vilket ddr4 till mitt moderkort, samt hur mycket max får jag ha. bästa för priset?

Permalänk
Medlem

vilket ddr4 till mitt moderkort, samt hur mycket max får jag ha. bästa för priset?

Tjena.
Vill utöka ram minnet till datorn (4x2 GHz just nu på den), jag vet att det ska vara ddr4, och vet att den har bara 2 slots att sätta i kort på.
Men har ingen aning om exakt vilket ddr4 jag ska ha i form av pins eller vad det kallas för och sånt?

Vad jag förstår så finns det också olika snabbhet på dom och dom jag har är på 3200 Hz, men vill veta om jag kan ha högre än så, vad är det högsta jag kan ha utan att något överhettar och så?

vet inte heller om jag kan ha mer än 16 GHz RAM, vad är max på det här moderkortet/eller så att allt funkar bra?

Moderkort: HP 89D9 - SMVB,
PCI express 4.0 (16.GT/s)
chipset: AMD - Ryzen soc

Graphics interface
Bus: PCI-Express 3.0
Current link width: x16 Max supported x16
Current link speed 2.5 GT/s Max supported 8.0 GT/s

RAM: ddr4 channel# : 2x64-bt
Max bandwidth: ddr4-3200 (1600 MHz)
DRAM manuf: Micron Technology

CPu: ryzen 5-5600G 3,9 GHz

Permalänk
Rekordmedlem

Skriv datorns exakta namn för märkesdatorer är knepiga att hitta rätt manualer till och det går inte att söka på "moderkortesnamnet" för det verkar inte vara hela namnet.
En gissning är att det inte bör vara nått problem att använda 16 Gbtye stickor men större än så kanske inte funkar.
Eftersom du antyder att det är en vanlig desktop så är det inte laptopminnen och eftersom det är en märkesdator lär den inte gå att överklocka så 3200-36000 MHz lär vara maxfrekvens.
Utan att veta mer detaljer så är jag ganska säker på att tex https://www.webhallen.com/se/product/330746-Corsair-Vengeance... borde funka men för att veta med säkerhet måste du veta exakt vilken dator det är och annars får du prova men 2x16 Gbyte 3200MHz standardminne borde funka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skriv datorns exakta namn för märkesdatorer är knepiga att hitta rätt manualer till och det går inte att söka på "moderkortesnamnet" för det verkar inte vara hela namnet.
En gissning är att det inte bör vara nått problem att använda 16 Gbtye stickor men större än så kanske inte funkar.
Eftersom du antyder att det är en vanlig desktop så är det inte laptopminnen och eftersom det är en märkesdator lär den inte gå att överklocka så 3200-36000 MHz lär vara maxfrekvens.
Utan att veta mer detaljer så är jag ganska säker på att tex https://www.webhallen.com/se/product/330746-Corsair-Vengeance... borde funka men för att veta med säkerhet måste du veta exakt vilken dator det är och annars får du prova men 2x16 Gbyte 3200MHz standardminne borde funka.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

Permalänk
Rekordmedlem

Den har i vart fall 3200MHz minnen original. Jag hittar inga säkrqa uppgifter på den men är rätt säker på att 2x16 funkar, kanske funkar även 2x32 men det är lite mer chansning i så fall och det är väl inte heller nån datortyp som man bygger ut på det sättet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den har i vart fall 3200MHz minnen original. Jag hittar inga säkrqa uppgifter på den men är rätt säker på att 2x16 funkar, kanske funkar även 2x32 men det är lite mer chansning i så fall och det är väl inte heller nån datortyp som man bygger ut på det sättet.

Kan du rekomendera något? Ska det vara någon speciell ? Dom här förkortningar i slutet på namnen på ddr4 minnen fattar jag mig inte på, kan jag köra vilket som bara ..så länge det är ddr4 3200-3600?
Tack för hjälpen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chic0:

Kan du rekomendera något? Ska det vara någon speciell ? Dom här förkortningar i slutet på namnen på ddr4 minnen fattar jag mig inte på, kan jag köra vilket som bara ..så länge det är ddr4 3200-3600?
Tack för hjälpen

Jag har tidigare länkat till ett 2x16 Gbyte 3200MHz kit och jag har inte ändrat mig utan tror att det funkar och är osäker på om du kan använda 32 Gbyte minnesstickor utifall du velat ha 64 Gbyte (och det är nog ändå lite fel datortyp att ha 64 Gbyte)
https://www.webhallen.com/se/product/330746-Corsair-Vengeance...

Om du vill chansa lite på att det går att köra 3600 MHz så
https://www.webhallen.com/se/product/320867-Corsair-Vengeance...
Jag vet inte hur nerlåst en HP är, har du tur funkar det men original går den i vart fall i 3200 MHz även om 5600g optimalt körs på 3600 MHz.
3600 MHz minnena går att köra i 3200 MHz och de kostar 100 kr mer så det är inte så dyrt att chansa och hoppas att moderkortet går att ställa in på 3600 MHz.

Eller så får du besöka en butik eller kompis och låna minnen och prova dig fram.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kan vara en bra idé att gå in i BIOS och kolla om det faktiskt finns några minnesinställningar där. Om det inte finns det så är det dumt att köpa DDR4-3600 eftersom det inte kommer gå att ställa in dem på det, utan de lär då köras enligt deras SPD-profil istället (DDR4-2666 på de länkade 3600-minnena).

I värsta fall har moderkortet inget stöd för XMP-profiler alls, det verkar rätt vanligt på HP-datorer. Då behöver du välja minnen med SPD-profil för 3200, t.ex. Crucial CT16G4DFRA32A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har tidigare länkat till ett 2x16 Gbyte 3200MHz kit och jag har inte ändrat mig utan tror att det funkar och är osäker på om du kan använda 32 Gbyte minnesstickor utifall du velat ha 64 Gbyte (och det är nog ändå lite fel datortyp att ha 64 Gbyte)
https://www.webhallen.com/se/product/330746-Corsair-Vengeance...

Om du vill chansa lite på att det går att köra 3600 MHz så
https://www.webhallen.com/se/product/320867-Corsair-Vengeance...
Jag vet inte hur nerlåst en HP är, har du tur funkar det men original går den i vart fall i 3200 MHz även om 5600g optimalt körs på 3600 MHz.
3600 MHz minnena går att köra i 3200 MHz och de kostar 100 kr mer så det är inte så dyrt att chansa och hoppas att moderkortet går att ställa in på 3600 MHz.

Eller så får du besöka en butik eller kompis och låna minnen och prova dig fram.

Om jag köper dom 2x16 som du länkar, behöver jag då ändra inställningar någonstans ? Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det kan vara en bra idé att gå in i BIOS och kolla om det faktiskt finns några minnesinställningar där. Om det inte finns det så är det dumt att köpa DDR4-3600 eftersom det inte kommer gå att ställa in dem på det, utan de lär då köras enligt deras SPD-profil istället (DDR4-2666 på de länkade 3600-minnena).

I värsta fall har moderkortet inget stöd för XMP-profiler alls, det verkar rätt vanligt på HP-datorer. Då behöver du välja minnen med SPD-profil för 3200, t.ex. Crucial CT16G4DFRA32A.

Hur vet jag vad det är för inställningar jag ska leta/kolla efter ? Mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chic0:

Om jag köper dom 2x16 som du länkar, behöver jag då ändra inställningar någonstans ? Mvh

Nej det borde inte behövas men du kan kolla om du kan ställa in så du kan köra 3600MHz på minnesbussen för det är bästa frekvensen mot en 5600g så går det att få till den frekvensen vore det optimalt att använda 3600 MHz minnen och köra på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det borde inte behövas men du kan kolla om du kan ställa in så du kan köra 3600MHz på minnesbussen för det är bästa frekvensen mot en 5600g så går det att få till den frekvensen vore det optimalt att använda 3600 MHz minnen och köra på det.

Memory upgrade information
• Dual channel (1 DIMM per channel) memory architecture
• Two DDR4 UDIMM (288-pin) sockets
• Supports PC4-25600 (DDR4-3200)
• Supports 4 GB, 8 GB, and 16 GB DDR4 UDIMMs
Supports up to 4 GB on 32-bit systems
NOTE: 32-bit systems cannot address a full 4.0 GB of memory.
• Supports up to 32 GB (unbuffered) on 64-bit computers
NOTE: Maximum memory shown reflects the capability of the hardware and can be limited further in the operating system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gick inte att ändra något under prosessor eller ram, bara tid/datum/firmware

Product Name
System Family
Product Number
System Board ID
Processor Type
Processor Speed
Total Memory
BIOS Vendor
BIOS Revision
Victus Gaming
Desktop TG02-0xxx
Victus by HP
73G16EA#UUN
89D8
AMD Ryzen 5 5600G with Radeon
Graphics
3900 MHZ
8 GB
AMI
F.02

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chic0:

Memory upgrade information
• Dual channel (1 DIMM per channel) memory architecture
• Two DDR4 UDIMM (288-pin) sockets
• Supports PC4-25600 (DDR4-3200)
• Supports 4 GB, 8 GB, and 16 GB DDR4 UDIMMs
Supports up to 4 GB on 32-bit systems
NOTE: 32-bit systems cannot address a full 4.0 GB of memory.
• Supports up to 32 GB (unbuffered) on 64-bit computers
NOTE: Maximum memory shown reflects the capability of the hardware and can be limited further in the operating system.

Om det du skriver gäller för det moderkortet så är som sagt 2x16 Gbyte och 3200 MHz det bästa du kan utnyttja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Undrade en till sak nu. Om jag vill uppgradera GPUn, kan jag köra 30-ish korten på denna moderkort?
Kommer det att sega ner saker?
mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chic0:

Tack för hjälpen!

Undrade en till sak nu. Om jag vill uppgradera GPUn, kan jag köra 30-ish korten på denna moderkort?
mvh

Du gissar lika bra som nån annan, du har en märkesdator och de är svåra att få tag på alla tekniska detaljer om, det finns inget uppenbart som hindrar att du har grafikkort men det kanske finns nån artificiell spärr.
En apu är inte bästa valet om man ska ha grafikkort men de går att använda men motsvarande cpu ger bättre prestanda mot ett grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chic0:

Tack för hjälpen!

mvh

Om jag fattar rätt så är lådan bara 30 cm djup och nätagget är på 350W, och ventilationen har nog kanske också sina begränsningar...
Så du kan nog inte stoppa i speciellt mycket kraftigare grejer innan utrymmet och strömförbrukningen börjar bli ett problem!
Ett 3050 drar ungefär samma ström så borde funka gällande den biten, men jag vet inte på rak arm hur mycket du skulle tjäna i prestanda på att göra det. (och återigen: kolla måtten!)

Ett 3060 drar uppemot 40-50W mer så kommer bli varmare och belasta nätagget hårdare!
Några kort har även två PCI-E strömkontakter, vilket det är risk du inte har tillgängligt i din dator, så undvik dem. (Håll dig överlag till kort som inte har massa fokus på prestanda med överklock osv, då det bara lär vara ivägen och kosta extra för ingen vinning för dina behov) Och som sagt säkra måtten att kortet faktiskt ryms i datorn.
I slutändan är det ändå en viss risk att du belastar nätagget och temperaturerna mer än vad chassit är byggt för. Kolla om HP har några rekommendationer för det.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.