Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante4721:

Dock är detta inte vart Inet hävdar utan GPU:n…

Men prova att göra en ominstallation av Windows, och se vad som händer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

För att personen på Inet antar att spel = grafikkort som flaskar, alla kan inte vara 1000% proffs men du har en 5800h som presterar som en 5800H.

@inet kan ju svara mer om varför en medarbetare informerar om grafikkort kontra cpu men jag antar att det bara är okunskap kring just exakt CS:GO.

Testar en liknande laptop nu och de enda som skiljer sig är att det är en predator helios 300 med I7 processor. Samma grafikkort och allt. Laggar inget för mig.. stor skillnad hur spelet flyter på..

Permalänk
Medlem

Kör några test i 3Dmark (och kanske Prime95 å Heaven Benchmark) och se om du får annorlunda siffror mot liknande system. Att enskilda spel kan bete sig lustigt ligger sällan i hårdvaru-fel.
Och kolla dina tempar så den inte klockar ner CPU eller GPU tidvis när du spelar, en bärbar har ju ofta undermålig kylning. Det är ju svårt att komma ifrån.

Visa signatur

Fractal Design R5 - MSI B650 mortar - AMD R5 6700 - PowerColor Radeon RX 7800 XT - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb DDR5 6000MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Ante4721:

Testar en liknande laptop nu och de enda som skiljer sig är att det är en predator helios 300 med I7 processor. Samma grafikkort och allt. Laggar inget för mig.. stor skillnad hur spelet flyter på..

För du har en bättre processor ? Vad försöker du säga ? Du bytte ju komponenten som gör nästan allt för cs:go ...

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

För du har en bättre processor ? Vad försöker du säga ? Du bytte ju komponenten som gör nästan allt för cs:go ...

Ja, men glöm inte att inet sa att grafikkortet är för modernt för gamla cs go därav de fps droppar. Då borde väl denna inte heller fungera med 3070?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Ante4721:

Ja, men glöm inte att inet sa att grafikkortet är för modernt för gamla cs go därav de fps droppar. Då borde väl denna inte heller fungera med 3070?

Om du läser mitt svar igen ... Vi vet inte hela konversationen mellan ts och Inet han kanske har sagt något. Personen på andra änden kanske inte vet exakt hur Ryzen 5800h fungerar med dåliga laptop minnen, strömbudget yadda yadda.

Vi har listat ut att Inet har gett ts en laptop som presterar exakt så den ska prestera i cs:go i originalutförande och ts är inte nöjd med sitt köp då han inte gjort research för hur den borde prestera. Nu sitter vi här med att ts får antingen be inet göra ett återköp eller leva med sin laptop som han köpt och förbrukat.

Livets hårda läxor man får lära sig när man gör dåliga köp där man inte kollat upp fakta innan. Om ts gör en tråd där han efterfrågar hur han kan förbättra prestandan i cs:go finns det säkert några på forumet som vet diverse hacks och configs för att få det att funka bättre.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Om du läser mitt svar igen ... Vi vet inte hela konversationen mellan ts och Inet han kanske har sagt något. Personen på andra änden kanske inte vet exakt hur Ryzen 5800h fungerar med dåliga laptop minnen, strömbudget yadda yadda.

Vi har listat ut att Inet har gett ts en laptop som presterar exakt så den ska prestera i cs:go i originalutförande och ts är inte nöjd med sitt köp då han inte gjort research för hur den borde prestera. Nu sitter vi här med att ts får antingen be inet göra ett återköp eller leva med sin laptop som han köpt och förbrukat.

Livets hårda läxor man får lära sig när man gör dåliga köp där man inte kollat upp fakta innan. Om ts gör en tråd där han efterfrågar hur han kan förbättra prestandan i cs:go finns det säkert några på forumet som vet diverse hacks och configs för att få det att funka bättre.

Du missar dock poängen med denna tråden nu… Det var just därför jag skapade denna tråden för att få kritik av dator kunniga gällande Inets svar om varför det FPS droppar. Då jag själv har svårt att tro på det jag fick till svars av teknikern.

Läser du helt enkelt om svaret från teknikern så tyder de på att grafikkortet är för nytt/modernt för gammalt spel som CS och det är därför det fps droppar som det gör.

Jag ville ha svar av kunniga om detta verkligen vore sant i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante4721:

Du missar dock poängen med denna tråden nu… Det var just därför jag skapade denna tråden för att få kritik av dator kunniga gällande Inets svar om varför det FPS droppar. Då jag själv har svårt att tro på det jag fick till svars av teknikern.

Läser du helt enkelt om svaret från teknikern så tyder de på att grafikkortet är för nytt/modernt för gammalt spel som CS och det är därför det fps droppar som det gör.

GPU:n är inte problemet.
Men det spelar mindre roll vad Inet säger i sitt mail, det ger dig inte rätt till något från deras sida såvida dom inte ber dig vidta åtgärder som är skadliga för din produkt och den faktiskt blir skadad, allt annat kan dom skylla på att du har varit otydlig, att dom har missförstått dig eller att du har missförstått dom.
Allt dom säger som du har någon nytta av är att dom anser prestandan motsvara det datorn i fråga ska prestera, flera här har i sina inlägg bekräftat detsamma.
Det känns som att du har noll intresse av att få spelet att funka bra på varan du köpt, du har ignorerat min och flera andras förslag till hur du kan förbättra prestandan, du undvek helt att svara på mina frågor till dig som skulle ge oss en väldigt tydlig bild om vad som mot alla odds skulle kunna strula eller om dina förväntningar på denna produkt helt enkelt är för stora.
Du gör misstaget som jag varnade dig för och jämför din hårdvara med en helt annan av tillverkares produktserier, som dessutom har en intel-plattform...det funkar inte.

Det enda jag kunnat hitta som kan vara en liten förklaring är att din laptop inte har en MUX switch, dvs 3070 grafikkortet blir tvingat att skicka grafiken genom den integrerade gpu:n i cpu:n innan det når skärmen, detta leder ofta till prestandaförluster och är tyvärr vanligt förekommande på gaming-laptops i det pris/prestandasegmentet där din Acer ligger, 2022 modellen av samma dator skall ha fått en MUX switch och ska genom BIOS-uppdatering kunna använda detta för att kringgå det integrerade grafikkortet och slippa förlora prestanda men det gäller inte din då det är en 2021-modell, dvs den saknar både hårdvaran för det och därmed också BIOS-uppdateringen, du kan inget göra så länge du vill använda laptopen som laptop.

Många här tar nog för givet eftersom vi finner det osannolikt att du skulle kunna få dina pengar tillbaka, att du istället vill ha hjälp att få spelet att funka på ett tillfredställande sätt på maskinen du köpt, i all välmening, det är det folk här är bäst på och intresserade av. Det är väldigt synd att du inte ställde en liknande fråga i forumet innan du köpte datorn och hade köpt något du blev nöjd med istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante4721:

Det känns väldigt mycket som att trådens egentliga syfte hade mer med konsumenträtt att göra:

Skrivet av Ante4721:

Vad kan man göra om man inte är nöjd med hur datorn presterar? Den klarar alltså inte av spelet jag köpt datorn för. Jag undrar även om man ska köpa Inets svar eller ej?

Vet inte hur stor mening det är ägna en hel tråd åt att ha kul och peka finger åt svaret från Inets support. Liksom många andra härinne tror jag inte att det är grafikkortet som är problemet, utan snarare att processorn inte är något vidare för CS:GO. Så nej, svaret från Inet är kanske inte klockrent, och det kan de få ta med sig i sitt kundarbete. Jag vet däremot inte hur det ska hjälpa dig vidare, så att säga. Oavsett vad supporten säger, så är du väl lika missnöjd med hur datorn presterar. Då är som sagt alternativet att inleda en återköpsprocess eller försöka med några av de råd du har fått härinne. Jag är övertygad om att det går att göra datorn "bättre".

Vad exakt vill du göra, annat än att få höra höra oss spekulera att Inet nog är inne på fel spår i sitt svar?

Permalänk

inte så att du slår i TDP taket (85W)?

såg ju ut som att datorn är utrustad med den nedstrypta varianten av 3070 som presterar närmre som ett ostrypt 3060.

de ostrypta 3070 korten har väl typ 125W tdp eller nått sånt men ganska få som har det sett nån lenovo tror jag på 115W men det är alla jag kommer på i huvudet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag hade försökt läsa på och optimera spelet så mycket som möjligt innan jag hade återupptagit kontakten med återförsäljaren i detta läge, då jag misstänker att du vill få till någon sorts kompromiss.

Skulle vara intressant att få en uppföljning om de tips du fått här ger någon prestandaskillnad.