspot från mobilen, den ska uppdatera windows, den funderar på saker i 5 minuter innan den flyter på. Allt detta känns ju sjukt onödigt när mobilen redan har anslutning, informationen, alltid redo, varför byta enhet? Skicka saker i moln emellan och maila mig själv etc det bästa vore att bara få större bildskärm ibland. Tror det skulle hjälpa mig enormt.
En annan padda hjälper mig inte heller tycker jag, blir bara en enhet till som ska ha rättigheter att hantera min arbetsgivares dokument och samma problem som ovan om jag inte skaffar ett simkort till, känns onödigt.
Så bästa vore som sagt att smälla upp en skärm som sitter likt en padda i ett skyddsfodral med ett tangentbord, det ska upptäcka min mobil och ta över bildskärmen för att snabbt hantera något i jobbet, sedan slås ihop och kastas in i bilen till nästa gång. Inga uppdateringar och strul utan alltid redo, detta då det inte finns ett operstivsystem som kräver sådant i en lös skärm. Vore drömmen för mig...
Men snajk tycker inte det funkar bra? Vad får dig att tycka det?
Talonmas har rätt i att en padda kanske är billigare än asus zenscreen eller liknande, men tar man min speldator så har jag köpt 5 nya tower för varje skärm, minst, så kommer i det läget byta mobilen flera gånger före jag tycker skärmen är för dålig troligen.
Mrqaffe, ska kolla på dina förslag.
Gärna mer tankar kring detta, tror ändå det kan va en bra grej i framtiden. Mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marrdin:

Kul med bra ideer. Tack.
Bara för att ilustrera lite hur jag tänker... detta gäller inga tunga appar som spel utan är mest office, läsa kartor, enklare ritprogram, fylla i formulär och maila, (det är en jobbmobil som har dessa appar i mitt företag). Det skulle jag i stort sett kunna göra redan med mobilen, bara skärmen vore lite större. Fast det är inte kul att ha svin stor mobil när jag 90% av tiden inte använder den på det sättet som kräver stor skärm.
Jag är i rörelse hela dagarna, sitter i bilen eller i arbetsbodar och vill inte bära stationär bildskärm med fot. Enda sättet att göra som talonmas frågade först är om jag ställer av skärmen där jag tror jag jobbar mest, i boden då.
Angående snajks frågor om syftet. Jag behöver en sån skärmstorlek ja, kanske 14 tum vore fint. Men bara ibland, för att se kartor tydligt, kanske rita lite i dom med touchskärm eller muspekare när jag ändrat något. Eller för att få upp ett A4 dokument i vettig storlek, fylla i rapporter etc. Maila kan jag från mobilläget och ringa såklart.
Idag startar jag upp min asus bärbara dator, den ska h hotspot från mobilen, den ska uppdatera windows, den funderar på saker i 5 minuter innan den flyter på. Allt detta känns ju sjukt onödigt när mobilen redan har anslutning, informationen, alltid redo, varför byta enhet? Skicka saker i moln emellan och maila mig själv etc det bästa vore att bara få större bildskärm ibland. Tror det skulle hjälpa mig enormt.
En annan padda hjälper mig inte heller tycker jag, blir bara en enhet till som ska ha rättigheter att hantera min arbetsgivares dokument och samma problem som ovan om jag inte skaffar ett simkort till, känns onödigt.
Så bästa vore som sagt att smälla upp en skärm som sitter likt en padda i ett skyddsfodral med ett tangentbord, det ska upptäcka min mobil och ta över bildskärmen för att snabbt hantera något i jobbet, sedan slås ihop och kastas in i bilen till nästa gång. Inga uppdateringar och strul utan alltid redo, detta då det inte finns ett operstivsystem som kräver sådant i en lös skärm. Vore drömmen för mig...
Men snajk tycker inte det funkar bra? Vad får dig att tycka det?
Talonmas har rätt i att en padda kanske är billigare än asus zenscreen eller liknande, men tar man min speldator så har jag köpt 5 nya tower för varje skärm, minst, så kommer i det läget byta mobilen flera gånger före jag tycker skärmen är för dålig troligen.
Mrqaffe, ska kolla på dina förslag.
Gärna mer tankar kring detta, tror ändå det kan va en bra grej i framtiden. Mvh

Ja ok. Nerlåst företagstelefon är en bra orsak.

Samsung har ju någon lösning för att spegla telefoner till datorer med Windows och andra Samsung-enheter. Jag vet inte om företagets begränsningar sätter stopp för det dock, på min jobbtelefon kan jag inte ens kopiera text från en "företagsapp" till en vanlig app så jag tror att det hade varit stopp för det, men din kanske inte är lika nedlåst. Men du skulle ju kunna testa om du får en demo i någon butik eller så, Samsungs plattor finns ju överallt liksom.

Samsung Flow: https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00048749/

Annars kanske en portabel skärm med USB C hade fungerat. Jag har ju märkt att min jobbtelefon, S10, kopplar upp sig utan problem när jag använder en dator-docka på jobbet för att ladda den, skärmen kommer upp på den stora skärmen, mus och tangentbord funkar och så. Om det finns sådana med touch vet jag inte dock men det borde det väl finnas.

Permalänk

köp en surfplatta wifi only och dela ut telefonens nätanslutning via wifihotspot.

sen kan du ju fjärrstyra telefonen från surfplattan mha div appar typ teamviewer eller nått liknande.

så blir det ju typ som om du satt direkt på mobiltelefonen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

köp en surfplatta wifi only och dela ut telefonens nätanslutning via wifihotspot.

sen kan du ju fjärrstyra telefonen från surfplattan mha div appar typ teamviewer eller nått liknande.

så blir det ju typ som om du satt direkt på mobiltelefonen.

Tror ni det funkar att köpa en tex samsung tablet och köra dex mellan min telefon och den över mobil hotspot?
Jag har fått uppfattningen att det funkar med mobilen mot min tv, en tablet mot mit tv och så, men inte mobilen mot tablet? Vilket annars hade blivit en lösning, den skulle i sånafall bara spegla mobilen.

Permalänk
Medlem

Löst

Köpte på prov Samsung s8 med tangentbordsfodral och pekpenna. Sedan finns förutom samsung dex även samsung flow att ladda ner, där kan man spegla skärm och styra på båda håll vilken enhet du vill. Tror detta kommer funka för mig.
Tack alla