Stödjer moderkortet PCIe 4.0 för grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Stödjer moderkortet PCIe 4.0 för grafikkortet?

Hej!

Jag har beställt delar till en ny datorn och har lite funderingar kring PCIe 4.0:
Datorkomponenter

Som jag förstått det är min processor kompatibel till PCIe 4.0, även så mitt grafikkort. Men blev fundersam på om mitt moderkort kan hantera PCIe 4.0 efter att jag läste lite om det på Komplett där det står följande:

1 x PCIe 4.0 x16 (PCIe 4.0 x16-läge (med tredje generationens Ryzen CPU); PCIe 3.0 x16-läge (med nya generationens Ryzen med Radeon Graphics CPU))

Jag har ju ett Radeon grafikkort, kommer det då att sättas till PCIe 3.0 istället för 4.0?

Något förvirrad som det kanske märks..

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Med den cpu:n och det moderkortet kommer grafikkortet att köras i PCIe 4.0.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Specifikationen handlar inte om vilket grafikkort du har utan om själva processorn har integrerad grafik eller ej, då dessa modeller har mindre PCIe-bandbredd tillgängligt. Det är modellerna med G i namnet som har integrerad grafik, t.ex. 5600G, medan 5600 som du valt inte har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Specifikationen handlar inte om vilket grafikkort du har utan om själva processorn har integrerad grafik eller ej, då dessa modeller har mindre PCIe-bandbredd tillgängligt. Det är modellerna med G i namnet som har integrerad grafik, t.ex. 5600G, medan 5600 som du valt inte har det.

Ja det förklarar ju saken, tack!