Permalänk

Hjälp ang val utav ny tv

Hej! Sugen på en ny tv nu under Black Friday, eller ska man kalla det Black week? Black month tillochmed?

Hur som helst, idagsläget har jag en äldre LG70" från 2018-2019 som jag gav ca 10k för, nedsatt ifrån 14k. Dessvärre har den börjat med lite små buggar, går inte längre få igång tv:n via hdmi input etc. Samt att wifi modulen krånglar några gånger under åren, verkar som att det är "vanligt" att det kommer damm på den. Då får man skruva isär tv:n plocka bort modulen och sätta tillbaka den så fungerar det igen.
Därav är jag sugen på en ny, så kan den duga som sovrumms tv.

Går lite i funderingarna kring dessa två alternativ:

1: LG75UP75006LC Elgiganten 7990kr ordpris: 9990kr
2: LG75UP77109LC NetOnNet 7990kr ordpris: 12990kr

Vilken utav dom är bäst? Vilken hade du köpt & varför?
Finns det andra 75" kring 10k så kom med förslag!

Känns som man får mest TV för pengarna när man köper LG, Samsung känns som man betalar lite för märket också, samt att LG ändå tillverkar väldigt många Samsung paneler.

Behöver inte OLED för tillfället, då blir man nog bara bortskämd annars är ju LGOLED77C1 en kanon tv, finns att få tag på för 19990kr atm.

Visa signatur

- MOTHERBOARD: MSI Z690 Edge wifi
- CPU: Intel Core i9-12900KS
- GPU: Asus RTX 2070 Super ROG Strix Advanced
- PSU: CoolerMaster V1000 1000W 80+ Gold
- RAM: G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL16 Trident Z RGB

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är samma TV och i grunden där det skiljer sig på någon list och att UP75 vanligtvis inte har magic remote. Båda är alltså ungefär samma TV som den du redan har och ingen är något särskilt.

Går igenom 2022-utbudet här så kan du se vilka modeller du ska sikta på för att få en markant skillnad. Även om du redan greppat vilken stor LG-modell som är på precis motsatta änden av skalan mot vad du har.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är samma TV och i grunden där det skiljer sig på någon list och att UP75 vanligtvis inte har magic remote. Båda är alltså ungefär samma TV som den du redan har och ingen är något särskilt.

Går igenom 2022-utbudet här så kan du se vilka modeller du ska sikta på för att få en markant skillnad. Även om du redan greppat vilken stor LG-modell som är på precis motsatta änden av skalan mot vad du har.

Så UP77:an är med magic remote? Isåfall är det ju betydligt mer värt att köpa den eftersom båda ligger på samma prislapp.
Ne, något särskilt är det kanske inte, men en hyfsat stor TV som duger gott och väl för både mig, min sambo och kompisar.

Skulle nog säga att min budget för en ny TV ligger runt omkring 8-12k och då är 75" ett krav. Jag kan inte tänka mig mindre än det i dagsläget. Sitter inte där så värst många timmar i veckan, endast någon film/serie på kvällarna. Sambon skiter i vilket, bara den funkar bra och inte är allt för liten.

Toppen guide, ska läsa igenom den mer noggrant imorgon. LG 75QNED91 75" ser intressant ut.
Dock så tycker jag att dom LG modeller jag har läst recentioner om så verkar dom flesta enligt guiden basklassen och mellanklassen under strecket ha bäst recentioner. Ofta 4.5/5 i betyg på flertalet hemsidor. Medans dom lite dyrare verkar ha sämre. Kan väll bero på vad man förväntar sig. Köper man en tx UP77, hela 75" för endast 8k så förväntar man sig kanske bara hyfsade färger och stor bild, det extra lull lullet skiter man nog i betraktningsvinklar, färgprecision och blb. (till viss del såklart).
Vet inte om särskilt många som har en TV för över 15k. Dom flesta har en 55-65" TV för ca 6-10k. (må kanske vara rea priser, men ändå).

Jag får helt enkelt hålla utkik efter bra deals på LG 75":or och ha din guide i åtanke.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Användarbetyg speglar väldigt sällan produkters olika kvaliteter i förhållande till varandra. Istället är det hur användarens förväntan besvarades av produktem. Typiskt brukar de som har låga förväntningar tycka det är 5/5 av med enkla produkter. Medan de som har höga förväntningar köper en dyrare modell men har kanske satt förväntan lite för högt och sätter 3/5.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Användarbetyg speglar väldigt sällan produkters olika kvaliteter i förhållande till varandra. Istället är det hur användarens förväntan besvarades av produktem. Typiskt brukar de som har låga förväntningar tycka det är 5/5 av med enkla produkter. Medan de som har höga förväntningar köper en dyrare modell men har kanske satt förväntan lite för högt och sätter 3/5.

Ja det var så jag också tänkte. Lite därav jag sökte efter billigare varianter. Eftersom jag inte har några jätte förväntningar mer än att det ska fungera och duga. Så jag tror jag hade blivit nöjd med det mesta. Men det blev iallafall en TCL C735 85", tyckte det var mest bang for the buck med mina krav, samt prisnedsättningen på 10k. Samt att den är 120hz 4k, vilket kanske är roligt om man utav någon anledning skulle vara sugen på att skaffa någon konsol framöver. Det blev en väldans skillnad jämfört med förra LG:n mycket bättre och mer realistiska färger. Samt så ser alla svenska program som är 720p väldigt mycket bättre ut. Var helt säker på att det skulle bli ännu grynigare pga den större ytan. Men tvärtom, det ser bra mycket bättre ut. Som om att det vore någon uppskalnings teknik i TV:n

Visa signatur

Permalänk

Lite nyfiken! varför 720p på kanalerna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Gissningsvis för att det bara är 720p (eller 1080i, vilket är ännu sämre) från bland annat Comhem/Tele2. Samma sak för Boxer, om de inte ändrat det nyligen. 1080p var väldigt länge ingen utsändnings-standard, även om jag tror att det skulle läggas till.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av hollowman71:

Vi har boxer hemma, brukar sällan kolla på vanliga kanaler. Men ibland händer det.
Sen tror jag SVT (tx bäst i test) endast är 720p. Även på SVT Play.
Känns som 720p fortfarande är svensk standard, både nyheter och program.

Visa signatur