Proshop hänvisar till verkstad, verkstad hänvisar till Proshop ang. robotdammsugare

Permalänk
Medlem

Proshop hänvisar till verkstad, verkstad hänvisar till Proshop ang. robotdammsugare

Hej,

Vill nog mest skriva av mig, men kanske kan infon vara intressant för någon i framtiden.

Min robotdammsugare Roborock S5 har tyvärr batteri- eller moderkortsproblem och märker inte av att batteriet tar slut, så jag kommer alltid hem och måste leta efter dammsugaren. Batteriet rapporterar 35% men är egentligen 0% (eller så är moderkortet knas) och därför åker dammsugaren inte heller tillbaka för laddning. Ett icke-orginal ersättningsbatteri som jag köpte har inte hjälpt situationen. Oftast dör den i näst sista eller sista rummet, men det gäller vid standardläget. Om jag behöver högre sugkraft så blir det halva huset bara och det är lite tråkigare.

Jag har kommit runt problemet genom att endast dammsuga rummen som används mest och manuellt säga åt roboten att dammsuga dom andra rummen vid behov.

Eftersom dammsugaren är över tre år så finns varken garanti eller reklamationstid kvar. Jag hörde dock av mig till Proshop där jag köpte dammsugaren för att kunna bli hänvisad till en verkstad som kunde hjälpa mig vidare med eventuellt kostnadsförslag. Dammsugaren fungerar perfekt i övrigt, så jag har behåller den gärna.

Proshop hänvisade mig till verkstaden Let Me Repair som bad om serienummer efter att jag hade mailat om mitt problem. Kort därefter fick jag tillbaka ett mail där verkstaden förklarade att dammsugaren inte kommer från distributören Gandalf och därmed får inte Let Me Repair hjälpa mig - inte ens mot betalning. Dom kan därför inte heller hjälpa mig med felsökning (batteri/moderkort) eller något annat och hänvisade mig tillbaka till återförsäljaren.

Jag vet inte hur det fungerar med avtal mellan distributörer och verkstäder, eller om det finns flera distributörer för samma produkt i Sverige, men jag antar att det antingen finns flera olika distributörer av Roborock i Sverige - annars är Proshops produkter gråimporterade och det kan bli svårt att få hjälp efter garantiperioden.

Hade jag vetat om att Proshop eventuellt gråimporterar sina produkter så hade jag nog köpt dammsugaren från en annan butik. Jag minns inte att Proshop var billigare än någon annan just då.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hej,

Vill nog mest skriva av mig, men kanske kan infon vara intressant för någon i framtiden.

Min robotdammsugare Roborock S5 har tyvärr batteri- eller moderkortsproblem och märker inte av att batteriet tar slut, så jag kommer alltid hem och måste leta efter dammsugaren. Batteriet rapporterar 35% men är egentligen 0% (eller så är moderkortet knas) och därför åker dammsugaren inte heller tillbaka för laddning. Ett icke-orginal ersättningsbatteri som jag köpte har inte hjälpt situationen. Oftast dör den i näst sista eller sista rummet, men det gäller vid standardläget. Om jag behöver högre sugkraft så blir det halva huset bara och det är lite tråkigare.

Jag har kommit runt problemet genom att endast dammsuga rummen som används mest och manuellt säga åt roboten att dammsuga dom andra rummen vid behov.

Eftersom dammsugaren är över tre år så finns varken garanti eller reklamationstid kvar. Jag hörde dock av mig till Proshop där jag köpte dammsugaren för att kunna bli hänvisad till en verkstad som kunde hjälpa mig vidare med eventuellt kostnadsförslag. Dammsugaren fungerar perfekt i övrigt, så jag har behåller den gärna.

Proshop hänvisade mig till verkstaden Let Me Repair som bad om serienummer efter att jag hade mailat om mitt problem. Kort därefter fick jag tillbaka ett mail där verkstaden förklarade att dammsugaren inte kommer från distributören Gandalf och därmed får inte Let Me Repair hjälpa mig - inte ens mot betalning. Dom kan därför inte heller hjälpa mig med felsökning (batteri/moderkort) eller något annat och hänvisade mig tillbaka till återförsäljaren.

Jag vet inte hur det fungerar med avtal mellan distributörer och verkstäder, eller om det finns flera distributörer för samma produkt i Sverige, men jag antar att det antingen finns flera olika distributörer av Roborock i Sverige - annars är Proshops produkter gråimporterade och det kan bli svårt att få hjälp efter garantiperioden.

Hade jag vetat om att Proshop eventuellt gråimporterar sina produkter så hade jag nog köpt dammsugaren från en annan butik. Jag minns inte att Proshop var billigare än någon annan just då.

Proshop är väl iofs en dansk butik.

Vet förstås ingenting konkret om hur de hanterat just denna produkt, men det *kan* ju vara så att den importerats genom de etablerade leden *i Danmark*. Vad man isf kallar det om de säljer till en kund i Sverige är väl en fråga för sig, kanske.

Jag ville bara slänga in den möjligheten parallellt med att det rakt av skulle vara "fulimporterat".

Oavsett låter det ju som att de hänvisat till fel verkstad. Men just det kan ju lika gärna handla om att de bara försökt vara tillmötesgående och slagit upp vem som hanterar reparationer av Roborock-produkter i Sverige.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Proshop är väl iofs en dansk butik.

Vet förstås ingenting konkret om hur de hanterat just denna produkt, men det *kan* ju vara så att den importerats genom de etablerade leden *i Danmark*. Vad man isf kallar det om de säljer till en kund i Sverige är väl en fråga för sig, kanske.

Jag ville bara slänga in den möjligheten parallellt med att det rakt av skulle vara "fulimporterat".

Ja, Proshop är ju en dansk butik och det kan absolut vara precis som du säger - att det är en annan distributör i Danmark.

Kan däremot tycka att jag i sådana fall borde bli hänvisad till den verkstad Proshop själva använder för Roborock men så blev det ju inte, tyvärr. Jag är förstås medveten om att Proshop inte har ansvar för min dammsugare längre i och med att både garanti- och reklamationstid har gått ut, men verkstaden dom hänvisade mig till skriver att dom inte får röra dammsugaren, knappt prata om den.

Tråkigt för mig som konsument bara. Det blir nog till att köpa en ny dammsugare och försöka hitta något annat hem åt min gamla - en liten lägenhet eller så som aldrig skulle ta slut på batteriet. Tråkigt att göra elektronikskrot av dammsugaren som fungerar bra i övrigt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, Proshop är ju en dansk butik och det kan absolut vara precis som du säger - att det är en annan distributör i Danmark.

Kan däremot tycka att jag i sådana fall borde bli hänvisad till den verkstad Proshop själva använder för Roborock men så blev det ju inte, tyvärr. Jag är förstås medveten om att Proshop inte har ansvar för min dammsugare längre i och med att både garanti- och reklamationstid har gått ut, men verkstaden dom hänvisade mig till skriver att dom inte får röra dammsugaren, knappt prata om den.

Tråkigt för mig som konsument bara. Det blir nog till att köpa en ny dammsugare och försöka hitta något annat hem åt min gamla - en liten lägenhet eller så som aldrig skulle ta slut på batteriet. Tråkigt att göra elektronikskrot av dammsugaren som fungerar bra i övrigt.

Ja, det verkar ju rätt trist.

Du kan ju iofs påpeka läget för Proshop; att verkstaden de hänvisade till bara hanterar enheter som importerats genom Gandalf.
De kanske svarar med kontaktinfo till en dansk verkstad istället, vem vet...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Kolla på tex aliexpress. Finns mängder av reservdelar om du nu vill göra det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobokrull:

Kolla på tex aliexpress. Finns mängder av reservdelar om du nu vill göra det själv.

Ja, jag har redan köpt ett ersättningsbatteri som hade samma problem som orginalbatteriet - vilket är ett tokigt sammanträffande, eller så är det fel på något annat, t.ex. moderkortet. Det kostar ca 1000kr med ett moderkort från Aliexpress, vilket är rätt mycket ifall det inte visar sig rätta till felet.

Skrivet av evil penguin:

Ja, det verkar ju rätt trist.

Du kan ju iofs påpeka läget för Proshop; att verkstaden de hänvisade till bara hanterar enheter som importerats genom Gandalf.
De kanske svarar med kontaktinfo till en dansk verkstad istället, vem vet...

Absolut, jag mailade Proshop direkt efter svar från verkstaden så jag kanske blir positivt överraskad!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd

Är det verkligen värt att kontakta en verkstad? Jag tänker att kostnaden för deras arbete plus eventuella delar blir en del pengar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Är det verkligen värt att kontakta en verkstad? Jag tänker att kostnaden för deras arbete plus eventuella delar blir en del pengar.

Beror ju helt på vad kostnaden blir och det vet man ju inte förens man kontaktat verkstaden.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Är det verkligen värt att kontakta en verkstad? Jag tänker att kostnaden för deras arbete plus eventuella delar blir en del pengar.

"Värt" kan ju diskuteras. I och med att dammsugaren fungerar perfekt i övrigt så är det ju tråkigt att göra elektronikskrot av den, men jag är helt okej med att jag behöver en ny dammsugare och hittar ett mindre hem åt min gamla - där den aldrig kör tillräckligt länge för att batteriet ska ta slut. Min förhoppning var väl att verkstaden kände igen problemet sedan tidigare och kunde peka mig åt rätt håll, kanske batteriet eller moderkortet (eller något annat).

Jag har hittat Viomi V3 Max som verkar vara likvärdig och på flera håll bättre än min gamla Roborock S5 men den kostar endast 2000kr denna vecka. Jag har kikat på den en hel del sedan igår och den verkar inte ha något som är sämre än min gamla trotjänare. Det är dessutom samma koncern (Xiaomi) och använder samma app osv.

Förutsatt att Viomi V3 Max faktiskt är likvärdig i praktiken så är det, som du säger, inte värt det i och med att ett nytt moderkort kostar 1000kr från Aliexpress.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Kolla med NetonNet om dom kanske har en verkstad dom kan hänvisa dig till annars kontakta Xiaomi själva och se vad dom säger .

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att om man söker lite snabbt på liknande problem så kan det vara så att du behöver rengöra anslutningen till batteriet, kolla även så att ladd padsen är helt rena etc.